Jump to content

Tilkobling hjelpemotor og TN nett. Problemer med jord?


BØstrøm

Recommended Posts

Tusen takk YngveKL, dette var tydelige og lettforståelige skjemaer med forklaringer, uten å blande inn 3-fase fordelingsnett på land. Med skilletrafo er det jo likegyldig hvilken type nett det er på land.

 

Ellers ble jeg litt skremt over episodene der det var feil på land slik at en kunne risikere å få 400V inn til båten. Er det enkle overspenningsvern å få tak i som en kan sette før skilletrafoen?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Dette var kjempebra!

 

Da har jeg TT-nett. Og mine kablinger går i plastrør festet til tørt treverk. Altså ikke grunn for å legge jordleder til skrog. Klar over at det ikke er noe krets, men jeg liker det ikke.

 

Hvis slike overspenningsvern finnes, skal jeg ønske meg det til jul. Han ene på brygga trodde at laderen hans hadde gått fløyten. Dermed kjøpte han seg en til og plugget inn. Den gikk også fløyten. Så han hadde utgift på 15-tusen spenn før han oppdaget at resten av båten heller ikke funka. Og kommunen 'tilbød' alle å bruke sin egen forsikring. Ikke belaste kommunen med slike bagateller.

Link to post
Share on other sites

Ja faktisk så er det det. Phoenix Contact, Weidemuller, Schneider, +++ 

 

Et overspenningsvern (type 2, boligformål, underfordelingstavler etc.) er bygget opp av halvledere. Oppgaven er å lage en jordslutning (altså en defacto jordfeil) så lenge som overspenningen er tilstede. Her snakker vi om reaksjoner i mikrosekundsområdet, altså mange mange ganger raskere enn noen automat. De kan avlede flere ganger uten å bli ødelagt, men til slutt har de gjort nytten sin. Overspenningsvernet vil da kunne lage en stående jordslutning, som det er den forankoblede automaten sin oppgave å koble vekk (men de gode har også en innebygget termosikring). Derfor er også pluggbare vern å foretrekke. Da kan man selv bytte selve vernet når det er ødelagt. Kablene er koblet til sokkelen, og røres derfor ikke. Noen sokler har en potensialfri vekselkontakt man kan benytte seg av. Når vernet er ødelagt kan man så eks få en lampealarm på dash, eller der man måtte ønske. Selve pluggen har også et lite "vindu" hvor man får en indikering på tilstanden.

Link to post
Share on other sites

Har du et konkret forslag til overspenningsvern? Hos meg går kablingen fra inntakskontakten og rett inn på skilletrafoen. Så en duppeditt i en eller annen boks med skrutilkobling for kabel inn og ut hadde vært ideelt.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Kjellg skrev for 19 timer siden:

 

Ren inverter, enten 2000 eller 3000VA. Har en ‘ganske liten’ på så jeg er ikke blitt enig med meg selv. Ser for meg den minste men det er flere som sier jeg blir å angre om jeg ikke kjøpte den på 3600. Forbruket mitt er beskjedent batterilader, avfukter og et par små varmerør og vinteren. Og selvsagt støvsuger på 1400w av og til. 

 

Redigert

 

Er klar over det med jording når båten er på land. Men jeg står oppe kun et par tre dager i året. Ellers ligger båten på sjøen. Men sånn sett så er jeg oppe om sommeren og bruker ALDRI strøm ombord da. Egentlig er dette en av årsaken til at jeg går for Victron, for da har jeg større config muligheter. 

Dette er ikke bra. Hva gjør eier nr 3, og du har glemf at du eide båten?

Link to post
Share on other sites

YngveKL skrev for 4 timer siden:

Noen som vil at jeg skal legge ut 3 skisser til som forklarer de forskjellige nettene i båt og fordeler/ulemper? :smiley:

Tja. Noen som vil ha gratid lunsj? Tippegevinst på konto uten å tippe?  Varm kaffe og temperatur i båten hele vinteren? Neimen ikke sikker gett, hvor er haken?

Link to post
Share on other sites

YngveKL skrev 3 minutter siden:

Jeg tror han mente at når han har båten på land (2-3 dager om sommeren) har han ikke tilkoblet landstrøm til trafoen. Og da er alt greit. :smiley:

Jeg skjønte det. Ok sålenge han eier båten. Men ny eier risikerer kanskje uten å vite om risiko. Snakker av erfaring, da forrige eier hadde koblet forbi skilletrafo hos meg,. Det kriblet godt i fingrene når jeg sto på land og demontere propell.

Link to post
Share on other sites

YngveKL skrev 7 minutter siden:

Jeg tror han mente at når han har båten på land (2-3 dager om sommeren) har han ikke tilkoblet landstrøm til trafoen. Og da er alt greit. :smiley:

 

Riktig :) Nå har jeg endelig klart å skru av denne autokorrekturen på ipaden min så nå håper jeg det er slutt på skrivefeilene.

 

De tegningene som forklarer de forskjellige nett, er noe at det bedre jeg har sett. Veldig lett å se og forstå forskjellen.:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

32 minutes ago, Kjellg said:

Batteri minus, skal den kobles til PE skinne på alle tre nettene? 

Det kommer litt an på :smiley: De MÅ ikke nødvendigvis det, men det vil heller ikke være feil å gjøre det. Uansett så er det to separate systemer, og uansett om "referansen" til begge ligger på den samme fysiske tilkoblingen, så vil de operere i hver sin "dimensjon". Altså hvert sitt nivå...

 

Hmm.... Tenk deg at du skal måle høyden på Lars H. der han står i vannkanten. La oss si han er 185 cm (staut kar). Referansen din er havoverflaten. La oss så måle Lars H. på toppen av Oscarsborg. Hvor høy er han nå? Jo, han vil jo fortsatt være 185 cm, selv om referansen din ikke lenger er havoverflaten, men ligger på et "høyere plan".

 

Ja, litt teit forklart, men håper dere skjønner poenget. Selv om de (tilfeldigvis) er koblet til samme punkt/sted ("referanse") ser 12V systemet og 230V systemet kun sin egen referanse. 

 

Når det gjelder radioplan etc er jeg ukyndig, så der hører vi på Lars H. og andre :smiley:

Link to post
Share on other sites

5 minutes ago, fjordgrynt said:

 

Det forklarer likevel ikke oerspenningen - der må har være noe alvorlig galt her -i forma av en feilkoblimg -  ikke bare en løst ledning

@fjordgrynt se nesten nederst på side 8. Der la jeg 2 skisser som forklarer hvordan. Følg de røde "pilene" :smiley:

Redigert av YngveKL (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...