Jump to content

Er jeg en gjærrig faen? Ingen som tar en dykkerjobb for 3000,-?


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Hei

 

Dersom dykkaren ikkje tek betaling, så gjeld ikkje regelverket. Det er ikkje ein gong krav om at "dykkaren" har dykkelappen.

 

Somme hugsar kanskje redningsaksjonen i den grotta i Thailand i sommar? Den britiske grottedykkaren, og leiaren, har "no diving licences what so ever", i følje han sjølv.

 

Det er som på sjøen. Du kan ha mange med i båten din, men tek du betalt er det mange reglar som gjeld.

Link to post
Share on other sites

52 minutes ago, Pinkvin said:

 

Forklar gjerne

 

Dette er interessant. Jeg hadde en mekaniker i båten som gjorde en jobb for en del uker siden. Hvilket ansvar hadde jeg? Og hvilket ansvar har jeg om en dykker kommer å gjør en jobb hos meg?

Andre har gjort det så mye bedre enn meg allerede. 

Nøkkelord er hobbydykking, ansvarlig foretak og betalt jobb. 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har skrubbet egen båt noen ganger, og hvis den ikke er for mye grodd under tar det meg ca. 90 minutter å få den ren under (seilbåt på 39 fot). Med pakking, skylling, transport til havnen, luftfylling, skifting, og selve jobben vil jeg regne minimum 4 timer. De 90 minuttene selve skrubbingen tar er et blodslit da jeg hele tiden må bruke beina og svømme i mot båten for å få press på skrubben mot skroget. Hvis ikke dytter jeg bare meg selv bort fra skroget. Båten er i tillegg rimelig flat under med unntak av kjøl og ror så arbeidsstillingen er ikke noe særlig. I den grad det er noen særlig risiko i å gjøre en slik jobb så må det være risikoen for at hjertet finner det for godt at nå har det gjort sitt, og særlig når man ikke lengre er i samme formen som for 20 års tid siden. 

 

3000?  Vet ikke helt, men tror jeg ville brukt de timene til å ta meg et dykk som ga meg noe mere, og da tenker jeg ikke på penger. Kunne nok gjort det gratis for en god venn da det ofte er slik at vi hjelper hverandre der vi kan. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Bårdp skrev 46 minutter siden:

Hva forstås med dette?

Jeg har selv vært både svømmedykker og hjelmdykker og har hatt sertifisering for dette. Men Håby dykker kan vel alle være uten noen form for sertifisering.

 

Trodde en måtte ha ett eller annet kurs og sertifikat for å ha lov å dykke jeg...

 

Så jeg kan kjøpe dykkerutstyr, se noen introduksjonsvideoer på Youtube og dykke i vei, lovlig?

--

Med hobbydykker så mener jeg da en dykker, sertifisert, som ikke har det som yrke. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Hulda skrev 42 minutter siden:

Nei, der hva som er poenget. Betaler man et foretak for å utføre et arbeid, ansvarer man ikke for forerakets rutiner eller lovlighet. Derfor betaler jeg heller aldri svart. 

 

Understreker for tredje gang, har ikke hatt noen planer om at dette skulle være svart. Og forøvrig betaler jeg heller ikke svart, bare så vi er på likefot moralsk her :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 6 timer siden:

Trodde en måtte ha ett eller annet kurs og sertifikat for å ha lov å dykke jeg...

Nei, du må ikke det. Men du vil slite med å finne noen som vil fylle luft på flaskene dine hvis du ikke har "lappen". 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg er serifisert yrkesdykker og er enig i de gode innvendingene som kommer fra Ask, Olsen83, Nevermind m.fl i tråden.

 

Det denne tråden mangler er et tips om å benytte seg at sånn sugekopphåndtak man bærer glass med. Fås nå kjøpt i båtutstyrsbutikker for å feste grep i skrogsiden når man skal vaske/polere fra gummibåten f.eks. Det er et utmerket hjelpemiddel når man vasker skroget under vann, da man slipper å streve med å holde seg på rett plass. 

 

PS: på Heitmannbrygga har det i år vært et tilbud om å løft/vask for ca 4500 tror jeg, mulig det er enda rimeligere andre steder? 

 

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Jens_P skrev 1 time siden:

Nei, du må ikke det. Men du vil slite med å finne noen som vil fylle luft på flaskene dine hvis du ikke har "lappen". 

 

Ja riktig. Da har jeg levd i villfarelse i noen tiår ;-) Ikke at det utgjør noen forskjell, syns dykking virker temmelig skummelt. 

