Jump to content

Kina kopi Racor filter, noe å satse på?


_Bliss_

Recommended Posts

Og sånn ser det ut i båten akkurat nå. Work in progress det her,  som så mye annet. Det er også blandet inn et par pumper, en trykkregulator, fylling til dagtank for eber og komfyr, retur fra dagtank, mulighet for polering med/utenom dagtank,  kjøre hvm direkte fra dagtanken mens polering pågår osv.

Rene ormebolet, men når jeg blir mer ferdig med en masse andre greier, skal jeg ha det like fint som i Hulda, med rør og alt. Trur eg.

DSC_0976.JPG

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

For meg ser disse systemene ut som Raffineriet på Mongstad. Og det mener jeg ikke negativt, jeg er imponert. 

 

Selv har jeg ett Cav filter på en 48hk motor som jeg svært gjerne ville ha byttet med ett hvor det er lett å bytte filterinnsatsen, og da har jeg skjønt at Racor er veien å gå.

 

Men det er jo fristende å legge opp til duplex når en først gjør noe. Kan noen vise meg vei til en skisse eller noe. Og hva med ventiler, slanger osv, hvilke mål er det som er "standard"? Og så snakkes det om "nippler", hva er det? Altså, en skisse og hvilke deler trenger man, ned til den siste nippel :-)

 

Og filterinnsatser til Racorkopiene, lett å få tak i? Hvordan er prisene? 

---

Ok, for å få til en duplex så trenger jeg... tror jeg:

 

- 2 stk Racorkopier

- 2 stk treveisventiler med tilkobling i dimensjon..?

- 10 stk "nippler" i dimensjon...?

- 10 stk slangeklemmer

- Drivstoffslange x meter med dimensjon?

 

Er det sånn ca hva en må ha?

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 1 time siden:

Selv har jeg ett Cav filter på en 48hk motor som jeg svært gjerne ville ha byttet med ett hvor det er lett å bytte filterinnsatsen, og da har jeg skjønt at Racor er veien å gå.

 

Får du nok gjennomstrømming i filteret til å få leamikken i et Racorfilter til å fungere, med en såpass liten motor?

Er det ikke like greit med et stort "spinn on" filter, og la tyngdekraften gjøre jobben?

IMG_3349.JPG

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

För min del har jag Separ 2000/5 filter.

 

image.jpeg.fd4c93ae204ab8c2abb5b5bf3b34bf12.jpeg

 

På senare tid har jag köpt 30 my filterinsatser från Kina till små pengar.

Fungerar efter vad jag märker till belåtenhet.

 

Den genomskinliga plastkoppen skulle jag inte vilja välja bort eftersom det är där man ser om man har begynnande problem med skit i bränslet eller dieseldyr.

 

:fishing:

 

 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 4 timer siden:

For meg ser disse systemene ut som Raffineriet på Mongstad. Og det mener jeg ikke negativt, jeg er imponert. 

 

Selv har jeg ett Cav filter på en 48hk motor som jeg svært gjerne ville ha byttet med ett hvor det er lett å bytte filterinnsatsen, og da har jeg skjønt at Racor er veien å gå.

 

Men det er jo fristende å legge opp til duplex når en først gjør noe. Kan noen vise meg vei til en skisse eller noe. Og hva med ventiler, slanger osv, hvilke mål er det som er "standard"? Og så snakkes det om "nippler", hva er det? Altså, en skisse og hvilke deler trenger man, ned til den siste nippel :-)

 

Og filterinnsatser til Racorkopiene, lett å få tak i? Hvordan er prisene? 

---

Ok, for å få til en duplex så trenger jeg... tror jeg:

 

- 2 stk Racorkopier

- 2 stk treveisventiler med tilkobling i dimensjon..?

- 10 stk "nippler" i dimensjon...?

- 10 stk slangeklemmer

- Drivstoffslange x meter med dimensjon?

 

Er det sånn ca hva en må ha?

Jeg har originalt duplexfilter fra Racor. Der er det bare en ventil midt mellom filtrene. Jeg velger det ene, eller begge filterene på denne kranen. Husker ikke helt prisen, men jeg kjøpte 4 stk, ett annet dieselfilter med holder, samt oljefilter. Tror alt kosta rundt 500,- på Lekang Maskin i Såner. Dette er vel det beste stedet jeg vet om å kjøpe filtere.

