Jump to content

Betrakninger rundt båtulykker i sommer


Marida

Recommended Posts

Lingefan skrev for 9 timer siden:

Alternativet til å legge båten i halvplan var i flere av tilfellene å måtte bråbremse

Seilbåter er ikke utrustet med brems. Ferden må planlegges i detalj.

Men jeg sluttet å bry meg for flere år siden. Folk har ferdes på kysten under seil i mange hundre år før den første motorbåt dukket opp. Både utaskjærs og innaskjærs. Uten andre problemer enn at man kanskje må ro litt hvis vinden uteblir.

Og, en ting har jeg lært, hvis jeg berger seila og fyrer opp jerngenuaen, så sutrer bobilsjåførene over seilbåtene som alltid går for motor.

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Må bare nevne at i drøftinger som dette så er seilbåter for motor = motorbåter for meg. Er ikke noe skille mellom seilere og motorbåtfolk i dag. Og de kommer i alle ferdighetsvarianter, men de som har mast lager i det minste ikke særlig med bølger :-)

 

 

Link to post
Share on other sites

Hørte en på VHF kanal 16 i går som omtrent sa "Jeg seiler og går for motor, har jeg da vikeplikt for ferga?"

 

Snodig spørsmål.

 

For øvrig står det vel seiling forbudt i det trangeste i Havstensund.

 

Min datter tok båtførerbeviset for ikke lenge siden og fikk med et spørsmål fra meg. "seilbåter med seil oppe og motor i gang, er de seilbåt da eller motorbåt" Hun fikk da til svar at de er motorbåt, enten motoren brukes til lading eller varming av varmtvann.

 

For øvrig tragisk med enda en ulykke

Link to post
Share on other sites

En motorbåtfører som møter en seilbåt med seiføring må selvsagt betrakte båten som en seilbåt og vike uansett om motoren I seilbåten er I gang. Det er vel ikke noen tvil om det? 

 

Oppstår det et sammenstøt blir det vanskelig å bevise om det var kjølevann eller oppvaskvann som kom ut fra skutesiden.

 

Men det er ikke seilbåtene som er årsaken til ulykkene på sjøen, det er motorbåtene som står for. Det dreier seg ofte om uvettig kjøring , manglende erfaring og rus.

Link to post
Share on other sites

Det går også ann å planlegge litt frem i tid. Funker faktisk veldig bra. Dreie litt, endre litt fart. Så trenger ingen å "vike" eller "vente". 

 

Men folk viser ikke hensyn på land lengre, så hvorfor skal de det på fjorden? 

 

Vi trenger ikke flere regler. Folk må bare skjerpe seg. 

Ship o'hoi  :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Men tilbake til ulykker om natta. 

Nå vet jeg ikke hvordan det er i Trøndelag, men på sørlandet er det stort sett 5knop 50m fra land om sommeren. Hvis du drar langt opp på land, så har du fort brutt den regelen. 

 

Fler folk burde bare holdt seg på land hele tiden. 

Ship o'hoi  :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 8 timer siden:

Helt unødvendig å seile gjennom de smaleste sund midt i fellesferien. Hvis det ikke er mulig å holde styrbord i leia og ta et visst hensyn er det fullt mulig å ta ned klutene og starte motoren. Hvis du på død og liv skal seile kan du jo seile utaskjærs. 

Synes det er veldig hyggelig å seile i Sverige. De lokale seilbåtene seiler i leia, og da gjør vi det også. Hyggelig å se alle som seiler der. Svenske båter seiler, de norske seiler ikke. "Plager" vel i hovedsak norske motorbåter ved å seile i leia. . Min holdning er at om man gjør som de lokale så gjør man sjelden noe feil. Tar selvfølgelig ned seilene i Soten kanalen. Eller i april eller september er jeg ikke helt sikker, men det er ikke da det er problematisk. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Tenk litt på det, sterkt trafikkert farvann med hytter og mange som nyter livet i fjæra så har du en gruppe båter som i all hivedsak glir mer eller mindre lydløst gjennom vannet, uten eksos, uten å lage bølger. 

