Jump to content

Er jeg en gjærrig faen? Ingen som tar en dykkerjobb for 3000,-?


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Det som skjer når du puster inn komprimert luft Nomen er at luften vil utvide seg i det du stiger mot overflaten dersom du ikke samtidig puster ut. Dette gjelder uavhengig av hvilken luftkilde du benytter.

 

På 10 meters dyp er trykket dobbelt så stort som på overflaten. Det betyr at i det du fyller lungene dine får inn 12 liter såfremt lungevolumet ditt er 6 liter. Dette da trykket i lungene dine vil være likt trykket i sjøen på den dybden du er. Lungene blir ikke større nede i dypet, men trykket på luften i lungene dine er også det dobbelte av hva det ville vært på overflaten. Hvis du nå holder pusten og stiger mot overflaten vil luften utvide seg etterhvert som du nærmer deg overflaten og det utvendige trykket faller. Derfor er det viktig at dykkere er beviste på å puste normalt, og at de ikke holder pusten i det de stiger mot overflaten. Spesielt på grunt vann. På 2 meters dyp, som vel er sånn roughly dybden på en seilbåt vil trykket være 1,2 ganger det trykket du har på overflaten. Fyller du lungene her, og holder pusten i det du stiger mot overflaten vil lungene måtte utvide seg til 7,2 liters volum for å unngå skader på lungene. Hadde du derimot steget fra 20 meters dyp til 18 meters dyp ville det neppe vært noe problem da trykkforskjellen er større jo nærmere overflaten du kommer.  Fysisk tungt arbeid med komprimert luft på grunt vann er derfor noe man skal holde seg langt borte fra med mindre man er opplært dykker og vet hva man gjør. Vet ikke helt om forklaringen min er forståelig, men det var nå et forsøk :smiley:

Link to post
Share on other sites

Han som kom med forslaget om høytrykkspyleren holder selv til i syden @Hulda, og jeg forsto det slik at den virker godt også under vann hvis man bare holder den nært nok, og har beina godt plantet i havbunnen. Her hvor jeg bor skal jeg vel kunne fortøye båten til en kai med kjølen i sandbunnen ved flo sjø, og så vente på fjære sjø hvor jeg kan rengjøre båten, bytte sink, og tømme et par kaffekanner mens jeg venter på at vannstanden skal bli god nok til å få båten ut fra kaia igjen.

 

Har sett et par seilbåter som mer eller mindre har hengt etter fortøyningstauene langs kaikanten.  Vet ikke helt om det har vært en stakkars uvitende søring, eller en f... dum nordlending med nyinnkjøpt båt som ennå ikke har sett at det er forskjell på en kai og en flytebrygge :giggle:

Link to post
Share on other sites

Her var det mange meninger, og jeg frister med å komme med mitt også:

 

Det er ikke ulovlig å dykke i Norge uten sertifikat, dropp gjerne ned til 40 meter.

Forbudt er det ikke, men uten nødvendig kunnskap er det direkte livsfarlig!

 

Jeg syns ikke du er en gjerrig faen @Pinkvin, det er lov å prøve. Selv hadde jeg ikke gjort den jobben for 3000

Jeg trur ikke 3000 vil dekke egen-kostnad engang. Transport til og fra kai, transport til og fra luftpresse, leie av presse, og all tiden før- og etterarbeide tar. Tungt er det også, selv om det er enkelt sportsdykkerutstyr :wink:

 

Du forteller selv at du vurderer ny og tykkere våtdrakt for å gjøre det selv. Da vil jeg heller foreslå en tørrdrakt i Neopren. På finn.no  finner du helt sikkert en slik for ett par tusen.

....eller kost på deg ett grunnkurs i dykking og kjøp en komplett utstyrspakke, brukt, for +- 5000,-

Da får du kunnskap og utstyr til å gjøre det selv for +-8000,- I tillegg får du muligheten til å oppleve en helt ny verden under vann, med følelsen av å være vektløs når du svever over havbunnen :yesnod: Ta gjerne med ett fangstnett og plukk med noen krabber til lørdagskosen :smiley:

Redigert av MagneG (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Airbuddyen er farlig fordi den virker så uskyldig. Hvis du feks skal løfte noe som ligger på 1,5 m dyp faller det naturlig å puste godt inn for så å holde pusten mens man løfter/reiser seg. Samme hvis man drar i tau i propellen. Det kan i verste fall ødelegge lungene.

Lang slange betyr at du må ha et visst vakuum i lungene for å få ned luft. Da skilles det ut veske i lungene.

