Jump to content

Er jeg en gjærrig faen? Ingen som tar en dykkerjobb for 3000,-?


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#
Ventus skrev 10 minutter siden:

Kjør selvransakelse  - men husk å ha et lite skråblikk i humoristisk retning ift. ordlyd.

 

Først, å kjøre kryssreferanser er en j--la uting på et forum fordi ingen skjønner en dritt av det du skriver om med mindre de tilfeldigvis har lest en annen, av mange tusen, tråder på forumet. Så det du driver med nå er stang ut i utgangspunktet. 

 

For det andre så handlet denne tråden i hovedsak om pris for en jobb, og en aldri så liten hær av folk som beskrev skraping av båt som så farlig at det knapt var gjennomførbart. Og en viss tendens til at jeg angivelig skulle tvinge noen ufaglærte under vann mot den sikre død under egen båt...

 

I tråden du kryssrefererer til har det aldri vært snakk om noen ISO sertifisering for å gå på ei brygge, jeg har heller ikke drøftet noe rundt å ta med barnebarna på tur, drøftinga gikk rundt organiserte turer med barnehager/skole. 

 

Men du hadde ikke noe å komme med så du konstruer noe etter egen fantasi og kryssposter fantasiene over i en annen tråd. Kan vi ikke bare bli enige om at vi ikke gjør sånt i ett forum? Og jeg lover, jeg skal ikke blande meg i om du kjører alle barnehage- og skoleungene i nabolaget ditt ulovlig med båten din.

 

Du har helt sikkert rett i at regler om persontransport på sjøen ikke bør gjelde unger, at det ikke er verdt å betale for. Og jeg kan love å ikke poste om akkurat det i en av dine tråder som handler om noe helt annet. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Ventus skrev 2 minutter siden:

Det handler like mye om at man eventuelt ikke er villig til å betale prisen det koster å gjøre jobben profesjonelt med det som hører med. En kjent diskusjon?

 

Jeg trodde tråden dekket alle nyanser allerede.. Hva du mener med profesjonelt aner ikke jeg. For meg er en sertifisert dykker med utstyret og kompetansen som trengs og som tar jobben til avtalt pris profesjonell i lange baner. Og det var flere som var villige til å ta jobben for prisen som jeg var villig til å betale. Du legger kanskje merke til at jeg ikke ville sluppet et ikke sertifisert person i badebukse til på båten min? Jeg krevde en "dykker", da i betydningen en som har sertifiseringen, kompetansen og utstyret til å gjøre jobben på en trygg måte. 

 

Men du slipper gjerne til en guttunge i badebukse som vil gjøre det gratis, men faktisk mye verre da du mener det er helt ok for "gladpappa" å ta med andre sine unger i daycruiseren sin på vegne av barnehager og skoler... Men om du vil fortsette det temaet, hva med å gjøre det i tråden der det hører hjemme i stedet for å fortsette med referanser på tvers av ulike tråder?

Link to post
Share on other sites

Når jeg tenker på at man må fylle luft, kjøre, ta på utstyr, ikke vite helt hvor mye groer det er på båten på forhånd, vaske utstyr etter bruk, litt sånn ymse følelse på om det man gjør er lovlig eller ikke, når du gnikker bunnstoff så før du slitasje/ avfarging på utstyr. Når jeg tenker på alt det, så hadde jeg neppe gjort det for 3000 kroner. Jeg hadde neppe tatt på meg jobben uansett, litt uavhengig av hva jeg hadde fått. Hadde det vært juli og jeg hadde snorklet forbi båten kunne jeg sikkert ha hjulpet til en halvtime gratis. Hadde noen bedt meg om å plukke opp en lommebok/briller på 5 meters dyp hadde jeg sikkert gjort det gratis også. Problemet med å skrape en båt under er at det er litt krevende, og for en amatør som meg selv er jeg ikke interresert i sette meg selv i en situasjon jeg ikke har full kontroll over. Det er nok ikke pengene det står på. Utfordringen er å finne en med utstyr som synes slike oppdrag er gøy og har lyst på noen ekstra kroner.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
StåleK skrev for 3 timer siden:

. Det er nok ikke pengene det står på. Utfordringen er å finne en med utstyr som synes slike oppdrag er gøy og har lyst på noen ekstra kroner.

 

Enig i det. Nå endte det med at jeg "tok pengene selv" og kjøpte meg våtdrakt. 

 

I etterpåklokskapens lys er jeg ikke sikker på at en slik jobb egner seg for en dykker med masse utstyr og "bal". Tråden tyder i grunnen litt på det. I realiteten så er det antagelig farligere å være under vann i dykkerutstyr enn uten ;-) 

 

Så det ble som det så alt for ofte bli, selvgjort er velgjort. Dessverre så blir da også terskelen for å gi noen andre en grei jobb/oppdrag enda høyere. Nå kommer jeg jo ikke til å bruke en krone på noen dykker så lenge jeg får på meg den nye våtdrakta ;-) Ikke at dykkernæringa kommer til å gå under pga det ;-)

 

På plussiden, jeg har en motor og en rigg som har generert noen jobber for andre, både ombord i båten og eksternt. 

