Jump to content

Kina kopi Racor filter, noe å satse på?


_Bliss_

Recommended Posts

Guest Avmønstret#
SamH skrev 40 minutter siden:

 

Det er riktig, omtrent. Du skrur av et lokk på toppen, løfter ut innsatsen, setter i nytt, etterfyller evt med litt diesel, skrur på lokket igjen og drar videre.

https://www.youtube.com/watch?v=XoepJbqXW_0

 

Ja det så enkelt og fint ut. Men søkte litt etter pris på innsatser, stemmer det at en må ut med 250,- ish for ett filter! Da ryker akkevitt- og snikrøyke i båten budsjettet :cryin: Fikk en haug med filtre til både diesel og olje for mindre sist jeg handla. Jaja... koster å ha det enkelt, og de 250,- er en jo villig til å betale hvis motoren stopper på feil sted :-) Med en duplexløsning kan jeg jo være gjærrigfaen og kjøre på CAV filtre til vanlig og så heller kjøre Racor når jeg skal flotte meg litt ekstra :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 1 time siden:

Og med Perkins betyr det en relativt lang stans pga lufteprosedyren.

En eldre Perkins er igrunn god nok grunn til å pelme CAV/Lucas baserte filterløsninger i bosset.

Jeg hadde en Perkins 4.236 i en tidligere båt. En slitesterk gullklump av en motor men ett h%#te å lufte. Her lagde jeg først en duplex løsning med 2 CAV/Lucas filtre med 3-veis L-løp ventil imellom. Hver av filtrene fikk eget stigerrør fra tank og stengeventil på inngangen. Det nye stigerøret til filter B fikk større dimensjon da det orginale stigerøret hadde en tendens til å tettes av slagg. Det fungerte rimelig bra, men det måtte uansett luftes når ett av filtrene ble byttet.

Men så opplevde jeg senere igjen at jeg hadde slurvet med disse forbanna håpløse pakningene og reserve filteret viste seg at trakk luft. Da var det slutt på tolmodet med billige kjipe CAV/Lucas baserte filter og Separ ble løsningen. Har aldri sett meg tilbake. Sett inn ett Separ eller Racor er mitt råd om det blir duplex eller ikke, men pelm ihvertfall CAV'en ut av båten.

 

 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 1 time siden:

Ja, absolutt. Men sjekk linken jeg la ut over. Separ er et meeeget godt filter også. Racor og Separ er 'top of the shelf'.

Har du erfaring med både Separ og Racor? for meg ser det ut som selve filterskifte er enklere med Racor, litt mer skruing på Separ.

Når det gjelder sammenkobling for å lage duplex løsning blir muligens dette enklere med Separ.

hadde egentlig tenkt å sette i bestilling Racor, men jeg heller nå mot Separ pga enklere sammenkobling.

Grunnen til dette er at jeg vil bruke unioner mellom ventiler og filter(altså ingen slanger mellom filtrene)

 

ser det blir skrevet litt forskjellig om ventiler etc. 

skal man ha funksjon tilnærmet original løsning må man ha 2stk 3-veis ventiler med t-løp. da kan man velge mellom filter, begge filtre, bypass eller stengt. ( forutsetter at man velger 3veis ventil som kan roteres 360 grader.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Mix skrev 11 minutter siden:

En eldre Perkins er igrunn god nok grunn til å pelme CAV/Lucas baserte filterløsninger i bosset.

Jeg hadde en Perkins 4.236 i en tidligere båt. En slitesterk gullklump av en motor men ett h%#te å lufte.

 

Ja jeg tar poenget :-)

 

Ang lufting så hadde jeg en rydderunde i båten for et par år siden og fant kopi av ett håndskrevet ark med prosedyre. Har fulgt den, og også tatt et par snarveier, vel å merke når jeg ligger til kai :-) Luftinga er ikke direkte mannevond på min båt fordi alt er lett tilgjengelig, men det tar litt tid rett og slett. 

---

Edit.. uavhengig av Racor eller hva som helst så vil jeg jo, under normale forhold, slippe første lufting om jeg legger opp til duplex, selv med to CAV filtre. Da vil ett filter stå lufta og klart. Men klart, om det er så mye dritt i tanken at jeg må til å skifte filter nr 2 så har jeg driftsstans for å få lufta... men det må jo være grenser for hvor store sikkerhetsmarginer en må ha... har aldri opplevd driftsstans pga vann/dritt i dieselen. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Snartbåt? skrev On 18.10.2018 at 20.50:

Når det gjelder sammenkobling for å lage duplex løsning blir muligens dette enklere med Separ.

hadde egentlig tenkt å sette i bestilling Racor, men jeg heller nå mot Separ pga enklere sammenkobling.

 

Snartbåt? skrev On 18.10.2018 at 20.50:

skal man ha funksjon tilnærmet original løsning må man ha 2stk 3-veis ventiler med t-løp.

