Jump to content

KNM Helge Ingstad kollidert med tankskip. Se 1. innlegg før du poster.


Knallipadden

Recommended Posts

sailorboy skrev for 21 timer siden:

Kommentarer fra Losen på Sola i en av Bergens aviser 6 feb 2023:

...

– Det var mye de ikke så på den broen. Det er kommentaren.

 

 

Befriende klar tale fra Losen her. Og oppklarende (av typen sette skapet på plass) om plassering i leden, dekkslys og flere andre tema.

 

Men de virkelig interessante spørsmålene ble han aldri stilt, evt. blir de ikke referert av media:

- Når ble han første gang oppmerksom på Helge Ingstad og kollisjonsfaren?

- Hvorfor kalte han ikke opp "ukjent skip" når trafikksentralen ikke kunne fortelle hvem som kom seilende sørover?

- Når i radiodialogen forsto han at Helge Ingstad hadde feil situasjonsforståelse?

- Kunne han på noe tidspunkt ha vært tydeligere i sin kommunikasjon om kollisjonsfaren, eller forsto han for sent at Helge Ingstad ikke visste hvor de var?

 

Kort sagt, hvordan ser losens tidslinje ut?

 

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

Link to post
Share on other sites

Stradivarius skrev for 18 timer siden:

Poenget mitt her er at når losen først finner det nødvendig å kalle opp et annet fartøy for å be dem om å ta styrbord med en gang, så kan det ikke samtidig være slik at han legger til grunn at de har full oversikt og vet hva de driver med, for da ville det vært overflødig å kalle dem opp. Og spesielt når de ikke vil ta styrbord etter å ha blitt bedt om det, burde det ringe en bjelle hos losen...

 

Jeg har ved et par anledninger vært i situasjoner der det er uklart mellom to fartøy hvilke intensjoner de har, og hvor VHF har blitt benyttet til å oppklare. Riktignok på langt mindre fartøy men likevel.

 

Det sitter ganske langt inne å anta at en profesjonell aktør ikke har oversikt over hva de driver med. Jeg tror man er mye mer tilbøyelig til å tenke at de har selvsagt sett meg og de har selvsagt en plan, men jeg er litt usikker på hva den planen er, eller jeg synes marginene er litt knappere enn jeg synes er greit.

 

Men når Helge Ingstad ikke reagerer på første beskjed, da er jeg helt enig i at både los og trafikksentral burde vært langt tydeligere i varslene.

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

Link to post
Share on other sites

Det var en rekke uheldige faktorer som førte til ulykken, å legge skylden på geiten gjør det neppe noe bedre.

 

Ansvaret ligger hos ledelsen som helseministeren så fint sier... det er derfor de blir betalt så mye mer enn oss andre - for å ta det ansvaret. Så hvis de faktisk allikevel ikke gjør det - ja så er det definitivt noe galt med systemet.

 

Redigert av Ferjebillitøren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hekri skrev for 3 timer siden:

 

Igjen mye oppklarende informasjon, takk for det :)

 

Trafikklederen forteller at Helge Ingstad meldte seg inn 12 minutter før de kom inn i hans område, og dermed ble den ikke plottet og glemt. Noe han tar selvkritikk på, men da altså peker på at Helge Ingstad meldte seg inn tidligere enn instruksen sier.

 

Men det er ingen selvkritikk fra trafikklederen om radiokommunikasjonen. Han sier at skipene selv har den beste situasjonsforståelsen og er best i stand til å finne ut av situasjonen. Det har jeg litt vanskelig for å være enig i. I egenskap at trafikkleder har han en større myndighet, eller iallfall pondus, enn et tilfeldig annet skip. Dessuten sitter han i rolige omgivelser med en skjerm og en radio, og med masse mentalt overskudd til å analysere situasjonen og gi beskjed om den. På broa på TS Sola skal losen håndtere en engelskspråklig kaptein og mannskap, ror- og maskinordre på eget skip, lyssignaler osv. Dette tilsier for meg at trafikklederen hadde vært best egnet til å ta styring på kommunikasjonen. Og det bekreftes vel langt på vei av slepebåten, som selv vurderte å gå inn i dialogen fordi den var svak og utydelig.

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

Link to post
Share on other sites

3 minutes ago, Vilma Benita said:

Men det er ingen selvkritikk fra trafikklederen om radiokommunikasjonen. Han sier at skipene selv har den beste situasjonsforståelsen og er best i stand til å finne ut av situasjonen.