Mons

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 6 timer siden:

Et par timer på øyet og opp å jobbe. Dykkerne var på plass, tvang i seg frokost så godt de kunne, fyllesyke som spett hele gjengen. At de orket å dra ut å dykke begriper jeg ikke. Er det ikke mulig å bli "sjøsyk" når en dykker? Og hva om en kaster opp under vann? :diving::puke: Men det gikk bra, såvidt jeg vet overlevde alle mann :-)

 

Når du er ung klarer man alt, men å dykke fyllesyk er ikke noe jeg ville forsøkt meg på. Men det er greit å ha mulighet til å gå ned under båten ved behov. 

 

 

Link to post
Share on other sites

nomen skrev for 4 timer siden:

Den "airbuddy" greia så kul ut, hvorfor er det farlig å bruke den?

Jeg spør fordi jeg rett og slett ikke har peiling.

Faller litt langt med et uttømmende svar her og nå, men noe har du jo fått svar på allerede.

 

nomen skrev for 4 timer siden:

Jeg har lekt litt med tanken om å ha en lang (1-2 meter) slange inn på snorkelen for å suge inn luft, og så blåse ut igjennom en enveisventil. Vil det også kunne medføre farer?

Ja, det vil medfølge farer, og det vil heller ikke fungere. Allerede 30cm under overflaten vil du få problemer med å fylle lungene, så hele ideen er egentlig dødfødt. I tillegg kommer medfølgende farer. Lungeødem er en av dem. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
MagneG skrev for 3 timer siden:

 

Du forteller selv at du vurderer ny og tykkere våtdrakt for å gjøre det selv. Da vil jeg heller foreslå en tørrdrakt i Neopren. På finn.no  finner du helt sikkert en slik for ett par tusen.

....eller kost på deg ett grunnkurs i dykking og kjøp en komplett utstyrspakke, brukt, for +- 5000,-

Da får du kunnskap og utstyr til å gjøre det selv for +-8000,- I tillegg får du muligheten til å oppleve en helt ny verden under vann, med følelsen av å være vektløs når du svever over havbunnen :yesnod: Ta gjerne med ett fangstnett og plukk med noen krabber til lørdagskosen :smiley:

 

Har snorklet en hel del og driver fortsatt med det, når vannet er varmt nok :-) I begynnelsen av 20 årene så var jeg også så sprek at jeg snorklet med blybelte og forøvrig også gikk ganske dypt sånn ellers, med resultat i at jeg fikk problemer med indre øret som gjorde at jeg sleit med balansen i flere år senere, særlig når jeg ble forkjølet så kunne det bli så ille at jeg ramlet over ende uten sjanse til å stå oppreist. Så etter det har jeg holdt meg i overflata ;-).

 

Gikk ned noen meter i sommer uten å merke noe så jeg har faktisk tenkt litt på å kjøpe meg opp på utstyr så jeg kan gå litt dypt igjen også, trenger egentlig bare blybelte og en bedre maske og snorkel, men vil ha en tykkere drakt også. Men er ikke så veldig opptatt av å kunne gå "ned" og bli der, syns det er utrolig mye å se fra overflata når jeg snorkler og kjenner at de kanskje 5-7 meterne (gikk dypere før ;-)) jeg kan gå ned uten luft for å kikke er godt nok for meg. Og utstyrsmessig er det veldig enkelt og kjekt ifht dykking med luft. Har forøvrig "lystret krabbe" med våtdrakt og snorkel/maske. Veldig effektivt å ha en mann i sjøen når en lystrer :-)

 

Men akkurat ifht å skrape båt så har jeg tro på at det hjelper å ha luft, men når jeg hører om alt styret med utstyret så kan en jo nesten bli i tvil. Men formen osv er ikke som før lengre så jeg merker jo at skraping av båt på sjøen rett og slett er jævlig slitsomt ifht før. På ett tidspunkt så skal en vel merke at en straks er 50 og ikke 22 lengre :lol:

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

nomen skrev for 4 timer siden:

Den "airbuddy" greia så kul ut, hvorfor er det farlig å bruke den?

Jeg spør fordi jeg rett og slett ikke har peiling.

 

Jeg har lekt litt med tanken om å ha en lang (1-2 meter) slange inn på snorkelen for å suge inn luft, og så blåse ut igjennom en enveisventil. Vil det også kunne medføre farer?

På en fin sommerdag med bading, kos og folk som ser etter meg kunne jeg gjerne brukt en Airbuddy. Men jeg mener dette er fordi jeg har en del dykk. Har gjort dumme ting, opplevd fare og klønet det til, men takket være buddy prinsippet har det gått bra. Sånn er livets skole.

