Sjøholken Svart 23.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2020 Nei, ikke enda. Politiet venter nok til Havarikommisjonene er ferdig med sin undersøkelse. Link to post
Sjøholken Svart 2.April.2020 Link til dette innlegget Svart 2.April.2020 https://forsvaretsforum.no/etterforskning-fregatt-helgeingstad/fregatt-etterforskningen-sendt-til-generaladvokaten/118159?fbclid=IwAR1duhABDcxk-IJfQs9T0Cxh8_c6m8DVPwPtRMZJuM8LM-hFsbKaNs7IQhI Blir spennende å se hva de gjør videre her.... Link to post
-morten- Svart 2.April.2020 Link til dette innlegget Svart 2.April.2020 (redigert) i god tradisjon slipper nok forsvaret ganske lett unna som vanlig! men Det skjedde jo mye merkelig forut for hendlesen både fra TS Sola og han som satt på land og egentlig ikke hadde kontroll. Det aller merkeligste var plasserinegn av HI i leia! Komunikasjon mellom de tre partene var jo ikke særlig bra! Alt høres veldig forvirrende ut! Redigert 2.April.2020 av -morten- (see edit history) Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Ida Marie III Svart 2.April.2020 Link til dette innlegget Svart 2.April.2020 (redigert) Grand Banks jr skrev On 23.1.2020 at 22.39: Bare legger inn et bilde fra dette. Lettere her i tråden. Her er traseene i Hjeltefjorden...Tankeren lå der den skulle... Fregatter i 17 knop, som ikke vet hvor de er, og ikke forstår hva de ser.....er vanskelig for en slik koloss å vegre seg mot... Redigert 2.April.2020 av Ida Marie III (see edit history) Link to post
Sjøholken Svart 2.April.2020 Link til dette innlegget Svart 2.April.2020 Igjen, så er det helt normalt for en fregatt å seile i 17 knop, også i hjeltefjorden. De har da heller aldri lurt på hvor de var, og det kommer rimelig klart frem hva de så, og hva de tolket det som. Blir spennende å se om de kommer noe fra havarikommisjonen og påtalemyndighet snart.... Link to post
Ida Marie III Svart 2.April.2020 Link til dette innlegget Svart 2.April.2020 Sjøholken skrev for 2 timer siden: De har da heller aldri lurt på hvor de var "Eeehh...Nei, da kommer vi for nærmt båene..".. Hvor var båene som var så nært Sjøholken...? Sjøholken skrev for 2 timer siden: og det kommer rimelig klart frem hva de så, og hva de tolket det som. Var det derfor de siktet på tankeren med god fart...? De traff, det skal de ha... Link to post
Vesterskog Svart 2.April.2020 Link til dette innlegget Svart 2.April.2020 De lurte aldri, de visste aldri De som lurer går sjeldnere på noe Link to post
Sjøholken Svart 2.April.2020 Link til dette innlegget Svart 2.April.2020 @Ida Marie III du får lese den første delrapporten. Der står det aller meste forklart spesielt hvis du tror de siktet på tankeren... Link to post
Allan E Svart 11.August.2020 Link til dette innlegget Svart 11.August.2020 (redigert) Brudd på 53 av 88 barrierer som skal hindre kollisjon. Forsvaret har undersøkt totalt 88 sikkerhetsbarrierer som skal forhindre denne typen ulykker. Totalt mener de at 53 av disse ble brutt. Det sviktet i en rekke ledd da milliardfregatten KNM Helge Ingstad kolliderte, konkluderer Forsvaret. Blant annet var mannskapet for lite erfarne. Redigert 11.August.2020 av Allan E (see edit history) Link to post
Chiefengineer Svart 11.August.2020 Link til dette innlegget Svart 11.August.2020 Og rapporten kan leses her: https://forsvaret.no/presse_/ForsvaretDocuments/forsvarsintern-undersokelse-knm-helge-ingstad.pdf Link to post
Marius Engel Svart 11.August.2020 Link til dette innlegget Svart 11.August.2020 Chiefengineer skrev 7 minutter siden: Og rapporten kan leses her: https://forsvaret.no/presse_/ForsvaretDocuments/forsvarsintern-undersokelse-knm-helge-ingstad.pdf hvorfor står det «unntatt offentligheten» på alle sider når den ligger på åpent nett? ? Link to post