 

Underforstått, trafikklederen er totalt overflødig og kunne like godt befunnet seg under dyna hjemme.  Jeg skjønner ikke at det er mulig å påstå noe annet enn at man har hatt en dårlig dag på jobben i en silk situasjon.

 

4 minutes ago, Vilma Benita said:

Og det bekreftes vel langt på vei av slepebåten, som selv vurderte å gå inn i dialogen fordi den var svak og utydelig.

 

Losen mente selv at han ikke kunne vært tydeligere i kommunikasjonen.  Jaha.  "Helge Ingstad, er det du som kommer der?"  Hva slags radiobeskjed er vel egentlig det, og hva svarer man på noe slikt?  Selvfølgelig er det vi som kommer her!

 

Losen burde jo ha skjønt at noe var riv ruskende galt når Helge Ingstad svarte at "de skulle passere blokkene", han hadde mer enn et halvt minutt på seg til å kommunisere - men valgte å gjøre ingenting.  I etterpåklokskapens lys, det er alltid ting som kunne vært gjort bedre.  Jeg kan ikke si at jeg bebreider ham for situasjonshåndteringen - det var nok ganske sikkert en stressende situasjon - men når man står der etter ulykken og tenker "hva kunne jeg gjort bedre?" synes jeg det er ganske hårreisende at svart er "ingenting!"

 

Jeg synes også kommunikasjonen etter ulykken var ganske skremmende.  Det var jo bare flaks at det ikke havnet folk i vannet.  Det kunne man kanskje ikke vite fra TS Sola.  Tenax forstod at det måtte tilkalles hjelp ... men jeg synes det er veldig rart at ingen har tenkt tanken på å deklarere det som en mayday-situasjon eller i det minste pan-pan-pan, samt fortsatt på engelsk.  Gitt at det kunne vært mennesker i vannet, så burde trafikken som kom i mot stoppet opp og gjort alt som var mulig for å hjelpe til.

 

Helge Ingstad skrudde på AIS en kort stund, signalet viste at de var midt i fjorden - så hjelperessursene kastet bort mye tid på å lete etter HI midt på fjorden, mens den i realiteten allerede var svært nært land.  Det kunne også vært unngått med god kommunikasjon.

Link to post
Share on other sites

Vilma Benita skrev for 8 timer siden:

 

Befriende klar tale fra Losen her. Og oppklarende (av typen sette skapet på plass) om plassering i leden, dekkslys og flere andre tema.

 

Men de virkelig interessante spørsmålene ble han aldri stilt, evt. blir de ikke referert av media:

- Når ble han første gang oppmerksom på Helge Ingstad og kollisjonsfaren?

- Hvorfor kalte han ikke opp "ukjent skip" når trafikksentralen ikke kunne fortelle hvem som kom seilende sørover?

- Når i radiodialogen forsto han at Helge Ingstad hadde feil situasjonsforståelse?

- Kunne han på noe tidspunkt ha vært tydeligere i sin kommunikasjon om kollisjonsfaren, eller forsto han for sent at Helge Ingstad ikke visste hvor de var?

 

Kort sagt, hvordan ser losens tidslinje ut?

 

Men han visste ikke navnet på skipet. Det var fordi Helge Ingstad hadde slått av det automatiske identifikasjonssystemet, kalt AIS.

Losen sa han gikk på radioen tre ganger og presenterte seg og skipet. Men han fikk ikke kontakt med båten som kom sørover. Han spurte Fedje sjøtrafikksentral om opplysninger om fartøyet.

Link to post
Share on other sites

Vilma Benita skrev for 10 timer siden:

 

Befriende klar tale fra Losen her. Og oppklarende (av typen sette skapet på plass) om plassering i leden, dekkslys og flere andre tema.

 

Men de virkelig interessante spørsmålene ble han aldri stilt, evt. blir de ikke referert av media:

- Når ble han første gang oppmerksom på Helge Ingstad og kollisjonsfaren?

- Hvorfor kalte han ikke opp "ukjent skip" når trafikksentralen ikke kunne fortelle hvem som kom seilende sørover?

- Når i radiodialogen forsto han at Helge Ingstad hadde feil situasjonsforståelse?

- Kunne han på noe tidspunkt ha vært tydeligere i sin kommunikasjon om kollisjonsfaren, eller forsto han for sent at Helge Ingstad ikke visste hvor de var?