 

Hva gjelder 1-2m slange: anbefaler ikke det, trolig vil du få en opphopning av CO2 og sovne stille inn mens du er under vann. Ser du tenker på enveisventil utluft, men det er gambling. 

 

Dykking/undervannsaktivitet er som så mye annet: øvelse gjør mester. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
MagneG skrev for 3 timer siden:

 

Jeg syns ikke du er en gjerrig faen @Pinkvin, det er lov å prøve. Selv hadde jeg ikke gjort den jobben for 3000

Jeg trur ikke 3000 vil dekke egen-kostnad engang. Transport til og fra kai, transport til og fra luftpresse, leie av presse, og all tiden før- og etterarbeide tar. Tungt er det også, selv om det er enkelt sportsdykkerutstyr :wink:

 

 

Ser at jeg har bommet ifht pris mtp hvor mye arbeid det er, ble jo en grundig gjennomgang her :-) 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 37 minutter siden:

Har snorklet en hel del og driver fortsatt med det, når vannet er varmt nok :-) I begynnelsen av 20 årene så var jeg også så sprek at jeg snorklet med blybelte og forøvrig også gikk ganske dypt sånn ellers, med resultat i at jeg fikk problemer med indre øret som gjorde at jeg sleit med balansen i flere år senere, særlig når jeg ble forkjølet så kunne det bli så ille at jeg ramlet over ende uten sjanse til å stå oppreist. Så etter det har jeg holdt meg i overflata ;-).

 

Den var lei. Trekker tilbake forslaget om å starte med dykking, man skal ikke "kødde" med balanse-nerva.

 

Pinkvin skrev 42 minutter siden:

På ett tidspunkt så skal en vel merke at en straks er 50 og ikke 22 lengre :lol:

 

He he, naturens gang er vanskelig å slippe unna :wink:

 

Pinkvin skrev 40 minutter siden:

Ser at jeg har bommet ifht pris mtp hvor mye arbeid det er, ble jo en grundig gjennomgang her :-) 

 

Det er klart du kan være heldig å treffe på en lokal dykker med lett tilgang til luftpresse.

Kontakt en klubb i nærheten. De har kanskje egen presse hvor medlemmene allerede har betalt for ett luft-abonnement, og det er kort avstand.

Lykke til :smiley:

Link to post
Share on other sites

Arbeidstilsynet definerer helt klart slikt som arbeidsdykking uavhengig av betaling mm ifølge flere samtaler jeg har hatt med de.

Helt greit å diskutere, men å oppfordre til lovbrudd hører ikke hjemme på dette forumet.

Litt artig å registrere stort engasjement i en annen tråd for å følge reglene for hvem man har oppi båten, mens reglene for hvem man kan ha under båten bare er til bry.

Mye større ulykkesrisiko for den ferske og blakke ungutten fra nærmeste dykkerklubb enn for barnehageunger med vest oppi båten.

Mons

Link to post
Share on other sites

Jeg er klasse S dykker. Tar ikke slike solo oppdrag. Er regulert av Arbeidstilsynet, enkelt og greit. Har med dykkerens sikkerhet å gjøre. Holder mao ikke med vanlig sportsdykkersertifikat.

 

Forskrift om utførelse av arbeid, bruk av arbeidsutstyr og tilhørende tekniske krav (forskrift om utførelse av arbeid)

Fjerde del: Krav til annet risikoutsatt arbeid

Kapittel 26. Dykkearbeid

§ 26-1.Gjennomgående krav til kvalifikasjoner i dykking

Arbeidsgiver skal sørge for at arbeidstakere som deltar i dykking har opplæring i, og er kvalifisert for det arbeid de blir satt til å utføre.

§ 26-2.Krav om dokumentert sikkerhetsopplæring

Den som skal utføre dykking skal ha dykkersertifikat i klasse I, II, III, R eller S.

For å få dykkersertifikat skal vedkommende være fylt 18 år og ved helseerklæring være funnet skikket til dykking.

Redigert av Dykker (see edit history)

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
MagneG skrev 34 minutter siden:

 

He he, naturens gang er vanskelig å slippe unna :wink:

 

 

Jeg merker ingenting før det fysisk butter i mot. Da må jeg ta en liten bonusrunde via toppetasjen som minner meg på at jeg muligens ikke klarer akkurat det samme nå som for nesten tredve år siden. Så jeg er i det minste fortsatt "på offensiven". Andre vil vel si at jeg ikke kjenner min egen begrensning, men de folka hører en jo ikke på :lol:

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 3 minutter siden:

 

