Jump to content

Promillekontroll til sjøs og varsling av slike.


Mouche

Recommended Posts

@Ventus - nyt sommeren og godværet og ha en fin aften. Selv går jeg meg en tur med en nydelig liten hund på fire måneder!

 

Eller skal man kanskje gå til det skritt å låse båten med alkolås, eller kanskje test på bryggekanten før avgang  - inklusive sjekk av barskapet da man ikke kan stole helt og fullt på dømmekraften til folk.

 

Unnskyld meg, men stort dummere enn dette kan det vanskelig bli!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Har ikke vært her på en stund. Ser at promilleproblematikken (for enkelte...) er oppe til debatt. Igjen.

Min mening er at grensen kunne gjerne vært satt ned til 0,2. Hvorfor MÅ noen ha 0,8?

Test av reaksjonstid / mønster med / uten alkohol, burde være kjent for de fleste. På sjøen KAN ting skje fort.

Å kritisere politiet for måten de stopper en båt på, synes jeg er

 fåfengt å kaste bort tid på.

Så det Såhh!

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Marwin skrev for 3 timer siden:

Min mening er at grensen kunne gjerne vært satt ned til 0,2. Hvorfor MÅ noen ha 0,8?

Test av reaksjonstid / mønster med / uten alkohol, burde være kjent for de fleste.

Ja det er kjent for de fleste derfor er det meningsløst å ha 0,2 grense med det som eneste argument.
Hvis grensen skal være kunnskapsbasert er det naturlig med 0,5 men opp mot 0,8 gir relativt sett liten økning av risiko i de fleste situasjoner  så det er vel derfor grensen ble som de ble?

Som funfakt kan det nevnes at Storbritannia har 0,8 grense  for motorisert ferdsel på vei.
Man skulle anta det var oppskriften på katastrofe men nei.
Storbritannia er det landet det tradisjonelt har vært nest sikrest å kjøre i bak Norge i nyere tid.
Faktisk har det i perioden vært enkelte år det har vært sikrere i Storbritannia.
Hvorfor det er slik har jeg ikke noe fasit på men antar det ikke er på grunn av promillegrensen,generell fartsgrense uten for tettbygdstrøk på 97km/t eller ett lavere kontroll og straffenivå for brudd på veitrafikk loven enn i Norge

Før det blir malt fanden på veggen gjør jeg eplesitt oppmerksom på at jeg ikke ønsker at Norge skal ta etter Storbritannia.
Og det faktum at Norge de siste årene har enda tydeligere befestet sin posisjon som det tryggeste landet å ferdes i trafikken i Europa.


Edit Promillegrensen er 0,5 i Skottland..       

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Synest varsling er innafor.  Det gir kanskje ei påminning om å huske å ta vester med til alle mann når man skal ut å trekke dagens teiner.   Det er langt viktigere arbeide en kampen mot hvitvin til rekene. 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

3 minutes ago, Sjeldenutpå said:

  Det er langt viktigere arbeide en kampen mot hvitvin til rekene. 

 

Nå er det vel ingen som nekter noen et glass hvitvin til rekene, men kanskje greit om den som har asnvaret for ikke bare seg selv, men også øvrige passasjerer er noenlunde nykter etter mitt syn.

Og spiser dere alle reker hver gang dere kaster trossene?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det hender jeg kjører båt uten promille selv om man skal ha 0,8. Det går fint det også..

 

Nuvel, dette med varsling er jo noe både politi og tollvesen sysler med selv. Fordi det har en forebyggende effekt.

Nå er ikke denne varslingen så spesifikk at man vet akkurat hvor man skal kjøre for å unndra seg kontroll.

Og det er gjerne det som er det springende punktet her, hvis politibåtens posisjon nermest plottes og offentliggjøres fortløpende.

Link to post
Share on other sites

Eller å ikke bli tatt for å ha begått et lovbrudd.  Litt som å holde vakt for en innbruddstyv etter mitt syn sånn rent prinsipielt.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

14 hours ago, Marwin said:

Har ikke vært her på en stund. Ser at promilleproblematikken (for enkelte...) er oppe til debatt. Igjen.

Min mening er at grensen kunne gjerne vært satt ned til 0,2. Hvorfor MÅ noen ha 0,8?

Test av reaksjonstid / mønster med / uten alkohol, burde være kjent for de fleste. På sjøen KAN ting skje fort.

Å kritisere politiet for måten de stopper en båt på, synes jeg er

 fåfengt å kaste bort tid på.

Så det Såhh!

 

Promillegrense er vel litt off topic, men kom gjerne med dokumenterte erfaringer som tilsier at det faktisk hjelper på uøykkesstatistikken med 0,2-grense. Det kan jo mot formodning ha skjedd ting på statistikkfronten siden temaet ble utdebattert i fjor. Og forfjor. Og året før.

 

For å skrive noe relevant så tror jeg det er mye mer effektivt å vise at de reglene som er faktisk håndheves. Når folk da driver med kontrollvarsling så tyder det vel på at folk flest vet de kan bli kontrollert, og så har du den faste prosentandelen som ikke kan tilpasse seg og må "outsmarte" systemet.

Link to post
Share on other sites

Vanskelig å dokumentere effekten av en grense på 0,2 når grensen er 0,8. Tror forøvrig at andre rusmidler enn alkohol er vel så viktig/farlig og kommer høyt på ulykkesstatstikken på veien?

Når det gjelder antallet som blir tatt for kjøring med promille så er denne helt riktig nokså konstant i antall, men i prosent betyr vel den at den har gått ned med tanke på at det er flere sjåfører, flere kjøretøy og folk kjører mer/lenger.

Jeg mener at man her også bør ta med i vurderingen at det også har blitt billigere med alkohol (folk har bedre råd) og lettere tilgjengelig.

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

6 hours ago, Mouche said:

Vanskelig å dokumentere effekten av en grense på 0,2 når grensen er 0,8. Tror forøvrig at andre rusmidler enn alkohol er vel så viktig/farlig og kommer høyt på ulykkesstatstikken på veien?

Når det gjelder antallet som blir tatt for kjøring med promille så er denne helt riktig nokså konstant i antall, men i prosent betyr vel den at den har gått ned med tanke på at det er flere sjåfører, flere kjøretøy og folk kjører mer/lenger.

Jeg mener at man her også bør ta med i vurderingen at det også har blitt billigere med alkohol (folk har bedre råd) og lettere tilgjengelig.

 

Knock yourself out, som de sier, det er visst ikke mye som sitter igjen fra tidligere års repetisjonsøvelser? Fritt etter hukommelsen; 0,2-grense på norske veier har ikke hatt målbar effekt på ulykkesstatistikken, 0,2-grense i Sverige har endret båtførernes holdning, men igjen ingen reell effekt i positiv retning på ulykkesstatistikken. Du skal ikke se bort ifra at jeg kanskje tror den differensierte grensen de har i Sverige kan ha noe for seg, men det ville jeg i såfall aldri innrømmet i denne gjøkebalja av en tråd.

 

Ellers noterer jeg meg årets nye argumenter, stor humor i dette, Moussé, folk har endelig fått råd til å drikke seg opp mot 0,8 så da må grensa ned? 

Link to post
Share on other sites

Ja, økonomi er (også) et element i denne diskusjonen, og pris (avgifter) brukes absolutt av myndighetene som et virkemiddel, men utover det så gidder jeg ikke kommentere ytterligere da liten grunn til å senke seg ned til ditt nivå og "morsomheter".

 

Dessverre finnes det ikke statistikk over promilleulykker i Norge etter 1996. Hvordan skal man da kunne vise om antall promilleulykker er blitt mindre?

 

Terje Assum, forsker ved Transportøkonomisk institutt, 10.06.2010

 

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev On 23.7.2019 at 13.05:

 

For egen del ville jeg ha foreslått 0,5 på sjøen for fritidsbåter som vi vel snakker om her. Hvis folk her anser det som for vanskelig å overholde så tyder det på andre, og større, problemer i livet.

 

 

Om du får vanskeligheter ved promille på 0.8, så er det ingen ting som hindrer deg fra å stoppe ved 0.5 vet du.

Link to post
Share on other sites

23 minutes ago, Mouche said:

Ja, økonomi er (også) et element i denne diskusjonen, og pris (avgifter) brukes absolutt av myndighetene som et virkemiddel, men utover det så gidder jeg ikke kommentere ytterligere da liten grunn til å senke seg ned til ditt nivå og "morsomheter".

 

Dessverre finnes det ikke statistikk over promilleulykker i Norge etter 1996. Hvordan skal man da kunne vise om antall promilleulykker er blitt mindre?

 

Terje Assum, forsker ved Transportøkonomisk institutt, 10.06.2010

 

 

Avgifter på alkohol brukes som et virkemiddel, men ikke for å stoppe folk fra å nå en promille over 0,2 på landeveien, jeg kan vel ikke noe for at du serverer slike festlige skrøner?

 

Skal vi møtes på halvveien og enes om at myndighetene heller ikke tar dette særlig seriøst? Selv om man seff har generell ulykkesstatistikk som også ville vist nedgang om 0,2 grensen hadde hatt betydning. 

 

Nei nå er Ramlösa tom, på tide å gå over til sterkere stoffer (mellanöl).

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Trenger ikke noen begrunnelse utover at et stort flertall i Norge ønsker 0,2 på sjøen, et politisk vedtak og så er det en realitet.

 

Selv syns jeg en kan begrense 0,2 til båter med potensiale for over 10 knop.

Link to post
Share on other sites

10 minutes ago, Pinkvin said:

Trenger ikke noen begrunnelse utover at et stort flertall i Norge ønsker 0,2 på sjøen, et politisk vedtak og så er det en realitet.

 

Selv syns jeg en kan begrense 0,2 til båter med potensiale for over 10 knop.

 

Trenger ikke noen begrunnelse om folkeviljen hadde ligget mer opp mot 1,5 heller? Har litt mer sans for vedtak basert på mere håndfaste fakta enn synsing blant folk og politikere. Dog, om folk flest føler seg utrygge med grense over 0,2 så senk den gjerne for meg, ikke noen grunn til å bidra til uhygge på vannet. Men folk flest må da gjerne også huske at ikke bare båtfører kan drukne med promille. Og så burde man kanskje hatt en promillegrense ved grilling og generelt landligge ved lystseilas, sånn for ikke å ødelegge hyggen? 

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Viktig å følge folkets rettsfølelse, som åpenbart er krenket når det er 0,2 for bil, med god grunn, og 0,8 for vannscooter eller RIB med passasjerer i 70 knop, noe som helt klart er uforståelig for alle. Med noen få og veldig aktive, på sosiale media, unntak.

 

La nå folket i Norge få viljen sin. La de få det gjelder gråte over tap av båtførerpromillen sin. Ingen bryr seg, tvert i mot, de beviser behovet for lik grense på sjø og land gjennom sin argumentasjon for å føre båt med promille.

 

Blir som vestdebatten dette, som kun viste at at enkelte båtfolk er flinke å fremstille alle båtfolk som korttenkte brødhuer.

 

Båtfolk flest ønsker 0,2 på sjøen. Da bør det bli noe av.

Link to post
Share on other sites

Sjeldenutpå skrev 16 minutter siden:

Folk flest

Er dette en mengdeangivelse i likhet med tidsbegrepet 'manns minne' ?  :wink:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

17 minutes ago, Pinkvin said:

Viktig å følge folkets rettsfølelse, som åpenbart er krenket når det er 0,2 for bil, med god grunn, og 0,8 for vannscooter eller RIB med passasjerer i 70 knop, noe som helt klart er uforståelig for alle. Med noen få og veldig aktive, på sosiale media, unntak.

 

La nå folket i Norge få viljen sin. La de få det gjelder gråte over tap av båtførerpromillen sin. Ingen bryr seg, tvert i mot, de beviser behovet for lik grense på sjø og land gjennom sin argumentasjon for å føre båt med promille.

 

Blir som vestdebatten dette, som kun viste at at enkelte båtfolk er flinke å fremstille alle båtfolk som korttenkte brødhuer.

 

Båtfolk flest ønsker 0,2 på sjøen. Da bør det bli noe av.

 

Regner med det foreligger en undersøkelse her? Hvor differensiert promillegrense og båtføreropplæring var alternativer også? Ikke dét? For ikke å krenke folks rettsfølelse burde man kanskje fjerne krav om eget sertifikat for MC? Det antar jeg er et folkekrav egentlig, inntil eget sertifikat for vannscooter blir en realitet? 

 

Nei det blir litt rart ... begrepet "almen rettsoppfattelse" brukes vel mest i strafferetten i sammenheng med straffeutmåling, min almene rettsoppfattelse reagerer feks på vesentlig lavere straffeutmåling ved drapsforsøk med våpen med hjul vs uten. Men de har satt opp trafikklys på Väderöarna så verden går framover ...

Link to post
Share on other sites

6 minutes ago, Jens_P said:

Er dette en mengdeangivelse i likhet med tidsbegrepet 'manns minne' ?  :wink:

 

Folk flest er mange, men den tause majoriteten er enda fler, tro det eller ei!

 

Manns minne synker med promillen, men det gjør jo folk flest også ... nei den var litt ufin (godt nede i dagens mellanöl nå ...)

Link to post
Share on other sites

quantumduck skrev 2 minutter siden:

godt nede i dagens mellanöl  

Grøn Tuborg er heller ikke å forakte etter ettermiddagens båttur. 

Og i morgen er det arbeidsdag! :smiley:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...