Ask skrev 37 minutter siden:

Nevermind si oppsummering er god. 

Eg kan tilføya at jobben sjølvsagt blir tyngre jo meir grodd båten er, det svarar seg å skrubba mest mogeleg frå brygga, og at resultatet ikkje blir så bra som når båten står på land. 

 

Ask 

 

Er helt inneforstått med at resultatet ikke blir som å ta den på land, og det er ikke noe poeng å bruke ekstra tid for å få det "strøkent" eller noe i nærheten. Dette blir gjort for at jeg skal kunne bruke båten i vinter, så løfte den til våren iom at slippene i nærheten har fullt hus. Gjør nå ca 5 knop på "marsjfart", var nede i under 4 i litt motvind sist jeg var ute. Under 4 er rett og slett for sakte, selv for en som trives i sakte fart :-)

 

Framtia skrev 19 minutter siden:

Jeg er serifisert yrkesdykker og er enig i de gode innvendingene som kommer fra Ask, Olsen83, Nevermind m.fl i tråden.

 

Det denne tråden mangler er et tips om å benytte seg at sånn sugekopphåndtak man bærer glass med. Fås nå kjøpt i båtutstyrsbutikker for å feste grep i skrogsiden når man skal vaske/polere fra gummibåten f.eks. Det er et utmerket hjelpemiddel når man vasker skroget under vann, da man slipper å streve med å holde seg på rett plass. 

 

PS: på Heitmannbrygga har det i år vært et tilbud om å løft/vask for ca 4500 tror jeg, mulig det er enda rimeligere andre steder? 

 

 

Bra tips med det håndtaket. Skulle hatt et "Heitmanntilbud" i Østfold, gjerne på sør- siden av Hvaler ;-) 

 

Opplaget med kran rett ved her båten ligger er nok mer interessert i å selge "full pakke" med opptak og plass på land i vinter til 15-20 000,- enn å løfte meg opp og la meg stå en dag eller to, og det forstår jeg egentlig godt. Har lagt på land der tidligere to- tre sesonger. Men kjenner "på gikta" at en plass som ikke er løsningsorientert ikke nødvendigvis er plassen jeg bruker neste gang jeg faktisk skal stå på land hele vinteren ;-)

Link to post
Share on other sites

Geir Kallevik skrev 17 minutter siden:

Alternativt kan du kjøpe deg en luftforsyning  og ny våtdrakt, så har du utstyr til både skraping av båt og inspeksjoner. når det matte passé deg.

 

 

Hmmm. Interesant. Oppfatter dette for å være snorkling 2.0 mer enn dykking light, stemmer det ?

Innebærer det likevell dykkersertifikat krav etc for å brukes sikkert, eller er det på nivå med snorkling i farenivå ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Geir Kallevik skrev 40 minutter siden:

Alternativt kan du kjøpe deg en luftforsyning  og ny våtdrakt, så har du utstyr til både skraping av båt og inspeksjoner. når det matte passé deg.

Du stiller på lik linje med å dykke med trykkluftflaske på ryggen. Du puster inn luft med overtrykk og er utsatt for de samme farer. Trekk pusten og hold den ved oppstigning fra 1 meter med luft fra "airbuddy" og du har lunge-sprengning! :eek:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Geir Kallevik skrev 47 minutter siden:

Alternativt kan du kjøpe deg en luftforsyning  og ny våtdrakt, så har du utstyr til både skraping av båt og inspeksjoner. når det matte passé deg.

Livsfarlig utstyr! Skygg unna!!

 

Erik skrev 28 minutter siden:

Oppfatter dette for å være snorkling 2.0 mer enn dykking light, stemmer det ?

Innebærer det likevell dykkersertifikat krav etc for å brukes sikkert, eller er det på nivå med snorkling i farenivå ?

Nei, det der har ingenting med snorkling å gjøre. Som @Jens_P påpeker innebærer dette å puste komprimert luft. Og så er det slik at jo grunnere man er når man puster komprimert luft, jo større er risikoen for lungesprengning. Årsaken er at den relative trykkforskjellen er størst nær overflata. I tillegg kommer alle andre risikomomenter. Dette er utstyr som ikke bør brukes om man ikke er en øvet dykker. Sertifisering spiller mindre rolle, kunnskap og øvelse derimot...

Link to post
Share on other sites

Jens_P skrev for 2 timer siden:

Nei, du må ikke det. Men du vil slite med å finne noen som vil fylle luft på flaskene dine hvis du ikke har "lappen". 

