Jump to content

Promillekontroll til sjøs og varsling av slike.


Mouche

Recommended Posts

Guest Avmønstret#
Nøtterøy skrev 37 minutter siden:

Om en spør folk som har båt, tror jeg ikke noe på at ønsket er 0.2 !

 

Og logikken i det er .... kun spørre bilførere om 0,2 er ok, de som gjør underslag om alt under 100 000 eller 10 000 ikke skal straffes osv ? Kjempesmart.

 

Følg den planen. Kanskje kun spørre de på Ullersmo om de har sittet lenge nok i samme slengen.

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, quantumduck said:

 

Avgifter på alkohol brukes som et virkemiddel, men ikke for å stoppe folk fra å nå en promille over 0,2 på landeveien, jeg kan vel ikke noe for at du serverer slike festlige skrøner?

 

Må du hvert eneste innlegg bruke ord som "skrøner", "gjøkebalja av en tråd" og med overlegg vri på andre medlemmers nick? Hva vil du egentlig oppnå, å bli tatt seriøst? Beklager, gidder ikke!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

27 minutes ago, Pinkvin said:

 

Og logikken i det er .... kun spørre bilførere om 0,2 er ok, de som gjør underslag om alt under 100 000 eller 10 000 ikke skal straffes osv ? 

 

Herlig sammensausing der, Pinkvin (korrigert Nick på oppfordring), salige Balle Klorin kunne neppe gjort det bedre.  

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

2 minutes ago, Mouche said:

 

Må du hvert eneste innlegg bruke ord som "skrøner", "gjøkebalja av en tråd" og med overlegg vri på andre medlemmers nick? Hva vil du egentlig oppnå, å bli tatt seriøst? Beklager, gidder ikke!

 

Nei, det nevnte du vel allerede i sted. Men takk for påminnelsen. Jeg mener tråden har fått være i fred for meg svært lenge og det vi diskuterer nå er uansett offtopic (som nevnt), uten at det ser ut til å bekymre TS (deg). Jeg ønsker primært å oppnå underholdning, og det gjør jeg jo når det fremsettes påstander om at alkoholavgiften er der for å hindre folk i å drikke seg opp til 0,2 eller 0,8, i dag, i Norge, i verdens rikeste land. 

 

Beklager hvis jeg har misforstått og dette mot formodning ikke er en agurktråd.

Link to post
Share on other sites

Stort sett alle ulykker i fritidsbåtsammenheng der promille kan påvises som årsak er relatert til høypromille, akkurat som på veiene. Det er helt unødvendig å senke grensen til 0,2. Det er ikke lavpromillen som skaper ulykker og færre ulykker som følge av høypromille blir det heller ikke med senking av promillegrensen.

 

Den som drikker seg full før han kjører båt (eller bil) vil fortsette å drikke seg full som før, helt uavhengig av hva grensen er.

 

Ut over det er politiets tilstedeværelse helt fint, de må gjerne kontrollere båtfolket.

Link to post
Share on other sites

Hvor mange ganger er det greit at man blir stoppa i løpet av sommeren a? Vet om folk som har blitt stoppa 3-5ganger i sommer og blåst grønt hver gang. 

 

Begynner nesten og minne om personforfølgelse, siden han som har blitt stoppa flest ganger, vist nok var en skikkelig villbass for 15år siden

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev 9 minutter siden:

Stort sett alle ulykker i fritidsbåtsammenheng der promille kan påvises som årsak er relatert til høypromille, akkurat som på veiene. Det er helt unødvendig å senke grensen til 0,2. Det er ikke lavpromillen som skaper ulykker og færre ulykker som følge av høypromille blir det heller ikke med senking av promillegrensen.

 

Den som drikker seg full før han kjører båt (eller bil) vil fortsette å drikke seg full som før, helt uavhengig av hva grensen er.

 

Ut over det er politiets tilstedeværelse helt fint, de må gjerne kontrollere båtfolket.

 

Helt enig.

 

 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 1 time siden:

 

Og logikken i det er .... kun spørre bilførere om 0,2 er ok, de som gjør underslag om alt under 100 000 eller 10 000 ikke skal straffes osv ? Kjempesmart.

 

Følg den planen. Kanskje kun spørre de på Ullersmo om de har sittet lenge nok i samme slengen.

Jeg mener bare at jeg ikke tror det gjenspeiler båtfolkets mening om dette tema. Som du også vet så er det ikke vanskelig å få det  svar en ønsker ved hjelp av spørmålstillingen.

