Jump to content

Er jeg en gjærrig faen? Ingen som tar en dykkerjobb for 3000,-?


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Hadde tenkt å ta opp båten for skraping og stoffing i høst, men de to mest aktuelle slippene i nærheten har ikke mulighet. Så da tenkte jeg at jeg kunne prøve å få en dykker til å bruke en time eller så til å skrape bunnen så jeg ikke gror helt fast i båsen i løpet av vinteren ;-). 

 

Pleier selv å gjøre det med våtdrakt og snorkel/svømmeføtter i løpet av et par timer. Men det er i praksis ekstremt lite effektivt da jeg jo må opp og puste og bruker mye krefter på å svømme ned/opp og må ha en god del pauser. Så jeg forestiller meg at en dykker klarer jobben på rundt en time, så er det av- på med drakt osv og transport til-fra. Da tenkte jeg at 3000,- var en grei pris. 

 

Så da la jeg jobben ut på småjobber på Finn. Joda, det er en som kan, men han må ha en dykkerbuddy, altså de må være to mann, og følgelig vil han ha mer penger... 

 

På FB gruppa "småjobber i østfold" så er det ett medlem som tagger et annet, en dykker. Han melder seg på i tråden men sier han ikke tar jobber som er i konkurranse med bedriften har faktisk jobber i, og det skjønner jeg 100%. Når jeg sjekker firmaet så er dette dykkere med "kabel". Mao rykker de vel ut med en båt, må være to mann og det koster sikkert både skjorta og underskjorta ;-) 

----

Egentlige grunnen til at jeg legger ut jobben er at drakta jeg har er for tynn nå syns jeg... heller nå mot å bruke penger på å kjøpe en tjukkere våtdrakt og gjøre jobben selv, da har jeg drakta til neste gang...

----

Men altså, en dykker skraper ikke båt uten "buddy", og tusen kroner timen rett i "lommeforet" er ikke gjeldende takst forstår jeg. Så hvor langt ute på gjerrigskalaen er jeg? Er vi på et par tusen i timen?

 

 

Link to post
Share on other sites

Var noe styr når en i båtforeningen hjemme tilbudte seg å ta slike oppdrag. Var flere som gikk ganske hardt ut med info om krav etc når man tar småjobber som dykker.

 

En ting var om alt gikk ok. Da kunne man jo lett ta ting svart etc og uten alle krav som krevdes. Men hvis det skjærte seg mente de at oppdragsgiver kunne få en del trøbbel også.

 

Eg aner ikke, bare gjengir det som ble sagt. Og det kan jo ha noe med det å gjøre.....

Link to post
Share on other sites

Hei 

 

Det er typisk at folk som ber om dykketenester ikkje heilt veit kor mykje dei ber om. 

 

Eg har dykka i mange år, og skrubba både min båt, og andre båtar. Å skrubba båt er tungt! Ein må svømme heile tida.

 

Ein time førebuing, luftfylling, transport til og frå, sjølve jobben, og ein time etterarbeid. I tillegg er det òg utstyrsslitasje. 

 

Når eg skrubbar båten får eg dårleg smak i kjeften pga botnstoffet, så sunt er det neppe. 

 

3000 er ikkje mykje for denne jobben. 

Eg hadde berre gidda, om båten låg i heimehamna mi, og eg kunne tatt det rett etter eit ordentleg dykk. 

 

Om det var for ein eg kjente, ville eg gjort jobben gratis. 

 

Ask 

Link to post
Share on other sites

Yrkesdykking er ikke «bare å hoppe uti» er «litt» mer sertifiseringskurs enn PADI open water... det er krav om kommunikasjon (derfor kabel) de må være (minst) 2 enten i vannet samtidig eller en som «standby» dykker, de sliter på dyrt utstyr, de bruker fort en time på forberedelser og det går fort en time på opprydding, vask av utstyr, etc. etc. Så skal de kjøre en halvtime? Prate litt med deg om hva som skal gjøres, vaske en time++ kjøre tilbake i en halvtime. Det blir 4 timer på 2 mann med mye dyrt utstyr. Også må de i tillegg være sorten som tar «lommeforet» jobber...

