Jump to content

Nye utfordringer for den enbeinte skipper


Pequod

Recommended Posts

Da kommer nyheten som kanskje ikke så mange av dere hadde trodd ville skje...

 

Bergtatt er solgt til nye eiere på Nøtterøy som skal ta vare på den på en helt annen måte enn det jeg er i stand til.

 

Den er kommet i gode hender.

 

Og så, hva med skipper Pequod?

 

Joda, det var med vemod og klump i halsen og tårer i øynene at jeg tok Bergtatt til Aker Brygge i formiddag. Jeg har jo så utrolig mange gode minner og opplevelser med denne båten, så det var knalltøft å se den forsvinne uten meg om bord.

 

Men som sagt, den får det godt!

 

Tirsdag begynner en ny epoke i båtlivet mitt, hvis prøveturen går bra og alt fungerer så blir båt nummer to også døpt Bergtatt.

 

Det er gjort veldig mye med den, noe som er bra for en med mine begrensede praktiske evner.

 

Men hvis noen motorkyndige skippere med peil på Volvo Penta TAMD30 har lyst å bli med tirsdag ettermiddag så er det bare å si ifra!

 

Båten er en Nidelv 26 fra 1984, og prøveturen går fra Fagerstrand.

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi oppgraderte fra en Nidelv 24 til en Nidelv 26 for en del år siden; og opplevde det som å få en virkelig stor båt. Bedre plass, mer komfort og mer båtglede (hvis det er mulig for deg), så det var godt historien endte godt.

 

Gratulerer. Dette blir bra. Har du en finn-link, eller?

 

Vi hadde samme motor i vår båt. Det er en eldre versjon på 86 hk og en «nyere» på 94 hk. Vi hadde sistnevnte. Null problem, for vår del; den hadde gått ca 2000 t når vi solgte til en maskinist, som iallefall likte motoren godt.

 

Kanskje det er denne? Og den har 110 hk, som må være masse til en Nidelv 26. Ser at motor har «gamleblokka». Anbefaler å ta med motorkyndig! Jeg ville vært litt skeptisk.

 

https://www.finn.no/143688141

 

Denne har forøvrig ny motor; men du har sikkert vurdert den også:

 

https://www.finn.no/145302449

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Bergen dørk skrev 52 minutter siden:

Vi oppgraderte fra en Nidelv 24 til en Nidelv 26 for en del år siden; og opplevde det som å få en virkelig stor båt. Bedre plass, mer komfort og mer båtglede (hvis det er mulig for deg), så det var godt historien endte godt.

 

Gratulerer. Dette blir bra. Har du en finn-link, eller?

 

Vi hadde samme motor i vår båt. Det er en eldre versjon på 86 hk og en «nyere» på 94 hk. Vi hadde sistnevnte. Null problem, for vår del; den hadde gått ca 2000 t når vi solgte til en maskinist, som iallefall likte motoren godt.

 

Kanskje det er denne? Og den har 110 hk, som må være masse til en Nidelv 26. Ser at motor har «gamleblokka». Anbefaler å ta med motorkyndig! Jeg ville vært litt skeptisk.

 

https://www.finn.no/143688141

 

Denne har forøvrig ny motor; men du har sikkert vurdert den også:

 

https://www.finn.no/145302449

Det er den første jeg har sett på, den siste må da ha kommet til nylig? Ser at det ikke er noe bilder fra innsiden...

 

Førstnevnte er ettersett av en som er bilmekaniker. Har ny turbo og nytt eksosbend Båteier er tømrer og har blant annet lagt ny dørk.  Mye annet nytt også.

 

Innvendig ser den fantastisk ut, så jeg slipper oppussingsjobben som ble for mye for meg på gamlebåten. Hadde dårlig samvittighet for hvordan den så ut de to siste årene...

 

Men alt er selvsagt avhengig av hvordan motoren er, så prøver å få med meg en motorkyndig på tirsdag.

 

Noen her som kan bli med? ?

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pequod skrev 1 time siden:

Det er den første jeg har sett på, den siste må da ha kommet til nylig? Ser at det ikke er noe bilder fra innsiden...

 

Førstnevnte er ettersett av en som er bilmekaniker. Har ny turbo og nytt eksosbend Båteier er tømrer og har blant annet lagt ny dørk.  Mye annet nytt også.

 

Innvendig ser den fantastisk ut, så jeg slipper oppussingsjobben som ble for mye for meg på gamlebåten. Hadde dårlig samvittighet for hvordan den så ut de to siste årene...

 

Men alt er selvsagt avhengig av hvordan motoren er, så prøver å få med meg en motorkyndig på tirsdag.

 

Noen her som kan bli med? ?

 

Høres veldig bra ut! :-) Det er jo ofte en indikasjon når det ikke foreligger innvendige bilder, og ingenting er finere (synes jeg) enn eldre båter som er oppgradert og i god stand. Dette kan imidlertid være en langt lavere kostnad enn å skifte motor; eller få alvorlig motortrøbbel. Motoren her er jo 35 år gammel og kan være i utmerket stand, men i mitt båtliv har det vært større kostnader og frustrasjoner med det som er under enn over dørken, for å si det slik (og for å leve opp til mitt nickname). Få med deg en motorkyndig eller vent med å ta beslutningen til en motorkyndig har vurdert tingenes tilstand.

 

Ville også vurdert N26-en med ny motor - høres bra ut det eier her sier og flere bilder kommer visst - og her blir det jo mer å testkjøre og gjøre en mer visuell inspeksjon.

 

Vi fikk satt inn fabrikkny kvalitetsmotor fra Nanni Diesel i 2013. Dette kostet ca. 150.000,- alene. Med andre ord har du mulighet til å gjøre et godt kjøp her. Motoren har gått kun ca 70 timer. 

 

Båten har vært i familiens eie siden 2005 og har siden den gang fått mye nytt utstyr/deler. Fulgt opp med årlige servicer av fagfolk.

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Kanskje litt tidlig å gratulere med ny båt, men gratulerer uansett med beslutningen! I likhet med Tom Rør ble jeg nesten litt bekymret for at du hadde lagt båtlivet på hylla. Vi gleder oss til nye reiseskildringer med ny båt, ispedd stemningsfulle bilder :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Dette er jo den beste nyheten jeg har lest her inne på lenge. Endelig, Peqode ! Nidelv 26 er en flott båt. Motorene begynner å bli gamle, om de ikke er byttet, men båten går aldri ut på dato. TAMD30 er gammel og mye av delene lages ikke lenger, men nevenyttige fikser det meste. Pass på temperaturen ved tyngre belastning ! Uansett masse lykke til ! Veldig spent på fortsettelsen..

Link to post
Share on other sites

Worry II skrev 28 minutter siden:

TAMD30 er gammel og mye av delene lages ikke lenger, men nevenyttige fikser det meste. 

 

Dette er en temmelig viktig opplysning, @Pequod - hvis deletilgangen er dårlig og du ikke er så glad i å skru selv, ville jeg skygget unna en så gammel motor. 

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...