Har du f.eks vært plaget av fyll og fylle kjøring til sjøs? Jeg for min del har aldri det, født og oppvokst i skjærgården rundt Nøttterøy og Tjøme. Selvfølgelig har vi hatt ulykker, også døds ulykker grunnet fylla, men det har vi hatt blandt bilister, syklister, gående også.

 

De fleste som dør i vår skjærgård er enten fall fra båt, drukning ved bading, eller andre årsaker. Men heldigvis er det ytterst få i løpet av sesongen.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
quantumduck skrev 56 minutter siden:

 

Herlig sammensausing der, Pinkvin (korrigert Nick på oppfordring), salige Balle Klorin kunne neppe gjort det bedre.  

 

Ok "Balle", forklar meg logikken i at det kun er en gruppe som "akkurat nå" utøver noe som skal bestemme lovreguleringen på ett området? Siden du er så kjekk at du kaller andre her inne for "Balle Klorin" i møte med din egen logikk så forventer jeg at du fint forklarer hvorfor tanta til ungene mine, som hater å være på sjøen, ikke skal være stemmeberettiget i om det er lovlig for meg å kjøre med ungene hennes i RIBen min med 0,8 i promille eller ikke? 

----

Veldig mange som er kjappe med å si at en setter bukken til havresekken. Men naiviteten og rene.... dumheten i å si at kun "båtfolk" (hva faen er nå det?) skal kunne få lov å mene noe om promillegrensa på sjøen er så grenseløs.... så hinsides. Så Nord Korea at det er helt skremmende. 

 

Ærlig talt. Normalt mener jeg at dette forumet er dominert av "gamle gubber", som meg selv. Men dette er barnehagenivå. 

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Nøtterøy skrev 4 minutter siden:

Jeg mener bare at jeg ikke tror det gjenspeiler båtfolkets mening om dette tema. Som du også vet så er det ikke vanskelig å få det  svar en ønsker ved hjelp av spørmålstillingen.

 

Flere ulike spørreundersøkelser over flere år som viser dette. Og over tid viser det seg at flere og flere ønsker 0,2, mange år siden det ble flertall for det, både blant hele befolkningen, men også blant brukere av båt. 

 

Men om du generelt mener alt av spørreundersøkelser er manipulert så er det lite til nytte, for deg. 

 

Nøtterøy skrev 4 minutter siden:

Har du f.eks vært plaget av fyll og fylle kjøring til sjøs? Jeg for min del har aldri det, født og oppvokst i skjærgården rundt Nøttterøy og Tjøme. Selvfølgelig har vi hatt ulykker, også døds ulykker grunnet fylla, men det har vi hatt blandt bilister, syklister, gående også.

 

Fikk sist i dag høre at naboen til nær familie av meg mistet sønnen for et par- tre år siden, pluss en kompis. 

 

Plager ikke meg, men ja, kan føle meg plaget på vegne av ungene mine som er på vei ut i "fritidsbåtlivet". 

 

Men det er ikke poenget. La politikerne gi det båtfolket selv vil ha, det hele befolkningen vil ha, 0,2 på sjøen. Hvorfor skal man høre på noen få som mener høyere promille har noe for seg? 

 

Nøtterøy skrev 4 minutter siden:

De fleste som dør i vår skjærgård er enten fall fra båt, drukning ved bading, eller andre årsaker. Men heldigvis er det ytterst få i løpet av sesongen.

 

Det dør langt flere av alderdom, hele tiden. Det betyr ikke at en kan gi faen i hvorfor alle andre dør så lenge det er færre. Det er ingen logikk i å argumentere at noen dør på ene og andre måten. Da får en gjøre noen tiltak der også da, feks nødtrapper som svenskene har, kanskje det redder noen liv? 

Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig finnes det eksempler på båtulykker i fylla, sikkert mage andre også.

 

Men som sagt, jeg har ingen tro på at båtfolket ønsker en "null grense" som 0.2 egentlig er.

Link to post
Share on other sites

0.2 vs 0.8. Hmmm. 

 

Folk kommer ikke til og slutte med ett glass eller to med hvitvin til rekene, folk slutter heller ikke og ta ett par øl. Men siden de da allerede er kriminelle etter loven, så kan man jo ta glass nr 3, 4, 5 og 6. 

 

La nå heller grensa være som den er, la folk få ta seg ett par glass og kjøre hjem. De som kjører i fylla gjør det uansett, men med lavere grense, så trur jeg faktisk det kommer til og bli "mye" mer fyllekjøring, før da kjører man jo i fylla etter 1 øl/vin, og folk slutter ikke med det glasset uansett. 

 

Det som kan få ned ulykkesstatestikken, er hvis det blir like strengt å kjøre båt, som det er med bil. Båtførerprøven er no tull, kom heller med en forenkla versjon av d5l, med praktisk kjøring, for ALLE. Jeg ser så mange folk som ikke kan kjøre båt, hver eneste dag hele sommeren. 

