Jump to content

Tilkobling hjelpemotor og TN nett. Problemer med jord?


BØstrøm

Recommended Posts

Vel, nå er vel som oftest batteri minus allerede koblet til sjøen. Hos de fleste er minus forbundet til gods på motoren og så videre gjennom aksling og propell til sjø. Når det gjelder batteri minus til skilletrafo midtpunkt (i et TT system), kan jeg ikke se at det betyr noe fra eller til hverken for 230V nettet eller 12V nettet.

 

Litt artig at min høyde ble dratt inn her. Men jeg er nok ikke 185cm høy. Jeg var i sin tid 180cm, men med alderen har jeg krympet til 179cm. Så noe særlig "staut" er jeg nok ikke! Slik går det med en "tørrpinn" som meg.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 2 minutter siden:

Hvis du blar litt tilbake og staver deg gjennom tegningen til Noratel, så ser du hva jeg har forstått.

Det må du forklare nærmere.

Jeg må tydeligvis ha dette inn med teskje.

Må en skilletrafo ha tilgjengelig midtuttak for å være lovlig slik du tidligere har hevdet ?

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke hevdet det. Det går vel heller på hvordan man skal arrangere jordet anlegg uten at skilletrafo har tilkobling/M/midtuttak. Du må lese nøye, det er komplisert dette her. Men man må kjøre uten jord så mye man vil for min del. I Norge/Sverige er det da ikke lov å montere stikk som har uttak for jord. Det er hva jeg spesifikt har skrevet om tidligere.

Link to post
Share on other sites

BØstrøm skrev 1 time siden:

Dette kan mangee(Hulda) bedre enn meg, men det er ikke hos meg ihvertall. Jeg har IG / isolatet ground på 12/24V side

 

Ikke trekk den for langt, jeg har gått på trynet for mange ganger. På generelt grunnlag er ikke minus til skroget farlig. Det er pluss til skroget som er farlig. Hulda har 1-polet 12 V motoranlegg. Skroget holder minuspolaritet. Denne minusen kommer både fra batteriene og fra anodene. Men, hos meg, når motorstrømmen ikke er på, er det ingen batteri minus til skroget. Da er anlegget potte tett 2-polet. Da er minusen til skroget kun besørget av anodene. Båteiere som har skrog av ikke-ledende materiale bør også ha denne problematikken i bakhodet når det gjelder metaller som ligger i sjøen, eller deler elektrolytt.

Link to post
Share on other sites

fjordgrynt skrev 2 minutter siden:

Du får "drekke deg opp da",  bli høy og staut  igjen !

 

For å være litt alvorlig fikk jeg idag beskjed av legen om å være forsiktig med alkohol. Jeg er en gammel mann med litt prostataproblemer (ufarlig eller ikke vet jeg ikke ennå), og da er uansett alkohol ikke bra, i hvert fall ikke i slike mengder som må til for å bli "staut" igjen, ha ha.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 7 minutter siden:

 

For å være litt alvorlig fikk jeg idag beskjed av legen om å være forsiktig med alkohol. Jeg er en gammel mann med litt prostataproblemer (ufarlig eller ikke vet jeg ikke ennå), og da er uansett alkohol ikke bra, i hvert fall ikke i slike mengder som må til for å bli "staut" igjen, ha ha.

 

Bytt lege, kan ikke bruke slike. Det gjorde jeg. "Et glass rødvin eller to om dagen er vel bare bra?" "Jeg er ikke så sikker på det, alkohol er ikke bra", tøyt det ut av grinebiteren. Byttet fastlege. "Et glass rødvin eller to om dagen er vel bare bra?" "Kjempebra, masse antioksidanter!", sprudlet den nye stjerna mi :-)

Link to post
Share on other sites

Vel, nå var det ikke fastlegen som kom med disse formaningene, med kirurgen på Ahus som tok vevsprøver av min prostata tidligere idag. Men nå må vi komme oss tilbake til  IT, TT og NT-nett i båt.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Huff da @Lars H. en slik prøve hørtes ikke spesielt behagelig ut...

