Jump to content

Promillekontroll til sjøs og varsling av slike.


Mouche

Recommended Posts

1 minute ago, Ugleseth said:

Endel menn over en viss alder har store problemer med å akseptere andres meninger. Mouche er en av dem. Når man har et annet syn faller ofte uttalelser som idiot..trang I nøtta osv.  

 

Siden du navngir meg så kan du sikkert også vise til hvor og når jeg har brukt slike uttrykk om deg? Det jeg tillater meg å kritisere deg for er din evindelige trang til å trolle her på forumet, dessverre.

 

"Løpe etter kriminelle om natten" - morsom du.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg begriper ikke hva problemet med stikkprøvekontroller skulle være. Hvis politiet på Agder har kontrollert 1300 båter og tatt 33 med for høy promille, blir det ca 2,5%. Om dette er representativt for resten så er det alt for mange som fører båt i påvirket tilstand. Og om @pipe mener 1300 er mange, så er ikke jeg enig i det, det kan ikke være så altfor mange prosent som er kontrollert da. Nå ble jo jeg stoppet i en rutinekontroll og synes det er helt greit. Jeg tror ikke noe tydet på at det var grunn til mistanke for noe som helst (hvis ikke det at klokka var 01.00 og det var kaldt da og jeg holdt lovlig fart).

Slik jeg ser det er denne type kontroller eneste måte for å få folk til å la være å føre båt i påvirket tilstand. 

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 19 timer siden:

 

Vel, eksempelvis har Agder Politidistrikt så langt tatt 33 båtførere for promille (,mer enn 0,8!), men de opplyser samtidig at det er etablert Facebook-grupper med tusenvis av medlemmer og hvor det varsles om politibåtens bevegelser.

 

Noen som vet hva disse gruppene på facebook der det varsles om politikontroller heter?  Er det spesielle grupper som kun er opprettet for å sende / motta varslinger?

Link to post
Share on other sites

Ventus skrev for 14 timer siden:

4) Varsling i mellom kan både være grei og ikke grei. Husk at det skiltes foran ATK-bokser - det kan ha en preventiv virkning i seg selv at det er aktiv kontroll i et område. Det kan dog også ha nedsiden av nettopp de som bør taes skyr stedet og derved ikke blir fanget opp. I mellom der ligger at folk flest skjerper seg litt... Så som vanlig er ikke ting svart/hvitt - og det å komme seg litt forbi moralpreken-stadiet er lurt.

Jeg synes det er en stor forskjell å varsle med skilt foran ATK-bokser og å varsle om promillekontroller, enten det er til sjøs eller til lands. Forskjellen er at de som kjører inn i et område med ATK-bokser faktisk har lov å kjøre, mens de som kjører med promille ikke skulle kjørt i det hele tatt. Ved å bli varslet kan de bare velge en annen vei/rute for å unngå kontrollen, og dermed er de en like stor fare for både seg selv og andre. Når vi setter ned farten der det er fotobokser så kjører vi jo lovlig, men det gjør ikke de som kjører med promille og bare finner en annen vei hjem.

Når det gjelder å få bukt med promillekjøring hjelper det lite bare med at politiet er til stede, hvis vi ikke risikerer å bli stoppet for kontroll. Jeg er i prinsippet heller ikke for at politiet skal gjøre kontroller av "uskyldige" personer, men av to onder, bli stoppet for kontroll eller å la berusede båtførere få føre båt som de vil, er jeg overhode ikke i tvil om hva jeg foretrekker. Og så lenge vi ser og vet at for mange velger å føre båten sin i beruset tilstand mener jeg vi ikke har noe bedre alternativ.

Link to post
Share on other sites

Hvordan skal politiet vite hvem som er skyldige, eller ikke, uten å foreta en stikkprøvekontroll? Samme går jo for tollere. Eller skal vi bare la fyllekjørere og smuglere (av f.eks narkotika) båre få gå fri med mindre de gjør noe som gir politiet/tollere "rett til" å foreta noen form for undersøkelse? Det blir feil for min del.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg har selv ikke noe problem med varsling av kontroller, fordi jeg mener det er bra. Før noen går i fistel, la meg forklare hva jeg mener. Før det ble varsling av trafikkontroller på Facebook så rigget politiet seg på den retteste rettstrekka ute i skauen, og kunne stå der en halv arbeidsdag. Typisk en ikke ulykkebelastet strekning med veldig gode forhold, og kontrollene ble gjerne avholdt på solskinnsdager. Etter folk begynte å varsle om kontroller på Facebook, så står de knapt 30 minutter før de flytter deg. Det fører til at de har kontroller mange flere plasser, og at man får en hyppig påminner på Facebook om at politiet, de er der ute en plass, så kjør forsiktig. Selv har jeg kjørt langtransport av/på i snart 20 år og ser at kontrollene ikke tar de farlige sjåførene, så at politiet tvinges ut på veiene er kjempebra. 

