Jump to content

Promillekontroll til sjøs og varsling av slike.


Mouche

Recommended Posts

Jeg er av den formening at politiet bør konsentrere seg om å rydde opp på land  og konsentrere seg om å  sjekke folk i biler og busser som kjører uten sikkerhetsbelte før de går ut i båtene og sjekker redningsvestene til båtfolket. Nå er det vel svært få som har foreskrevet antall redningsvester ombord , men likevel da..... og bøtene bør vel starte på kr 10 000 og oppover.... 

 

 

Link to post
Share on other sites

11 hours ago, pipe said:

Like bra analyse som .......
 

 

Venter fortsatt på din lille utredning om hva politiet og tollvesenet skal gjøre annerledes siden du er så kritisk til det de gjør. Tillater meg også å stille spørsmål ved hva du egentlig vet om hva de gjør, hvordan og hvorfor?

 

Er det greit for deg at man både til sjøs og til lands kjører med promille eller narkorus så lenge man overholder lover og regler og ikke kjører på en måte som gjør at det vekkes mistanke? Det er i realiteten hva du har hevdet her. Jeg tror ikke din tilhengerskare er så stor her!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 2 timer siden:

Jeg tror ikke din tilhengerskare er så stor her!

 

Likevel sikkert større enn noen andres . . . !!

 

Er vi ikke nå lei av maset om konkrete personer og deres holdninger?

Kanskje på tide å komme videre . .?

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Kanskje på tide å komme med "fasitsvaret" når noen synes å kunne det og kritiserer de (politi og tollvesen) som i dag har oppgaven med å utføre disse kontrollene?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 44 minutter siden:

Kanskje på tide å komme med "fasitsvaret" når noen synes å kunne det og kritiserer de (politi og tollvesen) som i dag har oppgaven med å utføre disse kontrollene?

Mouche.

Du spør innledningsvis om andres meninger om å varsle promillekontroller.

Spesifikt om en gruppe som har en bestemt mening om manglende kontroller.

 

Jeg synes det da er betimelig å be om at andre meninger enn dine egne respekteres som valide?☝️.

Å proklamere at det finnes en fasit, og at du snart vil offentliggjøre den, er nedlatende for en sak som handler utelukkende om meninger. Prøver du å drepe en meningsutveksling du selv initierer?

 

Synes tråden så langt reflekterer fornuftige synspunkter begge veier og har synliggjort gode poenger fra utgangspunkt som var motsatt av mitt eget. Slik sett opplysende, inntil du prøver å arrestere personer som ikke deler ditt syn.

 

Ulike ståsteder, ulike meninger bringer verden fremover.

Om man har evne til å lytte da.

Link to post
Share on other sites

25 minutes ago, Havarita said:

Å proklamere at det finnes en fasit, og at du snart vil offentliggjøre den, er nedlatende for en sak som handler utelukkende om meninger.

 

Jeg har da ikke på noe sett eller vis proklamert noe mht fasit, men forventer at den, eller de, som er sterkt kritiske til den utøvelsen som de mener å vite at politiet såval som tollerne utfører/utøver da også sitter med noen grad av svar mht hvordan de mener, ønsker, forventer eller forlanger at denne tjenesten skal utøves/utføres, og hvorfor. Jeg forventer dog at dette da er basert på faktisk kunnskap og ikke ren og skjær synsing.  Dette går eksplisitt på hva som er uttrykt av nicket pipe.

 

Jeg venter fortsatt (også) på svar mht om det er greit at man har promille og/eller er påvirket av narkotiske stoffer så lenge man ellers overholder lover og regler og ikke opptrer som påvirket. Dette blir i fall konsekvensen av at noen her, pipe, synes å mene at man ikke skal bedrive rutinekontroller.

