Jump to content

Solbris gikk på grunn i 4 knop! Skaden ble ille!

Chilli Solbris

Recommended Posts

Hulda skrev 11 minutter siden:

Jeg ser vel for meg Noratel som skuddsikker og velprøvet teknologi av industridesign uten elektronikk. Det er kun en trafo. Punktum. Fri for dioder og transistorer, nesten, den har soft start. Ikke flere fancy funksjoner. Opplegget til Hulda divergerer fra opplegget til @Lars H.ved at min jord, uansett, ikke har kobling til jordplate eller batteri minus. Jeg er dum som et brød, gidder ikke fler problemer og mer vedlikehold enn det jeg er nødt til. Jeg kommer ikke til å sette meg inn i funksjonen til Victron i og med at jeg ikke kommer til å kjøpe den. Hue mitt rekker knapt nok til det jeg allerede har. Jeg kommer aldri i mål. Og jeg er ikke elektriker.

Vel @Hulda, hvis du er dum som et brød lurer jeg jaggu på hva jeg skal kalle meg selv!?????

Etter å ha fulgt innleggene dine og om hvordan Hulda ble bygget er nok ikke det helt det jeg ville omtalt deg med!???. Da blir det Noratel!???

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Enig med Hulda. Victron er nok meget god kvalitet, men kan en slippe elektronikk, og det sier jeg som er (pensjonert) elektronikkingeniør, ville jeg valgt Noratel. Og velg gjerne en 3600W trafo som kan nyttigjøre strømmen der det er 16A sikring i stolpen på bryggen.

Og når jeg tenker meg om Hulda, så har jeg for ikke lenge siden koblet bort midtpunktet av trafoen fra jordplate og batteriminus. Så dermed ser det slik ut hos meg nå.landstrom_2019.jpg.aa757698482a76d64c4caad923dbb932.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev 6 minutter siden:

Enig med Hulda. Victron er nok meget god kvalitet, men kan en slippe elektronikk, og det sier jeg som er (pensjonert) elektronikkingeniør, ville jeg valgt Noratel. Og velg gjerne en 3600W trafo som kan nyttigjøre strømmen der det er 16A sikring i stolpen på bryggen.

Og når jeg tenker meg om Hulda, så har jeg for ikke lenge siden koblet bort midtpunktet av trafoen fra jordplate og batteriminus. Så dermed ser det slik ut hos meg nå.landstrom_2019.jpg.aa757698482a76d64c4caad923dbb932.jpg

Da bruker jeg dette oppsettet ditt @Lars H.! Ser ingen grunn til å bestride det dere to kommer med på dette området gett!??? Takker så mye!

Mvh

Chilli Solbris

Jeg har det også det systemet som  lars h.  jeg har ikke noe innom - på båten helt uavhengig system.har funger meget bra, 

Må si at båten din ble som ny etter vasken og med den reparasjonen er den bedre en ny.

du kan være trygg på at støpern kan jobben sin det vet jeg fra tidligere.

Redigert av jeb (see edit history)

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Sitat

Da bruker jeg dette oppsettet ditt @Lars H.! Ser ingen grunn til å bestride det dere to kommer med på dette området gett!??? Takker så mye!

Jeg må innrømme at da jeg installerte landstrøm var jeg temmelig uvitende om 230v i båt. Som sagt er jeg elektronikkingeniør og ikke sterkstrømingeniør. Så det jeg kan om dette nå, har jeg lest meg til, pluss lært av de virkelige ekspertene på dette feltet her på forumet. Og så langt er det vel nærmest 100% enighet blant ekspertene at dette er et bra opplegg. Så takk for tilliten, men æren må tilfalle de jeg har lært dette av.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev 57 minutter siden:

Victron er nok meget god kvalitet, men kan en slippe elektronikk, og det sier jeg som er (pensjonert) elektronikkingeniør, ville jeg valgt Noratel.

Victron 3600W har ikke noe elektronikk i sin skilletrafo så nå rølper dere oldiser. Dere samrører nok med Mastervolt sin Mass GI.

Noratel 3600W var gått ut av produksjon sist jeg sjekket så den kan bli vanskelig å få tak i.

Victron er bankers. Eneste problemet jeg ser med Victron er 2000W utgaven den parer ikke helt med 10A kurs. Men det spiller jo ingen rolle dersom en går for 16A/3600W utgaven.

Mix skrev 9 minutter siden:

Victron 3600W har ikke noe elektronikk i sin skilletrafo så nå rølper dere oldiser. Dere samrører nok med Mastervolt sin Mass GI.