 

Men promillekontroller syntes jeg ikke man skal opplyse om! Den eneste trøsten der er at de som kjører i fylla utrydder seg selv til slutt. 

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Raymond Engmark said:

 Den eneste trøsten der er at de som kjører i fylla utrydder seg selv til slutt. 

 

Hadde de bare ikke tatt med seg så mange andre i denne "trøsten" din!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Dette ble en merkelig tråd. 

Mouche skriver et bra innlegg om at politiet har promillekontroll. 

Også er det gæærnt??

Og å bruke argumentet om at det er dumt med kontroll fordi da får de som vil ha lavere promillegrense vann på mølla må jeg si er utrolig.

Jeg synes den grensa vi har idag er helt super. Man kan ta seg en øl eller vin til maten og kjøre båt etter en stund. Men da er det jo kjempebra at det er kontroll. De som har høyere promille må stanses og da er det jo helt ulogisk å varsle om kontroll. Det var tre stikkord som går igjen ved dødsulykkene med båt. Mørke, fart og promille. 

Så jeg sier behold promillegrensa og ha kontroll. 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Du fører en båt, selv om du ror den. Det er jo ikke lov å sykkle med en tråsykkel i fylla, eller ri en hest. 

 

Men hva syns dere om at politiet setter inn en militær orgenisasjon for å kontrollere sivilbefolkningen for noe så mildt som båtførerprøven/vest/promille ? 

Link to post
Share on other sites

Olevine skrev for 8 timer siden:

Jeg synes det er en stor forskjell å varsle med skilt foran ATK-bokser og å varsle om promillekontroller, enten det er til sjøs eller til lands. Forskjellen er at de som kjører inn i et område med ATK-bokser faktisk har lov å kjøre, mens de som kjører med promille ikke skulle kjørt i det hele tatt. Ved å bli varslet kan de bare velge en annen vei/rute for å unngå kontrollen, og dermed er de en like stor fare for både seg selv og andre. Når vi setter ned farten der det er fot

 

Politiet varsler kontroller ...når og hvor med nøyaktig veibeskrivelse. Navigasjon/gps I kjøretøyene varsler hvor atk boksene står og om fartsgrensen blir overskredet. Noen bilister gir tegn i trafikken om å redusere farten og kan risikere å miste førerkortet og få megabøter.  

For noen tid siden blinket jeg med lysene til en møtende bil hvor lasten hadde forskjøvet seg og en planke stakk ut på siden. Ulovlig lysbruk?

Kommentar fra moderator: Tråden må holde seg til båt.

 

https://www.dinside.no/motor/i-dag-er-det-mange-farts-kontroller-i-hele-landet/70936087

Link to post
Share on other sites

Blir fornøyd hver gang politiet viser seg både til fots, langs veien eller på sjøen.

Vi har sett den noen gangen på sjøen, hilser og 'tøffet' videre. Våre vester var godt synlige, og farten var innafor.

En gang var det naturlig å også slå av en prat.

Om vi da er kontrollert eller ikke, aner jeg ikke.

Har inntrykk av at det er til stede på naturlig tidspunkter og steder som er relevante.

Tilstedeværelse har også en viss preventiv effekt, og betryggende å vite at den kan rykke ut til en hendelse. Sjekker jo alltid en ekstra gang at lanterner er påskrudd når jeg ser dem.

Når 'dagens fangst' kommenteres i lokalavisen, har jeg derimot reagert på at bøtesatsene virker lave. Har inntrykk av at kr 1500,- er standard både på fart, promille og under minstealder, og at det skal svært grove tilfeller til for å kvalifisere til 5000,-. Men, det blir en annen diskusjon.

Tommel opp for politiets tilstedeværelse.?

 

Link to post
Share on other sites

Eika skrev for 6 timer siden:

Du fører en båt, selv om du ror den. Det er jo ikke lov å sykkle med en tråsykkel i fylla, eller ri en hest. 

Påstanden er riktig nok men om noe unyansert da ikke promille grensen i lovverket gjelder for disse aktivitetene.
Lovene som regulere dette sier at man ikke må være uskikket til å "føre" ovennevnte fremkomstmidler. 
Det var denne begrensningen som også gjaldt for fritidsbåter før vi fikk dagens promillegrense på 0,8.
Rettspraksisen etablerte seg på 1,5 i promille men det finnes eksempler på dommer som la til grunn at man var for påvirket etter loven med lavere promille en 1,5.
 

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Havarita skrev for 2 timer siden:

Har inntrykk av at kr 1500,- er standard både på fart, promille og under minstealder, 

Da har du feil inntrykk når det gjelder promille.
Normalt er bøtenivået 1/3 brutto månedsinntekt og har man høyere promille enn 1,5 så får man i tillegg en form for fengselstraff

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 13 timer siden:

Hvordan skal politiet vite hvem som er skyldige, eller ikke, uten å foreta en stikkprøvekontroll? Samme går jo for tollere. Eller skal vi bare la fyllekjørere og smuglere (av f.eks narkotika) båre få gå fri med mindre de gjør noe som gir politiet/tollere "rett til" å foreta noen form for undersøkelse?