 

Kort sagt, hvordan ser losens tidslinje ut?

 

Det er svært mye som skjer på et slikt skip under de hektiske minuttene ved avgang med hensyn til taubåter etc.

 

Helge Ingstad hadde uansett vikeplikt for tankskipet så om de skulle bli utsatt for den utenkelige tanken å bli forsøkt senket av et krigsskip under avgang fra Norges største oljeterminal regnet han nok neppe med at dette ville vært uten bruk av konvensjonelle våpen.

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev for 1 time siden:

Det er svært mye som skjer på et slikt skip under de hektiske minuttene ved avgang med hensyn til taubåter etc.

 

Helge Ingstad hadde uansett vikeplikt for tankskipet så om de skulle bli utsatt for den utenkelige tanken å bli forsøkt senket av et krigsskip under avgang fra Norges største oljeterminal regnet han nok neppe med at dette ville vært uten bruk av konvensjonelle våpen.

 

Link to post
Share on other sites

Kritikk av Sjøforsvaret

Trafikksentralens tidligere forhold med Sjøforsvarets fartøy ble også et tema i retten tirsdag.

– Vi har hatt en god del utfordringer, sa losen om det generelle forholdet til militære fartøy.

– Det har gått mye på brudd på Sjøtrafikkforskriften. Dette med å gå inn i området uten å be om tillatelse, at de ikke overholder lytteplikten og dette med opplysningsplikt. De seiler inn i området og gjør kanskje en øvelse som innebærer manøvre som vi ikke er obs på, forklarte han.

– Det har vært til dels mange brudd tidligere.

Han understreket at det var oftere problemer med utenlandske fartøy, enn med de norske, og at det har skjedd en endring etter ulykken i 2018.

– Det skal sies at på den tiden var disse tilfellene underrapportert. Forsvaret fikk spillerom. Vi prøvde alltid å gjøre det beste ut av situasjonen.

– Nå har det blitt store endringer. Etter ulykken tok vi oss sammen på trafikksentralen og rapporterte alle hendelser, for å få en oversikt. Det viste seg at det var mange brudd, men i tiden etter har det blitt færre og færre.

– I dag er Sjøforsvaret en helt annen aktør med tanke på å følge Sjøtrafikkforskriften, sa han.

Link to post
Share on other sites

Vilma Benita skrev for 15 timer siden:

Trafikklederen forteller at Helge Ingstad meldte seg inn 12 minutter før de kom inn i hans område, og dermed ble den ikke plottet og glemt. Noe han tar selvkritikk på, men da altså peker på at Helge Ingstad meldte seg inn tidligere enn instruksen sier.

Dette var etter mitt syn en veldig svak unnskyldning for ikke å gjøre jobben sin!

Link to post
Share on other sites

Da stortinget vedtok straffeloven vår, ble det gjennomført en grundig drøfting av om det er hensiktsmessig at samfunnet skal straffe de som begår uønskede handlinger.
Og det konkluderte man altså at det var.
Det ble understreket at det viktigste formålet med straff, er å styre fremtidig adferd. Staffen skal ha både individualpreventive og allmenpreventive virkninger.
Det siste; at straffen skal ha avskrekkende og holdningsskapende virkning overfor allmenheten, ser ut til å fungere veldig bra: :thumbsup:
Ungdom som vurderer en karriere som navigatør tenker seg nå godt om dette yrkesvalget er noe som passer for dem. :thumbsup:
Slik bør det jo også være, for personer som tenker på å utdanne seg til å kunne påta seg det store ansvaret som følger med å gå selvstendige navigasjonsvakter om bord på skip som seiler på kysten vår! :thumbsup:
https://frifagbevegelse.no/maritim-logg/unge-sjofolk-er-skremt-av-tiltalen-mot-vaktsjefen-pa-helge-ingstad-6.158.935029.97e08639e8

Redigert av Douro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

At advokaten i fagrørsla her gjentar det feilaktige budskapet, som er blitt så ettertrykkelig avvist av Statens havarikommisjon, av losene som har lokal farvannskompetanse og av Kystverket; om at SOLA TS gikk på feil side i leia - det kan da ikke anses som annet enn et vellykket resultat av et svært omfattende påvirkningsarbeid fra hundrevis av aktive og pensjonerte marineoffiserer:headbang:
Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen: De burde skamme seg!
image.png.4fb7ab0ef12094d9d72119b401dc3d70.png

Redigert av Douro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvordan i all verden kan det ha seg at trafikklederne ikke hadde fått med seg at sjøforsvarets skip sluttet med å seile med AIS i aktiv modus for mange år siden?
De må da ha registrert dette på radarskjermene sine; at det er mange skip som opererer i nærheten av Håkonsvern uten AIS? 

