Jump to content

Er jeg en gjærrig faen? Ingen som tar en dykkerjobb for 3000,-?


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Stjernen ! skrev 3 minutter siden:

Jeg mente en dykker flaske

Men da må du ta jobben selv.

 

Hei

 

Eg har dykka aktivt i 26 år. Ein slik skrapejobb er ikkje noko hokus pokus, eller spesielt farleg for ein sportsdykkar. Det er likevel ikkje slike jobbar ein bør byrja med, om ein er fersk dykkar. 

 

Ask 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Ventus skrev 16 minutter siden:

Og det er du helt sikker på....? Eller hvordan var det der igjen med andres umoral og kunnskapsløse...?

 

 

 

Og der kom du med en moralsk pekefinger gitt! 

 

Ikke lenge før jeg skal skifte til vinterdekk, du har kanskje en oppskrift for å få det gjort på en kunnskapsfull og moralsk måte da? Må jeg få signatur på noe "Jeg lover at denne jobben er gjort med stor kunnskap og den høyeste moral" :-D

---

Du skjønner, det er ikke jeg som skal skatte av jobben, det er den som gjør jobben som skal skatte. 

Link to post
Share on other sites

Her var det mange svar som ikke er svar på spørsmålet..  men svaret er ja..

Har man båt må man ta seg tid og råd til å drifte og vedlikeholde den! Dykkying er kompliserte greier med masse utstyr og kjas, som MÅ være i orden og virke.. Er et par stykker på vår private brygge som er ned å kontrolerer utlegg og moringer når de først er i vannet..men er jo masse forberedelser og en varebil med utstyr..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Vesterskog skrev 1 minutt siden:

Det fritar deg nok ikkje for alt ansvar. 

 

Forklar gjerne. 

 

Dette er interessant. Jeg hadde en mekaniker i båten som gjorde en jobb for en del uker siden. Hvilket ansvar hadde jeg? Og hvilket ansvar har jeg om en dykker kommer å gjør en jobb hos meg?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Ask skrev 11 minutter siden:

 

Hei

 

Eg har dykka aktivt i 26 år. Ein slik skrapejobb er ikkje noko hokus pokus, eller spesielt farleg for ein sportsdykkar. Det er likevel ikkje slike jobbar ein bør byrja med, om ein er fersk dykkar. 

 

Ask 

 

Helt enig. Ville ikke latt noen som ikke har gjort det før gjøre jobben. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Ventus skrev 23 minutter siden:

Ref. 6000/1000 - første i hjemmet/bilen. Og siste ellers. Og uansett så var det dette med sikkerhet igjen da ;) Sirkelargurment...

 

Står det ikke "for husholdningen" og så "hjemmet, fritidsbolig, kjøretøy" da... er åpen for tolkning jeg altså, men klarer å plassere båten sånn ca midt oppi både "kjøretøy" og "fritidsbolig". Men skattetaten bestemmer, og jeg syns ikke de er 100% tydelige, uten at jeg vil være den som tar det til domstolene for å få det avgjort ;-)

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 3 minutter siden:

 

Forklar gjerne. 

 

Dette er interessant. Jeg hadde en mekaniker i båten som gjorde en jobb for en del uker siden. Hvilket ansvar hadde jeg? Og hvilket ansvar har jeg om en dykker kommer å gjør en jobb hos meg?

Enkelt forklart:

Du hyrer inn en privatperson til å bytre tre takstein på huset. Personen er ingen fagmann men nevenyttig. Personen faller ned og dør pga manglende sikring. Manglende sikring kom av manglende kunnskap om farene fordi personen ikke hadde nødvendig kunnskap. Du hyret personen inn for under 6000 kr grensa, dermed er du arbeidsgiver og ansvarlig. 

 

Var for ca 10 år siden noen saker med fallskader, svartjobb og tragisk utfall for alle parter..

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Ventus skrev 2 minutter siden:

Tror du nok en gang skal lese litt om regler og sånt..  du er ikke ansvarsfri fordi du toer dine hender...

 

http://www.handlehvitt.no/huskeliste/

 

Firma? Som nevnt tidligere i tråden, de er ikke i markedet. 

 

Og om de som gjør jobben er ett firma så føler jeg meg da enda sikrere på at de følger de regler som gjelder, de er jo profesjonell part. 

 

Skjønner ærlig talt ikke helt hvor du vil hen med dette. Mener du at jeg skal ta full bakgrunnsjekk på den som kommer og gjør en sånn småjobb for meg? 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Olsen83 skrev Just now:

Enkelt forklart:

Du hyrer inn en privatperson til å bytre tre takstein på huset. Personen er ingen fagmann men nevenyttig. Personen faller ned og dør pga manglende sikring. Manglende sikring kom av manglende kunnskap om farene fordi personen ikke hadde nødvendig kunnskap. Du hyret personen inn for under 6000 kr grensa, dermed er du arbeidsgiver og ansvarlig. 

 

Var for ca 10 år siden noen saker med fallskader, svartjobb og tragisk utfall for alle parter..