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post
Share on other sites

28 minutes ago, Pinkvin said:

 

Ok "Balle", forklar meg logikken i at det kun er en gruppe som "akkurat nå" utøver noe som skal bestemme lovreguleringen på ett området? Siden du er så kjekk at du kaller andre her inne for "Balle Klorin" i møte med din egen logikk så forventer jeg at du fint forklarer hvorfor tanta til ungene mine, som hater å være på sjøen, ikke skal være stemmeberettiget i om det er lovlig for meg å kjøre med ungene hennes i RIBen min med 0,8 i promille eller ikke? 

----

Veldig mange som er kjappe med å si at en setter bukken til havresekken. Men naiviteten og rene.... dumheten i å si at kun "båtfolk" (hva faen er nå det?) skal kunne få lov å mene noe om promillegrensa på sjøen er så grenseløs.... så hinsides. Så Nord Korea at det er helt skremmende. 

 

Ærlig talt. Normalt mener jeg at dette forumet er dominert av "gamle gubber", som meg selv. Men dette er barnehagenivå. 

 

 

Nei, har nok ikke kalt andre enn Balle Klorin for Balle Klorin. Leder av Supperådet, i tilfelle dette er ukjent stoff ... Som bilfører setter jeg liten pris på å bli satt i bås med kriminelle. Folk som ikke ferdes på sjøen eller har noe greie på sjøfart kan mene hva de vil for meg, men noe særlig innflytelse synes jeg ikke de skal ha, det medfører for.mye risiko. Myndigheter og politikere kunne meget vel skaffet til veie statistikk og fakta når det gjelder trafikk og promille både til lands og til vanns, men gjør det ikke (ref Mouche). Dermed sliter jeg med seriøsiteten.

 

Til orientering kan tanta di nekte ungene sine å være med deg uten å måtte behøve noen begrunnelse overhodet, lovverket er som det er, også i alle andre sammenhenger, allerede tilstrekkelig til å slå ned på risikoadferd, som det har vært påpekt i denne debatten i alle år. Og selvfølgelig har vel tanta stemmerett som alle andre? Er det noen som påstår noe annet?

 

Det man trenger er håndheving, og når varsling av promillekontroller kommer opp som et tema, er det et tegn på at dagens promillegrense håndheves ihvertfall i stor nok grad til at noen (de det gjelder?) finner det plagsomt.

 

Når det gjelder de havrespisende båtfolkene (det må være de som gjeter kystgeitkommandoen på Oscarsborg?) får du ta opp deres synspunkter med dem.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

27 minutes ago, Pinkvin said:

 

Flere ulike spørreundersøkelser over flere år som viser dette. Og over tid viser det seg at flere og flere ønsker 0,2, mange år siden det ble flertall for det, både blant hele befolkningen, men også blant brukere av båt. 

 

Men om du generelt mener alt av spørreundersøkelser er manipulert så er det lite til nytte, for deg. 

 

 

Fikk sist i dag høre at naboen til nær familie av meg mistet sønnen for et par- tre år siden, pluss en kompis. 

 

...

Men det er ikke poenget. La politikerne gi det båtfolket selv vil ha, det hele befolkningen vil ha, 0,2 på sjøen. Hvorfor skal man høre på noen få som mener høyere promille har noe for 

 

Trist, forårsaket av en båtfører med mellom 0,2 og 0,8.i promille?

 

Den ene undersøkelsen jeg har sett referert her viser vel det motsatte, men hvorfor henge seg opp i dét ...

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Nøtterøy skrev 23 minutter siden:

 

Men som sagt, jeg har ingen tro på at båtfolket ønsker en "null grense" som 0.2 egentlig er.

 

Spiller det noen rolle så lenge et flertall av folk flest ønsker det? Om du ønsker å redusere innvandring til Norge, spør du da kun innvandrere? Ikke? Men om en skal gå fra 0,8 til 0,2 på sjøen så vil du kun spørre "båtfolk". 

 

Rare greier... eller? 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
quantumduck skrev 8 minutter siden:

 

Trist, forårsaket av en båtfører med mellom 0,2 og 0,8.i promille?

 

Ønsker du, eller tror du at det blir tatt nøyaktige prøver og gjort anslag om promillenivået til alle lik som plukkes opp av sjøen? Hvem forventer du at skal sitte på svaret du avkrever? Er dette noe du vil bruke skattepenger på at vi skal få til? 

