Jump to content

Er jeg en gjærrig faen? Ingen som tar en dykkerjobb for 3000,-?


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Det er adkomst bare fra sjøen der så vidt jeg husker. Ikke noen bade plass.

 

Kan være det er mer forskjell på høy og lav vann der pga det er en kanal.

Båten vi hadde stakk ihvertfall ganske dypt. Så om båten din har under 1 m kan det hende

du får hele skroget tørrt.

Var ikke noe problem å få båten ut igjen på høyvann.

 

Har sett litt på google earth, men finner ikke stedet igjen. Det ser ut som om det er blitt mye bebyggelse

oppover mellom Hankø og fastlandet

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 23 timer siden:
nomen skrev On 12.10.2018 at 18.30:

Den "airbuddy" greia så kul ut, hvorfor er det farlig å bruke den?

Jeg spør fordi jeg rett og slett ikke har peiling.

Faller litt langt med et uttømmende svar her og nå, men noe har du jo fått svar på allerede.

 

Jeg kjenner ikke akkurat denne enheten men prinsippet er greit så lenge du vet hva du gjør og du er klar over risken med dykking. Det finnes hundrevis av lignende enheter på markedet om du søker på Hookah diving (dykking med kompressor). Ganske vanlig å ha en liten luftkompressor ombord på langtur i steden for scuba tanker. 

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Chris284 skrev 15 minutter siden:

 

Men en tur opp til Hankø går vel på en halv dag.

 

Må vel klare å finne en lokal plass uten gjørmebunn og hvor jeg ikke risikerer å få vind og sjø rett på når jeg ligger der i fjæra. Snuser litt på Singløya og strendene der.... 

---

Men klarer jeg å finne en tidevannstabell for Østfold... nei det gjør jeg ikke.. noen?

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Olsen83 skrev 8 minutter siden:

Har sett etter det selv, lurer på om Svenner er nærmest oss i Østfold.. Har ikke sjekket de svenske, kanskje smhi har noe?

 

Fant for Kungshamn på smhi, både prognose og målt. Er i grunnen ikke noe tidevann å snakke om... 20-30 cm er ikke noe å satse på. 

Link to post
Share on other sites

En bekjent ankret på kvelden opp "inne" i Citadell øya i Stavern. Dagen etter ringte han og sa at båten stod på grunn

og trengte assistanse, litt på spøk.

Men de kom løs på ettermddagen på flo.

 

Men tror det er gjørmete der inne og ikke egnet for å stå på bunnen.  

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Ser på tabell at i Oslo blir det opp til 94 cm den 14 okt 2018.

 

Kartverket har tabell for deler av Norge, som kan lastes ned, litt tynt, men bl.a vises for Oslo og Helgeroa som blir nærmest.

https://www.kartverket.no/sehavniva/Tidevann-og-vannstand/Tidevannstabeller/

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Chris284 skrev 40 minutter siden:

Ser på tabell at i Oslo blir det opp til 94 cm den 14 okt 2018.

 

Kartverket har tabell for deler av Norge, som kan lastes ned, litt tynt, men bl.a vises for Oslo og Helgeroa som blir nærmest.

https://www.kartverket.no/sehavniva/Tidevann-og-vannstand/Tidevannstabeller/

 

Tipper 94 cm er pga fjorden, Kungshamn melder 24. Tipper Østfold har lite "fjordeffekt" som Oslo har så det er nok mye mindre. 

Link to post
Share on other sites

Key Freak skrev On 11.10.2018 at 22.14:

Jada, du kan leie inn en for inntil 6000 kroner som har noe annet enn dykking som yrke. Men ikke hvis vedkommende har en viss næringsinntekt av dette.

Stemmer det.

En person kan jobbe skattefritt for 6000kr i året. Men dette er som en vennetjeneste. Så lenge personen jobber som dykker. Kan han ikke ta jobben skattefritt. 

Undersøkte det med skatteetaten. 

Jeg er utdannet blikkenslager, så da kan jeg utføre alt annet unntatt blikkenslager jobber. 

 

Redigert av Winge82 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Link to post
Share on other sites

Chris284 skrev for 12 timer siden:

 

Dette var som sagt på 70 tallet og mye kan ha forandret seg der.

Båten hadde dypgående på ca 1,80, men husker ikke nå om hele bunnen var tørrlagt på lav vann.

 

Lurer på om minnet spiller deg et puss her. Forskjell på høyvann og lavvann i Oslofjorden er sjelden mer enn 20-30 cm. sommerstid og har ikke forandret deg nevneverdig siden 70-tallet.

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Framtia skrev for 2 timer siden:

 

Begge de var faktisk ute av drift i gårkveld/natt. Men nå fungerer de om en drøm igjen. :-)

Link to post
Share on other sites

Er det ike en marina med kran i nærheten som kan løfte båten i et par timer ?

Om du har tid kan du ta en tur over fjorden til Tønsberg og marinaen rett etter kanalbroen har kran som kan løfte

båten din om den er under 8 tonn og stå på bukker mens du spyler med høytrykk.

Løft av båt over 30 fot koster 1100,- og leie av kraftig høytrykk koster 100,-

Da er du vel på et rimelig prisnivå sammenlignet med å ha dykker.

Det tar 3-4 timer i 5 knop over,  ev koster diesel om du kjører med motor.

Marianen stenger nå i oktober, men om du hører med de kan du avtale før de stenger for sesongen.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Chris284 skrev for 5 timer siden:

Er det ike en marina med kran i nærheten som kan løfte båten i et par timer ?

