Jump to content

Er jeg en gjærrig faen? Ingen som tar en dykkerjobb for 3000,-?


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#
Framtia skrev 45 minutter siden:

 

holdningsproblem :-) Ikke lang dagstur, fin seiltur heter det.

 

Hehe, joda. Sist jeg var ute og seilte så lugga det så fælt at når det kom vindkast så bar "dirra" riggen og seila i stedet for at farten økte, sånn ca ;-) 

 

På hjemturen fikk jeg svak motvind og kanskje en knop motstrøm. Gikk for motor og var nede i 3,5 knop på marsjturtall. Da tror jeg ikke dagen er lang nok til at jeg kommer meg til Son. Fint å være utpå men det skal være veldig fint før jeg koser meg når det går i under 4 knop, så ærlig må jeg være. 

 

Men nå fyker Slevikkilen opp som et godt alternativ her så :-) Dit kommer jeg meg, selv om jeg blir skremt av tanken på å gå opp i strøm og "elende" oppi ei elv. Men det er kanskje ikke så ille som jeg forestiller meg? 

 

 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 1 time siden:

 

Har sendt forespørsel dit :-) Stemmer det at de løfter med trøck? Det er en fordel for da slipper jeg å ha ned stativ med solceller osv som jeg må ta ned når det brukes traverskran. 

Jepp dem løfter meg truck, seilmaker Eklund holder til i samme bygg om du trenger riggsjekk etc er det jo praktisk å ta det i samme slengen...

Link to post
Share on other sites

Var da søren til stakkarslige med innspill på hvordan du kan ordne dette uten å bli våt i håret !? 

 

Si til nabogutten at du skal kjøpe alle dassrullene han skal selge for å reise på klassetur med hvite busser, mot at han blir med ned i havna. 

 

Du gir han tampen av et tykt, grovt  tau, og sjøl tar du den andre tapen og går på motsatt utrigger. Så står dere der og drar tauet frem og tilbake en times tid, under skroget. Imens kan du fortelle historier om livets mangfoldighet, dets mening, ispedd noen løgner. 

 

Stakkaren kommer ikke til å klare å løfte arma sine neste dag, men da trøster du ham med at slikt arbeid bygger karakter. 

 

 

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Jeg har en egenprodusert slamp som nå er i alderen hvor han har mer kropp en hva hjernen klarer å holde styr på. Var nede en ettermiddag og tok tautrikset fra baugen og bak til kjølen, det fungerte overraskende godt, slampen stønna og klagde men kom plutselig med egenmotivasjon når han mente at dette kunne være god bicepstrening. Ingen tanker om "styrking av karakteren" der nei. Men hva pokker, så lenge det fungerer ;-)

 

Tok vannlinja fra land vha baksiden av båtkosten og med utriggeren som underlag så kunne jeg presse den opp mot bunnen. Fungerte helt topp. 

 

Siden skolen har operasjon dagsverk denne uka så har jeg fått slampen med på slavekontrakt så han har allerede vært med å tømme ett hengerlass på gjengbrukstasjonen.

 

Og en ettermiddag i løpet av uka skal han få være med til båten som dykkervakt. Det blir som det ofte blir, blir det for mye mas så gjør jeg det selv ;-) Tjukk våtdrakt og hette ble kjøpt inn i dag så da blir det å ta jobben selv. Skal ikke påstå at jeg gleder meg :-/, men selvgjort er velgjort ;-)

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

? bra, og du nynnet på "slike gutter det vil gamle Norge ha" ? 

 

kosten gjør susen. Jeg har en egen kost til formålet. Kom drivende etter en storm. Sånn med treskaft, treverk i bustemontasjeplankebiten og grov bust. 

Har knyta tau ved bustemontasjeplankebiten og drar i dét, mens jeg presser kosten mot skroget med andre hånda. Snur kostehodet med treverket mot skroget for å ta rur og du får en god feeling om det er rent. 

 

Inspirert av en svensk patent som heter skrubbert, som ser ut som en pølsefender med 2-3 lameller, med 1,5 kg oppdrift, montert på en stang med en vinkel i enden ...

 

sånn har jeg holdt skroget rent i 3 år. Nå er lager med selvpolerende bunnstoff som la på for 4 år siden, borte... 

ror og propell får jeg også rent på den måten... 

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vel, jeg har brukt kost og andre remedier med det er ikke på lagt nær godt nok når båten først er grodd. Og det blir den siden du ikke ser hvor du ikke kommer til. For å få et godt resultat som gir fartstøkning så må du under båten å skrape eller på land å spyle. Optimalt bør det gjøres hver andre mnd. på sommmeren for å hindre at ting setter seg fast og for å spare bunnstoffet siden det kan brukes mykere verktøy.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Martine29f skrev 14 minutter siden:

Litt av en tråd. Så mye styr og stell for å renske en båt da....har ikke sett makan.

