Steini Svart 13.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2018 Trur eg sku hatt to nye slike sjølv, da mitt begynner å bli gammalt. Men er da nokon av dåke som har funnet slike kopiar med Vacuum måler? https://www.mddistributorsstore.com/item/racrk19671/parker-racor-bottom-mount-vacuum-gauge-30-to-0-inhg/1.html https://www.defender.com/product.jsp?id=1771858 Kunne jo kjøpt orginal Racor, men då koster dei lika mykkje som heila filteret pluss litt til. Liker godt tanken på at ein følga med på filtera, ka tid dei byrjar å bli klar for utskifting. Og ikkje minst om det sku komma møkk fra tanken rett etter filterskifte, så får ein jo fort ein indikasjon på dette. Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
_Bliss_ Svart 13.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Oktober.2018 Hulda skrev for 2 timer siden: 2 t-stykker og et par ventiler, så har du vel fikset det? Har gjort det samme selv, ukomplisert og rimelig. Nå kan jeg kjøre den ene tanken den andre, begge samtidig. Ta ut ett filter og lufte mens motoren går, osv. Har tenkt tanken. Det er en kurrant løsning. Rørføringen må endres for å gjøre dette.Hvordan blir det med nivået på tankene med ulike lengder på rørene fra tankene? Det blir vel mer motstand og mindre flow i røret fra tanken med lengst lengde. Vil det ikke da bli ulik tømming av tankene? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2018 Nei, det kommer an på headen på tanken. Nivået, om diesel trekkes fra begge tankene på en gang vil styres av universell gravitasjon. Sitér dette innlegget Link to post
_Bliss_ Svart 13.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Oktober.2018 Filteret mitt står i maskinrom. Da er det vel strengt tatt 500ma filter som gjelder og ikke 500fg. Eller? Er det noen som har funnet boen alternativer her? Har forøvrig ogdå dieseltanker i plast. Disse står også i maskinrom. Da er det kanskje ubetydlig om det er en plastbolle på filteret? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 13.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2018 (redigert) Hulda skrev for 10 timer siden: 2 t-stykker og et par ventiler, så har du vel fikset det? Har gjort det samme selv, ukomplisert og rimelig. Nå kan jeg kjøre den ene tanken den andre, begge samtidig. Ta ut ett filter og lufte mens motoren går, osv. Jo men jeg er helt på bunn kompetansemessig ifht rør, slanger og koblinger. Ville nok snuble på første forsøk så noe som er "plug and play" ifht CAV filteret jeg har er egentlig det jeg ser etter. Men om noen selger et kit med to filtre, slanger, ventiler osv som trengs så skal jeg klare å skru det i sammen. Ser at det er en som gjør det på finn.no, men til en helt annen pris... :-) Redigert 13.Oktober.2018 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2018 Den prisen jeg ser for disse ferdigmonterte greiene er fullstendig hinsides. Hos meg er det 4 ventiler a kr. 89,90 og noen andre deler. Hele den delen av opplegget til max kr. 1000. Så to filtre av den typen jeg har kjøpt over, kr. 1000. I tillegg kr. 500 for banning og sverting. Det blir kroner utav det. Dog er det langt igjen til kr. 20 000. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 13.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2018 Noen må jo stille de dumme og idiotiske spørsmålene, så denne gangen melder jeg meg og tar en for laget: - Kan disse filtrene brukes uansett type (diesel-)motor? - Det er helt irrelevant hvor mye diesel som flyter gjennom filteret? Diesel pr. tidsenhet har null å niks å si? - Om motoren suger 2 eller 100 liter i timen har det ikke noe å si, så lenge filteret klarer maks gjennomstrømning? - Det finnes ingen minste mengde diesel pr. tidsenhet for et slikt filter? - Metallnippel for avtapping er visst tingen, men er det forskjell på type filter om det står i maskinrommet eller utenfor? Dvs varmen er avgjørende? - Er det én standard på nippel-dimensjoner på slike filtre på fritidsbåter, så dette er «plug and play»? Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Hulda Svart 13.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2018 Ja Nei Ja, merk: ta med returen i kalkylen Nei, innen rimelighetens grenser Ja, brann og varme gir spesifikasjon Nei, urskog av imperial og metrisk: Plug and buy more parts Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 13.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2018 1 hour ago, Hulda said: I tillegg kr. 500 for banning og sverting. Det var billig.. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 13.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2018 1 minute ago, Hulda said: Ja Nei Ja, merk: ta med returen i kalkylen Nei, innen rimelighetens grenser Ja, brann og varme gir spesifikasjon Nei, urskog av imperial og metrisk: Plug and buy more parts Takk for presise svar, @Hulda. Grunnen til at jeg spurte er fordi de ivrigste debattantene i denne tråden ser ut til å har store dieseldrog som suger like mye diesel i timen som min VP MD2040 bruker i uka. Da ble jeg litt i tvil om hvor universelle disse filtrene er, eller om de kan brukes (nesten) uansett hvor kraftig motor man har. Jeg får finne ut hvilket filter jeg har nå, så jeg kan sjekke dimensjoner osv i dokumentasjonen. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Stjernen ! Svart 13.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2018 (redigert) Filter Rating: 2, 10, and 30 micron Port/Connection Size: M14*1.5 Maximum Flow Rate: 60 GPH (227 LPH) Additional Detail: 15 PSI (1.03 bar) Max Redigert 13.Oktober.2018 av Stjernen ! (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 13.