Om du har tid kan du ta en tur over fjorden til Tønsberg og marinaen rett etter kanalbroen har kran som kan løfte

båten din om den er under 8 tonn og stå på bukker mens du spyler med høytrykk.

Løft av båt over 30 fot koster 1100,- og leie av kraftig høytrykk koster 100,-

Da er du vel på et rimelig prisnivå sammenlignet med å ha dykker.

Det tar 3-4 timer i 5 knop over,  ev koster diesel om du kjører med motor.

Marianen stenger nå i oktober, men om du hører med de kan du avtale før de stenger for sesongen.

 

Den nærmeste marinaen prioriterer å løfte opp de som skal stå på land i vinter. Kan løfte meg i April- Mai :-D

Og om de hadde løftet meg ville det kostet meg type 5-6 000,- om den stod på land ett døgn så jeg kunne få stoffa den.

 

Nest nærmeste bruker ett eller annet slip- vogn system som ikke fungerer for en seilbåt med doble ror osv.

 

Skulle svært gjerne hatt ett sånt tilbud i nærheten, og for hva jeg vet så finnes det. Men å finne ut av tilbud hos marinaer, og om de i det hele tatt eksisterer, er nesten svartekunst i seg selv..

----

Ser at det er ca 30nm om jeg går bak Hvaler, dvs ca 6 timer i 5 knop. Da blir det fort overnattingstur... er nå for jævlig om jeg ikke skal få det til på en fornuftig måte i Østfold, og gjerne uten å måtte spise havregrøt frem til jul ;-) 

 

Å få skraping med dykker blir vel sånn ca like dyrt som å få den på land, pluss spyling og tid til å stoffe før utsett. Så skraping med dykker er dyrt og egentlig "dårlig". En nødløsning som gjør at jeg uansett må ha den opp for stoffing osv til våren.  

 

På den andre siden så gidder jeg ikke å sette på land for vinteren og betale type 15 000,- og få den ut igjen alt for seint på våren.

 

Så løft og spyling, og få la den stå på land over natt og evt sette ut igjen ettermiddag neste dag, eller dagen der igjen, det hadde vært perfekt. Da kunne jeg skrapt/pussa og stoffa før utsett. 

 

Men Tønsberg er notert. Skal se om jeg finner noen som kan løfte i Fredrikstadområdet, kanskje noen som vet, har tips? Båten har mast og veier ca 7,5-8 tonn. 

 

 

 

 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Fant en prisliste for Gressvik marina som kan være ett alternativ. Løft og utsett vil koste 5600,-  (145,- pr fot). Spyling tar de 1075,- for. Pris for å stå på land en dag fant jeg ikke, men tør jeg tippe tusenlappen? Da er jeg pluss minus 7-8000,- for løft og spyling, pluss en dag på land for stoffing. Pluss ca 4 timer tur- retur med båten. Vil da fort ta meg to dager å få til dette om jeg ikke vil gå med båten i mørket. 

 

I det perspektivet er en dykker nå enklere, så får jeg heller spise litt havregrøt i vinter og løfte den for stoffing når frosten har gått til våren. Men totalt sett blir det dyrere, faktisk så dyrt at jeg kunne satt den på land og latt den stå over vinteren med en gang og spart noen tusenlapper. Jeg betaler jo også for å ha den liggende ute om vinteren. Men liker absolutt best å ha den på sjøen så... 

Link to post
Share on other sites

Fin måte å få tatt av det værste under båten løpet av sesongen er å investere i Scrubbis! scrubbis 

Jeg har både dykkeutstyr og scrubbis, ser tydelig at scrubbis har gjort jobben når jeg har vært under, får ikke tatt kjølen og drevet, så der var det noen får ruskjell ellers null nada kun litt slim :) Åsså har jeg Jotun Non stop supreme eller hva den nå heter som tar seg av resten :) 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Framtia skrev for 15 timer siden:

jeg betaler ca 5500 kroner for en uke på land i Son, det inkluderer løft og vask. Tar den opp i månedsskiftet mai/juni, det er en fin tid å ta den årlige pussen, få skiftet anodene og polere propellen.

 

Fikk akkurat svar fra Gressvik Marina. Jeg fant prislisten deres på nett, som ikke var helt fullstendig, men regnet meg frem til ca 7-8000,-, og da tok jeg godt i for leie av plass på land en dag eller to. 

 

Fasit fra Gressvik..... *Trommehvirvel*.... Løfting,  spyling av bunn og støtte leie kommer på 11 500,00  inkl mva. 

---

Så du kan glede deg over fornuftige priser i Son. Men det ligger en lang dagstur unna for meg. Så nei... må prøve å finne noe nærmere. Er fortsatt en ubesvart e-post "der ute" så vi får se. 

 

Blir "svimmel". 11 500,- for å få løfta og spylt båten og en dag eller to på land. Men det kan jo være noe så enkelt som "det driver vi ikke med men om du faktisk betaler oss 11 500,- så får vi det til" ;-)

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Dr.blind skrev 59 minutter siden:

Slevikkilen båtbyggeri betalte jeg 5000kr for løft og spyling sto ti dager på land da.. 42fot 11tonn med masta på :)

 

 

Har sendt forespørsel dit :-) Stemmer det at de løfter med trøck? Det er en fordel for da slipper jeg å ha ned stativ med solceller osv som jeg må ta ned når det brukes traverskran. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...