He he ....ja noen nytter det ikke å nå inn til.
Pest eller kolera...svart eller hvit...ja ja
Hørt om målrettede kontroller?
Nei tollerne bruker normalt ikke tid på å telle kjøttkakene til tante Olga mens narkotika flømmer over grensen bak de mens de holder på.
Det betyr ikke at de aldri gjør det eller ikke skal ha rett til det.

 

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

7 hours ago, halleland said:

bra at det er grenser.  hjemme på tørre landet er det fremdeles lov å gå med promille. men er det lov å ro jolla med promille?


Ja, grovt sett. 
Så lenge du er "generellt skikket" gjelder ikke promillegrensen for fritidsfartøy som ikke har motor som framdriftsmiddel, ei heller for seilfartøy under 4.5m
https://lovdata.no/lov/1998-06-26-47/§32
https://lovdata.no/lov/1998-06-26-47/§33

Link to post
Share on other sites

8 hours ago, pipe said:

Hørt om målrettede kontroller?

 

Vil du dele litt av din eskpertise her med oss noviser? Åpenbart kan både politiet og tollvesenet kunne nyte godt av alt du vet om dette kan det synes som.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

SamH skrev for 12 timer siden:


Ja, grovt sett. 
Så lenge du er "generellt skikket" gjelder ikke promillegrensen for fritidsfartøy som ikke har motor som framdriftsmiddel, ei heller for seilfartøy under 4.5m
https://lovdata.no/lov/1998-06-26-47/§32
https://lovdata.no/lov/1998-06-26-47/§33

litt som i Thailand;

 

ingen promillegrense, du kan kjøre båt helt drita - det er OK

men kommer du opp i en kræsj/ulykke så blir det investigation og du er ute å kjøre

 

men det er ok å føre båt total dritings

 

V8 rules.

 

Link to post
Share on other sites

5 hours ago, Mouche said:

 

Vil du dele litt av din eskpertise her med oss noviser? Åpenbart kan både politiet og tollvesenet kunne nyte godt av alt du vet om dette kan det synes som.

 

Underlig nedlatende tone...

 

Målrettede kontroller betyr alt fra å være der det er generell stor relevans (steder, tidspunkter) til dypere spissretting basert på annen informasjon (spesifikke personer/båter/biler etc.). Det sees også så klart etter avvikende oppførsel løpende, underlig sakte, nervøs fremtoning etc.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

9 minutes ago, Ventus said:

 

Underlig nedlatende tone...

 

Som svar på en arrogant og besserwissertype innlegg fra nicket. Har man så sterke og nedlatende meninger om hvor dumme alt og alle (andre) er så får man jaggu meg stå til rette for slike holdninger også så ja, jeg forventer faktisk dokumentasjon på denne ekspertisen!

 

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

8 minutes ago, Mouche said:

 

Som svar på en arrogant og besserwissertype innlegg fra nicket. Har man så sterke og nedlatende meninger om hvor dumme alt og alle (andre) er så får man jaggu meg stå til rette for slike holdninger også så ja, jeg forventer faktisk dokumentasjon på denne ekspertisen!

 

 

Vil ikke si du smykker diskusjonen med voksen saklighet med den oppfølgingen, men men.

 

Det ble vist til at man ikke må drive stikkprøvekontroll, men kan drive målrettede kontroller. Og så ber du om bevis på at dette er noe som brukes ellers- noe ethvert kjapt søk på nett vil bekrefte fra mangfoldige offentlige etater, inklusive politi og toll? Det henger ikke helt sammen.

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, Ventus said:

 

Det ble vist til at man ikke må .........

 

Les ikke bare et enkelt innlegg, men nickets mange innlegg både "her og der" så ser du en holdning som jeg i alle fall tar avstand fra. Om du ønsker å opptre som en kalkkør så gjerne for meg!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 2 timer siden:

Les ikke bare et enkelt innlegg, men nickets mange innlegg både "her og der" så ser du en holdning som jeg i alle fall tar avstand fra.

Like bra analyse som når du kom til at jeg måtte være anarkist litt tidligere i denne tråden.
Som jeg tilbake beviste med en bunke tidligere sitater i denne tråden som er 100 prosent uforenlig med det å være anarkist.
Nickets mange innlegg både her og der går hovedsakelig på å hjelpe andre med tekniske problemer samt noen kommentarer i tur lignende tråder men har også meninger rundt det med regulering av fritidsbåter i noen svært få tråder.
De meningene er på ingen måte kontroversielle for andre en deg Mouche selv om de mest konservative ikke er enig i alt.
 

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...