Grand Banks jr Svart 11.August.2020 Link til dette innlegget Svart 11.August.2020 Marius Engel skrev 13 minutter siden: hvorfor står det «unntatt offentligheten» på alle sider når den ligger på åpent nett? ? Det er bare en sikkerhetsbarriere som ikke fungerer... Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
tidtakeren Svart 11.August.2020 Link til dette innlegget Svart 11.August.2020 Marius Engel skrev 16 minutter siden: hvorfor står det «unntatt offentligheten» på alle sider når den ligger på åpent nett? ? Rapporten er datert 5. desember 2019, og har altså vært unntatt offentlighet fram til nå. Hvorfor aner jeg ikke. Det er visst Bergens Tidende som først meldte om innholdet i rapporten i dag, så kanskje de har bedt om innsyn og fått rapporten offentliggjort. Link to post
Korsfjord Svart 11.August.2020 Link til dette innlegget Svart 11.August.2020 Ifølge artikkelen i BT er det etter politiets ønske at rapporten ikke ble offentliggjort før nå. Link to post
Gullfisk Svart 11.August.2020 Link til dette innlegget Svart 11.August.2020 Grand Banks jr skrev for 2 timer siden: Det er bare en sikkerhetsbarriere som ikke fungerer... dagens kommentar. Link to post
Stradivarius Svart 11.August.2020 Link til dette innlegget Svart 11.August.2020 Allan E skrev for 4 timer siden: Brudd på 53 av 88 barrierer som skal hindre kollisjon. Forsvaret har undersøkt totalt 88 sikkerhetsbarrierer som skal forhindre denne typen ulykker. Totalt mener de at 53 av disse ble brutt. Det sviktet i en rekke ledd da milliardfregatten KNM Helge Ingstad kolliderte, konkluderer Forsvaret. Blant annet var mannskapet for lite erfarne. Man kan skrive en rapport på 85 sider med formuleringer som: "Det finnes ingen enkeltstående årsak til at flere tekniske, menneskelige og organisatoriske barrierer sviktet eller ikke virket som de skulle om bord KNM Helge Ingstad den 8. november 2018. Snarere er det et komplekst nettverk av direkte og bakenforliggende årsaker med uheldige sammentreff i tid og rom som medvirket til hendelsen." Eller man kan fastslå det enkle faktum at Helge Ingstad ikke "så seg for". Heller ikke da de ble kalt opp og bedt om å endre kurs, så de seg for. Og til slutt traff de noe de hadde rett fremfor seg fordi de ikke så seg for. Det å se seg for i mørket innebærer å følge med på radar og andre hjelpemidler for å forsikre seg om at man ikke har noen "fremmedlegemer" foran seg i veien. Man kan skrive side opp og side ned om dekksbelysning, og lys på land, men det er et sidespor og forandrer ikke det faktum at man må se seg for. Dette er fundamentalt for all bevegelse. Når du kjører bil, må du kikke ut av frontruta. Om natten, må du kanskje skru på lyset for å se godt nok. Er du ikke i stand til å se hva du har rett foran deg, må du ikke kjøre. Båter har ofte radar gjør at de er i stand til å se seg for også når lysforholdene ikke tillater visuell observasjon, men denne må i så fall brukes aktivt for at det skal kunne betegnes å se seg for. Link to post
Ida Marie III Svart 11.August.2020 Link til dette innlegget Svart 11.August.2020 Er vel egentlig lagt død den saken der... HI har ene og alene skylden for hendelsen... Det var vel egentlig ganske opplagt fra begynnelsen.. selv om de krampaktig forsøkte seg på de mest banale bortforklaringer.. Link to post
Grand Banks jr Svart 11.August.2020 Link til dette innlegget Svart 11.August.2020 "Men men... Vi øvelseskjørte uten AIS fordi vi leker gjemsel. Og når vi leker gjemsel så vil vi ikke bli sett. Og samtidig leker vi blindebukk. Vi visste jo ikke at det var dumt. Vi er jo uerfarne. Men nå har vi fått litt erfaring da..." Sorry, klarte ikke la være. Saken er flau. Men de er jo flinke til tåkelegging og bortforklaringer da, der skal de ha. Lurer på hva den saken har kostet oss i innleid kommunikasjonsbyrå. Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Sjøholken Svart 11.August.2020 Link til dette innlegget Svart 11.August.2020 Jeg synes rapporten er grundig og god, mer enn jeg forventet. Den tar for seg og forklarer de aller fleste avvik, og konsekvenser av dette. For å være en intern rapport, så er den meget ærlig, den tar ett godt oppgjør med de feil/mangler/holdninger osv som sørget for at utfallet ble slik det ble. Anbefaler de fleste å lese denne før det "skytes fra hofta" Link to post