 

Veldig bra det @YngveKL kommer med her! Og godt med en diskusjon ang valg av vekselstrømnett på fartøy. Men det er en ting som er viktig å påpeke når man først er så uheldig å få jordfeil. En ting er jordfeil med tanke på personellsikkerhet, en helt annen ting er jordfeil med tanke på tæring og lutråte. Personellsikkerheten skal til enhver tid være ivaretatt, selv om man "bare" tar båten opp en eller to ganger i året.... Det er under slike "skal bare" situasjoner uhell gjerne skjer...

 

Det er viktig å tenke på hvilket type vekselstrøms og likestrømsanlegg man ønsker ombord. Det er nettopp dette som er grunnen til at jeg har valgt IT anlegg og to-polt likestrømsanlegg på min skute. Begge deler har isolasjonsovervåkning, som gjør at jeg hele tiden kan ha positiv kontroll på at det er så tett som det er mulig å få det.

Link to post
Share on other sites

Sjøholken skrev 8 minutter siden:

isolasjonsovervåkning

 

 Men en slik sak er vel ikke noen en går inn i en båtutstyrsforretning, BT eller CO og kjøper for en rimelig penge?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Lars H. said:

 

 Men en slik sak er vel ikke noen en går inn i en båtutstyrsforretning, BT eller CO og kjøper for en rimelig penge?

Det er nok lettest å ta via et elektrofirma, eller på nett som det blir skrevet her. Firmaet jeg jobber i bruker ofte fra en produsent som heter Bender, men de er dyre! Vet ikke om jeg kan linke til norsk forhandler av disse, men ta et søk på "bender Norge" så dukker resultatet opp først. Vil bare si at jeg/vi har ingenting med produsent/forhandler å gjøre. Google også "insulation monitoring relay" eller noe i den dur :smiley:

 

Men husk, isolasjonsovervåkning kun for IT nett.

Redigert av YngveKL
Oppklaring (see edit history)
Link to post
Share on other sites

YngveKL skrev for 7 timer siden:

Så bra :smiley: Et elektrisk anlegg ombord i en båt er egentlig ikke så komplisert i utgangspunktet. Det som gjør det hele uoversiktlig ettersom årene går er endringer og reparasjoner på "seiler-vis" (:wink:), samt ikke oppdaterte tegninger av det elektriske anlegget.

Hva mener du jeg bør gjøre? Det virker som generator ikke aksepterer Jord og Nleder koblet sammen. Jeg tenker å fjerne groundreleet på Victron Multiplus(kobler man bare bro mellom pluss og minus på releet da?) Samle all felles jord på jordskinne, og koble til MP på trafoens sekundærside. Og selvfølgelig jordfeilautomater. En før Multiplus, en før komfyr, og en før sikringstavlen. Båten er av stål, og skroget er forbundet med jord. 

Link to post
Share on other sites

1 minute ago, BØstrøm said:

Hva mener du jeg bør gjøre? Det virker som generator ikke aksepterer Jord og Nleder koblet sammen. Jeg tenker å fjerne groundreleet på Victron Multiplus(kobler man bare bro mellom pluss og minus på releet da?) Samle all felles jord på jordskinne, og koble til MP på trafoens sekundærside. Og selvfølgelig jordfeilautomater. En før Multiplus, en før komfyr, og en før sikringstavlen. Båten er av stål, og skroget er forbundet med jord. 

Tar ikke dette sånn helt på rappen. Hva slags generator har du (datablad)? Hva slags trafo(datablad)?

 

Victron MP lager et TN nett når den går i inverter drift (altså uten AC på inngangen)?

Link to post
Share on other sites

Jeg vet jeg får Multiplussen til å virke uten den funksjonen ved å slå ut ground relay. Jeg har en Kohler Generator, og en tretti år gammel dansk skilletrafo uten merke. Jeg laget meg TN nett, og alt virket bra, da jeg installerte Multiplussen i våres, helt til jeg prøvde å koble til generator(det var der tråden her startet). Jeg er dog litt usikker på hvordan jeg kobler vekk dette ground relayet, men det ligger på linje med de andre tilkoblingene for temp sensor, volt sensor og datatilkobling. Har samme sukkerbit som sensorene, og en inngang merket pluss, og en minus.Jeg antar derfor at en liten bro her, inaktiverer releet, så det ikke lager TN nett, og at jeg da har samme type jording, som det har vært i båten siden den ble bygd. 

