Jump to content

KNM Helge Ingstad kollidert med tankskip. Se 1. innlegg før du poster.


Knallipadden

Recommended Posts

  • 2 uker senere...

i god tradisjon slipper nok forsvaret ganske lett unna som vanlig! men Det skjedde jo mye merkelig forut for hendlesen både fra TS Sola og han som satt på land og egentlig ikke hadde kontroll. Det aller merkeligste var plasserinegn av HI i leia! Komunikasjon mellom de tre partene var jo ikke særlig bra! Alt høres veldig forvirrende ut!

Redigert av -morten- (see edit history)

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev On 23.1.2020 at 22.39:

Bare legger inn et bilde fra dette. Lettere her i tråden. 

 

175985478_Skjermbilde2020-01-23kl_22_38_30.jpg.cf794c50c0e2b44bbceac4066187ace6.jpg

 

 

Her er traseene i Hjeltefjorden...Tankeren lå der den skulle...

 

Fregatter i 17 knop, som ikke vet hvor de er, og ikke forstår hva de ser.....er vanskelig for en slik koloss å vegre seg mot...

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Igjen, så er det helt normalt for en fregatt å seile i 17 knop, også i hjeltefjorden:thumbsup:.

De har da heller aldri lurt på hvor de var, og det kommer rimelig klart frem hva de så, og hva de tolket det som.

Blir spennende å se om de kommer noe fra havarikommisjonen og påtalemyndighet snart....

Link to post
Share on other sites

Sjøholken skrev for 2 timer siden:

 

De har da heller aldri lurt på hvor de var

 

"Eeehh...Nei, da kommer vi for nærmt båene..".. Hvor var båene som var så nært Sjøholken...?

 

Sjøholken skrev for 2 timer siden:

og det kommer rimelig klart frem hva de så, og hva de tolket det som.

 

Var det derfor de siktet på tankeren med god fart...? De traff, det skal de ha...

 

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Brudd på 53 av 88 barrierer som skal hindre kollisjon. 

Forsvaret har undersøkt totalt 88 sikkerhetsbarrierer som skal forhindre denne typen ulykker. Totalt mener de at 53 av disse ble brutt.

Det sviktet i en rekke ledd da milliardfregatten KNM Helge Ingstad kolliderte, konkluderer Forsvaret. Blant annet var mannskapet for lite erfarne.

Redigert av Allan E (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Marius Engel skrev 13 minutter siden:


hvorfor står det «unntatt offentligheten» på alle sider når den ligger på åpent nett? 🤔

 

Det er bare en sikkerhetsbarriere som ikke fungerer...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Marius Engel skrev 16 minutter siden:


hvorfor står det «unntatt offentligheten» på alle sider når den ligger på åpent nett? 🤔

 

Rapporten er datert 5. desember 2019, og har altså vært unntatt offentlighet fram til nå. Hvorfor aner jeg ikke. Det er visst Bergens Tidende som først meldte om innholdet i rapporten i dag, så kanskje de har bedt om innsyn og fått rapporten offentliggjort. 

Link to post
Share on other sites

Allan E skrev for 4 timer siden:

Brudd på 53 av 88 barrierer som skal hindre kollisjon. 

Forsvaret har undersøkt totalt 88 sikkerhetsbarrierer som skal forhindre denne typen ulykker. Totalt mener de at 53 av disse ble brutt.

Det sviktet i en rekke ledd da milliardfregatten KNM Helge Ingstad kolliderte, konkluderer Forsvaret. Blant annet var mannskapet for lite erfarne.

 

Man kan skrive en rapport på 85 sider med formuleringer som:

 

"Det finnes ingen enkeltstående årsak til at flere tekniske, menneskelige og organisatoriske barrierer sviktet eller ikke virket som de skulle om bord KNM Helge Ingstad den 8. november 2018. Snarere er det et komplekst nettverk av direkte og bakenforliggende årsaker med uheldige sammentreff i tid og rom som medvirket til hendelsen."

 

Eller man kan fastslå det enkle faktum at Helge Ingstad ikke "så seg for". Heller ikke da de ble kalt opp og bedt om å endre kurs, så de seg for. Og til slutt traff de noe de hadde rett fremfor seg fordi de ikke så seg for.