Link to post
Share on other sites

BØstrøm skrev 45 minutter siden:

Jeg har originalt duplexfilter fra Racor. Der er det bare en ventil midt mellom filtrene. Jeg velger det ene, eller begge filterene på denne kranen. Husker ikke helt prisen, men jeg kjøpte 4 stk, ett annet dieselfilter med holder, samt oljefilter. Tror alt kosta rundt 500,- på Lekang Maskin i Såner. Dette er vel det beste stedet jeg vet om å kjøpe filtere.

 

Ha, ha, Lekang?? Tror ikke de har noe som helst annet enn en liter motorolje eller et spin-on filter som koster under 500 spenn. Mitt Separ koster i hvert fall 3000 kroner hos Lekang. Sikker på at du ikke forveksler med Biltema? Men det skal de ha, Lekang har topp kvalitet på det meste. Prisene er i øvre skikt. Sist gang jeg kjøpte hos Lekang var oljefilter (spin-on motorolje) kr. 90. Filterelement til Separ kr. 174, eks. mva. Det var i 2014. Og da jeg kjøpte mitt første Separ SWK 2000/10 (med heftig rabatt fordi en tidligere kollega hadde fått jobb der) kostet filteret kr. 2032. Dato 18.07.2000. Her er gutten som har regnskapet i orden :-)

 

Men for dem som ikke vil mekke selv, så er det noe å finne blant annet her.

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
BØstrøm skrev for 2 timer siden:

Jeg har originalt duplexfilter fra Racor. Der er det bare en ventil midt mellom filtrene. Jeg velger det ene, eller begge filterene på denne kranen. Husker ikke helt prisen, men jeg kjøpte 4 stk, ett annet dieselfilter med holder, samt oljefilter. Tror alt kosta rundt 500,- på Lekang Maskin i Såner. Dette er vel det beste stedet jeg vet om å kjøpe filtere.

 

Ikke noe problem å få tak i billige duplexfiltre hos traktorfolket, men har ikke sett at noen av de har kran til å stenge av ett av de. Økonomideler er egentlig et like godt alternativ som å bestille på ebay, hvis man er i nærheten. 

 

https://www.okonomi-deler.no/utstyr-og-tilbehor/traktor-universaldeler/motor-drivstoff

---

Her er ett spin on-off. Men har da ikke glass, det vil jeg ha

 

https://www.okonomi-deler.no/utstyr-og-tilbehor/traktor-universaldeler/motor-drivstoff/filter-diesel-komplett-1

 

Og det er gjenger i mm, vet ikke om det passer i "CAV verden"? Dvs må jeg bytte sånne.... "nippler", og vil de passe på drivstoffslangene.. jeg kan for lite om dette..

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

pipe skrev On ‎13‎.‎10‎.‎2018 at 10.22:

Jeg ser det som bonus hvis ikke pakka kommer i klørne på private fraktselskap som genererer  mange poster med diverse utgifter for å moms behandle sendingen.
Hvis posten får tak i pakka koster det henholdsvis 158kr eller 341 kr i gebyrer alt etter verdi på sendingen og de andre gribbene er ikke i nærheten av å nøye seg med det samme har jeg opplevd en rekke ganger.
Mitt råd er å snakke med e-bay selgeren før handelen og skrive ned verdien til under kr 350 kr.
Jeg betaler gjerne moms og det i fra første krone men dette gribbe gebyret har fjærnet alle mine sperrer for å lure meg unna å betale moms.
Ett annet triks for å ungå ett x faktor gebyr på moms behandling er å bruke selgere som har fraktselskap som ordner dette på forhånd.
Da betaler man ett vesentlig lavere gebyr og pakken ligger ikke i dagevis for å bli behandlet når den kommer til landet.

 

 

Det er mulig at du har hatt dårlig erfaring med deler fra Kina. Dato 07.10.2018 bestilte jeg lukelåser: "10x Boat Hatch Lift/Pull Ring Handle 2-1/4 inch Marine Stainless Steel". Av den typen med dørkring som låser luken slik at den ikke spretter opp om båten snur seg på hodet. Låsene ankom i dag som post i postkassen min. Topp kvalitet, speilglanspolert, hver lås pakket for seg i bobleplast. 10 låser USD 59,96 frakt og spedisjon inkludert. Kvaliteten forbløffer meg.