230208-BT-trafikkleder-VTS-AIS.jpg

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Douro said:

Ungdom som vurderer en karriere som navigatør tenker seg nå godt om dette yrkesvalget er noe som passer for dem. :thumbsup:

 

... og hvis ungdommer vurderer risikoen for å bli holdt strafferettslig ansvarlig for uhell som for stor, så kan de alltids søke seg til en stilling på VTS i stedet ...

Link to post
Share on other sites

@Douro, det slår også beina under at folk (inkl meg) stusser over valget om at Vaktsjefen ikke hadde på AIS. De sluttet altså med AIS sender før VS ble opplært i marinen? Da heter det seg at det er kulturen der. 

 

Det er også rart hvis Fedje ikke har fått dette med seg før. Burde jo ja sett de noen ganger før på radar mener jeg...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

LIZE skrev On 7.2.2023 at 3.44:

Hjeltefjorden er en del av innseilingen til Bergen, hvor blant annet Håkons Vern befinner seg, marinens base.... 

Om ikke marinen er kjent i farvannet, ja da vet ikke jeg. 

Om bro besetningen er i ukjent farvann, så har skipssjefen gjort en grov feilvurdering, ikke losen. 

 

Du burde prøve å lese hva jeg faktisk skriver istedenfor å la fantasien løpe løpsk. Jeg kommenterte dette som du skrev:

 

At et fartøy som har seilt inn og ut av fjorden i årevis ikke kjenner til denne instruksen føyer seg fint inn i alt annet som har kommet frem så langt ifob med rettsaken. 

 

Det hjelper fint lite at et fartøy har seilt i området i årevis når mannskapet er relativt uerfarent. At marinen har hatt hovedbasen sin der i over 50 år sier ingen ting om hvilken erfaring en menig har med å seile i området, eller en nyutdannet vaktsjef for den saks skyld.

 

Sitat

Losen holdt tilbake informasjon, er du seriøs nå, du mener altså at det påhviler losene i Hjeltefjorden å informere fartøyene i området hvilke regler som gjelder i farvannet. 

Igjen, det er det enkelt fartøys plikt å sette seg inn i hvilke seilings instrukser som gjelder i de farvann de seiler i. 

 

Jeg har aldri sagt at det var losens ansvar å gi Helge Ingstad de opplysningene de trengte for å navigere trygt. Jeg sier bare at hvis losen hadde beskrevet situasjonen og forklart hvorfor de skulle ta styrbord, ville det mest sannsynlig bidratt til å avverge ulykken. Så konstaterer jeg at losen ikke gav noen slike opplysninger, til tross for gjentatte oppkallinger. Hver gang Helge Ingstad ble kalt opp uten å gjøre noe ble det tydeligere at de ikke hadde full oversik. Losen kunne ha bidratt til å oppklare dette, men gjorde det ikke.

Link to post
Share on other sites

Stradivarius skrev for 2 timer siden:

 

Hver gang Helge Ingstad ble kalt opp uten å gjøre noe ble det tydeligere at de ikke hadde full oversik. Losen kunne ha bidratt til å oppklare dette, men gjorde det ikke.

 

Tydligere for hvem? Brobesetningen på Helge Ingstad eller Losen?  Burde ikke usikkerheten lede til at HI umiddelbart slakket på farten for å orientere seg?

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev for 5 timer siden:

 

Tydligere for hvem? Brobesetningen på Helge Ingstad eller Losen?  Burde ikke usikkerheten lede til at HI umiddelbart slakket på farten for å orientere seg?


Tydeligere for alle, egentlig. Når man blir kalt opp og bedt om å endre kurs, uten at man selv på forhånd hadde ansett dette som nødvendig, burde det avstedkomme en grundigere orientering. Men også når man kaller opp noen og ber dem endre kurs fordi man ser at man er på kollisjonskurs, og man så blir avvist av den man kaller opp, tyder det på at de ikke har oppfattet situasjonen på samme måte. Da mener jeg det er naturlig å forsøke å avklare situasjonen, helst med svært tydelige meldinger om hva som er i ferd med å skje og hvordan man kan unngå sammenstøt. Trafikksentralen som vel hørte på all kommunikasjonen burde også bite seg merke i at et skip blir kalt opp og bedt om å endre kurs uten å lystre, for så å fortsette på kollisjonskurs til tross for gjentatte oppkallinger.