Orginal Separ duplex løsning har ventil med L-løp mellom filterne og du får ikke benyttet begge filterene samtidig, noe som jo er fullstendig meningsløst i en duplex løsning.

Ventilsettet får du kjøpt løst, men det koster en liten formue.

 

Jeg har erfaring med både Separ og Racor, men foretrekker Separ. Det er ett mer robust gjennomført filter. Litt dyrere men verdt det. At en må løsne 4 skruer for å bytte filter på ett Separ er neglisjerbart, ihvertfall i en duplex løsning. Er det likevel ett problem for deg fins det vingemuttrer.

 

 

Link to post
Share on other sites

25 minutes ago, Mix said:

Orginal Separ duplex løsning har ventil med L-løp mellom filterne og du får ikke benyttet begge filterene samtidig, noe som jo er fullstendig meningsløst i en duplex løsning.


Selv en liten biltemapumpe som 25-987 har 4ggr kapasiteten til et av disse filtrene, Og kunne polere fuel gjennom to av de samtidig gir iallefall mening for meg. Det å ha muligheten for å kunne kjøre motor gjennom to halvtette filtere når shit happens, reservefiltre oppbrukt og ett alene er for tett, det er også  sjelevarmer. Prisforskjellen på L og T er et par kroner, ene eller andre veien. Det kan jo være en bekymring, heldigvis kan en velge.

Men la ikke meg ødelegge meningsløsheten..
 

Link to post
Share on other sites

Nå var det selvfølgelig ikke prisforskjell på L-type og T-type ventil jeg hadde i tankene. :giggle:

Men dette betyr visst mye for deg og skjelevarmen din så jeg forstår den missforståelsen din.

Hva du skal med ett diesel polerings system med duplex løsning er utenfor min fatteevne. Der er det like greit med ei pumpe og ett filter dimensjonert for hverandre. Til den 25-987 pumpa di ville jeg valgt Separ SWK 2000/18 filter.

Separ leverer flere komplette diesel polering systemer, ingen er levert med duplex filter.

Jeg tror vi bare får være uenige her. Men her er jeg enig med Separ hva som er riktige definisjoner.

 

Redigert av Mix (see edit history)

 

 

Link to post
Share on other sites

Så at Racor bruker T som default, at Dahl bruker T-funksjon (4 enkle ventiler) som default, at prisforskjellen er null, installasjonsforskjellen null.
At mulighetene er flere, kapasiteten nær dobbel, og pris/plassbehov langt mindre med to mindre enn to store med T. At eneste forskjellen er at hendelen må dreies 180 grader ved en T, ift 90 ved en L, det betyr ikke noe?

Strengt tatt klarer jeg ikke se en eneste ulempe, kun fordeler.

Vi er uenige. Uten tvil.

Redigert av SamH (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ser fremdeles ikke en eneste ulempe. Og jeg har klart og tydelig fått med meg at Separ, de  har det ikke.

Men..
Topic her er "Kina racor noe å satse på". Ikke Separ vs verden, shit never happens, eller Sam vet ikke engang hvordan et T.løp fungerer.

Jeg har erfaring med Kina-Racor, har kjøpt, montert, brukt og endret inntil det nå er tålelig på plass og rimelig funksjonellt, jeg deler det jeg har tatt til meg underveis mens jeg har holdt på med det. Blant det er; Dette funker helt flott, bruk gjerne ventiler med T-løp, det gir mer og koster ikke noe ekstra. 

Trenger man ikke den funksjonen et T-løp gir,  så er greia at du kan bruke det allikevel, en merker ikke at den er der engang. 
I motsetning ellers til et L-løp, om du skulle trenge parallellkjøring da må du bytte ventilen.

Shit happens, og kan en forberede seg på eventualiteter er det lettere å deale med det. I dette tilfellet er innsatsforskellen null, funksjonsgevinst, og potensiell dobling av flow tilstede, bare ved å velge en ellers lik ventil med tre høl i kula istedet for to. Til samme pris, samme tilgjengelighet, kjøpt samme sted, samme montering. Whats not to like..

 

Det betyr hverken at andres filterting ikke virker, shit never happens, eller at man ikke kan være vel fornøyd med mindre.  

 

(Det jeg kanskje har glemt å skrive er at motoren min er en Ford 2725E som stort sett pusler rundt og drikker 5-6 liter i timen, kanskje 20something på max. Men da er den bråkete, ekkel og ukul. )

Og om ikke alle har fått med seg forskjellen på T og L  enda:

3WValveL-3T.jpg

Link to post
Share on other sites

En ting du helt overser her i din T-ventil fantasme er at en kuleventil med T-løp ikke gir samme gjennomstrømning i begge løp som en L-løp ventil gjør. Betyr sikkert lite i en liten 2725E som putrer på 5-6 liter i timen, men kan bety en forskjell for mange med større motorer.

