Jump to content

Utvikler Elbåter


-morten-

Recommended Posts

Guest Avmønstret#
LykkelitenIV skrev 53 minutter siden:

Nettopp derfor er det kult at noen gjør det selv....

Jeg har også sett de på youtube ...

 

 

De har blitt mange som gjøre det. I en av episodene er de vel samlet fra fra tre ulike båter som har elektrifisert. Så prater de miljø, plukker en sekk med søppel på stranda ved marinaen før de setter båten på land for å pusse bunnstoff og montere alle de nye tingene sponsorene har sendt ;-)

 

Sailing Uma har forresten blitt litt kjedelig, de seiler jo ikke lengre. Både de og flere av seilbåtkanalene på Youtube har blitt "hverdagen i en marina" kanaler med "derfor byttet vi til lithium" og "se vi drikker øl i cockptien/på stranda" episoder. Men heldigvis er det noen unntak :-)  

Link to post
Share on other sites

Fortreffelig tråd, ikke allverdens optimisme å spore...

 

Jeg planlegger å elektrifisere en gammel Vestfjord 19 jeg har kjøpt uten motor. Drømmen hadde vært å fått den planende, men ser at det kan bli vanskelig. Nå står det et volvo 280 drev i den. Den tidligere motoren var B23/B20, altså 130-150 hk (?). Tror derfor det kan bli vanskelig å få den i plan med en 50 kW motor. Har ikke eid en Vestfjord før og har ingen erfaring med hvor mye kraft den trenger for å plane. I tillegg veier systemet med batteri og elmotor en del mer enn B20/B23 motoren og tanken som stod i. 

 

Jeg kunne starten en egen prosjekttråd om denne, men er kanskje ikke så mange som har interesse av elbåt her inne virker det som?

Sitat

 

 

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, JUL said:

Jeg kunne starten en egen prosjekttråd om denne, men er kanskje ikke så mange som har interesse av elbåt her inne virker det som?

 

Joda, men vi mennesker er fleksible og villige til forandringer så lenge alt blir som det var ser det til tider ut som. For egen del vil jeg synes en slik tråd vil være både spennende, nyttig og lærerik. Så får heller de som trives best i sin egen, og andres, dieselos heller komme med sine sure grynt.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

JUL skrev for 4 timer siden:

Har ikke eid en Vestfjord før og har ingen erfaring med hvor mye kraft den trenger for å plane. I tillegg veier systemet med batteri og elmotor en del mer enn B20/B23 motoren og tanken som stod i. 

Du har iallfall valgt riktig båt. Vestfjordbåtene var kjent for å være lettplanende til det ekstreme. Vestfjord 19 ble levert med 135 Mercruiser som var mer enn nok krefter. Dersom det står en Volvo i den har det blitt foretatt et motorbytte på et eller annet tidspunkt. Preben Jansen brukte kun Mercury/Mercruiser.

Det er en brottsjø av elektriske motorer for båter som kommer nå om dagene. Det er bare å velge.

Nåt det gjelder vekt, vel, Samsung batteriet i en i3 veier 270 kg. Og det er vel det samme som Volvoinstallasjonen.

En annen ting å tenke på er at moderne elektromotorer gir fullt dreiemoment fra 0 omdreininger og oppover. Den oppfører seg helt annerledes enn en fossilmotor.

Link to post
Share on other sites

10 hours ago, JUL said:

 

Jeg kunne starten en egen prosjekttråd om denne, men er kanskje ikke så mange som har interesse av elbåt her inne virker det som?

 

 

Jo det vil vi gjerne at du gjør. Tror det er mange som er klare for el-båter. I alle fall mange som vil følge med på hvordan det går. Et slikt prosjekt vil bli artig og lærerikt. Vi skal jo dit etter hvert, like greit å begynne å eksperimentere så tidlig som mulig.

:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Takk for positive tilbakemeldinger, jeg gjør et forsøk og starter en tråd neste helg. Nå skal jeg avgårde å jakte sesongens første minusgrader på fjellet:worry:

 

Vi får se om vi greier å holde oss noenlunde på sporet. Har en mistanke om at dette blir en magnet på klimafornektere, tradisjonelle fossiltilhengere og teslamenigheten. Time will show...

 

Første del av tråden vil nok i stor grad bli viet oppussing av båten. Håper dere som har erfaring med Vestfjord stikker hodet innom og kommer med tips (:

 

Jeg mener at elektriske båter har mye for seg i displacementbåter. Her kan man nå langt på begrenset størrelse på batteri så lenge man holder seg under skrogfarten (10 timer pluss). For planende båter blir størrelse, kostnad og vekt for stor i forhold til hva man får ut av kjøring i plan (30 min).

