Jump to content

Hva skjer med salget av brukte båter?


Martine29

Recommended Posts

Jeg tilhører et mindretall som ser på båten som kun et redskap for å komme meg ut på sjøen.

liker egentlig ikke å sove mer en  natt i båt.

Har derfor ikke lyst på noe stort og dyrt, og har 2 mindre eldre men godt  utstyrte  båter.

Er i tillegg sikkert inhabil da vi har adgang til 2 eiendommer med strandlinje + slekt som har båt

i andre områder  enn mine. slik at jeg ferdes i varierte farvann.

Link to post
Share on other sites

Marex4 skrev for 1 time siden:

.. Båtmarkedet er avhengig av at det blir kjøpt og solgt båter i alle prisklasser, jeg tror viljen og mulighetene for større båt er blitt trangere for hvermannsen, dermed kan det se ut som vi vil få synkende priser på brukte båter over millionen. 

Siden du er båtløs og på jakt etter båt, vil du nok være en av de som er med på å presse prisene opp.

Link to post
Share on other sites

Marex4 skrev for 4 timer siden:

 Båtmarkedet er avhengig av at det blir kjøpt og solgt båter i alle prisklasser, jeg tror viljen og mulighetene for større båt er blitt trangere for hvermannsen, dermed kan det se ut som vi vil få synkende priser på brukte båter over millionen. 

Det vil nok bli solgt båter i alle prisklasser og det som er med å bestemme prisnivået er tilgangen på båter. Lite å velge i vil si at prisnivået vil holde seg slik det har vert de siste årene. Valutaen gjør at det lønner seg ikke å importere og dermed blir det lite med båter å velge i fremover også.

Link to post
Share on other sites

Nye båter er steindyre og blir bare enda dyrere .

Det er en prisutvikling som har pågått i årevis etter hvert som den norske kronen har svekket seg stadig mer.

Denne utviklingen støtter godt opp om prisene på brukte båter og det er vel ingenting i utviklingen i norsk økonomi som tilsier at arbeidsmarkedet skal kollapse og dramatisk endre folks ønske om å kjøpe båt.

Så jeg tenker at båtmarkedet vil fortsette slik det har vært de siste årene med de helt normale sesongvariasjoner som dette innebærer.

Link to post
Share on other sites

nie skrev for 2 timer siden:

Nye båter er steindyre og blir bare enda dyrere .

Det er en prisutvikling som har pågått i årevis etter hvert som den norske kronen har svekket seg stadig mer.

Denne utviklingen støtter godt opp om prisene på brukte båter og det er vel ingenting i utviklingen i norsk økonomi som tilsier at arbeidsmarkedet skal kollapse og dramatisk endre folks ønske om å kjøpe båt.

Så jeg tenker at båtmarkedet vil fortsette slik det har vært de siste årene med de helt normale sesongvariasjoner som dette innebærer.

Er båter egentlig dyrere nå en før? Ville tro at effektivere produksjonsmetoder og produksjon i lavkostland har gjort båter rimeligere. 

For eksempel kostet en typisk familiebåt som Scand Baltic i 1986 529.000. Det tilsvarer 3,8 gjennomsnittsårslønner som den gangen var 137900,- 

Hvis man ganger dagens gjennomsnittslønn 547300,- (2018) med 3,8 havner du litt på over 2 millioner og uten å være veldig innsatt i dette båtsegmentet tror jeg du får en ny 29 fots familiebåt med mer utstyr en Balticen hadde for den prisen. Tror utregningen kan gjøres både for seilbåter og mindre båter. jeg er klar over at det er vanskelig å sammenligne båter fra før og nå, men eksemplet er ment for å vise hva det vil koste en typisk familie å kjøpe en feriebåt.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
brs skrev for 21 timer siden:

Det vil nok bli solgt båter i alle prisklasser og det som er med å bestemme prisnivået er tilgangen på båter. Lite å velge i vil si at prisnivået vil holde seg slik det har vert de siste årene. Valutaen gjør at det lønner seg ikke å importere og dermed blir det lite med båter å velge i fremover også.

 

Lite båter å velge i ett segment kanskje.

 

I "bunnen" og "midten" så hoper det seg opp med båter som færre og færre er villig til å betale for. Som igjen gjør interessen for nyere og dyre båter lavere da en får latterlig mye bruktbåt for pengene i Norge nå.  Å kjøpe nybåt i Norge med ett marked som nå er å ta et vanvittig prisfall når en skal selge. 

 

Opphoping av eldre båter gjør at tilgangen på båter i praksis øker hver gang det ble kjøpt en nybåt, helt siden 70-80 tallet. Glassfiberbåter hverken råtner eller synker....