 

Husker den saken. 

 

Kan overhodet ikke sammenlignes. Pkt 1, det er ikke en "svartjobb". Og en sertifisert dykker har kunnskap ifht sikkerheten som jeg ikke har noen som helst forutsetning for å ha. 

 

Jeg skal da for pokker ikke leie inn en ungutt som ligger i fjæra med våtdrakt og plukker strandkrabber! 

Link to post
Share on other sites

Dykking for å gjøre en jobb er i særstilling.

Det skal minst være tre mann. To med kl 1 eller B dykkersertifikat og tredjemann skal i tillegg ha opplæring som dykkeleder.

Godkjent utstyr med kommunikasjon. All dokumentasjon på opplæring, årlig legeærklæring, sja, arbeidsbeskrivelse, sikkerhetsprosedyrer osv skal medbringes fysisk på dykkerstedet.

Oppdragsgiver er pålagt å sjekke at dykkerne har internkontrollsystemet i orden, så du slipper ikke unna.

Jeg vet for jeg hadde full gjennomgang fra arbeidstilsynet uten mangler i vår.

Arbeidstilsynet har satt dykking på topp på prioritetslista for kontroller og oppsøkende virksomhet i år.

Resultatet av rigid regelverk, som snart strammes ytterligere inn, blir nok flere sportsdykkere som ikke bryr seg og tar slike jobber.

Om sikkerheten totalt blir bedre av det er vel ikke sikkert.

Svaret på spørsmålet er vel at hvis dette skal gjøres lovlig for ordinær pris må du nok to eller tredoble.

Hva du velger tror jeg det er best du ikke skriver på nett....

Redigert av mons (see edit history)

Mons

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 3 minutter siden:

Pkt 1, det er ikke en "svartjobb". Og en sertifisert dykker har kunnskap ifht sikkerheten som jeg ikke har noen som helst forutsetning for å ha. 

Hobby jobb, gråsone, god samvittighet, ren samvittighet, kall det hva du vil.. Hvordan vet du som oppdragsgiver at den du hyrer inn til å gjøre dette før deg har nødvendige kunnskaper om mulige farer ved jobben? Ref det som står over om dårlig smak ved skraping av båt, vet du om det er helseskadelig, har sen virkninger eller andre negative følger? Jeg vet det ikke, men her virker det som om du er ute etter sympati for å være snål :nonod:

 

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
mons skrev 7 minutter siden:

Dykking for å gjøre en jobb er i særstilling.

Det skal minst være tre mann. To med kl 1 eller B dykkersertifikat og tredjemann skal i tillegg ha opplæring som dykkeleder.

Godkjent utstyr med kommunikasjon. All dokumentasjon på opplæring, årlig legeærklæring, sja, arbeidsbeskrivelse, sikkerhetsprosedyrer osv skal medbringes fysisk på dykkerstedet.

Oppdragsgiver er pålagt å sjekke at dykkerne har internkontrollsystemet i orden, så du slipper ikke unna.

Jeg vet for jeg hadde full gjennomgang fra arbeidstilsynet uten mangler i vår.

Arbeidstilsynet har satt dykking på topp på prioritetslista for kontroller og oppsøkende virksomhet i år.

Resultatet av rigid regelverk, som snart strammes ytterligere inn, blir nok flere sportsdykkere som ikke bryr seg og tar slike jobber.

Om sikkerheten totalt blir bedre av det er vel ikke sikkert.

Svaret på spørsmålet er vel at hvis dette skal gjøres lovlig for ordinær pris må du nok to eller tredoble.

Hva du velger tror jeg det er best du ikke skriver på nett....

 

Om dette stemmer så er det helt uaktuelt. 

 

Men en kompis som er sertifisert hobbydykker, kan han gjøre det lovlig uten betaling? Eller er det generelt forbud for sertifiserte dykkere å skrape båter med mindre de har det som yrke og tar i bruk hele kavaleriet og blåserrekka? 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Olsen83 skrev 1 minutt siden:

Da er du som oppdragsgiver kun kunde og ikke fungerende arbeidsgiver @Hulda stor forskjell..

 

Så.... om jeg som privatperson leier inn en sertifisert dykker så må jeg ha full kunnskap om sikkerhet ifht dykking og sørge for at dykker forholder seg til dette?

 

Det høres virkelig helt feil ut. 

 

Om mekanikeren jeg hadde ombord hadde klart å tre seg inn i reima og kortslutte starteren samtidig så ville jeg stå til ansvar? Eller om han snubla og spidda seg på skrutrekkeren sin?

Link to post
Share on other sites

Masse runder omkring slikt med atilsyn når sportsdykkere i dykkerforbundet rydder søppel.

Kan plukke ca 10 kg i nett og ta med opp eller putte i en storsekk.

Kan ikke gjøre avanserte ting som å knytte tau i et dekk eller en handlevogn.

Gjør du det for deg selv gjelder ikke arbeidsmiljøloven.

Gjør du det for andre regnes det som arbeid.

 

Mons

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...