Link to post
Share on other sites

Stradivarius skrev On 7.2.2023 at 2.04:

Det graverende her er ikke at Helge Ingstad tok feil av hva lysene var montert på, men at de ikke fulgte med på hva som lå i farvannet rett foran seg. Der kunne det jo ha vært ting/fartøy. Det er jo ikke slik at man vet at man har klar bane bare fordi man korrekt har identifisert noen lys på land, ev. lysene på et tankskip.

 

Det graverende er vel at de kraftige lysene på Sola TS skjulte navigasjonslysene til Sola TS . Derfor såg HI  ikkje at det var et skip

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Stradivarius skrev for 8 timer siden:


...burde det avstedkomme en grundigere orientering...burde også bite seg merke i at et skip blir kalt opp og bedt om å endre kurs uten å lystre...


Burde og burde Stradivarius :confused:

Jeg mener Helge Ingstad aldri burde vært underveis i Hjeltefjorden. Den burde aller helst vært fortøyd ved kai ved Haakonsvern. Med det teamet som var på broen da ulykken skjedde, så var HI rett og slett ikke sjødyktig. Det er nå min klare oppfatning av den tragiske hendelse.

Link to post
Share on other sites

On 2/9/2023 at 9:22 AM, Douro said:

at straffen skal ha avskrekkende og holdningsskapende virkning overfor allmenheten, ser ut til å fungere veldig bra: :thumbsup:
Ungdom som vurderer en karriere som navigatør tenker seg nå godt om dette yrkesvalget er noe som passer for dem

 

Dessverre fungerer det ikke helt slik.

 

Noen mennesker er uforsiktige av natur, de vil konsekvent undervurdere risiko, de vil typisk kunne glemme av å sjekke radaren i situasjoner som denne, samt anta at de har kontroll uten å "se" at de er på kollisjonskurs med et stort lysende objekt.  Andre mennesker er forsiktige av seg, de vil konsekvent overvurdere risiko, de vil ikke anta at et objekt er stillestående uten å sjekke opp nøyere, de vil spørre de andre på brua om de fikk med seg en radiobeskjed dersom de selv ikke hørte hva som ble sagt, de vil gjøre hva som står i deres makt for at noen følger med på radaren, hele tiden - eller eventuelt slakke ned på farta dersom ingen har kapasitet til å følge med på radaren.  Dette er noe som ligger i personligheten - det er noe som det er vanskelig å trene opp.  I en krigssituasjon ønsker man folk av den uforsiktige typen til å ta ansvar.  I en fredssituasjon ønsker man folk av den forsiktige typen til å ta ansvar.

 

Den uforsiktige mennesketypen har langt høyere risiko for å ende opp som titalt for uaktsomhet, men risikoen er svært, svært lav for at dette skal skje - så dette er ikke noe man kalkulerer med ifbm yrkesvalg.  Den forsiktige mennesketypen vil derimot kunne bli skremt dersom de greier å se for seg muligheten for at de kan havne i samme situasjon.  Dermed kan den "allmennpreventive effekten" faktisk være stikk motsatt i enkelte tilfeller.

 

(Kanskje dette er en av årsakene til at militære skip havner i farlige situasjoner oftere enn sivile skip.  Den forsiktige mennesketypen holder seg langt unna en militær karriere ...)

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Trophy skrev 37 minutter siden:

Det graverende er vel at de kraftige lysene på Sola TS skjulte navigasjonslysene til Sola TS . Derfor såg HI  ikkje at det var et skip

Faktumet er at Sola TS fortsatt befant seg i havneområdet og at det da er normalt at dekkslys er tent. Helge Ingstad seilte rett inn i havneområdet, og det burde Helge Ingstad visst.

Link to post
Share on other sites

Trophy skrev 1 time siden:

Det graverende er vel at de kraftige lysene på Sola TS skjulte navigasjonslysene til Sola TS . Derfor såg HI  ikkje at det var et skip

 

Så om noen oppfører seg 'uheldig'/klanderverdig' eller ikke slik vaktsjefen ønsker, kan de bare ha det så godt når de blir påkjørt?