 

Ja sånn går nå dagan ;-) Jeg vil betale for å få tatt den opp i noen dager, ingen vil gjøre det unntatt de som vil ha 11 000,-+ for jobben. Og når jeg spør etter dykker så er helvete løs. 

 

Men sant skal sies så har det ordnet seg, "utenfor tråden". 

 

Hvordan renser du din grodde båt liggende på sjøen da Martine, uten mye styr og stell om jeg forstår deg riktig? ;-) 

Link to post
Share on other sites

Ingen ønsker vel betale mer enn absolutt nødvendig:wink:

 

Har en slik «skrubbert», hjemmelaget så klart. Laminerte et langt skaft av furulameller slik at det fikk en fin bue i enden og dermed kommer godt til under båten, på tross av at utriggerne ligger forholdsvis nærme inntil. Lagde skrubberten slik at den har to skobørster i enden, litt vinklet i forholdt til hverandre slik at den skrubber både under og på sidene av skutebunnen i samme sveipet. Så festet jeg en kloss med isopor bak skobørstene, isoporen sørger for nok oppdrift til at jeg slipper bruke særlig med kraft for å få godt nok press på børstene. Kommer til over alt untatt rett rundt propellen og helt inni hjørnet mellom skrog og kjøl. Brukes skrubberten jevnlig, helst en gang i måneden, holdes skutebunnen ren og fin, uten antydning til verken rur eller annen groe. Børstene vil jo ta med seg bittelitt av bunnstoffet hver gang slik at nytt og friskt bunnstoff kommer frem. Går det litt tid mellom hver gang vil rur og annen hard groe feste seg såpass at det blir vanskelig å få bunnen like glatt.

 

Ved å bruke skrubberten noenlunde jevnlig holder jeg skutebunnen rimelig ren og grei året rundt. Dermed har jeg forlenget slippingsintervallene til tre år mellom hvert opptak. En kamerat med våtdrakt, snorkel og svømmeføtter tar en tur under hver sommer og skifter anodene på stilken og akslingen, skrubber propellen og tar vekk groa inni hjørnet mellom skrog og kjøl. 

 

Så; bruk av skrubbert/børste med oppdrift og helst bue i enden av stanga kan anbefales. For min del sparer jeg rundt 9000kr i året, også her koster det litt å heise båten opp og la den stå ei ukes tid. Gratis trim innkludert er jo og fint, hallo, det er jo gratis:lol:

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Hakkannen skrev 56 minutter siden:

Ingen ønsker vel betale mer enn absolutt nødvendig:wink:

 

Ikke ofte jeg kan si det, men for en gangs skyld står det ikke på pengene. Dvs når noen sier 11 000,- ettellerannet så sier neitakk selv om jeg kunne gjort det. Jeg er villig, men ikke over ti tusen villig. :-)

 

Hakkannen skrev 56 minutter siden:

 

Har en slik «skrubbert», hjemmelaget så klart. Laminerte et langt skaft av furulameller slik at det fikk en fin bue i enden og dermed kommer godt til under båten, på tross av at utriggerne ligger forholdsvis nærme inntil. Lagde skrubberten slik at den har to skobørster i enden, litt vinklet i forholdt til hverandre slik at den skrubber både under og på sidene av skutebunnen i samme sveipet. Så festet jeg en kloss med isopor bak skobørstene, isoporen sørger for nok oppdrift til at jeg slipper bruke særlig med kraft for å få godt nok press på børstene. Kommer til over alt untatt rett rundt propellen og helt inni hjørnet mellom skrog og kjøl. Brukes skrubberten jevnlig, helst en gang i måneden, holdes skutebunnen ren og fin, uten antydning til verken rur eller annen groe. Børstene vil jo ta med seg bittelitt av bunnstoffet hver gang slik at nytt og friskt bunnstoff kommer frem. Går det litt tid mellom hver gang vil rur og annen hard groe feste seg såpass at det blir vanskelig å få bunnen like glatt.

 

Ved å bruke skrubberten noenlunde jevnlig holder jeg skutebunnen rimelig ren og grei året rundt. Dermed har jeg forlenget slippingsintervallene til tre år mellom hvert opptak. En kamerat med våtdrakt, snorkel og svømmeføtter tar en tur under hver sommer og skifter anodene på stilken og akslingen, skrubber propellen og tar vekk groa inni hjørnet mellom skrog og kjøl. 

 

Så; bruk av skrubbert/børste med oppdrift og helst bue i enden av stanga kan anbefales. For min del sparer jeg rundt 9000kr i året, også her koster det litt å heise båten opp og la den stå ei ukes tid. Gratis trim innkludert er jo og fint, hallo, det er jo gratis:lol:

 

Jeg kommer godt til fra utriggerne med baksiden av båtkosten, som har teleskpstang, så det fungerer bra. Men baugen får jeg ikke tatt fra utrigger da de er for korte, kan jo snu båten da... Og tok den under et par ganger i sommer. 

