Jump to content

Nye utfordringer for den enbeinte skipper


Pequod

Recommended Posts

Gratulerer med handelen, det der tror jeg var et smart valg av deg :thumbsup:  Den båten ser jo ut til å være utrolig godt ivaretatt, tipper du kommer til å bli glad i den! Jeg tror jeg har flere med meg når jeg sier at jeg er glad du ikke gikk for en båt med en motor som er flere tiår gammel. En ting er hvordan den går der og da, en annen ting er hvor lenge det er til neste uforutsette driftstans. Det gjør noe med båtgleden. 

 

Og så tar vi av oss hatten for @liberty , som nok en gang har dratt en "Liberty" :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny båt! Har som tidligere sagt noen år i Tresfjord selv og var veldig happy med båten. Så lenge klatringen ikke er for besværlig så kommer du til å trives i den! 

 

Et tips: dieseltanken i aluminium er ganske utsatt for kondens og dermed dieseldyr - etter noen litt "shaky" erfaringer rengjorde jeg tanken hvert år og hadde et godt forfilter som var lett å bytte.

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for alle lykkønskninger! Jeg svarer med én melding blir mye å svare på hver og en!

 

Er imponert - nok en gang - over all omsorg, entusiasme og kunnskap her på forumet. Dere er gull verdt alle sammen!

Jeg humret litt i går kveld da jeg så meldingen til @Sjøbliss om at den ene Tresfjorden som var solgt...:lol: og de påfølgende kommentarene!

 

Jeg kan love dere alle følgende:

- Jeg kommer til å fortsette å bruke båten så mye som overhodet mulig!

- Jeg kommer til å fortsette med reisebeskrivelser og masse bilder!

- Jeg utvider ikke rekkevidden - det er jo bare snakk om tid og tankfylling - men ja, jeg kommer lengre på kortere tid! 

- Jeg planlegger fortsatt kanaltur til Europa - men den blir utsatt i alle fall ett år - jeg vil lære båten mer å kjenne før jeg tar den ut på en slik runde. 

- Ja, jeg føler meg mer tryggere med en nyere motor og får mer båtglede av det. Med en slik båt som dette, som er så godt tatt vare på, så behøver jeg heller ikke å skamme meg over båten, noe jeg gjorde de siste par årene med Nidelven, fordi jeg ikke fikk gjort det jeg ville med den og den ikke framsto som presentabel. Med en båt som dette, ikke minst med alle hjelpemidlene - kan jeg slappe av og nyte båtlivet mer. Under sørlandsferien i fjor kjente jeg jo på usikkerheten rundt motoren og var spent på om den kom til å holde - og det gjorde den jo, men nå slipper jeg å ha det i bakhodet hele tiden.

- Hastighet har jo aldri vært noe tema for meg, så jeg kommer fortsatt hovedsaklig til å tøffe rundt i snekkefart, men litt raskere enn før. Under prøveturen i går kom vi jo opp i 17 knop og da kjente jeg at jeg ikke likte meg helt, men det er jo en vanesak. Båten gikk nydelig i rundt 9 knop, så det er vel der jeg for det meste kommer til å ligge.da var det også ganske så behagelig med lite risting.

- Det blir spennende å lære meg bruk av trimflaps og baugpropell, så jeg kommer nok til å bruke litt diesel i begynnelsen på å tøffe rundt og øve meg!

- Båtlivet blir litt mer komfortabelt, men fortsatt økonomisk forsvarlig. Jeg har satt meg i gjeld, noe jeg egentlig hadde tenkt å unngå på grunn av tidligere erfaringer, men jeg puster med magen og vil fortsatt ha en romslig økonomi. Båten vil også bli nedbetalt rimelig raskt. Jeg gikk litt utover de opprinnelige rammene både når det gjelder prislappen og størrelsen på båten, men jeg lever godt med valget og har fortsatt råd til ankerdram og gjestehavnsavgifter! :cheers:

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette blir veldig bra @Pequod garantert! Men du får ikke lov å ligge på tvers på badeplattformen på Borøya med den der. Det blir for meget. Nå får du slippe skålankeret ditt så skal vi heller hjelpe deg med å knyte deg mot land! Gleder meg til de neste reiseskildringene dine. Kan jo bare bli bedre med nytt og oppgradert utstyr!

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Dette er jo en båt jeg kjenner meget godt! Jeg synes den er veldig enkel å håndtere. Min hadde ikke baugpropell og jeg savnet ikke det noe videre. 17 knop er i overkant av hva dette skroget liker. Skrogfart er vel 8 knop. Da bruker du absolutt minst drivstoff i forhold til fart. 13 knop er og en grei fart når du har det travelt. Men da med et doblet forbruk (gjelder jo alle båter med denne skrogtypen).

jeg fikk meg noen skikkelig positive opplevelser med båten i dårlig vær. Det er bare å brøyte på! Og nå har du krefter til å gi på litt slitt at rumpa setter seg. Du kommer til å ha lyst til å dra ut når andre drar inn!

jeg tror jeg har et anker av Brucekopi som passer perfekt til båten. Det kan du få. Tenker at det sitter bedre enn skålanker. Jeg vet jeg gjentar meg selv, men her kommer du til å trives meget godt!:yesnod:

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny båt ja!

Har vært fint å følge med, og har fått mange tips ettersom jeg og kona er på jakt etter mye av det samme som deg!!

Vi trenger ikke akterkabin og ønsker oss mer plass oppe i båten til oss to og et par hunder.... ( Hint hint...)

 

Ønsker deg en flott sesong!!

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...