Jump to content

Nye utfordringer for den enbeinte skipper


Pequod

Recommended Posts

Jo men vil ikke et motorbytte her tilsvare akkurat det båten koster ? Jeg ville rådet deg til å velge en med nyere motor, så kan du bruke masse av de pengene på nye puter inne og ute, kalesje, vegg og tak-bekledning, el-oppgradering, VVS-fornying, bytte av takplater, diesel varmer, kjøleskap og kokeapparat. (Ble det 100.000?) 

Få med Liberty på avgjørelsen, han er nok rett mann å ha med på visningen. En må bare få lov å være bittelitt kritisk her, hilsen Stig.

Link to post
Share on other sites

Worry II skrev 10 minutter siden:

Jo men vil ikke et motorbytte her tilsvare akkurat det båten koster ? Jeg ville rådet deg til å velge en med nyere motor, så kan du bruke masse av de pengene på nye puter inne og ute, kalesje, vegg og tak-bekledning, el-oppgradering, VVS-fornying, bytte av takplater, diesel varmer, kjøleskap og kokeapparat. (Ble det 100.000?) 

Få med Liberty på avgjørelsen, han er nok rett mann å ha med på visningen. En må bare få lov å være bittelitt kritisk her, hilsen Stig.

Det spørs jo litt om jeg skal ha ny eller nyere motor...men jeg ser poenget ditt selvsagt.

 

Forøvrig er mesteparten av det du nevner allerede gjort med båten jeg prøvekjørte i dag, og jeg tror nok det som måtte gjøres på de andre alternativene kommer til å koste mer enn de 100.000 du nevner. Jeg er nødt til å la andre gjøre de oppgavene for meg, og da blir det også dyrere.

 

Tilbudet av Nidelv 26 er ikke det aller største for tiden og kun en av dem har ny motor, resten har originale. Den med ny har kjørt 70 timer på seks år... det synes jeg er veldig lite?

 

Men jeg skal selvsagt lytte til hva @liberty sier før jeg tar en avgjørelse. Skulle bare mangle!

Link to post
Share on other sites

Om du kan få tak i en båt med ny motor, er jo det å foretrekke, men hvordan er tilstanden på resten?

 

Ny motor er klart et stort pluss, men en eldre sliter som er tatt vare på, trenger ikke være dritt, spesielt ikke hvis resten av båten også bærer preg av godt vedlikehold. 

 

Uansett, lykke til med båtkjøp!!

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Noen bilder fra kandidaten:...ingen tvil om at den er velholdt. Sydd enkle trekk i kabinen ettersom de stort sett har brukt den som soverom, og uansett langt ned på lista over ting som skal gjøres noe med.

 

Treverket og dørken er som om båten kom fra båtbyggeriet i går!

 

Helt nytt teakbord som bare må oljes, nye puter og stoler.

 

Lett å la seg blende av utseendet, men når de har gjort såpass mye tenker jeg at de har stelt pent med motoren også.

E07B6478-C5D3-4009-8997-24E8376EE395.jpeg.a25b26b286d3245072915c02d54bc6c7.jpegD05CA33A-796A-405E-AB03-BDE344C6E0B4.jpeg.5c26cd47480f3f55995a897392816717.jpegB068D8BB-5C29-4962-AD40-9A103D5E9078.jpeg.34c03d5f2c0a2a09d9345c78a2a367c2.jpegDE47E7C3-01FB-4B22-83AC-C7F59128DF8E.jpeg.661dcbbbff72b75555df3ccc42d1c8e7.jpeg2249574F-D8C9-4481-8934-69E0CED8A5B0.jpeg.c0a54742d41b1bffb9b26809e00f3fa9.jpeg

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Stelt godt med er vel og greit, men kjølere tæres uansett hvor godt man steller med dem. Ellers så ser jo båten ryddig og grei ut da.

 

Ville nok ha prioritert mer kurant motor om det er et alternativ.

 

70 timer på 6 år er veldig lite ja, men ikke negativt av den grunn.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Motoren er hjertet i båten resten er glansbilder ...men selfølgelig er det greit med grei finish og
tenk sikkerhet først mener jeg så får resten komme i 2.de rekke
den første du så på var jo veldig pen og fristende .........MEN ........utgifter og havari  ligger på lur der

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev for 14 timer siden:

Forøvrig er mesteparten av det du nevner allerede gjort med båten jeg prøvekjørte i dag, 

 

 

Jeg bare tittet litt på dette nå, Pequod. Følger det med nye puter til forcabinen, eller et det de på bildet som går som "nye puter" ? 