 

Dette blir da vinter nr 2 ute. Til våren blir det opp og den dere superdupersmøringa til Jotun, tror den het "ekstra dyr, de lux" eller noe. Hadde i shipfix i det som er på båten nå, og det var jo bare tull ;-) 

 

Men helt klart, jeg skal legge inn renhold av bunnen som en mer regelmessig øvelse. 

Link to post
Share on other sites

Dette må være rette utstyret, lokalt dykkefirma som har startet med dette 

 

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Martine29f skrev On 17.10.2018 at 15.29:

Litt tull og tøys hører med noen ganger. Fint at det ordnet seg for deg. Har aldri prøvd å rense båten når den ligger på sjøen. Tror heller ikke det blir noe særlig bra, men tar sikkert feil. Ha en findag??

 

Jeg er ikke regattaseiler så om jeg mister en knop eller halvannen er til å leve med. Men å miste halvannen til to knop er ikke til å leve med. Så det eksisterer absolutt et "område" som heter "godt nok" som er ett godt stykke unna "strøkent" for å si det sånn. Jeg har ikke veldig hast når jeg seiler, men å stå nær stille er ikke aktuelt ;-)

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Da er båten skrapt ren og pen. 

 

Iført nyinnkjøpt 5mm våtdrakt, dykkerhette, maske som ikke tettet ordentlig, arbeidshansker, svømmeføtter og sparkel fra Jordan brukte jeg ca halvannen time og fikk tær som ikke tinte opp før jeg var halveis hjemme igjen da jeg ikke fant neoprensokkene. Barbeint i sjøen nå gir faktisk kalde tær, ikke så overraskende egentlig :-)

 

Ble ganske kavete til å begynne med frem til jeg fant en god teknikk og rytme. Ikke rart båten gikk tregt, sidene av skroget var ganske greie, litt rur her og der som jeg fikk tatt, men den var dekket av et teppe med blåskjell og god størrelse under buken fra ett stykke bak baugen og nesten helt bak til propellen. Det hele løsnet ganske enkelt, ble nesten som å flå en bjørn ;-). Sola skinte og med en fremdrift på kanskje 10-20 cm for hvert dykk under båten så ble det ganske mange dykk. La meg på rygg, svømte under og lot oppdriften presse meg mot bunnen av skroget mens jeg jobbet og svømte sakte under til andre siden av båten, igjen og igjen til jeg var ferdig. 

 

Ganske slitsomt arbeid så en merker godt at dykketiden ikke blir mye å skryte av. Gikk tom "før tiden" en gang og var desorientert da jeg hadde fraveket "ruta" og snudd meg rundt. Dårlig sikt pga skrapinga og mye drit i sjøen og mørkt på ene siden av skroget så når jeg måtte stige opp endte jeg med å svømme langsetter og fremover i stedet for opp på ene siden. Midt i det kaoset fikk jeg en refleks og svelget sjøvann. Så når jeg, til slutt, poppet opp da så var det mye kroppslyder i vannflata en stund ;-) Klarte også å stige opp midt under flotøren til utriggeren en gang, da var det greit å ha hette på, men skalla ganske godt for det. 

 

Våtdrakta holdt overraskende godt, men iom at jeg var alene så fikk jeg ikke lagt leppa med neopren inn bak glidelåsen, ganske ubehagelig når den kalde sjøen seig inn langs hele ryggen. Og temmelig kald fornøyelse å dusje i kaldtvann på brygga i vinden når jeg var ferdig, da var det skramlekjeft temmelig kjapt selv om jeg har godt med naturlig isolering. Men fikk fort varmen i cockpitteltet. 

 

Dessverre døde nok mange blåskjell og andre buskevekster i dag, regner med miljødirektoratet og mijøbevegelsen er på saken. Min mor setter neppe særlig pris på at "guttungen" badet barbeint i dag, og om kona får snusen i at at jeg "smugrøyket" etter jeg var ferdig så ligger jeg dårlig an. 

 

Hvorvidt arbeidstilsyn og skatteetat har noe å si ifht jobben som ble utført vet jeg ikke, men tipper noen tidligere bidragsytere i tråden kan opplyse om det ;-)

---

Neste gang blir det ut å seile en tur i det nydelige været vi har for tiden. :-)

Link to post
Share on other sites

Selvgjort er velgjort... kalde tær eller ikke. Godt utført, men "stikkpillen" tidligere var med henblikk på andre diskusjoner.

Hva hver mann ønsker å foreta seg og bedrive - så lenge det ikke plager andre og det der - det er vedkommendes egen sak. Og heldigvis i min verden.