 

quantumduck skrev 8 minutter siden:

Den ene undersøkelsen jeg har sett referert her viser vel det motsatte, men hvorfor henge seg opp i dét ...

 

Ok. 

Link to post
Share on other sites

Just now, Pinkvin said:

 

Ønsker du, eller tror du at det blir tatt nøyaktige prøver og gjort anslag om promillenivået til alle lik som plukkes opp av sjøen? Hvem forventer du at skal sitte på svaret du avkrever? Er dette noe du vil bruke skattepenger på at vi skal få til? 

 

 

Nei, jeg har ingen anelse om hvor du ville med den der... Det jeg vet er at de fleste lik som plukkes opp av sjøen ikke er båtførere, og det blir dermed litt uklart hva deres eventuelle promille har å gjøre med det vi diskuterer her, som er promillegrense for båtførere, og ikke folk som ferdes i kystnære strøk, eller nær innsjø og vassdrag, generelt.

Link to post
Share on other sites

Nei, det var du som påsto at båtfolket ønsker 0.2, og da regner jeg med at du mener at "båtfolket" er blitt spurt. Jeg har ikke sagt at kun "båtfolket" er meningsberettiget.

 

Men du nevnte innvandring. En kan spørre om en ønsker å ta inn IS mordere og terrorister, da vil svaret sannsynligvis bli et rungene nei. Kan en da etterpå si at det store flertallet i Norge er i mot innvandring?

 

Akkurat som å spørre om en synes det er greit at mange dør i fritidsbåt grunnet fylla. Da vil svaret også bli et stort nei, men derfra å si at båtfolket vil ha 0.2 grense blir ikke riktig mener jeg.

Link to post
Share on other sites

8 minutes ago, Pinkvin said:

 

Rare greier... eller? 

 

Ikke det minste merkelig. Man ønsker selvfølgelig at innflytelsen og kompetansen ligger omtrent samme sted. Mulig det er soleklart for deg at innvandrere vet best hvordan innvandring påvirker det norske samfunnet, men i virkeligheten er det nok ikke sånn. Og så mistenker jeg at "båtfolk" er såpass vagt definert at det ikke er mulig å si noe bestemt om hvilken innflytelse de bør ha.

Link to post
Share on other sites

10 hours ago, Pinkvin said:

Båtfolk flest ønsker 0,2 på sjøen. Da bør det bli noe av.

Kan du vise til en undersøkelse som understøtter den påstanden?

Undersøkelsen her på forumet viser vel over 80% støtte for å beholde dagens lovgivning.

 

Med moralsk forargelse som drivkraft har historien vist at mye kan urett kan forekomme.

 

Derfor er det viktig at alle politiske beslutninger er basert på fakta. Da aller helst fakta og ikke "alternative fakta".. :wink:

 

Link to post
Share on other sites

10 hours ago, quantumduck said:

 

Jeg ønsker primært å oppnå underholdning, og det gjør jeg jo .........

 

DIn sans for humor og din evne til å medvirke til slikt synes ikke å imponere noen så gå deg heller en tur i det fine været. Kanskje du er på feil forum eller egentlig bedriver trolling?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

9 hours ago, Nøtterøy said:

De fleste som dør i vår skjærgård er enten fall fra båt, drukning ved bading, eller andre årsaker. Men heldigvis er det ytterst få i løpet av sesongen.

 

Finnes det noen oversikt over om disse var påvirket av alkohol, eller ikke? Finnes det i det hele tatt noen oversikt over ulykker til sjøs hvor alkohol har vært en del av undersøkelsen?

 

At et flertall av de som har svart på en undersøkelse her vil beholde grensen på 0,8 betyr vel ikke at dette er et representativt utvalg. Og for meg er det viktig hva folk flest, et representatiuvt utvalg i samfunnet, mener om de lover og regler sonm skal praktiseres slik at det er en rettsoppfatning som har en rimelig grad av forankring i samfunnet.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

11 hours ago, Nøtterøy said:

 

Akkurat som å spørre om en synes det er greit at mange dør i fritidsbåt grunnet fylla. Da vil svaret også bli et stort nei, men derfra å si at båtfolket vil ha 0.2 grense blir ikke riktig mener jeg.

 

Litt lett sommergoogling resulterer i treff på omtale av undersøkelser som angivelig viser et generelt ønske om 0,2-grense, altså motsatt resultat av undersøkelsen her på bp. Men selve undersøkelsene, med spørsmål og besvarelse må man nok grave dypere etter. Noen ser jeg klarer å blande sammen "båtliv" og "føre båt" osv. Hva Google forteller oss er vel også preget av publisitet og lobby for å få ned grensen, de som syns det er greit som det er, får nok litt mindre publisitet. 

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...