Jump to content

Kina kopi Racor filter, noe å satse på?


_Bliss_

Recommended Posts

Trur eg sku hatt to nye slike sjølv, da mitt begynner å bli gammalt.

Men er da nokon av dåke som har funnet slike kopiar med Vacuum måler?

https://www.mddistributorsstore.com/item/racrk19671/parker-racor-bottom-mount-vacuum-gauge-30-to-0-inhg/1.html

https://www.defender.com/product.jsp?id=1771858

 

Kunne jo kjøpt orginal Racor, men då koster dei lika mykkje som heila filteret pluss litt til.

 

Liker godt tanken på at ein følga med på filtera, ka tid dei byrjar å bli klar for utskifting. Og ikkje minst om det sku komma møkk fra tanken rett etter filterskifte, så får ein jo fort ein indikasjon på dette.

 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 2 timer siden:

2 t-stykker og et par ventiler, så har du vel fikset det? Har gjort det samme selv, ukomplisert og rimelig. Nå kan jeg kjøre den ene tanken den andre, begge samtidig. Ta ut ett filter og lufte mens motoren går, osv.

Har tenkt tanken. Det er en kurrant løsning. Rørføringen må endres for å gjøre dette.Hvordan blir det med nivået på tankene med ulike lengder på rørene fra tankene? Det blir vel mer motstand og mindre flow i røret fra tanken med lengst lengde. Vil det ikke da bli ulik tømming av tankene?

Link to post
Share on other sites

Filteret mitt står i maskinrom. Da er det vel strengt tatt 500ma filter som gjelder og ikke 500fg. Eller? Er det noen som har funnet boen alternativer her?

 

Har forøvrig ogdå dieseltanker i plast. Disse står også i maskinrom. Da er det kanskje ubetydlig om det er en plastbolle på filteret?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Hulda skrev for 10 timer siden:

2 t-stykker og et par ventiler, så har du vel fikset det? Har gjort det samme selv, ukomplisert og rimelig. Nå kan jeg kjøre den ene tanken den andre, begge samtidig. Ta ut ett filter og lufte mens motoren går, osv.

 

Jo men jeg er helt på bunn kompetansemessig ifht rør, slanger og koblinger. Ville nok snuble på første forsøk så noe som er "plug and play" ifht CAV filteret jeg har er egentlig det jeg ser etter. 

 

Men om noen selger et kit med to filtre, slanger, ventiler osv som trengs så skal jeg klare å skru det i sammen. 

Ser at det er en som gjør det på finn.no, men til en helt annen pris... :-)

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den prisen jeg ser for disse ferdigmonterte greiene er fullstendig hinsides. Hos meg er det 4 ventiler a kr. 89,90 og noen andre deler. Hele den delen av opplegget til max kr. 1000. Så to filtre av den typen jeg har kjøpt over, kr. 1000. I tillegg kr. 500 for banning og sverting. Det blir kroner utav det. Dog er det langt igjen til kr. 20 000.

Link to post
Share on other sites

Noen må jo stille de dumme og idiotiske spørsmålene, så denne gangen melder jeg meg og tar en for laget:

 

- Kan disse filtrene brukes uansett type (diesel-)motor?

- Det er helt irrelevant hvor mye diesel som flyter gjennom filteret? Diesel pr. tidsenhet har null å niks å si?

- Om motoren suger 2 eller 100 liter i timen har det ikke noe å si, så lenge filteret klarer maks gjennomstrømning?

- Det finnes ingen minste mengde diesel pr. tidsenhet for et slikt filter?

- Metallnippel for avtapping er visst tingen, men er det forskjell på type filter om det står i maskinrommet eller utenfor? Dvs varmen er avgjørende?

- Er det én standard på nippel-dimensjoner på slike filtre på fritidsbåter, så dette er «plug and play»?

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

1 minute ago, Hulda said:

Ja

Nei

Ja, merk: ta med returen i kalkylen

Nei, innen rimelighetens grenser

Ja, brann og varme gir spesifikasjon

Nei, urskog av imperial og metrisk: Plug and buy more parts

 

Takk for presise svar, @Hulda.