 

Nå har jeg jo selv fraviket dette prinsippet med Vestfjorden:giggle: Men pga. begrensing på garasjeporthøyden måtte det bli en båt med planende skrog. Her en en fin link som forklarer forskjellen mellom skrogtypene og tilhørende effektforbruk med tanke på elektrisk motor.

 

Redigert av JUL (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så klart elektriske båter har noe for seg, vi må bare finne ut hva som virker og hvilke løsninger som er best.

 

50 minutes ago, JUL said:

Vi får se om vi greier å holde oss noenlunde på sporet. Har en mistanke om at dette blir en magnet på klimafornektere, tradisjonelle fossiltilhengere og teslamenigheten. Time will show...

 

 

Ja, det kommer til å bli et shit show uten like, men det er de samme som alltid kjefter og smeller hver gang noen vil prøve noe nytt. Vi er antagelig flere som vil prøve noe nytt og leke litt, men vi roper kanskje ikke så høyt.

 

Vi trenger folk som prøver, vi er mange som kommer til å følge med og vi vil også høste erfaringer av at du dokumenterer det du gjør. Da slipper kanskje vi å gjenta alle feilene når vi en gang kommer oss opp av sofaen og gjør noe.

 

Dette blir bra, gleder meg til  å følge arbeidet ditt.

Link to post
Share on other sites

Sun Flyer skrev for 14 timer siden:

Jo, en sånn tråd vil bli fulgt av mange, JUL!

 

Det er forresten allerede fullt mulig å kjøpe en elektrisk, havgående motorbåt for de som har penger nok.

 

 

Så ganske bra ut den Sun Flyer... men det forundrer meg med disse katamaranene og disse lukene i vannskorpen akterut...

Ser for meg at det må være en farlig svakhet for en havgående motorbåt og ha store luker helt ned i havflaten akterut...

Eller er det greit nok ??

Link to post
Share on other sites

Det kommer jo veldig anpå hvordan man har gjort det på innsiden. Jeg har motorrom selv bak, men luken er på øverste trinn. Det er jo tett når det er lukket, men hvis dette er eneste inngang til de installasjonene vil man ikke så lett kunne komme inn der i høy sjø. Så ja, det er i alle fall noe man bør tenke over.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

JUL skrev On 27.10.2018 at 9.15:

Fortreffelig tråd, ikke allverdens optimisme å spore...

 

Jeg planlegger å elektrifisere en gammel Vestfjord 19 jeg har kjøpt uten motor. Drømmen hadde vært å fått den planende, men ser at det kan bli vanskelig. Nå står det et volvo 280 drev i den. Den tidligere motoren var B23/B20, altså 130-150 hk (?). Tror derfor det kan bli vanskelig å få den i plan med en 50 kW motor. Har ikke eid en Vestfjord før og har ingen erfaring med hvor mye kraft den trenger for å plane. I tillegg veier systemet med batteri og elmotor en del mer enn B20/B23 motoren og tanken som stod i. 

 

Jeg kunne starten en egen prosjekttråd om denne, men er kanskje ikke så mange som har interesse av elbåt her inne virker det som?

 

 

Jeg kommer definitivt til å abonnere på og følge tråden!

 

Link to post
Share on other sites

De fleste her inne har vel interesse for utvikling og nytenking men per i dag er det verken økonomisk lønnsomt eller noen praktisk vinning i de elbåtkonstruksjonene som er blitt produsert.  Når man i tilleg vet at kun en Supplybåt i Nordsjøen forurenser like mye som alle lystbåtene i hele Norge, så er det jo så og si en miljømessig flopp..En av de største utfordrinegene er jo hvor skal vi lade elbåten vår!? 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
-morten- skrev for 2 timer siden:

De fleste her inne har vel interesse for utvikling og nytenking men per i dag er det verken økonomisk lønnsomt eller noen praktisk vinning i de elbåtkonstruksjonene som er blitt produsert.  Når man i tilleg vet at kun en Supplybåt i Nordsjøen forurenser like mye som alle lystbåtene i hele Norge, så er det jo så og si en miljømessig flopp..En av de største utfordrinegene er jo hvor skal vi lade elbåten vår!? 

 

Sammenligninger er ingen logikk eller argument. Det er alltid noen som forurenser mer, det er alltid noen som har dårligere sykehus, alltid noen som har dårligere veier, det betyr ikke at det blir ett mål for den standarden vi selv ønsker. Og det gir absolutt null logikk ifht om noen med en seilbåt kjøper en med stillegående og så og så vedlikeholdsfri el- installasjon for å komme seg inn- ut av havn, eller noen ønsker en hybridløsning på sin båt, eller en el- dreven motorkatamaran osv. 