 

En tidobling av vrakpanten for litt større båter kunne kanskje hjulpet, litt... Selv om jeg syns det er helt uhørt at staten skal betale fritidsbåteiere for søpla deres... men det er en annen debatt ;-)

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Marex4 skrev for 9 timer siden:

Tror ikke du får noe ny familiebåt til 2 mill......du må nok opp til ca 3 mill...
 

 

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=163033281.   

Er ganske sikker på at du får en Bavaria 30, en Beneteau eller en Jenneau med samme plass, bedre utstyr og bedre prestanda under 2 millioner. Igjen så skjønner jeg at det er forskjell på epler og pærer, men poenget her var å vise hva det ville koste for en familie å skaffe seg en for eksempel en ny ca 9 meter lang, planende motorbåt.

Link to post
Share on other sites

siden begynnelsen av 2000 tallet til i dag,så har det slik jeg ser det vært en kunstig høy prisutvikling på båter...

 

princess 50 ny 2002: ca 5 mil

princess 50 ny 2019: ca 10 mil

 

 

princess v 42 ny 2002 2,6 mil(ferdig utstyrt)

princess v40 ny 2019 5,4 mil(ferdig utstyrt)

 

 

nå skal det sies at en princess 50 i dag er mer voluminøs ennn en princess 50 2002 modell,men allikavel.....

Link to post
Share on other sites

casie skrev for 3 timer siden:

siden begynnelsen av 2000 tallet til i dag,så har det slik jeg ser det vært en kunstig høy prisutvikling på båter...

 

princess 50 ny 2002: ca 5 mil

princess 50 ny 2019: ca 10 mil

 

 

princess v 42 ny 2002 2,6 mil(ferdig utstyrt)

princess v40 ny 2019 5,4 mil(ferdig utstyrt)

 

 

nå skal det sies at en princess 50 i dag er mer voluminøs ennn en princess 50 2002 modell,men allikavel.....

Dvs at det er ca en dobling i pris siden 2002. 

Hva har lønnsvekts og prisvekst vert i samme periode?

Link to post
Share on other sites

brs skrev On 29.11.2019 at 20.45:

Dvs at det er ca en dobling i pris siden 2002. 

Hva har lønnsvekts og prisvekst vert i samme periode?

Siden Båten ikke blir bygget i Norge, men importert her til. Så kan ikke norsk lønnsvekts og norsk prisvekts nødvendigvis gi rett svar på prising av båten. En må se på prisen der båten bygges/kjøpes ifra. 

Men en helt jævli valuta kurs idag, kan gjøre den en del dyre enn nødvendig.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
brs skrev On 29.11.2019 at 20.45:

Dvs at det er ca en dobling i pris siden 2002. 

Hva har lønnsvekts og prisvekst vert i samme periode?

 

Sitter å kikker litt hos SSB. Fra 2000 til 2010 hadde de med høyest lønn i privat sektor en lønnsøkning på 67%. De ti prosent med høyest lønn i offentlig sektor økte med 56% i samme periode.  Og det er kanskje også sammenfallende med kjøpegruppa av den type båter? For det er jo båter i øvre prissjikt av markedet, om vi holder ekstremene unna. 

 

2002 til 2019 er 17 år. Ikke utenkelig at også lønna har sånn ca doblet seg blant de med allerede høy lønn i samme perioden. Som i resultat vil si at prisene har stått på stedet hvil i samme perioden, holdt mot lønna til "øvre middelklasse+" segmentet av befolkningen. Og det er jo ikke ille egentlig, en båt som ikke synker som en stein i verdi må være noe nær et "minst dårlig kjøp". For alle fritidsbåter er vel i bunn og grunn elendige kjøp totalt sett økonomisk sett. Umulig å komme seg rundt det. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 2 timer siden:

 

Ditt siste punkt her skjønte jeg ikke.

Bare å se på kursen NOK-Euro eller NOK-US

Lav krone kurs gir dyr import. En båt produsert i USA priser jo fabrikken i US$ 

Kosta båten 100000 us$ på fabrikken, ja da blir det store forskjell om kursen er 6 eller nesten 9 kroner for en US$

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Praktisk Båtâgare mai 19 har en gjennomgang av prisfall på bruktbåter i det svenske markedet. 

 

Om en skal kunne lage noen tommelfingerregel så er det vel sånn ca at en nybåt mister halve verdien i løpet av de første 10-15 årene. Dyre svenske seilbåter er unntaket, de faller kanskje halvparten, men har vel også fort vært dobbelt så dyre å holde "top notch", eller en kan ta for gitt at båter i høy prisklasse er bedre holdt og oppdatert... så sammenligningen blir litt feil, men uansett. 