Jeg merker ingenting før det fysisk butter i mot. Da må jeg ta en liten bonusrunde via toppetasjen som minner meg på at jeg muligens ikke klarer akkurat det samme nå som for nesten tredve år siden. Så jeg er i det minste fortsatt "på offensiven". Andre vil vel si at jeg ikke kjenner min egen begrensning, men de folka hører en jo ikke på :lol:

 

Godt å høre :thumbsup: Jeg har selv bikket 50 så jeg kjenner meg igjen :giggle:

 

Jeg har sikkert ingen forutsetning  til til å uttale meg, jeg er bare en skarve sportsdykker, med knapt ett par hundre dykk bak meg, men jeg skjønner ikke hvorfor @mons og @Dykker blander arbeidstilsynet og arb.miljøloven inn i dette. Noen arbeidsgiver skal vel ikke blandes inn, det er jo ikke skattbar inntekt engang. Mener dere att jeg ikke har lov til å gjøre det på min egen båt også? Jeg vil jo da tjene på det, i og med at jeg ikke engasjerer ett dykkefirma.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
MagneG skrev 27 minutter siden:

Mener dere att jeg ikke har lov til å gjøre det på min egen båt også? Jeg vil jo da tjene på det, i og med at jeg ikke engasjerer ett dykkefirma.

 

Da må du vel skatte av fordelen ved å kunne gjøre det selv :crazy::lol:

Link to post
Share on other sites

Jeg skriver om arbeidstilsyn mm fordi jeg har hatt inngående diskusjoner med dem om akkurat dette. Det er fordi dykkerklubben jeg er medlem i og Kristiansand dykkerklubb har blitt kontrollert av tilsynet i forbindelse med at klubbene har vært svært aktive i forbindelse med ryddeaksjoner. Vi (klubbene og dykkerforbundet vs atil) har diskutert lovhjemmel for å definere dugnad som arbeid, men får ikke annet svar enn at de definerer det som arbeid hvis det har en viss faregrad eller kompleksitet. Vi kommer ikke lenger før noen dauer og et klubbstyre stilles for retten.

 

Tilbake til emnet i tråden, Pinkvin er ikke en gjerrig fan, men prisen passer bare en som vil ta det utenfor boka. Spørsmålet gjaldt betaling for dykking, og da er det ingen tvil om at deter arbeidsdykking.

Mons

Link to post
Share on other sites

Takk til dere med svar på mine spørsmål.

Ballen er allerede lagt død?

 

Jeg holder meg til enkel fridykking enn så lenge, selv om det frister å ta dykkerlappen. Vi går se om økonomien tillater det en gang.

 

Heldigvis er båten min bygget slik at jeg får hendene ned til propellen, og fortsatt har nesa over vann. Dermed kan jeg skrabe vekk det som trengs, dvt. fjerne det som trengs uten å være avhengig av avansert utstyr.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

mons skrev for 1 time siden:

Vi (klubbene og dykkerforbundet vs atil) har diskutert lovhjemmel for å definere dugnad som arbeid, men får ikke annet svar enn at de definerer det som arbeid hvis det har en viss faregrad eller kompleksitet. Vi kommer ikke lenger før noen dauer og et klubbstyre stilles for retten.

 

Interessant, hva ble konklusjonen deres? 

 

All ære til klubbene som rydder havbunnen, de gjør en kjempe jobb :clap:

Dette er det definitivt en forholdsvis høy faregrad i, og inneholder kompleksitet. Ofte meget dårlig sikt, tau skal knytes og løftebalonger skal festes.

Hyller jeg nå lovbrytere?

Link to post
Share on other sites

On 10/11/2018 at 11:11 PM, Pinkvin said:

 

Så.... om jeg som privatperson leier inn en sertifisert dykker så må jeg ha full kunnskap om sikkerhet ifht dykking og sørge for at dykker forholder seg til dette?

 

Det høres virkelig helt feil ut. 

 

Om mekanikeren jeg hadde ombord hadde klart å tre seg inn i reima og kortslutte starteren samtidig så ville jeg stå til ansvar? Eller om han snubla og spidda seg på skrutrekkeren sin?

 

Hvis man leier inn noen som driver næringsvirksomhet ville ihvertfall jeg regne med at jeg ikke plutselig er "arbeidsgiveren" i forholdet... Leier man derimot inn en hobbydykker som ikke er registrert i brreg i den bransjen ville jeg ikke være så sikker ... Men dette har jeg lite greie på, just a thought ...

Link to post
Share on other sites

Jeg har all respekt for at arbeid skal utføres «hvitt» og i henhold til regelverket, og utføres av fagfolk. 

 

Nå har jeg ikke fått med meg hva prisen ble, for å få denne jobben utført, men kanskje 5000 kr?