 

Og her nok en grunn til at i alle fall jeg mener at rene rutinekontroller er viktig, og riktig;

 

Tre personer hentet opp av vannet utenfor Hvaler. Båten de satt i ble tatt av bråttsjø og gikk ned. De hadde vært i vannet ca 1 time og ble funnet av tilfeldig forbipasserende fartøy. All honnør til MY VESLA som reddet de opp fra sjøen. Alle tre hadde redningsvest!

 

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Takk.

Da fikk vi avklart at du kun egentlig ønsker at vi utrykker meninger som er identiske med dine egne. 

Øvrige blir, som flere allerede har påpekt, ansett som feilaktige og mindreverdige, og utsatt for nedsettende kommentarer.

Du har ødelagt den meningsutvekslingen du inviterte til.

Over og ut for min del.

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Havarita said:

Takk.

Da fikk vi avklart at du kun egentlig ønsker at vi utrykker meninger som er identiske med dine egne. 

 

 

Da har vi i alle fall avklart at du ikke leser hva andre skriver.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 10 timer siden:

Er det greit for deg at man både til sjøs og til lands kjører med promille eller narkorus så lenge man overholder lover og regler og ikke kjører på en måte som gjør at det vekkes mistanke? Det er i realiteten hva du har hevdet her.

Nei,det er ikke det jeg skrevet,selv om du tror dette og ikke noe annet blir resultatet fordi det har du bestemt deg for.
Noen ønsket seg langt flere politibåter noe jeg sa meg enig i under forutsetning at ressursene hovedsaklig ble brukt på å stoppe de som visuelt bryter loven eller det er skjellig grunn til rus.   
Det betyr ikke at man ikke kan foreta stikkprøve kontroller eller bestemmer seg for å kjøre en russ kontroll en dag eller kveld.
Mens andre ønsker seg flere politibåter for å rutinekontrollere flest mulig slik jeg oppfattet det.
Det ønsker ikke jeg.

Hvis du er skeptisk til det så kan du jo snu litt på det.
Hvor mange tror du at har kjørt forbi en fartskontroll til lands i lovlig fart men med promille og eller rus?
Det er bare til å spørre seg selv når man sist ble stoppet i en rutinekontroll for full sjekk målt opp i mot fartskontroller man har passert i årenes løp.
Dette er det jeg kaller målrettede kontroller da UP sin erfaring er at de som ikke følger de andre spillereglene i trafikken også er mer tilbøyelig til å kjøre med rus eller er kriminelle personer som politiet registrerer kontakten med.

Hvis du betviler dette kan du google og leite opp tidligere UP sjef Hommelvold sine uttalelser om  UP sine patruljerende kjøretøy skal bruke tiden sin på de som begår grove brudd på trafikkreglene og ikke små forseelser herunder generell kontroll da det bandt opp tiden deres så de større fiskene fikk holde på fordi patruljen var bundet opp.
Dette var hans budskap.
Jeg ser ingen grunn til å trekke motivene hans i tvil da de sikkert er politifaglig godt begrunnet.

Jeg passerer også Svinesund på regelmessig basis og nesten bestandig blir all trafikk ledet inn i mellom kontrollstasjonen der tjenestemennene står å observerer hvem som passerer.
Som oftest er trafikken stor så de vurderer hvem de vil erfaringmessing ha en prat med.
Skulle de ha stoppet på måfå så mange de klarte hadde treffprosenten deres antagelig vært mye lavere enn når de jobber systematisk og kunnskap basert.

 

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 5 timer siden:

Jeg har da ikke på noe sett eller vis proklamert noe mht fasit, men forventer at den, eller de, som er sterkt kritiske til den utøvelsen som de mener å vite at politiet såval som tollerne utfører/utøver da også sitter med noen grad av svar mht hvordan de mener, ønsker, forventer eller forlanger at denne tjenesten skal utøves/utføres, og hvorfor. Jeg forventer dog at dette da er basert på faktisk kunnskap og ikke ren og skjær synsing.  Dette går eksplisitt på hva som er uttrykt av nicket pipe.

