Jump to content

Nye utfordringer for den enbeinte skipper


Pequod

Recommended Posts

Zitt skrev 51 minutter siden:

Gratulerer med det som sikkert er en fornuftig avgjørelse, og lykke til videre med båtlivet!

Mitt tips:

Ta i mot det "gullkantete" tilbudet fra Liberty! Han har hjulpet folk før, ikke sant Bjørn Løvjomås, og med stor suksess.

 

Må vel kunne kalles et scoop for deg, @Pequod; kjenner ikke mannen, men har også sett de sporene Zitt henviser til :-)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Lykke til med innkjøp av ny båt. Har lest trådene dine med reiseskildringer med stor fornøyelse til nå. Ser frem til nye eventyr med ny båt :thumbsup:

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

liberty skrev for 4 timer siden:

Hei hvis det er på ettermiddagen kan jeg bli med deg er på sunnaas for tiden, men har tid på ettermiddagen

Tar mer enn gjerne imot tilbudet!

Båten settes ut på Svestad etter jobb tirsdag og deretter kjører eier den til båthavna på Fagerstrand.

Vil tro at det skjer et sted mellom 17 og 18, men skal forhøre meg mer om detaljene.

 

Har også spurt Karma, og han var ikke uvillig, men han jobber samtidig med å gjøre klar sin egen båt, så det er ikke sikkert at han får tid.

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Får min første prøvetur med førstekandidaten allerede mandag, da den sjøsettes en dag tidligere enn det som var meningen.

 

Men tar ikke noen avgjørelse om kjøp før etter et tokt med Liberty tirsdag!

 

Jeg krysser fingra, for båten er skikkelig pen og tatt vare på. Leveres ferdig stoffet, vasket og polert! Ikke så verst det da :giggle:

 

Men det er selvsagt motorens tilstand som avgjør. Men har de tatt like godt vare på den som resten av båten, så er jeg optimist. Uansett har jeg med i kalkylene at behovet for å bytte motor uansett vil trenge seg på om noen år. Faktisk har jeg lagt av penger hver måned siden jeg kjøpte gamlebåten med tanke på motorbytte. Så vi får se hva som skjer...

 

De siste dagene har jeg dog angret på salget av båt, for med det flotte været som har vært har det vært et mareritt å være skuteløs!

Men jeg  hadde da heller ikke forestilt meg at salget ville gå så fort! Lagt ut mandag, solgt tirsdag, hentet torsdag!

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pequod skrev for 8 timer siden:

Men jeg  hadde da heller ikke forestilt meg at salget ville gå så fort! Lagt ut mandag, solgt tirsdag, hentet torsdag!

 

Dette må jo være prakteksempelet på et slikt ønske-salg enhver båteier drømmer om når beslutningen først er tatt. Om du dessuten er fornøyd med prisen så har du virkelig truffet rett på både den, timing og kjøper.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg hatt den første prøveturen med båten og kan ikke si noe annet enn at jeg var fornøyd.

 

Det blir noe helt annet å tøffe rundt i denne enn i gamle Bergtatt, det skal være sikkert og visst!

 

Dro den opp i fart og turtall og det gikk veldig bra, jevn temperatur og jevn gange, men dette er jo ikke noe jeg har veldig greie på, så det blir spennende å se hva @liberty sier i morgen!

 

Båten har forøvrig bare hatt tre eiere så langt.

 

 

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om dette er båten med TAMD30 motoren, vil jeg påstå at et velholdt eksemplar av den motortypen ikke trenger å være et sjansespill.

 

Jeg har en slik motor selv på 6. året nå, bortsett fra at jeg skiftet turbo som ett førevar tiltak i vinter, har den ikke bydt på noen problemer.

 

At man ikke får deler til den, er såvidt jeg kan se på nettet også en liten overdrivelse, det meste ser ut til å kunne skaffes med noen unntak.

At delene er dyre, det skal jeg være med på.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

nomen skrev for 2 timer siden:

Om dette er båten med TAMD30 motoren, vil jeg påstå at et velholdt eksemplar av den motortypen ikke trenger å være et sjansespill.

 

Jeg har en slik motor selv på 6. året nå, bortsett fra at jeg skiftet turbo som ett førevar tiltak i vinter, har den ikke bydt på noen problemer.

 

At man ikke får deler til den, er såvidt jeg kan se på nettet også en liten overdrivelse, det meste ser ut til å kunne skaffes med noen unntak.

At delene er dyre, det skal jeg være med på.

Jepp, det er den. Har en god magefølelse for denne, så jeg er spent på morgendagen...

 

Kan ikke være store problemer med å finne deler ettersom både eksosbend og turbo ble byttet i fjor. Så deler finnes det nok der ute.

Link to post
Share on other sites

Men jeg ser at det er flere verksteder som både reparerer, restaurerer og trykktester varmevekslere. Det kunne vel kanskje vært en utvei om noe skulle skje?

 

Et motorbytte vil jo uansett tvinge seg fram i løpet av noen år, det er ikke til å unngå, og det er jeg forberedt på, men jeg håper å kunne få mange fine stunder med båten fram til da - hvis det blir slik at jeg tar denne.

 

Jeg har budsjettert med motorbytte helt siden jeg kjøpte gamlebåten...

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...