 

Jeg ønsker ikke å få motorstopp langs veien når du er i nærheten.

 

Eller om jeg padler kajakk i mørket med lyskaster på hodet, og ikke holder godt unna for fartøyer som fører fulle lanterner bør jeg bare bli påkjørt fordi noen trodde jeg var noe annet (Land, hval, fiskeoppdrett)?

Redigert av Havarita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Havarita skrev 36 minutter siden:

Eller om jeg padler kajakk i mørket med lyskaster på hodet, og ikke holder godt unna for fartøyer som fører fulle lanterner bør jeg bare bli påkjørt fordi noen trodde jeg var noe annet (Land, hval, fiskeoppdrett)?

Du bør holde godt unna for fartøyer som fører fulle lanterner, uansett!
Jeg viser til sjøveisregel nr 43. Spesielt siste setning!

Link to post
Share on other sites

Stradivarius skrev for 18 timer siden:

Jeg har aldri sagt at det var losens ansvar å gi Helge Ingstad de opplysningene de trengte for å navigere trygt. Jeg sier bare at hvis losen hadde beskrevet situasjonen og forklart hvorfor de skulle ta styrbord, ville det mest sannsynlig bidratt til å avverge ulykken. Så konstaterer jeg at losen ikke gav noen slike opplysninger, til tross for gjentatte oppkallinger. Hver gang Helge Ingstad ble kalt opp uten å gjøre noe ble det tydeligere at de ikke hadde full oversik. Losen kunne ha bidratt til å oppklare dette, men gjorde det ikke.

Du har muligens et ørlite poeng her, i etterpåklokskapens lys...
Men det var nok dessverre en drøss med momenter denne natten, som bidro at en slik teoretisk sett ønskelig dialog fra losens side likevel ikke var noe man kunne forvente, uavhengig av hvor raskt hjernecellene hans fungerte:

  • Losen hadde sannsynligvis en høyst forståelig oppfatning av at det var profesjonelle navigatører med kompetanse i kystseilas som kom seilende sørover i leia ned mot Stureterminalen denne natten.
  • Losen hadde etter mitt syn grunn til å anta at navigatøren på det møtende skipet hadde et minimum av lokal farvannskunnskap. Blant annet at han hadde registrert informasjon i sjøkartet (og mange andre steder) om at Stureterminalen er en viktig utskipningshavn for olje og gass, og at store tankskip ofte manøvrerer ut og inn her.
  • Losen hadde god grunn til å anta at navigatøren på det møtende skipet hadde et minimum av innsikt i de store begrensningene i manøveregenskaper til store, fullastede tankskip
  • Losen hadde en høyst forståelig oppfatning av at skipet han var om bord på var veldig godt synlig for det sørgående skipet
  • Losen hadde en høyst forståelig oppfatning av at skipet som kom seilende sørover hadde overholdt den lovbestemte lytteplikten sin på VHF kanal 80, og derfor hadde god oversikt over all kommunikasjonen mellom tankskipet og Fedje VTS i forbindelse med at tankskipet skulle forlate kai.
  • Losen hadde stor grunn til å anta at navigatøren på det møtende skipet overholdt lovkravene i sjøveisreglene, om å bruke radar og AIS for å avgjøre om det er kollisjonsfare
  • Losen hadde lenge en forståelse av at det andre skipet ville overholde vikepliktsbestemmelsene i sjøveisreglene.
  • Losen hadde andre oppgaver, i tillegg til å kommunisere på VHF. Bl.a. å kommunisere med det utenlandske broteamet, og å bidra til at alle der gjorde hva de kunne for å avverge kollisjonen. Men også å avklare og unngå risiko for kollisjon med andre skip. 
  • m.m.m.

Stradivarius: Jeg har ingen formening om du ville klart denne kommunikasjonen bedre, enn hva losen klarte. Men etter mitt sjømannsmessige skjønn opptrådte losen eksemplarisk ut fra hva man kunne forvente! :thumbsup: Det var han som oppdaget kollisjonsfaren. :thumbsup: Det var han som gjorde Fedje VTS oppmerksom på faren. :thumbsup:  Det var han som på et veldig tydelig vis kalte opp HELGE INGSTAD og beordret skipet om å overholde vikeplikten ved å svinge til styrbord.:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...