Jump to content

Nye utfordringer for den enbeinte skipper


Pequod

Recommended Posts

Catch22 skrev 3 minutter siden:

Tresfjorden så veldig bra ut synes jeg. Godt utstyrt og jevnlig oppgradert. Ser ut som eier er opptatt av at ting skal være på stell, både estetisk og mekanisk / elektrisk.

Spennende med båtleting, lykke til

Ja, sammen med Skageraken som jeg var for sen på, stiller denne i en egen klasse.

Link to post
Share on other sites

Gjennom innleggene dine her og i bloggen din formidler du en helt spesiell båtglede. Mye av denne gleden tror jeg kommer av at du har hatt en letthåndterlig båt som du enkelt kan ta ut alene når som helst hele året. Så vær forsiktig så du ikke ender opp med noe som er så stort og uhåndterlig for deg at noe av denne gleden forsvinner. Ha litt is i magen selv om det er fint vær og båtabstinensene river i kroppen. Det kommer jo mange flere båter til salgs utover nå. Men veldig spennende å følge jakten din.

Link to post
Share on other sites

Sjøstein skrev for 1 time siden:

Gjennom innleggene dine her og i bloggen din formidler du en helt spesiell båtglede. Mye av denne gleden tror jeg kommer av at du har hatt en letthåndterlig båt som du enkelt kan ta ut alene når som helst hele året. Så vær forsiktig så du ikke ender opp med noe som er så stort og uhåndterlig for deg at noe av denne gleden forsvinner. Ha litt is i magen selv om det er fint vær og båtabstinensene river i kroppen. Det kommer jo mange flere båter til salgs utover nå. Men veldig spennende å følge jakten din.

Det er helt riktig observert! Og slik den mest aktuelle nå, Tresfjorden, er utstyrt, så tror jeg at jeg kan fortsette det enkle og greie båtlivet med litt mer "luksusfølelse" om bord i en båt som både er fin og trygg. Må øve på å bruke baugpropellen dog! Ville nok fått litt problemer i den relativt trange hjemmehavna uten en slik.

 

Jeg kommer nok fortsatt til å kose meg i rolig gange, men det er enkelte strekk jeg har tatt hvor jeg kunne ha tenkt meg litt mer motorkraft- Å krysse for eksempel Langesundsbukta i en Nidelv i 5 knop er noe selv jeg må innrømme er en smule kjedelig...da kunne jeg godt tenkt meg å dratt på litt ekstra.... Innover Drammensfjorden etter Svelvik er heller ingen höjdare. Å komme seg greit over Gula Humpen også...

 

Jeg kan vel egentlig ikke se at jeg kommer til å ligge i noen store hastigheter med denne til vanlig, men litt mer enn de rundt 5 -5,5 somjeg makset på i gamlebåten synes jeg er helt greit. Kommer ikke til å rase avgårde i 15 knop hele tiden, det er liksom ikke meg, og det kommer ikke til å bli meg!

 

Men det er greit å ha den muligheten. Og det kan jo fortsatt godt hende at jeg får snekkefølelsen i en Tresjord, selv om den er rett bak...

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Worry II skrev 44 minutter siden:

Det er mye lettere å kjøre Tresfjord med baugpropell, enn en Nidelv 24 uten.

I så fall ligger jeg godt an, har aldri hatt behov for baugpropell på min N24, men med 511 turer bak rattet har jeg lært meg båten å kjenne! Tar nok noen turer med det som måtte bli den nye båten før jeg begynner å få "teken".

 

Skal dog prøve å unngå å kræsje inn i både brygger og og andre båter, men dere bør kanskje legge ut noen ekstra fendere hvis dere ser at det er jeg som nærmer meg i en trang havn i år... :lol:

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev for 12 timer siden:

 

Hehe, nei det er jeg klar over, men Nidelv var min første båt og jeg liker løsningen om bord på en N26. men utvalget i slike båter er lite, mens utvalget i lignende båter er desto større, så jeg vurderer andre båter nå. 

 

Og du vet at det kom fra en ihuga nidelver...:-)...som liker folk som liker Nidelv...he, he. Det kan jo plutselig dukke opp en Nidelv 26 også. Det er nå båtene kommer på markedet. For min del liker jeg Nidelv 26 godt og jeg ga meg ikke før jeg fant et bra eksemplar. Både motor og interiør var helt enestående fint på vår 87-modell: http://www.froystad.org/side6.html 

 

Og når vi hentet den på Østlandet med alle våre 4 barn med på turen over et par uker langs kysten, så er det et av de fineste minnene vi har sammen i dag. 6 stk -  barn i alderen fra 5-17 år - konemor og meg - 2 uker i en Nidelv 26. Stor stas!