Kokeapparat av type 1-bluss gass fra Biltema ? Må vel inn en Origo 3000 der, men den koster jo ikke stort, da. Dørkplatene er byttet som du sier, men uten kant rundt lukene ? Knirk-knirk ? Med TAMD30, jeg ville ikke betalt mer enn 100.000,- for den. Beklager negativt fra meg.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg var å så på båten på Fagerstrand med en kompis for noen uker siden. Likte ikke det jeg så i motorrommet (selv om turbo og bend var byttet) Var lekkasje fra dieselpumpen noe også eier bekreftet. Og temp steg ved maks pådrag- også i følge eier. Luktet en del diesel i båten, og motorrommet bar preg av dårlig vedlikehold. Kalesje var hjemmesydd, det samme var førerseter og puter ute. Så bedre ut på bilder enn i virkeligheten. Veldig gamle (orginale?) septikslanger. Luktet deretter. Vi valgte å stå over den båten. 

Link to post
Share on other sites

Stein-Erik skrev 40 minutter siden:

Hei!

 

Jeg var å så på båten på Fagerstrand med en kompis for noen uker siden. Likte ikke det jeg så i motorrommet (selv om turbo og bend var byttet) Var lekkasje fra dieselpumpen noe også eier bekreftet. Og temp steg ved maks pådrag- også i følge eier. Luktet en del diesel i båten, og motorrommet bar preg av dårlig vedlikehold. Kalesje var hjemmesydd, det samme var førerseter og puter ute. Så bedre ut på bilder enn i virkeligheten. Veldig gamle (orginale?) septikslanger. Luktet deretter. Vi valgte å stå over den båten. 

Høres nesten ikke ut som samme båt! Denne kom først på sjøen i går.

 

Puter inne er hjemmesydd, og om puter og stoler ute er det samme så er det pent gjort. Kalesjen du nevner må være den gamle hvite vinterkalesjen, som satt på forrige onsdag, for den sorte som er satt på nå virker ny og fin.

 

Septikslangene stemmer nok og det fikk jeg bekreftet, så de skal byttes ut hvis jeg kjøper den, samtidig med at jeg legger inn tømming til land.

 

Det stemmer også at det må byttes en slange bak på motor, dette gjorde selger oppmerksom på, om det er lekkasje fra pumpe eller slangen som er dårlig var han usikker på.

 

Ingen lukt i båten hverken sist onsdag eller i går.

 

Kunne ikke se noen temperaturforskjell da den ble prøvd på sjøen i går, kanskje jeg ikke dro på lenge nok.

 

Uansett nyttig info!

 

 

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev for 16 timer siden:

Forøvrig er mesteparten av det du nevner allerede gjort med båten jeg prøvekjørte i dag, og jeg tror nok det som måtte gjøres på de andre alternativene kommer til å koste mer enn de 100.000 du nevner. Jeg er nødt til å la andre gjøre de oppgavene for meg, og da blir det også dyrere.

Hvis du må sette bort både vanlige oppgraderingsjobber på innredningsdetaljer og utstyr, samt evt. motorreparasjoner eller bytte er det kanskje en ide å se på litt nyere båter, evt. båter som er oppgradert både teknisk og motormessig samt innredningsmessig. Eller for å si det enklere, oppdatert på de punktene du ikke mesterer selv. Grunnen til mitt forslag på dette er at det er meget kostbart å sette bort alt mulig av oppgraderinger ombord, mens de som først har gjort disse oppgraderingene ikke får tilsvarende mer igjen ved salg. 

Link to post
Share on other sites

Med så gammel motor ville jeg satt et par tre krav før test:

1. At ikke motor har vært startet samme dag. Dvs at du får forsøke en normal kaldstart. Gir ofte en grei indikasjon. Og eksosen kan Liberty vurdere.

2. At du sjekker litt grundig i motorrom før du starter motor. Flyter det rundt med diesel og olje, så ville jeg vært skeptisk. Er det skinnende rent; ville jeg vært skeptisk...så derfor pkt 3.

3. At du deretter gjør samme sjekk etter prøvetur.

 

Kan hende det jeg her nevner er helt selvsagt, men det har gjort at jeg har skygget unna en del objekter. Er ikke spesielt motorkyndig selv.

 

Det er motoren som er Akilleshælen her + at jeg (ut fra bildene) synes at båten ellers ser helt ordinær ut. Nidelv har hatt bra kvalitet på treverket og med normalt vedlikhold (og uten for mye vanninntrengning) holder det seg bra. Litt rotete i forkabin og vanskelig å bedømme kvalitet på stoff og stopping. Ikke imponert der. Dørken ser fin ut, men det er ikke så stor kostnad og få utbedret den.