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Bigmac skrev 47 minutter siden:

 

Hvor stor er båten? Båtmerke? Når var den rengjort sist? Type bunnstoff? Fast eller foldepropell?

 

Gode spørsmål. 39 fot seilbåt, egentlig 37 ;-). Doble ror, fast treblads propell, senkekjøl som i all hovedsak ikke er grodd da jeg heiser den opp når båten ligger til kai, hardt bunnstoff. Skrapt sånn noenlunde et par ganger i sommer (snorkling). Båten stikker ca meteren uten kjølen nede, litt over to med kjølen helt nede. 

 

Var ute for et par uker siden og fikk ca 5 knop når jeg gikk på vanlig "marsjturtall". Nysmurt vil jeg vel normalt ligge på 6- 6,5 på samme turtallet. 

 

PostIT skrev 1 time siden:

Veit ikke hvor lang tid du bruker til Vollen?

https://batvask.no/

 

Ligger ved Grimsøy i Singlefjorden så det er overnattingstur dit, for langt, særlig nå som den er så grodd :-D Og tvekamper med Bastøfergene i grodd seilbåt... ;-)

 

Ask skrev 46 minutter siden:

Hei 

 

Det er typisk at folk som ber om dykketenester ikkje heilt veit kor mykje dei ber om. 

 

 

Ja akkurat det er jeg helt overbevist om :-) Men jeg har vært med en del turer med "hobbydykkere", har det i familien og noen bekjente, så jeg tenkte på en måte... så mye stress er det jo ikke rent organisatorisk hvis de dykker regelmessig, har utstyret stående klart. På en måte.. "øi, stikker ut i ettermiddag og tjener 3000,-". 

 

De som er interessert må jo selv vurdere om det blir for langt å kjøre, for mye mas ifht pengene osv på en måte.. umulig for meg å vite om folk har fylt flaskene etter siste dykk eller bor i Hønefoss ;-)

---

Men ok, jeg tenkte nok helst på en som, "tja, dette er jo kjappe penger", bor i nærheten, har flaska fylt og var klar for "action" etter å ha dykket litt i sommer. Men ser at jeg har vært gjerrig. Så en tusenlapp til er innafor syns jeg, men da begynner det å bli såpass at jeg anstrenger meg mer for å finne andre alternativer. 

 

Og jeg forstår også at om en skal til med "buddy", full "pakke" etter alle mulige regler så utgår hele prosjektet. Jeg forstår også at det sikkert er noen fra et profft firma som banner og kjefter og mener at de burde fått jobben, men ærlig talt så tror jeg vel de ikke er i "skrape bunnen på en liten båt markedet" i dag uansett.. eller ihvertfall ikke hos folk med ordinær lønn og båt ;-)

---

Så ok, jeg sier 4000,-. Husk at en da også kun er en kort tur fra grensehandel i Svinesund, så her er det mye å spare :-D 

Om noen her skulle være interessert så ligger båten her: 

 

https://kart.gulesider.no/m/JUUz2

 

En må gå noen meter ned en trapp, men jeg kan selvsagt hjelpe til å bære. Om de ikke har stengt det siden sist så er det vann på bryggene. Strøm er det. Jeg holder kaffe/pils eller hva en måtte ønske. 

---

Tusen takk for mange og gode innspill, så får vi se om dette ordner seg.