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 1 time siden:

Og det er gjenger i mm, vet ikke om det passer i "CAV verden"? Dvs må jeg bytte sånne.... "nippler", og vil de passe på drivstoffslangene.. jeg kan for lite om dette..

 

Så du ikke den linken jeg la ut over? Hvis du ikke har peiling, så er det vel like greit å kjøpe seg noe skikkelig som er ferdig og funker, med plastbeholder. Du kommer til å ha kjeller'n full av betar du ikke har bruk for innen du er ferdig. Grei måte å lære på. Det er slik jeg har lært alt mulig, feile, feile, feile. Og jeg har deler liggende siden 60-tallet. Selv om jeg har solgt på finn.no.

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 9 timer siden:

For meg ser disse systemene ut som Raffineriet på Mongstad. Og det mener jeg ikke negativt, jeg er imponert. 

 

Selv har jeg ett Cav filter på en 48hk motor som jeg svært gjerne ville ha byttet med ett hvor det er lett å bytte filterinnsatsen, og da har jeg skjønt at Racor er veien å gå.

 

Men det er jo fristende å legge opp til duplex når en først gjør noe. Kan noen vise meg vei til en skisse eller noe. Og hva med ventiler, slanger osv, hvilke mål er det som er "standard"? Og så snakkes det om "nippler", hva er det? Altså, en skisse og hvilke deler trenger man, ned til den siste nippel :-)

 

Og filterinnsatser til Racorkopiene, lett å få tak i? Hvordan er prisene? 

---

Ok, for å få til en duplex så trenger jeg... tror jeg:

 

- 2 stk Racorkopier

- 2 stk treveisventiler med tilkobling i dimensjon..?

- 10 stk "nippler" i dimensjon...?

- 10 stk slangeklemmer

- Drivstoffslange x meter med dimensjon?

 

Er det sånn ca hva en må ha?

 

Eller en slik ?

 

https://dpgruppen.no/rekvisita/dp1000-dieselfilter-adapter/

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
omhI skrev 9 minutter siden:

 

Mener å ha lest noe om problemer med lekkasjer på den løsningen. Og vet ikke om jeg husker prisen, innbiller jeg at jeg husker 1500,- eller noe? Spin- on-off fra Bosh koster 475,- over disk i Østfold ;-) 

 

Men en ting er nå bytte av filter med CAV løsningen, jeg ender uansett med lufting osv, dvs driftsstans. Og med Perkins betyr det en relativt lang stans pga lufteprosedyren. Om et spin on- off filter også betyr lufting så er ikke gevinsten særlig stor hvis jeg først skal bytte løsning. Konklusjonen må bli duplex med mulighet til å kjøre forbi ett filter, eller så kan det vel egentlig være det samme :-)

 

Kan jo kjøpe en racorkopi og lage duplexløsning sammen med eksisterende CAV løsning. La den gå på Racorfilteret, og blir det noe trøbbel der så slå over til CAV, skfite Racorfilter og så svitsje tilbake til Racoren. Så kan jeg evt bytte CAV filteret og lure på hvorfor jeg ikke kjøpte to Racorløsninger med en gang ;-)

 

Nå har jeg fakta aldri opplevd å ha noe drit på tanken, men iom at planen er å gå til Shetland- Færøyene til sommeren så syns jeg ett enkelt CAV filter er en litt simpel løsning. På den andre siden så har en normalt godt med tid når en er utpå havet... så vet ikke om det egentlig er så viktig. 

 

Men forstår jeg riktig at med Racokopien så slipper en lufting? Og om det er spin on- off så må det jo da bare være snakk om få minutter å bytte filter. 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 24 minutter siden:

 

Forklar. Om jeg kjøper en racorkopi og to sånne kraner og setter det opp i parallell med eksisterende. Har jeg ikke en grei duplexløsning da?

Ja, absolutt. Men sjekk linken jeg la ut over. Separ er et meeeget godt filter også. Racor og Separ er 'top of the shelf'.

Link to post
Share on other sites

51 minutes ago, Pinkvin said:

Men forstår jeg riktig at med Racokopien så slipper en lufting? Og om det er spin on- off så må det jo da bare være snakk om få minutter å bytte filter. 

 

Det er riktig, omtrent. Du skrur av et lokk på toppen, løfter ut innsatsen, setter i nytt, etterfyller evt med litt diesel, skrur på lokket igjen og drar videre.

https://www.youtube.com/watch?v=XoepJbqXW_0

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...