Det hadde vært interessant å vite hvorfor du har kommet til dette.
Hvis det er eksplisitt uttrykket av meg for du være mann nok til å komme med noen sitater med den fare for meg at settingen er tatt ut av kontekst.
Det du skriver er jo bare halvsannheter i blandet vrøvl og fri dikting.

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

23 minutes ago, pipe said:

Nei,det er ikke det jeg skrevet,selv om du tror dette og ikke noe annet blir resultatet fordi det har du bestemt deg for.

 

 

Ser du forskjell på et spørsmål og en påstand? Vel, et spørsmål avsluttes med et tegn, spørsmålstegnet, i motsetning til en påstand som ofte avsluttes med et utropstegn!

Mine kommentarer, spørsmål om du vil, er basert på det jeg leser, og det jeg synes å se er av holdninger bak det som skrives. Dette gjelder trolig (?) begge veier. Dine negative holdninger til tollere og politiet og deres metoder, eller ressursbruk/prioriteringer, synes nokså åpenbare og du gir til stadighet uttrykk for at du misbilliger deres prioriteringer, men hva vet du egentlig om det når det kommer til stykke?

 

Nei, jeg mener ikke noe særlig om det av den enkle grunn at jeg ikke har kunnskapen om det utover det veldig lille jeg måtte se av dette i min daglige dont! Har du egentlig det selv? (Det er et spørsmål derav tegnet, spørsmålstegnet, og ikke en påstand!)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche, jeg tror det er like greit å avslutte grøfte krigen nå da begge har gravd seg ned men velger å sende avgårde min siste slave. 
Etter min mening så tolker du det jeg har skrevet helt på trynet og tillegger jeg meninger jeg ikke har.
Uten noe særlig rot i virkeligheten selv om du måtte mene noe annet.
Nå dukker jeg mens jeg holder på hatten til du har fyrt tilbake så snakkes vi sikkert i en annen tråd om andre ting

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mouche skrev On 19.7.2019 at 19.39:

Det er forbudt å kjøre med promille og hvordan skal politiet vite det uten å stoppe båtfører?

 

Når du blander inn Nazityskland, ja da har du mistet den lille sympati som måtte være igjen hva dine kommentarer og holdninger  angår. :thumbsdown:

Mouche, må kverulere litt til det du skriver: det er ikke forbudt å kjøre med promille. Det er forbudt å føre båt med promille over 0,8. 

Selv på veien kan en mann på 90kg drikke en 0,5 liter øl over en time og kjøre bil med under 0,2 promille etterpå. En dame på 60kg kan derimot ikke kjøre før etter en time.

 

Om det er moralsk riktig å drikke før man kjører for hver og enkelt vurdere, men det er faktisk lovlig å drikke så mye man vil så lenge man har promille under promillegrensene. Og det er vel fornuftig å se på folk som drikker med fornuft og måte for å nyte et glass eller tre til en god lunsj med samme respekt som de som er edru, så lenge alle følger loven, men viktigst av alt: sunn fornuft og normal folkeskikk.

Lingefan

Link to post
Share on other sites

10 hours ago, Lingefan said:

Mouche, må kverulere litt til det du skriver: det er ikke forbudt å kjøre med promille. Det er forbudt å føre båt med promille over 0,8. 

 

 

Ja, selcfølgelig har du helt rett. Jeg var meget upresis i min formulering og takker så mye for din presisering slik at ikke mange her tror med grunnlag i mitt innlegg at det er slutt på styrepils til sjøs og vin til maten på land. Igjen, tusen takk!

 

Og siden du er i kveruleringshumør så vil jeg gjerne påpeke at glemmer du å ta med andre rusmidler enn alkohol samt at man faktisk kan bli dømt for kjøring med promille selv om man er innenfor lovens MAKSgrense..

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Er litt spent i grunn. Hvor skal grensa gå -  @Mouche?

 

Skal man hindre promillekjøring for enhver pris (over den eksisterende, evt. ny definert grense - hva er denne)?