---

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Komodo skrev On 2.11.2018 at 22.28:

Da har du ikke hørt skikkelig etter. Hvis du har kompetanse på dykking bør du også vite at lungesprengning er en mye større risiko under den slags aktivitet enn drukning. Dessuten, det er nok en del flere 40-50 åringer som ferdes på sjøen og således er i risikosonen for å ramle overbord og drukne, enn antallet som driver og skraper båter for rur. 

 

Ja, vil påstå jeg har god kompetanse på dykking. Å hevde at lungesprengning er et reelt problem vitner om liten erfaring. I teorien, ja. Men i praksis er det nemlig både unatrulig å holde pusten ved flaskedykking og det er fysisk vanskelig å holde igjen luft som ekspanderer.

 

Dessuten, ikke bare foregår all dykkeropplæring på grunt vann, men alle dykk dypere enn fem meter skal ved oppstigning inneholde en safety stop noen meter under overflaten, vanlig er 5 minutter ved 5 meter. Med all tiden nybegynnere og erfarne dykkere da oppholder seg på 0-5 meter ville dykking vært en mye større risiko enn det faktisk er - dersom lungesprengning hadde vært en så reell fare som du sier.

 

I resten av verden er det også helt vanlig for dykkere å ta slike oppdrag. For 5000 gjør jeg gjerne en slik jobb, jeg.

Redigert av FerskSjøulk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du står selvsagt fritt til å hevde at jeg har liten erfaring i dykking. Min dykke-CV har jeg uansett ingen planer om å legge ut her, men jeg kan trøste deg med at den er godt over gjennomsnittet både når det gjelder utdannelse og erfaring. Resten av resonnementet ditt blottlegger din egen inkompetanse til en slik grad at det taler for seg selv. Jeg tilbød Pinkvin å hjelpe ham med å skrape båten, men nå har han jo gjort det selv, så da er problemet ute av verden :thumbsup: 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ble en en del som tilbød seg å gjøre jobben, dykkere alle sammen, selvsagt :-) Og gjennom prosessen utvidet prisen seg såpass, med rette, at innkjøp av våtdrakt og et par timer i vannet ble en helt grei løsning. 

 

Kanskje jeg skal utsette det å slutte å gjøre "sånne jobber" til jeg bikker 60, og ikke 50, som egentlig var planen min ;-)

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 21 timer siden:

Resten av resonnementet ditt blottlegger din egen inkompetanse til en slik grad at det taler for seg selv. Jeg tilbød Pinkvin å hjelpe ham med å skrape båten, men nå har han jo gjort det selv, så da er problemet ute av verden :thumbsup: 

 

Du hevder at dykking på grunt vann er farligere enn på dypt vann på grunn av _teoretisk_ økt risiko for lungesprengning? Rart da at (innledende) dykkeropplæring skjer på grunt vann...

 

Men for å avslutte herfra, merkelig hvordan noe så banalt som å skrape bunn av en båt kan generere så mange innvendinger. Vi får heller være enige om å være uenige, som det heter.

Redigert av FerskSjøulk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

årsaken til at faren for lungesprengning er størst på grunne dyp er at den relative volumøkningen av gass som ekspanderer er størst der. Det finnes dokumenterte tilfeller av lungesprengning ned mot en 40-50 cm dyp mener jeg å huske. Og når man er uerfaren og jobber kan man faktisk holde pusten så hardt at man skader lungene. Dette er grunnleggende info man lærer på dykkerkurs, i hvertfall var det slik den gangen jeg var på høyden (eller var det dybden). At man har dykkeropplæring på grunnt vann gir en rekke andre fordeler....

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Lungesprengning; enig med "framtia" over her. Har hørt/ lært den første meteren, riktignok, og at det er dokumentert lungesprengning ved oppstigning ifra 70 cm dyp, ved løft av gjenstand. Nå er det også lite nervetråder i lungeveggene som faktisk forteller vedkommende at trykket i lungene øker. Kjente en som erfarte dette med at lungene ikke "varsler" noe videre om at trykket innenfor er "høyt", hostet mye lyserødt skum og svimte av. Han overlevde.  Så kaving med apparat eller "hookah" rett i overflaten,  _kan_ være farlig, uten litt opplæring/ trening.

Redigert av sandman1 (see edit history)

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg erindrer foreleste dr. Eidsvik at 30 cm er nok. En forutsetning er at man topper lungene fulle før man holder pusten, noe man vanligvis ikke gjør ved normal reparasjon, men når man anstrenger seg i en arbeidssituasjon derimot er det ikke uvanlig. 

 

sandman1 skrev for 10 timer siden:

Kjente en som erfarte dette med at lungene ikke "varsler" noe videre om at trykket innenfor er "høyt", hostet mye lyserødt skum og svimte av. Han overlevde.

Har sett noen tilfeller av lungesprengning. De fleste overler det. Mange tenker på lungesprengning som pneumotorax, men husk at lungesprengning er at alveolene brister, pneumotorax og arteriell luftemboli er følgeskader. De fleste tilfellene av pneumotorax er vel ikke relarert til dykking i det hele tatt, fullt mulig å pådra seg en pneumotorax med begge beina på land. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...