 

For å spille videre på det, så sitter kanskje en gjennomsnittlig arbeider i dette landet igjen med 188 kr netto PR time? (Tjener 250 kr/time, 25% skatt) Det betyr at en må jobbe ca 26 timer, for å betale for denne jobben... 

 

Ikke rart svart næring blomstrer i dette landet.... 

 

Tror jeg fortsetter å dykke litt med min dårlige våtdrakt noen ganger i løpet av sesongen... 

Link to post
Share on other sites

On 10/12/2018 at 9:30 AM, Palbryn said:

Å fylle flaskene er ikke noe problem. De har jeg fylt på den lokale brannstasjonen uten noen form for dykkerlappen. 

Så lenge flaskene er sertifiserte og innenfor datoen, så har de fylt flaskene uten noen spm. 

De har vært brukt til Paintball, men jeg har også testet de på grunna/baseng med dykkerutstyr.

Jeg tror praksisen er ulik der ute for der jeg bor sluttet brannvesenet å fylle dykkerflasker hvis ikke du hadde lappen tidlig på nitallet.
Det stoppet meg da jeg av ungdomelig overmot dykket alene uten lappen etter at dykkerkameratene mine flyttet for å gå på skole.
De hadde erfaring og papirene i orden så etter et prøvedykk med meg ble det bare til at jeg hang meg med.
Meningen var jo at jeg også skulle ta lappen men etter mye dykking hele sommeren kokte det bort i kålern hele greia.
Fristet ikke å vake rundt i ett svømmebasseng i sammen med amatører og betale flere tusen for noe jeg mente selv jeg behersket fint på den tiden.
Flaskene står forsatt i kjelleren som minne om en svunnen ungdomstid.
 

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når du kan ta opp kjølen kan du vel kjøre båten opp på en egnet strand på høyvann og når det er lav vann

kan du ta å skrape det meste av bunnen.

Vi hadde en skøyte på 42 fot på 70 tallet og en gang vi var ved Hankø,  det går en slags kanal in ved Hankø og nordover,

et stykke oppover var det vi var og la til ved en tømmer lense eller

noe lignende som fungerte som en kai.

Rett ved var det en liten vik med grov grus og sand.

Så fant vi ut at vi skulle prøve å kjøre båten inn der på høyvann og lot den

ligge til det var lav vann. Det meste av skroget under var tørrlagt.

Vi tok og skrapte og hadde på bunnstoff i tillegg på den tiden det var lav vann.

Om du har tid kan du jo ta en tur dit og se om det er noen slik mulighet i dag.

 

Dette var som sagt på 70 tallet og mye kan ha forandret seg der.

Båten hadde dypgående på ca 1,80, men husker ikke nå om hele bunnen var tørrlagt på lav vann.

 

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Chris284 skrev 11 minutter siden:

Når du kan ta opp kjølen kan du vel kjøre båten opp på en egnet strand på høyvann og når det er lav vann

kan du ta å skrape det meste av bunnen.

Vi hadde en skøyte på 42 fot på 70 tallet og en gang vi var ved Hankø,  det går en slags kanal in ved Hankø og nordover,

et stykke oppover var det vi var og la til ved en tømmer lense eller

noe lignende som fungerte som en kai.

Rett ved var det en liten vik med grov grus og sand.

Så fant vi ut at vi skulle prøve å kjøre båten inn der på høyvann og lot den

ligge til det var lav vann. Det meste av skroget under var tørrlagt.

Vi tok og skrapte og hadde på bunnstoff i tillegg på den tiden det var lav vann.

Om du har tid kan du jo ta en tur dit og se om det er noen slik mulighet i dag.

 

Dette var som sagt på 70 tallet og mye kan ha forandret seg der.

Båten hadde dypgående på ca 1,80, men husker ikke nå om hele bunnen var tørrlagt på lav vann.

 

 

Ja jeg kan faktisk gjøre det, setter jo båten rett på bakken når den står på land. Men har hele tiden tenkt at det ikke er forskjell nok på høy- lavvann her på Østlandet... har i hvertfall ikke lagt merke til det med mindre det er springflo, og da vil jeg jo ikke sette båten i fjæra og bli stående til neste  ;-). 

 

Men ja, det er en mulighet. Stikker jo under meteren, har ikke fabrikktall men stort sett er den oppgitt til å stikke 0,85. Får måle neste gang jeg har den på land. 

 

Ut med hekkanker og kjøre den opp i fjæra på høyvann... tør jeg det da? Og i disse miljøtider, hvis jeg står å skraper bunnstoff på en strand... ser for meg lokallaget til MDG rykke ut sammen med lokalpressa ;-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...