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Ja, den Tresfjorden så knallbra ut, ryddig og rent over alt. Og som sagt masse bilder.

Kjenner at jeg nesten fikk lyst på den selv:giggle:

 

"Ny" motor og den trusteren alene er gode argumenter for å kjøpe denne, når alt annet ser ut til å være på stell, er det ihvertfall noe som fortjener ett besøk.

 

Som "pequod" sier, det er greit å ha noe å skyve på innimellom. Enten det er ett laaangt kjedelig strekke, eller om vinden plutselig gjør sjøen utrivelig. Har savnet det selv noen ganger, da "min" toppfart er 8-9 knop.

 

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev for 2 timer siden:

Og slik den mest aktuelle nå, Tresfjorden,

Hyggelig du likte båten jeg anbefalte! :thumbsup: Tresfjord har alltid vært nærme hjertet mitt, både fordi de er fine båter og sjødyktige båter, men også fordi jeg ikke er oppvokst så langt unna båtbyggeriet (Skorgenes båtbyggeri). Da jeg hørte du var på jakt etter ny båt var Tresfjord det første merket jeg tenkte på. Egentlig ville jeg anbefale en litt mindre Tresfjord, men da jeg så denne på finn.no ble jeg imponert.  Ekstremt mye båt for pengene (min mening). 

Jeg er en slags gjest

Link to post
Share on other sites

Hei!

Har fulgt deg på "Marin Traffic" på mange av dine turer, og vet litt om hvordan bruksmønsteret ditt i hovedsak er. Og ditt bruksmønster - at du bl.a. ofte legger til longside uten at noen tar imot tampen - tilsier at du for all del må unngå båter med "rekkverk" som hindrer enkel adkomst mellom land/brygge og dollbord. Og siden du trenger litt tid for å komme iland og fortøye er det viktig at båten ikke driver unna som "en høysekk" i litt vind - dvs. den bør absolutt ha noe kjøl og minst mulig vindfang.

Vil derfor anbefale deg "å glemme" andre båter enn Nidelv (24 og 26), Tresfjord (26, 28  og 29), Sandvik (25, 26 og 28) og Saga 27.

De nevnte båter er alle trauste og eldre, men det finnes til tider eksemplarer på Finn som er oppgradert både i interiør- og maskinelt. Og en nyere - eller dokumentert godt vedlikeholdt - motor og gear, akselutstyr og roropplegg er "et must".  

Lykke til med båtkjøpet - og ikke forhast deg! 

Link to post
Share on other sites

Svee skrev 21 minutter siden:

Vil derfor anbefale deg "å glemme" andre båter enn Nidelv (24 og 26), Tresfjord (26, 28  og 29), Sandvik (25, 26 og 28) og Saga 27.

 

Hvorfor bare disse, Svee ? Det finnes mange andre.

Hva med for eksempel Nidelv 28, Marex 770, Årø 28, Skarpsnes 30, Joda 7500/8100, Agder 840, Master 770 og Biam 800. Ville valgt alle disse foran Sandvik og Saga 27, i denne prisklassen det letes i.

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei, gikk selv fra Nidelv 24 til Tresfjord 29AC for noen år siden. Tresfjord'en har veldig mange gode egenskaper, og noen vesentlige ulemper - som alle båter er den et kompromiss. Den er relativt smal, dyp og høy, noe som gir den svært gode sjøegenskaper. For å gjøre det meste ut av den begrensede bredden har den smale dollbord foran og ingenting bak - akterkabinen er dratt helt ut til skutesida. Det gjør den til en "klatrebåt" av dimensjoner - for å fortøye bak må man opp på taket av akterkabin. Den lave dørken gjør at det blir høyt opp til rekka. Den har også et relativt trangt og utilgjengelig motorrom. 

 

På den positive siden er altså først og fremst sjøegenskapene, her trenger du ikke bekymre deg for litt bølger. Diger akterkabin som er veldig trivelig, hardtopløsningen gir en god kombinasjonsbåt for alle værtyper, og den er perfekt for å stå med hodet ut av luka og styre. 