 

Hvem er det som viser hensyn og hvilke båter er det som burde gå andre steder/leder?

 

Burde ikke eksosbåter trekke ut av trange farvann i hektiske perioder? Det er vel i hovedsak mengden motorbåter, med og uten mast, som lager problemer, ikke de som seiler.

Link to post
Share on other sites

Marida skrev 1 time siden:

Hørte en på VHF kanal 16 i går som omtrent sa "Jeg seiler og går for motor, har jeg da vikeplikt for ferga?"

 

Snodig spørsmål.

 

Svaret kan vel strengt tatt være både et ja og et nei avhengig av hvor dette var (trangt farvann, eller ikke)?

 

Og selv om det ikke var et trangt farvann så kan jo også riktig svar være ja, eller nei, avhengig av hvem som hadde den annen part på sin styrbord eller babord side?

 

Eller?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg har to motorbåter. Men liker bedre å møte seilbåter på fjorden enn mange motorbåter. Jeg har stort sett bare gode erfaringer med seilbåtførere. Det samme kan jeg ikke si om motorbåtene. Dersom du er opptatt av å være hensynsfull og ikke pukke på din "rett" (som du sjelden har) må du etter mitt skjønn være litt uheldig dersom du ofte føler deg plaget av seilbåter. Noen ganger ligner det på bilister som føler seg plaget av syklister . . . .

 

Hovedforskjellen er sikkert mye grunnet fartspotensialet. Dersom du er litt fartsgal velger du nok ikke seilbåt. Noen velger tydeligvis å tilbringe ferien i 30 knop for å komme fortest mulig til land. Og noen tror det er OK å bryte alle fartsgrenser og frese gjennom trange farvann i plan bare de ikke lager store bølger. Da blir for meg seilbåtene det positive alternativet, enten de går for seil eller motor . . .

 

Men når det er sagt, de fleste jeg møter på sjøen er hyggelige og hjelpsomme folk . .

 

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

pipe skrev for 2 timer siden:

Hvis man selv ikke klarer å ta bort en av de tre faktorene tviler jeg litt om man klarer å følge enda en ny lov.

 

Hvis det er slik at den omtalte ulykken ikke dreier seg om alkohol så har jo fører rett til å kjøre så fort han bedømmer det forsvarlig hvis ikke det er annen fartsgrense der. Hadde det vært en fartsgrense etter mørkets frembrudd så hadde disse profilerte personen kanskje tatt det mer med ro. Jeg kan ikke se noe grunn til å kjøre fortere enn 5-8 knop i mørket/skumringen nære land.

Link to post
Share on other sites

Barbaria skrev 5 minutter siden:

kanskje tatt det mer med ro

 kanskje det  . . ?

 

Jeg har båt i et trangt sund med 5 knops fartsgrense. Småbåter og store riber drar stadig forbi i fullt pla , både dag og natt. Noen tror tydeligvis at fartsgrensen kun er til for at du ikke skal lage bølger.

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev 7 minutter siden:

 kanskje det  . . ?

 

Det hadde vel neppe vært bedre der med fri fart..? Problemet er at det er for lite kontroll kombinert med for liten straff.

En straffeutmåling ala bil med bot på 1,5 ganger brutto månedslønn samt tap å rett til å kjøre båt en sommer ved gjentatte "forseelser".

Få private aktører til å håndheve reglene på vegne av staten om ikke de selv har ressurser, mer jobb til alle.

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 1 time siden:

 

Svaret kan vel strengt tatt være både et ja og et nei avhengig av hvor dette var (trangt farvann, eller ikke)?

 

Og selv om det ikke var et trangt farvann så kan jo også riktig svar være ja, eller nei, avhengig av hvem som hadde den annen part på sin styrbord eller babord side?

 

Eller?

 

Går for motor OG møter nyttetrafikk?????

 

Den diskusjonen gidder jeg ikke å begynne med, men for meg er svaret innlysende

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev for 3 timer siden:

I går kom en seiler rundt en holme fra babord og skulle passere foran oss. Han tok oss igjen skrått inn fra babord og krysset 3 meter foran oss. Vi kjørte begge gangene 4-5 knop. 