 

Grunnen til at jeg spurte er fordi de ivrigste debattantene i denne tråden ser ut til å har store dieseldrog som suger like mye diesel i timen som min VP MD2040 bruker i uka. Da ble jeg litt i tvil om hvor universelle disse filtrene er, eller om de kan brukes (nesten) uansett hvor kraftig motor man har.

 

Jeg får finne ut hvilket filter jeg har nå, så jeg kan sjekke dimensjoner osv i dokumentasjonen.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 3 timer siden:

 

Jo men jeg er helt på bunn kompetansemessig ifht rør, slanger og koblinger. Ville nok snuble på første forsøk så noe som er "plug and play" ifht CAV filteret jeg har er egentlig det jeg ser etter. 

 

Men om noen selger et kit med to filtre, slanger, ventiler osv som trengs så skal jeg klare å skru det i sammen. 

Ser at det er en som gjør det på finn.no, men til en helt annen pris... :-)

Så noe på nettet nå. Separ til €588 plug and play. Mindre typer til under 500. Nesten for billig til å være sant. Søk på Spar og bla forbi Separ USA, dette var fra EU.

Link to post
Share on other sites

Har foreløpig ikke lagt inn bestilling. litt usikker på om jeg skal gå for separ "kopi" eller racor kopi.

virker mer praktisk med racor mtp filterbytte.

Vurdere å bestille to filtre for å lage ett dual oppsett. Ser da for meg å montere dette med tilsvarende oppsett som separ/ racor leverer med dual filtrene. Ventilblokken som parker leverer med dual filtrene koster mange båtlapper. ser at det finnes rimelige 3-veis ventiler med t-løp på ebay.

Ved montering av en slik på innløp og utløp (håntakene må kobles sammen) vil man kunne få sammme funksjonen som parker/ separ leverer.

 

Er det noen som har gjort dette selv? evt noen som har erfaringer med ventiler som f.eks dette:

https://www.ebay.com/itm/3-4-3-way-Ball-Valve-Stainless-Steel-Female-Port-T-Type-WOG1000-CF8M-SS316-NPT/302406271873?hash=item4668d18381:g:CeAAAOxydlFS1nMA:rk:8:pf:0

Link to post
Share on other sites

Snartbåt? skrev 1 time siden:

Jada, men de ventilene du referer til har innvendige gjenger. Enten må du gjenge inn rør, finne nipler som passer eller andre løsninger. Et hav av muligheter. På Hulda er det slik:

20180508_132900.jpg.1d1bdbcde16170f0948808e55a7b65f9.jpg

Her er filter A og filter B. Ikke tenk på tvingen, den er rent midlertidig. Og så har jeg plassert vakuum-måleren på finfilter inngang. Den vil da gi melding om aktivt Separ begynner å gå tett. Til sammen 4 kuleventiler fra Biltema og noen nipler og t-stykker. I dette systemet kan et komplett filter fysisk fjernes uten at motoren blir forstyrret. Rør og deler for en tusenlapp, omtrent. Hvis du gidder, søk opp "Byggingen av Hulda" for mer utfyllende informasjon. Rørene er tilstrekkelig til å mate en 160 hk motor.

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Snartbåt? said:

Er det noen som har gjort dette selv? evt noen som har erfaringer med ventiler som f.eks dette:

Jepp, og jepp.

En treveis(T) foran filtrene, og en treveis(T) etter filtrene. Jeg har brukt 1/2-toms greier, 3/8 funker like bra.
Gir alle muligheter  og koster omtrent ingenting.

 

Link to post
Share on other sites

Snartbåt? skrev for 2 timer siden:

Er det noen som har gjort dette selv? evt noen som har erfaringer med ventiler som f.eks dette:

Du kan fint bruke den løsningen, men du må velge en 3-veis ventil med L-løp ikke T-løp for å velge mellom filterne. Kombinert med en enkel stengeventil på inngangen på begge filterne er du i mål.

 

 

Link to post
Share on other sites

SamH skrev 29 minutter siden:

men da får du bare brukt et filter av gangen.

For meg er dette hele vitsen med duplex filter. At en alltid har ett filter stående i reserve, man slår over på B filteret når A filteret begynner å gå tett. Og kan bytte det tette A filteret i ro og mak mens motoren går på videre på B filteret.

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...