 

Byttet selv fra VP til Nanni 115 HK (Kubota) hos Engelsviken Slipp, bare gode erfaringer det året jeg hadde båten etter byttet. I ettertid så jeg vel at jeg kanskje burde valgt en lettere motor (Nanni'n er stor og tung, lavt turtall),  farten ble ikke særlig høyere enn med VP'n på rundt 100 HK.  Men mer solid kvalitetsmotor enn disse Kubota-motorene som er produsert i millionantall (de brukes i gravemaskiner etc.) skal du lete lenge etter. Mariniseringen er gjort av Nanni i Frankrike, norsk importør er Nogva (også kvalitet). Motorene brukes mye i yrkesbåter.

 

Hadde ikke baugpropell og savnet det sjelden, ganske lettmanøvrert båt. Men ikke glem at en slik båt veier opp mot 3 tonn, den kan være tung å håndtere alene ved brygga i litt vind. 

 

Og ikke glem at dieselbudsjettet blir et helt annet i halvplan-fart enn med snekke i 6 knop...

 

Lykke til med jakten på ny båt! 

 

Link to post
Share on other sites

LALUNA II skrev 1 time siden:

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=145413074
 

Kansje i dyreste laget for deg vet ikke men en flott båt som du ville trives leenge med ;-)

 

 

Uff, nei; ingenting vondt sagt om båttypen, men her ber du om trøbbel på nytt. Perkins!? Og så helt sikkert en masse vedlikehold på alle bauger og kanter. Tror du må få fatt i Bjørn sin (som jeg har vært ombord i) for at de skal være godt nok holdt. Disse båtene koster vanligvis en god del mer hvis alt er på stell. Og så den der klisjen i annonsen: "Båten har fortsatt sin originale Perkins motor type T6-354. Dette er en nærmest skuddsikker motor som er jevnt vedlikeholdt ."

 

Skygg unna! Dette er et helt annet båtkonsept. Jeg har sans for båttypen men har ennå ikke hørt om en så gammel NordWest som ikke har vært et prosjekt.

 

P.S: Ikke meningen å fornærme deg Laluna; du har bedre greie på båter enn meg, men har vært ombord i noen av disse og denne bærer ikke preg av å være strøken. Bare det at det er så dårlige bilder i annonsen er trist, synes jeg.

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Svee skrev for 4 timer siden:

Hei!

Har fulgt deg på "Marin Traffic" på mange av dine turer, og vet litt om hvordan bruksmønsteret ditt i hovedsak er. Og ditt bruksmønster - at du bl.a. ofte legger til longside uten at noen tar imot tampen - tilsier at du for all del må unngå båter med "rekkverk" som hindrer enkel adkomst mellom land/brygge og dollbord. Og siden du trenger litt tid for å komme iland og fortøye er det viktig at båten ikke driver unna som "en høysekk" i litt vind - dvs. den bør absolutt ha noe kjøl og minst mulig vindfang.

Vil derfor anbefale deg "å glemme" andre båter enn Nidelv (24 og 26), Tresfjord (26, 28  og 29), Sandvik (25, 26 og 28) og Saga 27.

De nevnte båter er alle trauste og eldre, men det finnes til tider eksemplarer på Finn som er oppgradert både i interiør- og maskinelt. Og en nyere - eller dokumentert godt vedlikeholdt - motor og gear, akselutstyr og roropplegg er "et must".  

Lykke til med båtkjøpet - og ikke forhast deg! 

 

Worry II skrev for 4 timer siden:

 

Hvorfor bare disse, Svee ? Det finnes mange andre.

Hva med for eksempel Nidelv 28, Marex 770, Årø 28, Skarpsnes 30, Joda 7500/8100, Agder 840, Master 770 og Biam 800. Ville valgt alle disse foran Sandvik og Saga 27, i denne prisklassen det letes i.

 

Mange flotte båter her! Men @Pequod er like høy som meg! Da bortfaller dessverre både Årø 28 og Sandvik 945! Agder 840 er et godt alternativ!

Men Tresfjord er ikke dumt!???

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Gunga Din skrev 1 time siden:

 

Og faller/liker man Tresfjord........bør man absolutt kikke på Westfjord !!!

samme båt/skrog som Tresfjord fast senere bygget av Carlanders i Munkedal

 

Og bygges fortsatt faktisk!!!?

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Skal du ha båt med tamd30 i så må du kunne skruve selv. Sånn er det bare. Joda gode motorer. Har en selv. Men gamle motorer. Da bør en iallfall finne en der simmeringer på veiv er byttet. Kjølerne bør ikke være så gamle. Vannpumpe både ferskvann og saltvann bør være overhalt. Dyser og glødeplugger bør ikke være for gamle. Etc. Etc. Og det er sjelden. Finn med så ny motor som mulig. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...