 

Kudos for høstbadet - kan bare forestille meg vurderingen av potensiell neglesprett vs. ikke ha på maks varme i bilen etterpå...

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 1 time siden:

Det hele løsnet ganske enkelt, ble nesten som å flå en bjørn

Slikt er det ikke mange som har erfaringsgrunnlag fra:lol:

 

Godt å få det gjort tenker jeg. Og vil tro det var svært kaldt ja! Tror nok heller jeg ville vært muggen fordi du gjorde dette helt alene uten tilsyn enn at du tok deg en røyk, men nå er jeg ikke kona di heller:wink: Etter et hardt arbeid må det nå være lov med en belønning (en sjelden gang):yesnod:

Link to post
Share on other sites

En levende og god fortelling om jobben. Synes du fortjente belønning jeg. Kunne nesten hatt behov for en ankerdram. 

Tror jeg skal prøve samme stuntet en gang. Men jeg vil ha mulighet til å stå på bunnen. Det har jeg gjort i forbindelse med anodeskift. Å det gjør jobben mye enklere. 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Har ikke prøvd ifht å kunne stå på bunnen, men svømmeføtter er absolutt nødvendig for meg. Da bruker jeg lite krefter på å bevege meg og "holde posisjon" under vann. Uten må jeg dra meg fremover osv og er tregere både opp og ned så jeg bruker mye tid under vann uten å få gjort så mye. 

 

Ifht kulde så er det litt skummelt med våtdrakt fordi en blir sakte nedkjølt, nesten uten å merke det om en ikke er obs på symptomene. Jeg har noen år som kald i våtdrakt etter jolle- og brettseiling tidlig på 80 tallet fra sommeren og frem til jul på vestlandet. Første våtdrakten var en brukt dykkerdrakt, kunne knapt bevege meg husker jeg. Så fikk jeg tak i en hel regndress som jeg tapet i mansjettene, forøvrig gikk det i ull og oljetøy før våtdrakt ble mer tilgjengelig. 

 

Ved flere anledninger som unge/ung har jeg vært så kald, etter flere timer i våtdrakt, at jeg ikke har vært i stand til å bruke fingrene, eller løse de enkleste oppgaver. Begynte å kjenne litt på at det kognitive var på retur på tampen i dag. Begynte å like å ligge i vannet, i sola og duppe, koste meg rent. Tenkte at "her var det jo fint", og begynte også å mene at jeg ikke trengte å ligge fullt så lenge i vannflata mellom dykkene for å få pusten igjen, her kan det tas noen snarveier.... Kjenner godt igjen det med at jeg begynner å bli ganske dum når jeg blir nedkjølt, likegyldig og dum. Med dykkersokker/sko og hansker så hadde nok ikke nedkjølingen kommet så fort. 

 

Merket fort at jeg var mer nedkjølt enn jeg trodde når jeg gikk ut av vannet. Problemer med å gå ordentlig og koordinere kroppen og fullt skrangleorkester med en gang jeg fikk av drakta, akkurat som i gamledager som jolle/brettseiler på en sur høstdag med pissregn, vind og noen få varmegrader :-D 

-----

Ang neglesprett så holdt jeg forsåvidt varmen på hendene selv med vanlige arbeidshansker, sikkert fordi en bruker de så aktivt. Føttene "bare forsvant". Forventet neglesprett men de gikk fra "å ikke være der", som å ha stein i skoa nesten, til å bare komme tilbake uten at jeg merka noe... 

-----

Bonus: Nå har jeg våtdrakt som gjør det mulig å komme seg i sjøen og under båten uten å krepere også utenom sommersesongen. Kjøpte på West systems, 1400,- for 5mm drakt syns jeg var rimelig. 

----

Hakkanen: Har ikke flådd en bjørn enda men når jeg lå under båten der, på rygg, og kjørte lange drag med Jordansparkelen så ble "blåskjellpelsen" hengende ned fra båtbunnen som en tung pels/teppe frem til jeg tok neste drag og den ble kuttet unna. 

 

Vet ikke helt hvor bjørnen kom fra..., tung våt pels som løsner lett pga spekklag eller noe :-D?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Eureka skrev 29 minutter siden:

Ville et lite blybelte lette på energibruken på å komme seg ned, å holde seg der? 

 

 

Ja, men samtidig fungerte oppdriften veldig godt til å klistre meg opp mot bunnen, noe som fungerte godt når jeg jobbet. 

 

Og litt skeptisk til å bruke blybelte når jeg gjør sånt alene, kan være greit å flyte som en dupp da ;-)

Link to post
Share on other sites

se der ja.......... da sparte du kanskje  båtpenger og fikk deg en ny våt drakt og en erfaring rikere. Håper du hadde med deg en som hadde kontrollen på hvor lenge du var under av gangen:thumbsup:

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...