 

Hvor stor skilletrafoen er skulle jeg gjerne visst, men den er ihvertfall laget av masse kobber, og står i eget skap. Fysisk ca som 2 halve toliters melkekartonger ved siden av hverandre....

Link to post
Share on other sites

On 10/8/2018 at 1:01 PM, Lars H. said:

Ellers ble jeg litt skremt over episodene der det var feil på land slik at en kunne risikere å få 400V inn til båten. Er det enkle overspenningsvern å få tak i som en kan sette før skilletrafoen?

Da har jeg fått avklart at det IKKE går med de vernene jeg tenkte på, så da må letes mer, hvis det i det hele tatt finnes noe slikt.

Link to post
Share on other sites

Legg nå ikke for mye arbeid i dette, sjansen for å få ukontrollert 400V ombord er tross alt marginal.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 4 timer siden:

Legg nå ikke for mye arbeid i dette, sjansen for å få ukontrollert 400V ombord er tross alt marginal.

 

:giggle:

har en vender inne i mitt trafoskap som gjør att jeg kan ligga med 115V landstrøm og ha 230V i båten......

slår jeg om den vendern her........så har jeg 460V inne i båten......da blir det varmt å gott !!:sweat:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Kom inn på en prateside på nettet der elektro var tema. Der var det et spørsmål om det var fare for å få høy spenning på nettet om man koblet fra N-leder i samband med feilsøking. Vart skremt av dette, da jeg regnet med at det var kjent fare innen elektro.

Svaret var selfølgelig det samme som @YngveKL

har beskrevet.

Kanskje den faren er større i Norge enn mange er klar over. Det er jo ikke så svært lenge siden man startet med TN nett her.

:confused:

Link to post
Share on other sites

Jeg tror nok generelt at dette er en "problemstilling" alle profesjonelle er fullstendig klar over. De burde i hvertfall være det. Om man mister N-leder vil nok dette være mer av et uhell heller en en bevisst handling. Tenker vi ukyndige er vi nok mer over på det siste. :smiley: Å koble fra N-leder er greit det så lenge tilførselen er lagt ut. Men så må den jo på igjen før man legger bryteren inn igjen da :smiley:

Redigert av YngveKL (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kort oppsummert, så fikk jeg koblet litt i båten igår. Multiplus 12/3000/120 virker nå som den skal. Det samme med hjelpemotor, vendebryter fra Sterling, og strøm fordeles til komfyr før Blue SEA panelet. 

 

Alt virker perfekt, bortsett fra jordfeilautomaten som forsyner panelet. Hvis jeg skrur på hovedsikringen, og har de andre skrudd av, får jeg også Strømstad dette, men hvis jeg f.eks legger inn en kurs(oljefyr f.ek) går jordfeilautomaten tvert. På denne kursen er det kun oljefyr, og hvis jeg skrur den av, klarer jeg å legge inn jordfeilautomaten, som da går, småformat jeg skrur fyren på  Da forbruker den bare 230V til sirkulasjonspumpa. 

 

Foreløpig konkluderer jeg med at det har noe med dette panelet, kombinert med summasjon på jordfeilbryter å gjøre, iogmed at panelet er bygd for TN nett, og har enpolede sikringer. Visst kan det finnes en jordfeil ett sted, men det har vel ikke oppstått pa alle kurser, når alt virket før. Dette kommer jeg til å finne ut av.

Link to post
Share on other sites

Det høres ut som det er en idé å legge fra seg skrujernet og ta pennen fatt :smiley: Dokumenter hele anlegget, tilkoblingspunkt for tilkoblingspunkt, og lag deg en skisse. Det er garantert en feilkobling et eller annet sted. Tidligere skrev du et sted at du hadde fysisk koblet jord inn på sekundærsiden av en automat, på den ene fasen. Det er ikke tillatt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...