Noratel 3600W var gått ut av produksjon sist jeg sjekket så den kan bli vanskelig å få tak i.

Victron er bankers. Eneste problemet jeg ser med Victron er 2000W utgaven den parer ikke helt med 10A kurs. Men det spiller jo ingen rolle dersom en går for 16A/3600W utgaven.

Jeg går for 16A 3600 watt. Det er det jeg har på brygga.Da blir det vel denne da....Victron 16A

eller denne ..... Noratel 16A

Mvh

Chilli Solbris

Nå må du lære deg å stave @Mix. Hvis det er meg du mener. Jeg forholder meg ikke til Victron, fordi det er ikke den trafoen jeg har. Hva Noratel har nå vet jeg ikke. Men jeg mener at de har kommet med en variant som ikke ved visse frekvenser kan dure. Min trafo kan avgi støy. Endre last, støy borte. Men trafo uten nullpunkt ville jeg ikke valgt.  Trafo med elektronikk ville jeg ikke valgt. Noratel gir topp teknisk og annen service.

Lars H. skrev for 5 timer siden:

Har Victron trafo med midtuttak på sekundæren?

Og hva har dette med saken å gjøre ?

Var det elektonikk eller midtuttak som var din sak ?

Vennligst forklar deg.

Lars H. skrev for 7 timer siden:

Victron er nok meget god kvalitet, men kan en slippe elektronikk, og det sier jeg som er (pensjonert) elektronikkingeniør, ville jeg valgt Noratel.

LALUNA II skrev for 4 timer siden:

Hvis du skulle ha inn Echopilot så må du få den inn nå før du havner i sjøen igjen :yesnod:
image.png.fd6de317137a197aae6c58ca5f609cc7.png
https://www.maritim.no/echopilot-echopilot-2d-instrument-for?gclid=EAIaIQobChMI-fD6vZGB4gIVjE0YCh1yQACuEAsYAiABEgLaQPD_BwE

Må ha giver og black Box. Så uansett hvor gunstig denne er må jeg ut med 8 båtpenger. Og det passer dårlig akkurat nå. ??

Mix skrev for 4 timer siden:

Som du ser nederst på siden er den ikke lagerført av Noratel lenger.

Men kanskje de produserer en for deg. Hva vet jeg ?

Det er ikke verre enn at jeg kontakter de og spør!

Pequod skrev for 8 timer siden:

Deilig å få frem den pene siden av båten!???

Mvh

Chilli Solbris

Når skuta først er på land benytter jeg anledningen til å få litt bedre utseende! Det er virkelig på tide med en runde rubbing og polering! Var så heldig at Tone og min far hjalp til med å syrevaske hele skuta. Deretter såpe og vann og søndagen gikk med til å nesten bli ferdig med å rubbe babord side!???

SyrevasketCFBCD18B-6585-4B97-B6E2-D56108A6C13A.jpeg.9b5d9779cd25d76397af2d2281d421ea.jpeg

FDC321D5-55AF-48C0-8210-5836DBCADC8E.jpeg.3a5d234192acc4461dc59d854e1276a1.jpeg

A0913F9D-38FD-43F7-A4E8-9E97DE55EFF3.jpeg.882aab570f558c5eaa19e349ca1cceaa.jpeg

Og rubbet babord side!??(bare en liten meter igjen).

BDD0F5F9-62AE-45E2-97AB-C4BFC8BC5E9D.jpeg.b04352e825834da8bd5a1426b6732bb9.jpeg

1C906F87-08BB-4078-BF23-3183056B42D3.jpeg.5f2ea214c350fdccb7e3edf1f2ee25c9.jpeg

D66A2705-B4A8-4415-B301-669EEFCF264A.jpeg.ece414de8a1bdfbb34e342456ce1d5f2.jpeg

Mvh

Chilli Solbris

Knude skrev 19 minutter siden:

Fy fela....Nå ble skroget fint @Erikda  Var lurt å innkalle reservestyrke for syrevasking. Hils fra oss.

Skrogreprasjonen gikk også fint etter bildene å dømme så nå er det rett på vannet igjen eller har du mer på programmet ? 

Blir kun rubbing og polering! En runde med bunnstoff og sink og montere jordplate og så blir jeg vel kastet utpå igjen tenker jeg! Innen uka er over håper jeg!??

skal hilse så mye tilbake!???

Mvh

Chilli Solbris

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...