Men nå gidder jeg ikke mer. La oss forbli uenige.

 

Redigert av Mix (see edit history)

 

 

Link to post
Share on other sites

Det har du helt rett i, en skal ikke kimse av slikt. Sikkert mange her på BP som butter i der.
En 1/2" L har ved 1 psi trykkfall en flow på sånn ca rundt 20l min, en 1/2-T cirka 16l min. altså 80% 
(1200l/time vs 960 l/time.)

Satt i kontekst: Omtrent som 2 stk Kina-Racor filtere i parallell, eller omtrent som nevnte Biltemapumpe..  

Filtrene har forøvrig bare 3/8 stusser så YMMV.

Link to post
Share on other sites

Mix skrev On 18.10.2018 at 0.57:

For meg er dette hele vitsen med duplex filter. At en alltid har ett filter stående i reserve, man slår over på B filteret når A filteret begynner å gå tett. Og kan bytte det tette A filteret i ro og mak mens motoren går på videre på B filteret.

 

Denne logikken har jeg aldri forstått. Om du f.eks. har fått dieseldyr og et filter tetter seg så tar det vel ikke mer enn 10 min. før det neste tetter seg også? Er det noe vidunderlig som jeg ikke får med meg?

 

De fleste jeg har hørt om som må bytte plutselig tette filtre på havet så tetter det seg igjen etter veldig kort tid, ganske enkelt for at du ikke har løst problemet med at filteret tetter seg. 

Løsningen for samtlige er å bruke en reservekanne med ren diesel hvor man stikker en tilgjengelig  tilførselslangen ned i, gratis og enkelt. Lag heller en kanneholder i maskinrommet slik at den kan stå støtt. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Barbaria skrev 38 minutter siden:

 

Denne logikken har jeg aldri forstått. Om du f.eks. har fått dieseldyr og et filter tetter seg så tar det vel ikke mer enn 10 min. før det neste tetter seg også? Er det noe vidunderlig som jeg ikke får med meg?

 

De fleste jeg har hørt om som må bytte plutselig tette filtre på havet så tetter det seg igjen etter veldig kort tid, ganske enkelt for at du ikke har løst problemet med at filteret tetter seg. 

Løsningen for samtlige er å bruke en reservekanne med ren diesel hvor man stikker en tilgjengelig  tilførselslangen ned i, gratis og enkelt. Lag heller en kanneholder i maskinrommet slik at den kan stå støtt. 

 

Veldig godt poeng. 

 

Så for å hoppe bukk over hele filtervalsen så kan en feks kjøpe to toveiskraner (L- kraner) og bypasse filter samtidig som en kan koble om til å suge fra kanne. Da har en en løsning som gir ren diesel. Voila! ;-) 

---

Edit, første krana, den før filteret, som også skal koble til kanne må kanskje være treveis...?

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Barbaria skrev 40 minutter siden:

 

Denne logikken har jeg aldri forstått. Om du f.eks. har fått dieseldyr og et filter tetter seg så tar det vel ikke mer enn 10 min. før det neste tetter seg også? Er det noe vidunderlig som jeg ikke får med meg?

 

 

Nei, du har ikke misforstått. Hulda kan bekrefte viktigheten av 'trippel rensing'. Det er akkurat derfor jeg har laget så mye ball i dieselsystemet mitt. Jeg kunne vil bytte filter hver femte time, da stoppet motoren. Og Separ SWK 2000/10 er nokså store filtere.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 14 minutter siden:

 

Nei, du har ikke misforstått. Hulda kan bekrefte viktigheten av 'trippel rensing'. Det er akkurat derfor jeg har laget så mye ball i dieselsystemet mitt. Jeg kunne vil bytte filter hver femte time, da stoppet motoren. Og Separ SWK 2000/10 er nokså store filtere.

Har du også fått autokorrektur?  Jeg kunne vil byttet filter jver femte time, da stoppet motoren???

Link to post
Share on other sites

Barbaria skrev for 3 timer siden:

Denne logikken har jeg aldri forstått. Om du f.eks. har fått dieseldyr og et filter tetter seg så tar det vel ikke mer enn 10 min. før det neste tetter seg også?

De 10 minuttene kan være forskjellen mellom å bli knust mot en skjær eller ikke.

Hvis du da i tilegg har en motor du bruker en halvtime på å lufte etter filterskift....

Jo jeg skjønner absolutt logikken.

 

 

Link to post
Share on other sites

Barbaria skrev 14 minutter siden:

Vel, noen liker å dra det langt :giggle:

Tja, vent til du opplever en slik shituasjon selv, jeg har gjort det. Og flere enn meg.

Hulda har opplevd det, om enn ikke i en like dramatisk shituasjon som meg.

Slike shituasjoner oppstår gjerne under tøffe forhold i stor sjø når det passer minst.

Da er en duplex løsning gull verdt. Den kan berge liv.

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...