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2018 SamH skrev 2 minutter siden: Det var billig.. Her går dette på en egen konto. Og saldo begynner å bli stram. Har forøvrig enda en Separ swk2000-10 i bestilling. Denne skal ikke brukes til duplex filter men til diesel polishing. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2018 (redigert) For å refere til Hulda. Mener filtrene jeg har montert tar 60 liter/timen på strak arm. Vanligvis forbrenner motoren 5,5 liter/time. El. fødepumper ligger på 60 liter/time når de kjører maks. Redigert 13.Oktober.2018 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2018 Pinkvin skrev for 3 timer siden: Jo men jeg er helt på bunn kompetansemessig ifht rør, slanger og koblinger. Ville nok snuble på første forsøk så noe som er "plug and play" ifht CAV filteret jeg har er egentlig det jeg ser etter. Men om noen selger et kit med to filtre, slanger, ventiler osv som trengs så skal jeg klare å skru det i sammen. Ser at det er en som gjør det på finn.no, men til en helt annen pris... :-) Så noe på nettet nå. Separ til €588 plug and play. Mindre typer til under 500. Nesten for billig til å være sant. Søk på Spar og bla forbi Separ USA, dette var fra EU. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 13.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2018 Hulda skrev 9 minutter siden: Mener filtrene jeg har montert tar 60 liter/minuttet (eller var det timen, må sjekke) De har max gjennomstrømming på 600 l/h. Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 13.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2018 Nevnte filter fungerer fint på tomgang, antagelig under 1 l/time. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2018 Mix skrev Just now: De har max gjennomstrømming på 600 l/h. Den er grei, går med et nødskrik. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2018 SamH skrev 2 minutter siden: Nevnte filter fungerer fint på tomgang, antagelig under 1 l/time. Separ SWK 2000/10. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 13.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2018 Hulda skrev Just now: Den er grei, går med et nødskrik. Tja, du ligger ihvertfall på rette sia kapasitetsmessig. Sitér dette innlegget Link to post
_Bliss_ Svart 17.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Oktober.2018 Har foreløpig ikke lagt inn bestilling. litt usikker på om jeg skal gå for separ "kopi" eller racor kopi. virker mer praktisk med racor mtp filterbytte. Vurdere å bestille to filtre for å lage ett dual oppsett. Ser da for meg å montere dette med tilsvarende oppsett som separ/ racor leverer med dual filtrene. Ventilblokken som parker leverer med dual filtrene koster mange båtlapper. ser at det finnes rimelige 3-veis ventiler med t-løp på ebay. Ved montering av en slik på innløp og utløp (håntakene må kobles sammen) vil man kunne få sammme funksjonen som parker/ separ leverer. Er det noen som har gjort dette selv? evt noen som har erfaringer med ventiler som f.eks dette: https://www.ebay.com/itm/3-4-3-way-Ball-Valve-Stainless-Steel-Female-Port-T-Type-WOG1000-CF8M-SS316-NPT/302406271873?hash=item4668d18381:g:CeAAAOxydlFS1nMA:rk:8:pf:0 Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2018 Snartbåt? skrev 1 time siden: Er det noen som har gjort dette selv? evt noen som har erfaringer med ventiler som f.eks dette: https://www.ebay.com/itm/3-4-3-way-Ball-Valve-Stainless-Steel-Female-Port-T-Type-WOG1000-CF8M-SS316-NPT/302406271873?hash=item4668d18381:g:CeAAAOxydlFS1nMA:rk:8:pf:0 Jada, men de ventilene du referer til har innvendige gjenger. Enten må du gjenge inn rør, finne nipler som passer eller andre løsninger. Et hav av muligheter. På Hulda er det slik: Her er filter A og filter B. Ikke tenk på tvingen, den er rent midlertidig. Og så har jeg plassert vakuum-måleren på finfilter inngang. Den vil da gi melding om aktivt Separ begynner å gå tett. Til sammen 4 kuleventiler fra Biltema og noen nipler og t-stykker. I dette systemet kan et komplett filter fysisk fjernes uten at motoren blir forstyrret. Rør og deler for en tusenlapp, omtrent. Hvis du gidder, søk opp "Byggingen av Hulda" for mer utfyllende informasjon. Rørene er tilstrekkelig til å mate en 160 hk motor. Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 17.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2018 1 hour ago, Snartbåt? said: Er det noen som har gjort dette selv? evt noen som har erfaringer med ventiler som f.eks dette: Jepp, og jepp. En treveis(T) foran filtrene, og en treveis(T) etter filtrene. Jeg har brukt 1/2-toms greier, 3/8 funker like bra. Gir alle muligheter og koster omtrent ingenting. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 17.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2018 Snartbåt? skrev for 2 timer siden: Er det noen som har gjort dette selv? evt noen som har erfaringer med ventiler som f.eks dette: Du kan fint bruke den løsningen, men du må velge en 3-veis ventil med L-løp ikke T-løp for å velge mellom filterne. Kombinert med en enkel stengeventil på inngangen på begge filterne er du i mål. Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 17.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2018 T-løp går helt fint, jeg har det på begge sider. Du kan selvfølgelig bruke L også men da får du bare brukt et filter av gangen. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 17.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2018 SamH skrev 29 minutter siden: men da får du bare brukt et filter av gangen. For meg er dette hele vitsen med duplex filter. At en alltid har ett filter stående i reserve, man slår over på B filteret når A filteret begynner å gå tett. Og kan bytte det tette A filteret i ro og mak mens motoren går på videre på B filteret. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.