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
millisivert skrev 51 minutter siden:

Yrkesdykking er ikke «bare å hoppe uti» er «litt» mer sertifiseringskurs enn PADI open water... det er krav om kommunikasjon (derfor kabel) de må være (minst) 2 enten i vannet samtidig eller en som «standby» dykker, de sliter på dyrt utstyr, de bruker fort en time på forberedelser og det går fort en time på opprydding, vask av utstyr, etc. etc. Så skal de kjøre en halvtime? Prate litt med deg om hva som skal gjøres, vaske en time++ kjøre tilbake i en halvtime. Det blir 4 timer på 2 mann med mye dyrt utstyr. Også må de i tillegg være sorten som tar «lommeforet» jobber...

 

Sier seg selv at de ikke er i markedet en gang da.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Bitteliten skrev Just now:

Jeg hadde ikke giddi dette for 3000 kr. Møkkajobb og mye stress med utstyr og bæring. 

 

ta dykkerlappen, kjøp deg utstyr og gjør det selv. Koster ca 20000 om du kjøper brukt utstyr. 

 

Er ikke interessert i noe dykkersertifikat nei. Var for stressa på vegne av de jeg kjenner når de var aktive dykkere. 

 

Men bruke penger på en tjukkere våtdrakt og hette så kan jeg snorkle og gjøre jobben selv utenfor sommersesongen.. det begynner å bli et alternativ. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
millisivert skrev 2 minutter siden:

Nei, svartjobber på tvers av alle regelverk og sikkerhetsrutiner er vel ett «eget marked». 

 

Du/jeg har faktisk lov å leie inn ett menneske for inntil 6000,- skattefritt, en gang pr. år. Men det vet du vel...

 

Regelverk og sikkerhetsrutiner må jeg stole på at dykker selv holder styr på, eller er det noe du mener jeg må kunne på fingrene om noen gjør en jobb for meg? 

 

Link to post
Share on other sites

5 minutes ago, Pinkvin said:

 

Du/jeg har faktisk lov å leie inn ett menneske for inntil 6000,- skattefritt, en gang pr. år. Men det vet du vel...

 

Regelverk og sikkerhetsrutiner må jeg stole på at dykker selv holder styr på, eller er det noe du mener jeg må kunne på fingrene om noen gjør en jobb for meg? 

 

Nei, du får gjøre som du vil... mye å spare på å leie inn taktekkere som driter i sikring eller «elektrikere» uten montørsertifikat også..

 

husk å leie inn noen du ikke kjenner, da. Så blir det ikke så kjipt om det «skjer noe» 

Redigert av millisivert (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
millisivert skrev 1 minutt siden:

Nei, du får gjøre som du vil... mye å spare på å leie inn taktekkere som driter i sikring eller «elektrikere» uten montørsertifikat også..

 

Det må du ikke gjøre. Men det kan du sikkert drøfte i din egen tråd. 

Link to post
Share on other sites

Det første man lærer på ett dykkekurs er dykk aldri alene !

Men ser ikke på dette som ett dykk man trenger 2 pers til.

fester du ett tau festet i en ende kan man holde i dette og skrape uten og drive bort når du skraper.

Så lenge du er med og passer på så burde det være ok.

 

Eller så kjøp ei flaske med 20m slange og munnstykke/ventil.

Veldig kjekt og ha igrunn.

 

Redigert av Stjernen ! (see edit history)
Link to post
Share on other sites

5 minutes ago, Pinkvin said:

 

Du/jeg har faktisk lov å leie inn ett menneske for inntil 6000,- skattefritt, en gang pr. år. Men det vet du vel...

 

Regelverk og sikkerhetsrutiner må jeg stole på at dykker selv holder styr på, eller er det noe du mener jeg må kunne på fingrene om noen gjør en jobb for meg? 

 

Og det er du helt sikker på....? Eller hvordan var det der igjen med andres umoral og kunnskapsløse...?

 

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/arbeid-trygd-og-pensjon/hobby-ekstrainntekt-og-smajobber/lonnsarbeid-i-hjemmet/

 

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/arbeid-trygd-og-pensjon/hobby-ekstrainntekt-og-smajobber/smajobber-og-tjenester/

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...