Skal man hindre kun der det er stor risiko - les; nullvisjonen er da kun en slags illusjon

 

Skal det kun være etterprøving - les; stoppe og teste/sjekke? Eller skal man kanskje gå til det skritt å låse båten med alkolås, eller kanskje test på bryggekanten før avgang  - inklusive sjekk av barskapet da man ikke kan stole helt og fullt på dømmekraften til folk.


Oppriktig nysgjerrig - for det virker som noen heller langt over på målet helliger midlet siden.

Link to post
Share on other sites

Ja, det må være en klar og tydelig grense og denne må gjelde over alt og til enhver tid, noe annet ville jo bli litt vanskelig å definere/praktisere.

For egen del ville jeg ha foreslått 0,5 på sjøen for fritidsbåter som vi vel snakker om her. Hvis folk her anser det som for vanskelig å overholde så tyder det på andre, og større, problemer i livet.

 

Overtredelse bør medføre store bøter (svi på pungen) og tap av retten til å føre båt for en periode. Ja, man må ha rene rutinekontroller.

 

Dine øvrige kommentarer er av en slik karakter at jeg ikke gidder å kommentere disse.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Tenker at det er helt greit med kontroller, og de kan jo fint gjennomføres slik det gjøres i dag. Tallenes tale er jo klar, alt for mange har for høy promille mens de fører båt.

 

Jeg er i mot varsling, folk som har for høy promille mens de fører båt kan godt bli tatt.

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Mouche said:

Ja, det må være en klar og tydelig grense og denne må gjelde over alt og til enhver tid, noe annet ville jo bli litt vanskelig å definere/praktisere.

For egen del ville jeg ha foreslått 0,5 på sjøen for fritidsbåter som vi vel snakker om her. Hvis folk her anser det som for vanskelig å overholde så tyder det på andre, og større, problemer i livet.

 

Overtredelse bør medføre store bøter (svi på pungen) og tap av retten til å føre båt for en periode. Ja, man må ha rene rutinekontroller.

 

Dine øvrige kommentarer er av en slik karakter at jeg ikke gidder å kommentere disse.

 

Hva er grunnen til 0.5 vs. 0.8 eller 0.2? Eller 0.0?

 

Hvor store bøter - tilsvarende som på land basert på bruttoinntekt eller annet system?

 

Rutinekontroller - ressursbruk på dette kontra ren tilstedeværelse mtp. fartsovertredelser, være synlig i "havbildet" etc. Eller skal de aktivt drive å søke opp båter i fart rundt om kring vs. punkt/sone-kontroll?

 

Det var litt nedlatende slutt - poenget er å finne hvor grensen går for det rasjonale du legger frem og til grunn. At du ikke vil svare på det er jo synd.

Link to post
Share on other sites

10 minutes ago, Ventus said:

 

Det var litt nedlatende slutt - poenget er å finne hvor grensen går for det rasjonale du legger frem og til grunn. At du ikke vil svare på det er jo synd.

 

Beklager gidder ikke svare på om politiet skal oppsøke en million hjem i landet for å sjekke lagerbeholdninger i barskapet,. Fortsatt god sommer. Nei, ikke nedlatende, men en oppgitt kommentar til helt idiotiske kommentarer fra din side!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

5 hours ago, Mouche said:

 

Beklager gidder ikke svare på om politiet skal oppsøke en million hjem i landet for å sjekke lagerbeholdninger i barskapet,. Fortsatt god sommer. Nei, ikke nedlatende, men en oppgitt kommentar til helt idiotiske kommentarer fra din side!

 

Du har påpekt manglende forståelse av setninger, spørsmålstegn og annet tidligere. Anbefaler å lese en gang til - og det å kalle andres spørsmål idiotiske etc. er vel mer egnet til å henspille på opphavet dessverre i mine øyne.

 

Oppfordrer igjen til å grunngi synspunktene og hvor langt mot nullvisjonen du er villig til å trekke både ressurser, prinsipper og privatlivet.

Redigert av Ventus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...