 

Selv om jeg vet at du har abstinenser kan det lønne seg å vente litt med å kjøpe. Det kommer flere på markedet, som kanskje både har vel så fint interiør og ny motor. Og du har allerede alternativ. Ta den tid du trenger og ikke la abstinensene påføre deg en båt med driftsproblemer. :-)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Hei Pequod,

 

Støtter det flere sier ovenfor, siden du ikke får gjort så mye selv, så kan dette blir en utgift, spesielt om dette med diesellekkasje også stemmer..

Hadde nok vurdert den med en meget yngre Nanni motor igjen. Jeg vet du elsker nidelvsnekkene og det skjønner jeg veldig godt, men hadde det også for deg vært lurt å kikke på båter hvor ombordstigning er noe enklere enn over en ripe? Men det er mulig dette ikke er noe problem?

 

Ønsker deg lykke til med jakten, og håper du finne drømmen innenfor budsjett:)

 

PS: ikke meningen å være negativ!

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Link to post
Share on other sites

Vi er ganske mange her på forumet som ønsker at du skal gjøre et godt kjøp. Jeg vil nødig tråkke en Nidelv-entusiast på tærne, men ta en lite titt på denne, Pequod. Om ikke like pen som N26, så er konseptet ganske likt, sjekk annonsen, ligger i Skjebergskilen (er 270 bred, så passer sikkert på plassen ):  https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=145581428

Andre kan også kommentere denne.

 

Her Finn-bilde av motor, vil tro TAMD31L ?:

http://hammerholt.dk/volvo/manuals/tamd31_hs45a.pdf

 

428_555751242.jpg

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mange fine båter her, men jeg vil helst holde meg til snekker, så selv om den Skilsøen så flott ut, så er ikke det helt min type båt... Og Skageraken har ikke helt de løsningene om bord som jeg liker så godt med N26.

 

Blir ikke motoren godkjent i kveld, så  ligger det nok heller an til at jeg titter litt på den med Nogva Nanni-motoren fra 2013.

Link to post
Share on other sites

Gew77 skrev for 1 time siden:

Hei Pequod,

 

Støtter det flere sier ovenfor, siden du ikke får gjort så mye selv, så kan dette blir en utgift, spesielt om dette med diesellekkasje også stemmer..

Hadde nok vurdert den med en meget yngre Nanni motor igjen. Jeg vet du elsker nidelvsnekkene og det skjønner jeg veldig godt, men hadde det også for deg vært lurt å kikke på båter hvor ombordstigning er noe enklere enn over en ripe? Men det er mulig dette ikke er noe problem?

 

Ønsker deg lykke til med jakten, og håper du finne drømmen innenfor budsjett:)

 

PS: ikke meningen å være negativ!

 

Man har jo alltids Fenderstep - må nok kjøpe et par sånne hvis det blir en N26, men jeg kommer meg stort sett rundt uten de største problemene. 

Link to post
Share on other sites

Da er jeg tilbake i heimen - fortsatt uten båt og noen erfaringer rikere!

 

Som forventet var det gull verdt å ha @liberty med på laget! Foruten å være veldig kunnskapsrik var han også veldig hyggelig!

Det føltes trygt å la ham sjekke motoren, jeg syntes nesten synd på selger som ble mer og mer frustert...

 

For å gjøre en lang historie kort ble det ikke noe båtkjøp på meg i dag. Og vi så til og med på to Nidelver.

 

Den første, som vi tok en prøvetur på, og som var pusset opp så mye, viste seg dessverre å svikte på det viktigste. Selv om motoren forsåvidt kjørte fint og jevnt, var det så mye rundt den som ikke var på stell. Lekkasje fra dieselpumpe, fra vannpumpe, fra sjøvannspumpe, og fra gudene vet. Måtte vel regne med ganske mye utgifter for å få ting til å fungere, og deretter, hva da? Så jeg må nok innse at toget er gått for den båten.

 

Vi snudde oss rundt og dro til Gressvik og kikket på Nidelven med "ny" motor fra 2013. Men her var det så mye å gjøre med selve båten at det heller ikke blir noe av. Og i alle fall ikke til den prisen!

 

På veien hjem ringte jeg på den flotte Skageraken, men den var allerede solgt.

 

Men vi gir ikke opp av den grunn! I morgen blir det ny tur for å titte på en ny båt -med motor fra 2009 og som ser skikkelig velholdt ut. Jeg skal også se meg litt om på Finn og se etter andre båter enn Nidelv. Føler meg nesten som en forræder, men det er tross alt en ny båt jeg ønsker meg, og som flere har vært inne på, så er det kanskje lurt å utvide horisonten litt. Jeg håper å få tittet på en Nidelv 26 utenfor Tønsberg, men den vi skal se på i morgen (ja, @Liberty blir med også da) er en Årø 28. Noen som har erfaring med den typen båt?

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=96882714

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...