 

Det å se seg for i mørket innebærer å følge med på radar og andre hjelpemidler for å forsikre seg om at man ikke har noen "fremmedlegemer" foran seg i veien. Man kan skrive side opp og side ned om dekksbelysning, og lys på land, men det er et sidespor og forandrer ikke det faktum at man må se seg for. Dette er fundamentalt for all bevegelse. Når du kjører bil, må du kikke ut av frontruta. Om natten, må du kanskje skru på lyset for å se godt nok. Er du ikke i stand til å se hva du har rett foran deg, må du ikke kjøre. Båter har ofte radar gjør at de er i stand til å se seg for også når lysforholdene ikke tillater visuell observasjon, men denne må i så fall brukes aktivt for at det skal kunne betegnes å se seg for.

Link to post
Share on other sites

"Men men... Vi øvelseskjørte uten AIS fordi vi leker gjemsel. Og når vi leker gjemsel så vil vi ikke bli sett. Og samtidig leker vi blindebukk. Vi visste jo ikke at det var dumt. Vi er jo uerfarne. Men nå har vi fått litt erfaring da..."

 

Sorry, klarte ikke la være. Saken er flau. Men de er jo flinke til tåkelegging og bortforklaringer da, der skal de ha. Lurer på hva den saken har kostet oss i innleid kommunikasjonsbyrå.

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Jeg synes rapporten er grundig og god, mer enn jeg forventet. Den tar for seg og forklarer de aller fleste avvik, og konsekvenser av dette.

 

For å være en intern rapport, så er den meget ærlig, den tar ett godt oppgjør med de feil/mangler/holdninger osv som sørget for at utfallet ble slik det ble.

 

Anbefaler de fleste å lese denne før det "skytes fra hofta":wink:

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Det finnes få passive barrierer som alene kan forhindre sammenstøt på sjøen. Imidlertid skal 55 brobemanningen på en fregatt, i samspill og ved hjelp av ulike navigasjonshjelpemidler, utgjøre et aktivt barrierenettverk. Dette samspillet fungerte ikke etter hensikten, og til tross for at alle tekniske navigasjonshjelpemidler var i drift og fungerte, og at alle lovpålagte brofunksjoner var bemannet, ble ikke Sola TS gjenkjent som et fartøy underveis i tide.

 

Utdrag fra rapporten!  alle som ferdes på sjøen skal jo utføre sikker navigasjon!  og om andre ikke ser deg har du jo plikt til å se andre! Helt uforståelig at ingen tok komando eller at radarer ikke fanget opp et gigantskip!  Da jeg tjenestegjorde ombord på MTB uten AIS og kartplotter, hadde vi til en hver tid kontroll på hvor vi var og hvor vi skulle. På radaren kunne vi omtrent se om Måsen blunka!  Saken er jo død og avgjort for lenge siden, men jeg skjønner ikke at så mange barrierer har blitt brutt altså!  Elimintær navigasjon er fraværende! selv med norges mest avangserte skip! Tror jeg hadde sett meg om etter en annen jobb om jeg var navigasjonsansvarlig på HI. 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Opplevde en innhentende dansk militær kutter som tok oss igjen ved Skagen. Vi var for fulle seil. De kom inn aktafor tvers på vår styrbord side. Vi så de lenge på AIS men forholdt oss til COLREGS og holdt kurs og fart ettersom de hadde vikeplikt. Først da de var 100meter fra slakket de av og gikk bak. Da var jeg på nippen til å kalle de på VHF og høre om de var våkne. De kunne uten problemer ha endret kurs 2-3 grader en halvtime før og gått klart bak oss. Jeg undres...

Link to post
Share on other sites

Det er mulig rapporten er ærlig og åpen, jeg har ikke lest den. Men jeg kan ikke skjønne at det skal være nødvendig å fintelle "barrierer" og

navigasjonsteknologiske hjelpemidler for å fastslå et det er begått grove feil. Ingenting kan unnskylde at ansvarshavende på broen ikke visste at de var 1,3 km fra land, og at det dermed umulig kan være en terminal der, eller at de dundret med 17 knop inn i noe de ikke skjønte hva var. Forklaringen - slik den er presentert i media - er ansvarspulverisering, og dermed på sitt vis tåkelegging.

 

Det har vært spekulert over hvorfor rapporten ble publisert da den ble, den har jo vært klar lenge. Min spekulasjon er at det passet bra med et nyhetsbilde smekkfullt av 2. koronabølge. Det er velkjent mediestrategi å kunngjøre ting du ikke slipper unna med, på en sånn måte at det blir minst mulig oppmerksomhet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...