 

Å fylle flaskene er ikke noe problem. De har jeg fylt på den lokale brannstasjonen uten noen form for dykkerlappen. 

Så lenge flaskene er sertifiserte og innenfor datoen, så har de fylt flaskene uten noen spm. 

De har vært brukt til Paintball, men jeg har også testet de på grunna/baseng med dykkerutstyr.

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 16 timer siden:

Men altså, en dykker skraper ikke båt uten "buddy", og tusen kroner timen rett i "lommeforet" er ikke gjeldende takst forstår jeg. Så hvor langt ute på gjerrigskalaen er jeg? Er vi på et par tusen i timen?

 

Synd du ikke sa fra litt tidligere i sesongen så kunne jeg tatt det for deg. Jeg skraper gjerne en vennebåt, men du må stå for mat/drikke det pleier å bli ca. 55 kr. pr fot for din størrlse, kanskje litt mindre for de som er fattige, eller har veldig ren og pen båt. Matkosten stiger med en faktor på 2 med synkende sjøtemperatur, og rengjøring på vinteren er for spesielt interesserte.

Det er klart du må befinne deg et sted i ytre Oslofjord og på rette sia, og vet du ikke hva som er rette sia så er du på feil side :)

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Barbaria skrev 7 minutter siden:

 

Synd du ikke sa fra litt tidligere i sesongen så kunne jeg tatt det for deg. Jeg skraper gjerne en vennebåt, men du må stå for mat/drikke det pleier å bli ca. 55 kr. pr fot for din størrlse, kanskje litt mindre for de som er fattige, eller har veldig ren og pen båt. Matkosten stiger med en faktor på 2 med synkende sjøtemperatur, og rengjøring på vinteren er for spesielt interesserte.

Det er klart du må befinne deg et sted i ytre Oslofjord og på rette sia, og vet du ikke hva som er rette sia så er du på feil side :)

 

 

Veldig bra. :-) Skal legges "bak øret" for senere anledning. 

 

Som ung og lovende jobbet jeg noen sommersesonger på Gjestgiveriet i Nevlunghamn. Vi innlosjerte en dykkerklubb som absolutt beviste at dykkere krevde god mat og drikke, særlig drikke. I grunnen veldig mye drikke, mao svært gode kunder.

 

Ene kvelden ble jeg ikke ferdig før 0400, dykkerne fortalte at de ble veldig dehydrert av å være mye under vann så det tok tid å bygge opp veskebalansen. Ut fra gang/krypestilen når de skulle opp på rommene så var den generelle balansen redusert like mye som veskebalansen var restituert ;-). Siden jeg skulle ha morraskift med frokost osv 0700 så var det like greit å ta natta på en sofa på bakrommet. 

 

Et par timer på øyet og opp å jobbe. Dykkerne var på plass, tvang i seg frokost så godt de kunne, fyllesyke som spett hele gjengen. At de orket å dra ut å dykke begriper jeg ikke. Er det ikke mulig å bli "sjøsyk" når en dykker? Og hva om en kaster opp under vann? :diving::puke: Men det gikk bra, såvidt jeg vet overlevde alle mann :-)

------

Kontantbidrag til mat og drikke er en veldig god løsning. Mitt standardutvalg av mat ombord uansett sesong er lys lapskaus og erter og kjøtt lagt på boks i Trondheim. Særlig den siste vil fort gjøre at en må legge på et kilo eller mer på blybeltet ;-) Egner seg best når en er alene i båten. 

Link to post
Share on other sites

Litt på siden av hvor mye et dykkeroppdrag er verdt, men kanskje verdt å prøve for de som skraper/skrubber båten sin en gang i blandt. En kjenning av meg sier den enkleste måten å gjøre det på er å fortøye båten et sted hvis det er grunt nok til at du kan stå med beina i bunnen, og så ta med deg høytrykkspyleren under båten og spyle den ren. Det krever litt lengde på slangen, og at du har tilgang på vann og strøm der du er. Og så bør du ikke ha for dyp kjøl. Tror kanskje også jeg ville tatt på et par sko av typen bly :smiley:

Link to post
Share on other sites

Den "airbuddy" greia så kul ut, hvorfor er det farlig å bruke den?

Jeg spør fordi jeg rett og slett ikke har peiling.

 

Jeg har lekt litt med tanken om å ha en lang (1-2 meter) slange inn på snorkelen for å suge inn luft, og så blåse ut igjennom en enveisventil. Vil det også kunne medføre farer?

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...