 

Etter 10-15 år flater det ut litt, men samtidig, noen båter går kjapt mot null, og noen holder seg "litt bedre". Har du en 80- taller så ligger prisene på sånn ca 0-30% av nypris (nypris regnet om til dagens pengerverdi). 

 

Så en Scampi som kostet 180K i 1980 vil si 607K i dagens pengeverdi. Og du får rundt 100K på bruktmarkedet, som vil si ca 16% av nyprisen. 

--------

Om en vil ha en litt passe stor familiebåt nyere enn år 2000 er de store masseprodusentene gode kjøp. Hanse, Bavaria, Jeanneau osv har som regel halvert verdien når de runder 10 år. Og det tror jeg stemmer veldig godt med markedet i Norge også. 

 

Priser.jpg.2831cfa68bc2045818fc3e5656e48153.jpg

 

 

Link to post
Share on other sites

Båten min (2004 modell) kan kjøpes ny idag for ca 2,8 mill med noenlunde likt utstyr og motor som i 2004, men alt er selvsagt mer moderne.

Båten kostet i 2004 ca 1,47 mill, dvs en prisøkning på 90%.

SSB sin konsumprisindeks steg i samme tidsperiode mars -04 mars -19 med 36,5%.

 

Stigningen i båtpris (90%)sammenfaller ganske godt med stigningen i lønn (dobling?) i perioden mens KPI kun har steget med 36%. Det sier vel  noe om at det norske folk har fått en dramatisk økning i generell kjøpekraft fra 2004 og frem til idag mens de av oss som velger å bruke penger på båt fortsatt er «like fattig», iallfall når det kommer til båtposten i husholdningsbudsjettet?

Link to post
Share on other sites

Marex4 skrev On 28.11.2019 at 14.53:

Tror ikke du får noe ny familiebåt til 2 mill......du må nok opp til ca 3 mill...
 

 

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=163033281.   

Får nesten samme båten for 1/3 av prisen, hvis man ikke MÅ ha nytt.... 
 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=156031110

 

 

Så er det mange som hevder en MÅ kjøpe Norsk båt, fordi de holder seg så godt i pris...

Jeg tror vel på den enkle filosofi, jo dyrere når, jo mer koster det...

Redigert av Sørlandet2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev for 2 timer siden:

Bare å se på kursen NOK-Euro eller NOK-US

Lav krone kurs gir dyr import. En båt produsert i USA priser jo fabrikken i US$ 

Kosta båten 100000 us$ på fabrikken, ja da blir det store forskjell om kursen er 6 eller nesten 9 kroner for en US$

 

Mitt spørsmål dreier seg vel egentlig om din kommentar om at disse derfor er en del dyrere enn nødvendig. Valutakurser har jeg "noen" års erfaring med.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

nie skrev 1 time siden:

Båten min (2004 modell) kan kjøpes ny idag for ca 2,8 mill med noenlunde likt utstyr og motor som i 2004, men alt er selvsagt mer moderne.

Båten kostet i 2004 ca 1,47 mill, dvs en prisøkning på 90%.

SSB sin konsumprisindeks steg i samme tidsperiode mars -04 mars -19 med 36,5%.

 

Stigningen i båtpris (90%)sammenfaller ganske godt med stigningen i lønn (dobling?) i perioden mens KPI kun har steget med 36%. Det sier vel  noe om at det norske folk har fått en dramatisk økning i generell kjøpekraft fra 2004 og frem til idag mens de av oss som velger å bruke penger på båt fortsatt er «like fattig», iallfall når det kommer til båtposten i husholdningsbudsjettet?

 

https://www.smartepenger.no/jobb/2584-lonnsutvikling

 

Hva prisutvikling angår kan jeg av kuriositet nevne at vår første TV i famlien fikk vi dag to av vinter-ol i 1964 (Harald Grønningen fikk sølv på 30 kilometer) og denne kostet 2.400 kroner. Hele tyve tommer og i svart/hvit. Kjøpte en 43 tommers smarttv fra LG her om dagen og den kostet 3.375 kroner. Man kan diskutere utvikling i lønn, reallønn og prisutvikling til man blir både grønn og blå, men nokså sammensatt det hele.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 4 minutter siden:

 

Mitt spørsmål dreier seg vel egentlig om din kommentar om at disse derfor er en del dyrere enn nødvendig. Valutakurser har jeg "noen" års erfaring med.

Hadde valuta kursen vært på det nivå den normalt har ligget på, så hadde import vært billigere å båten billigere.

Norske kroner er jo på historisk lavt nivå. 

Men nå får jeg lønn i Euro fremover, så da blir kursen jo hyggelig når jeg skal sende penge hjem til Norsk konto hehe

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...