 

Fritidsbåtmarkedet driter jo i om en supplybåt har store utslipp. Ikke minst så driter kundene i fritidsbåtsegmentet i at noen mener at fordi en supplybåt har store utslipp så skal de ikke vurdere å kjøpe fritidsbåt med elektrisk fremdrift, for det henger jo absolutt ikke på greip, det er ingen sammenheng eller logikk "whatsoever".

----

Ang lading så tror jeg ikke kunden er så dum at han/hun kjøper seg en båt uten mulighet for å lade. 

 

 

Link to post
Share on other sites

16 minutes ago, Pinkvin said:

 

Sammenligninger er ingen logikk eller argument. Det er alltid noen som forurenser mer, det er alltid noen som har dårligere sykehus, alltid noen som har dårligere veier, det betyr ikke at det blir ett mål for den standarden vi selv ønsker. Og det gir absolutt null logikk ifht om noen med en seilbåt kjøper en med stillegående og så og så vedlikeholdsfri el- installasjon for å komme seg inn- ut av havn, eller noen ønsker en hybridløsning på sin båt, eller en el- dreven motorkatamaran osv. 

 

Fritidsbåtmarkedet driter jo i om en supplybåt har store utslipp. Ikke minst så driter kundene i fritidsbåtsegmentet i at noen mener at fordi en supplybåt har store utslipp så skal de ikke vurdere å kjøpe fritidsbåt med elektrisk fremdrift, for det henger jo absolutt ikke på greip, det er ingen sammenheng eller logikk "whatsoever".

----

Ang lading så tror jeg ikke kunden er så dum at han/hun kjøper seg en båt uten mulighet for å lade. 

 

 

 Du missforstod min sammenlikning, det var en fakta opplysning som setter ting i perspektiv! Alle kommer jo til å kjøpe miljøvennlige nullutslippsbåter når prisen blir på nivå med tilsvarende båter med vanlig fremdrift!  Det holder på å skje drastiske endringer i bilverdenen! Per i dag er elbåter over dobbelt så dyre som tilsvarende og har null i miljøgevinst.  Hvordan ser vi for oss at alle skal kunne lade sin båt i småbåthavnene? Det kommer til å bli en kjempeutfordring!  Jeg kjøper gledelig elbåt når rekkeviden er like god som fosilfremdrift og jeg har egen ladestasjon på brygga mi, samt at prisen er konkuransedyktig..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
-morten- skrev 7 minutter siden:

 Du missforstod min sammenlikning, det var en fakta opplysning som setter ting i perspektiv! Alle kommer jo til å kjøpe miljøvennlige nullutslippsbåter når prisen blir på nivå med tilsvarende båter med vanlig fremdrift!  Det holder på å skje drastiske endringer i bilverdenen! Per i dag er elbåter over dobbelt så dyre som tilsvarende og har null i miljøgevinst.  Hvordan ser vi for oss at alle skal kunne lade sin båt i småbåthavnene? Det kommer til å bli en kjempeutfordring!  Jeg kjøper gledelig elbåt når rekkeviden er like god som fosilfremdrift og jeg har egen ladestasjon på brygga mi, samt at prisen er konkuransedyktig..

 

Vi er helt enige :-) Ser for meg at de fleste båter fint kan lades med ordinær landstrøm mtp bruksmønsteret, som egentlig er noe nær null bruk ifht hvor mye de ligger til land, og husk, vi kan ikke sammenligne med energibehovet til båtene som finnes i dag. Det vil ikke bli et "teslabehov" langs kaier og brygger. Dvs kanskje noen få plasser, men helt ærlig så ser jeg ikke for meg at det vil bli bygget fritidsbåter med kolossalt energibehov i noe særlig volum. Utbredelsen vil vel i grunnen begrense seg selv mtp kostnader. 

Link to post
Share on other sites

Mulligan skrev On 28.10.2018 at 19.55:

Hydrofoil er gøy!  Burde fungere bra med elmotor da kraften man trenger for fremdrift blir mindre.

 

Jeg har aldri sett en på ekte, kun på diverse youtubefilmer. Er det noen på Båtplassen som har prøvd seg på denne kuriositeten?

 

Her er en morsom introduksjonsvideo som tar for seg prinsippet, noen formel og virkemåte for hyrdofoil:

Link til Youtube

Link to post
Share on other sites

JUL skrev 15 minutter siden:

Jeg har aldri sett en på ekte, kun på diverse youtubefilmer. Er det noen på Båtplassen som har prøvd seg på denne kuriositeten?

 

Jeg tok en gang hydrofoilen Vingtor fra Stavanger til Bergen. Det gikk unna, men jeg følte meg filleristet da vi var fremme.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...