-morten- Svart 12.August.2020 Link til dette innlegget Svart 12.August.2020 Det finnes få passive barrierer som alene kan forhindre sammenstøt på sjøen. Imidlertid skal 55 brobemanningen på en fregatt, i samspill og ved hjelp av ulike navigasjonshjelpemidler, utgjøre et aktivt barrierenettverk. Dette samspillet fungerte ikke etter hensikten, og til tross for at alle tekniske navigasjonshjelpemidler var i drift og fungerte, og at alle lovpålagte brofunksjoner var bemannet, ble ikke Sola TS gjenkjent som et fartøy underveis i tide. Utdrag fra rapporten! alle som ferdes på sjøen skal jo utføre sikker navigasjon! og om andre ikke ser deg har du jo plikt til å se andre! Helt uforståelig at ingen tok komando eller at radarer ikke fanget opp et gigantskip! Da jeg tjenestegjorde ombord på MTB uten AIS og kartplotter, hadde vi til en hver tid kontroll på hvor vi var og hvor vi skulle. På radaren kunne vi omtrent se om Måsen blunka! Saken er jo død og avgjort for lenge siden, men jeg skjønner ikke at så mange barrierer har blitt brutt altså! Elimintær navigasjon er fraværende! selv med norges mest avangserte skip! Tror jeg hadde sett meg om etter en annen jobb om jeg var navigasjonsansvarlig på HI. Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Bitteliten Svart 12.August.2020 Link til dette innlegget Svart 12.August.2020 Kanskje den viktigste læringen for oss andre på sjøen er at militære fartøy til enhver tid driver opplæring av uerfarne. Det er slik prinsippet er i militæret. for min del legger jeg inn ekstra margin på møter med slike skip Link to post
Seilerslask Svart 12.August.2020 Link til dette innlegget Svart 12.August.2020 Bitteliten skrev for 3 timer siden: for min del legger jeg inn ekstra margin på møter med slike skip Veldig fornuftig tiltak Link to post
Bitteliten Svart 12.August.2020 Link til dette innlegget Svart 12.August.2020 Opplevde en innhentende dansk militær kutter som tok oss igjen ved Skagen. Vi var for fulle seil. De kom inn aktafor tvers på vår styrbord side. Vi så de lenge på AIS men forholdt oss til COLREGS og holdt kurs og fart ettersom de hadde vikeplikt. Først da de var 100meter fra slakket de av og gikk bak. Da var jeg på nippen til å kalle de på VHF og høre om de var våkne. De kunne uten problemer ha endret kurs 2-3 grader en halvtime før og gått klart bak oss. Jeg undres... Link to post
Steihy Svart 12.August.2020 Link til dette innlegget Svart 12.August.2020 Det er mulig rapporten er ærlig og åpen, jeg har ikke lest den. Men jeg kan ikke skjønne at det skal være nødvendig å fintelle "barrierer" og navigasjonsteknologiske hjelpemidler for å fastslå et det er begått grove feil. Ingenting kan unnskylde at ansvarshavende på broen ikke visste at de var 1,3 km fra land, og at det dermed umulig kan være en terminal der, eller at de dundret med 17 knop inn i noe de ikke skjønte hva var. Forklaringen - slik den er presentert i media - er ansvarspulverisering, og dermed på sitt vis tåkelegging. Det har vært spekulert over hvorfor rapporten ble publisert da den ble, den har jo vært klar lenge. Min spekulasjon er at det passet bra med et nyhetsbilde smekkfullt av 2. koronabølge. Det er velkjent mediestrategi å kunngjøre ting du ikke slipper unna med, på en sånn måte at det blir minst mulig oppmerksomhet. Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
goggen000 Svart 12.August.2020 Link til dette innlegget Svart 12.August.2020 Sunt sjømanndsvet tilsier at farten burde reduseres Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn