Jump to content

Betrakninger rundt båtulykker i sommer


Marida

Recommended Posts

Selv med plotter og radar kan man plutselig befinne seg et godt stykke fra der man tror man er i mørket når farten er høy. Har selv aldri ligget i planefart uten å kunne vurdere visuelt hvor jeg er med mindre jeg er godt utaskjærs og har radar.

Tror egentlig forslaget til Duppe er sarkastisk ment, og jeg mener også at å stole på plinging fra en app når man nærmer seg farer blir en falsk trygghet som vil slå helt feil ut på statistikken. 

Link to post
Komodo skrev 1 time siden:

Det kan selvsagt hende man kunne smøget seg forbi denne staken på feil side, det kunne jeg også funnet på å gjort..

Hvorfor ville du ta sjansen på det?

Ser stadig vekk båter som "kutter hjørner", av og til med kjedelige følger. 

At lokalkjente gjør det, er jo en ting. Og det å gå korteste vei var noe man gjorde den tida sløsing med drivstoff var fy fy. I dag er vel ikke det et argument. Mye tid sparer man vel heller ikke. Må på egne vegne innrømme at å gå ut til lysbøya før kryssing av Rakkebåene med en 22 fots seilbåt, var litt i overkant!

Link to post

Må man ha en sånn app, er mitt forslag å holde seg på land!   Nattseilas eller seiling i skumring er noe som krever 100% overvåkenhet nøye planlagt rute og kurser, samt at man til en hver tid vet hvor man er, i den grad det lar seg gjøre

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post

Loggen fra politiet viser at det tok 32 minutter for redningsskøyta å komme frem ulykkesstedet.

– De har krav om at redningsskøyten går fra land 30 minutter etter de mottok første varsel. Her var de fremme på selve ulykkesstedet etter 32 minutter. Det vil jeg berømme dem for, sa beredskapsvakt Stig Fredriksen i Redningsselskapet om responstiden.

I loggen fremgår det også at Redningsselskapet mente at båten måtte ha truffet et annet skjær før den ble liggende på Løkkaskjæret i Namsfjorden

 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/WbxAAa/baatulykken-i-namsos-frivillige-var-foerst-paa-ulykkesstedet?utm_source=vgfront&utm_content=row-1

Redigert av -morten- (see edit history)

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post
Marida skrev for 3 timer siden:

 

Er ikke sikker på om dette er bare menn, har sett mye rar kjøring fra det andre kjønn i skjærgårdjeeper i løpet av sommeren.

 

At menn er overrepresentert i slike ulykker har vel mer sammenheng at det er vi som i de fleste tilfeller fører båtene. I prosent kan det hende det ser annerledes ut.

 

Redusert dømmekraft henger som regel litt sammen med alkohol uten at det er tilfelle i denne saken som er nevnt her

 

godt mulig at både arbeiderpartiet og han sjåføren var helt nyktre

i så fall er solid dårlig vurderingsevne utvist

 

vet ikke egentlig om jeg synes at dette var noe særlig tragisk,

speedsjark i godt driv i bekmørke i urent terreng --> ulykke, ikke noe særlig tragisk med det

 

V8 rules.

 

Link to post
On 7/30/2019 at 4:02 PM, Sjeldenutpå said:

 

 

2 minutes ago, janet said:

 

godt mulig at både arbeiderpartiet og han sjåføren var helt nyktre

i så fall er solid dårlig vurderingsevne utvist

 

vet ikke egentlig om jeg synes at dette var noe særlig tragisk,

speedsjark i godt driv i bekmørke i urent terreng --> ulykke, ikke noe særlig tragisk med det

 

 

Det er jeg enig i selv om slike ord kan virke støtende på noen. Merklig hvordan alle dødsulykker som involverer mer eller mindre kjente personer konsekvent omtales som tragisk av media. Men, selvfølgelig så oppleves det som en tragedie for de nærmeste pårørende. 

Link to post
Guest Avmønstret#

For 30 år siden eller så gikk ikke folk i planefart om natta i indre skjærgård. Nå er det standarden at en gjør det.

 

Synd å si men en gjorde rett "i gamle dager".

.....

 

Det er farten som dreper i disse sakene. 

Link to post

Stresset på landjorda har flyttet ut på havet... 

 

Må frem. Fort!

 

Hadde man roet ned så hadde det nok vært "pisse over ripa" og andre tilsvarende ulykker som hadde dominert.

 

Første dødsulykken jeg husker som dette var i Grimstad i det som egentlig er et 5 knop område. Alkohol, høy hastighet og mørke. Traff et skjær, hoppet, båten snudde opp ned i luften og landet på en holme.

 

Hadde vært så deilig om man kunne "fått tilbake snekkepilsen"* og det hadde blitt mote å ikke føre båt i hastigheter over 10 knop i mørket...

 

*Uten de store stereoanleggene ?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
2 hours ago, Big Horn said:

Tror egentlig forslaget til Duppe er sarkastisk ment, og jeg mener også at å stole på plinging fra en app når man nærmer seg farer blir en falsk trygghet som vil slå helt feil ut på statistikken. 

 

Hvorfor skulle det være sarkastisk? I bil kommer det pling fra GPSen bare fordi en kjører litt for fort, og slik har det vært i tiår allerede og til båt er det allerede planlagt tilsvarende for grunner osv, se her: https://www.kystverket.no/Nyheter/2017/juni/tryggere-navigering-for-fritidsbater/

 

Problemet er at det ikke er lansert ennå. Burde høyere på prioriteringslista og relatert til tema her er det dette media burde ta mere tak i. Det finnes nå også ekstremt detaljerte sjøkart som militæret har laget med sonar på fly som burde bli frigitt til kartverket og almennheten slik at alle grunner blir kjent.
 

testtokt-fritidsapp-4b.jpg?preset=TopIma

Link to post
Grand Banks jr skrev 1 time siden:

Stresset på landjorda har flyttet ut på havet... 

 

Må frem. Fort!

 

Hadde man roet ned så hadde det nok vært "pisse over ripa" og andre tilsvarende ulykker som hadde dominert.

 

Første dødsulykken jeg husker som dette var i Grimstad i det som egentlig er et 5 knop område. Alkohol, høy hastighet og mørke. Traff et skjær, hoppet, båten snudde opp ned i luften og landet på en holme.

 

Hadde vært så deilig om man kunne "fått tilbake snekkepilsen"* og det hadde blitt mote å ikke føre båt i hastigheter over 10 knop i mørket...

 

*Uten de store stereoanleggene ?

 

med mange snekkepils og uten lanterner er stort stereoanlegg nødvendig for å varsle om at man er i nærheten

......

husker med gru min egen ungdom (indre Oslofjord) stadig farting (fra Asker)  til  Badeparken i Drøbak med betydelige

mengder fyll  og fest

dette pågikk til langt utover høsten (BEKMØRKT)

tilbake til Asker, mellom Nesøya og fastlandet, langt utpå natta etter et betydelig antall snekkepils

full peis - 40 pluss knop

 

dette gikk bra, år etter år, det skal sies at vi kjente farvannet ut og inn og visste på prikken hvor  uvennlige skjær var,

men allikevel ....

 

hadde ikke funnet på slikt i dag

 

V8 rules.

 

Link to post
janet skrev 31 minutter siden:

 

med mange snekkepils og uten lanterner er stort stereoanlegg nødvendig for å varsle om at man er i nærheten

 

 

Ha ha. Det er derfor man trenger sub i båt altså..?

 

Godt å høre at det er et tilbakelagt kapittel. 

 

Med "snekkepils" mener jeg fart på 5-6 knop... 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Key Freak skrev for 6 timer siden:

Enig. Og samtidig er det dessverre noen forståsegpåere som melder til media at de syntes det gikk lang tid... :nonod:

Er det de som kom først til etter å ha hørt smellet du sikter til?
Jeg har stor forståelse for at de syntes tiden gikk sakte med en båtmotor på fullt turtall og ett utilgjengelig ulykkested der det mest sansynlig var mennsker i yteste nød som trengte umidelbar hjelp.
Ville vel ordlagt meg anledes enn å kalle de desverre noen forståsegpåere om hvordan de opplevde sitvasjonen og hva de i adralin rus uttalte til mediene umidelbart etter hendelsen.
Når nå vi sofa synserene har loggen så kan vi konstantere i ettertid at det er lite å sette fingeren på når det gjelder redningsaksjonen

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Grand Banks jr skrev for 2 timer siden:

Hadde man roet ned så hadde det nok vært "pisse over ripa" og andre tilsvarende ulykker som hadde dominert.

 

Om man bruker statistikken (Sjøfartsdirektoratet sin) som faktabakgrunn, og ikke media tror jeg fortsatt disse dominerer.

De omtales dog ikke i så store bokstaver. Det skaper ikke like mange 'klikk' eller løssalgseksemplarer å omtale dem på førstesiden.

 

Uansett like tragisk for de som plutselig mangler en eller flere nære.

 

Fra husken: Innaskjers, stille vær, lav hastighet, åpen båt, mann 40-60 dominerer fortsatt blant fatale ulykker med fritidsbåt.

 

Link to post
5 hours ago, Duppe said:

På tide at det blir utgitt en topp og gratis app til telefon som automatisk piper og blinker når fare truer, og ikke bare de vanlige kartene man selv må finne ut av. En enkel sak det er bare å skru på.

 

Problemet er at en slik app vil gjøre det enda farligere for endel brukere. Kartene må holdes oppdatert (det er mange som ikke gjør dette), GPS-posisjon er ikke alltid 100% korrekt, det kan være forsinkelse/treghet som gjør at treffer noe før man får beskjed om fare, pluss en hel masse andre ting.

 

Det er også mange uoppdagede og ukjente grunner langs Norges kyst, og sammen med alle tekniske (og menneskelige) utfordringer kan man ikke stole 100% på en slik enhet. Og kan man ikke stole 100% på den så er den i beste fall overflødig og i verste fall livsfarlig for brukeren og andre.

 

Og hvis en slik app får folk til å gasse på i mørket så utsetter de alle andre sjøfarende for fare. Har man appen er det jo bare å gi bånn gass til alarmen piper, ikke sant? 

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post

Jeg skal ikke mene for mye om denne spesielle ulykken. Kjenner meg dog igjen i dette med å ferdes i fart - dog sjelden i mørke. Jeg kjører stort sett bare i kjent farvann hvor jeg har båtet i over 20 år. Kjenner til mange av grunnene som ikke er merket med staker, og enda viktigere: Vet hvor det er trygt farvann. Selv da har jeg flere ganger blitt overrasket over at jeg har vært nærmere noen av disse grunnene jeg kjente til, enn jeg trodde.

 

Jeg vil ikke spekulere videre rundt hva om har skjedd her, men det er en kraftig påminner om både hvor potensielt farlig båtkjøring i fart kan være, og hvor viktig det er utvise god dømmekraft og kontinuerlig foreta en sikkerhetsvurdering - det være seg rundt fart, rutevalg, sikt, promille mm.

 

Jeg skal heller ikke være mer breial enn at jeg innrømmer at jeg av og til tar meg selv i å ha sviktet i sikkerhetsvurderingen.

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post
Duppe skrev for 2 timer siden:

 

Hvorfor skulle det være sarkastisk? I bil kommer det pling fra GPSen bare fordi en kjører litt for fort, og slik har det vært i tiår allerede og til båt er det allerede planlagt tilsvarende for grunner osv, se her: https://www.kystverket.no/Nyheter/2017/juni/tryggere-navigering-for-fritidsbater/

 

Problemet er at det ikke er lansert ennå. Burde høyere på prioriteringslista og relatert til tema her er det dette media burde ta mere tak i. Det finnes nå også ekstremt detaljerte sjøkart som militæret har laget med sonar på fly som burde bli frigitt til kartverket og almennheten slik at alle grunner blir kjent.
 

testtokt-fritidsapp-4b.jpg?preset=TopIma

Hei

 

Å skulle digitalisere seg ut i fra hvert ansvar på veien, i lufta eller sjøen er ikke en retning jeg er enig i.

uansett hvilket fremkomstmiddel som benyttes, må det utvises en edruelighet fra ansvarlig fører.

da mener jeg fokus, kunnskap og vurderingsevne til å kunne opptre aktsomt.

Redigert av KaRoBa (see edit history)
Link to post
Mare Nostrum skrev for 5 timer siden:

Hvorfor ville du ta sjansen på det?

 

Av flere grunner, men mest nysgjerrighet. Men legg merke til at jeg snakker om tomgangskjøring med motoren tiltet opp og utkikk i baugen. Snakker da ikke om å kutte en sving for å spare 30 sekunder, men heller å utforske bukter osv. for å finne nye plasser å fortøye. På den aktuelle plassen ville jeg aldri funnet på å passere på innsiden i normal hastighet, og i alle fall ikke i mørket. Det er vel liten tvil om at hvis man følger med på kartplotteren, evt. papirkartet for de som sverger til det, ville man med letthet se at det ikke er farbart på innsiden av staken. Her kan de umulig ha sett på kartet og fulgt med hvor de kjørte.

 

Like fullt er det jo en tragisk ulykke. Alle dødsulykker er tragiske, enten det er kjendiser eller mannen i gata som forulykker. 

Link to post

I sympati med pårørende og folk som blir berørt så blir det dessverre satt for lite fokus på faktisk årsak. Tenk om vi alle kunne lært av slike ulykker. Selv om vi ikke vet noe om alkohol i denne ulykken, så har dessverre alkohol ofte vært en medvirkende årsak til mange båtulykker de siste årene, og ofte de som skjer nattestid i høy fart. 

 

 

Link to post
janet skrev for 3 timer siden:

husker med gru min egen ungdom (indre Oslofjord) stadig farting (fra Asker)  til  Badeparken i Drøbak med betydelige

mengder fyll  og fest

dette pågikk til langt utover høsten (BEKMØRKT)

tilbake til Asker, mellom Nesøya og fastlandet, langt utpå natta etter et betydelig antall snekkepils

full peis - 40 pluss knop

 

dette gikk bra, år etter år, det skal sies at vi kjente farvannet ut og inn og visste på prikken hvor  uvennlige skjær var,

men allikevel ....

Jeg er også oppvokst i ett slikt miljø der vi kjørte hjem i fra brygga i Tønsberg utalige ganger med høy promille over mange år
Heldigvis gikk vi tidlig i perioden på en rød hovedled stake i godt driv med de rette personene i båten som trenkte denne vekkeren.
Etter det så var ikke min båt i plan en eneste gang hjem i fra byen og det tror jeg knapt de andrers var heller.
 Det ble fast takst å puttre hjem med nattmat og når denne var fortært så var vi fremme.
Hyggelig hadde vi det også
 

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...