 

Generelt er det vel noen regler som sier noe om hvor lenge etter passering man fortsatt regnes som innhentende? Og noen vinkler som definerer når man er på innhentende og når på kryssende kurs? Uansett kan man i sånne situasjoner passere aktenfor selv om man ikke må. 

Link to post
Share on other sites

6 hours ago, quantumduck said:

 

Så står vi fortsatt igjen med spørsmålet om hva problemet er med hjelpemidler. 

 

Man kan lage alle verdens, men grunnmuren må ikke forvitre. Så kan man diskutere hva grunnmuren skal bestå av...

Nye/for mange hjelpemidler kan i noen tilfeller skape nye utfordringer, så greit å tenke seg om to ganger før man setter opp dette som den "magiske løsningen" på problemer som skapes av helt andre grunner (dårlig dømmekraft?)


Og det er ikke nødvendigvis en samfunnsoppgave, men kommersielle hensyn kan så klart ivareta dette hvis det er sterkt nok ønsket.

 

Link to post
Share on other sites

 

Mouche skrev for 2 timer siden:

 

Svaret kan vel strengt tatt være både et ja og et nei avhengig av hvor dette var (trangt farvann, eller ikke)?

 

Og selv om det ikke var et trangt farvann så kan jo også riktig svar være ja, eller nei, avhengig av hvem som hadde den annen part på sin styrbord eller babord side?

 

Eller?

Denne tråden bør stenges umiddelbart . Tråden var ment å handle om betraktninger rundt ulykker  men har utviklet seg til å handle om  seilbåter. Trykk på knappen moderator 

Link to post
Share on other sites

11 hours ago, Komodo said:

For en merkelig konklusjon! Det han skriver er at noen ganger kan det være vanskelig å ta nok hensyn. Har full forståelse for det.

 

 

 

Enig med Lingefan her. Helt unødvendig å seile gjennom de smaleste sund midt i fellesferien. Hvis det ikke er mulig å holde styrbord i leia og ta et visst hensyn er det fullt mulig å ta ned klutene og starte motoren. Hvis du på død og liv skal seile kan du jo seile utaskjærs. 

 

Et eksempel er Sotenkanalen. Før inngangen til kanalen et det et skilt med "Ta ner seglen". Det sier vel nok.

 

Han baserer seg på et henysn som til dels er urimelig å ta. Hvem som skal fortrenge hvem er en umulig diskusjon i så måte. 

Er det lov å seile der? Flott - da må man forholde seg til det, og ikke kreve at man skal gå for maskin. Så får man lære seg å håndtere det på beste mulige måte. Det sagt er det ikke om å gjøre å være idiot - så seilere kan bestrebe å være smidige innenfor sine rammer.

 

 

Link to post
Share on other sites

13 hours ago, Lingefan said:

 

Ja, hvis de absolutt skal seile. De kan jo heller gå for motor om det er så vanskelig å holde styrbord i de smale sundene. Slik oppfører de seg og holder flyten og samspillet med alle andre. De som velger å «utsette seg» for å være i en seilbåt har uansett ikke dårlig tid. Da hadde de hatt en annen båttype. Så hvorfor drive med slik håpløshet overfor andre båter og lage kaos?

PS - det er flere flinke seilere. Og det finnes idioter i motorbåter også, men det var spesielt mange seilere som dummet seg ut i sommer. Stort sett går det jo greit ellers.

 

Se svaret over - samme sak.

 

De som velger å utsette seg for å være motorbåt, seilbåt, kajakk eller svømmer om så får forholde seg til virkeligheten og at alle har lov å være der.  Er som i bilverden - syklister og fotgjengere kan være steder man som bilist gjerne skulle sett at de ikke var. Men man forholder seg til det og på en smidig måte tilpasser seg - uten å drive tette passeringer eller i altfor høy fart etc.

Link to post
Share on other sites

Marida skrev 1 time siden:

 

Går for motor OG møter nyttetrafikk?????

 

Den diskusjonen gidder jeg ikke å begynne med, men for meg er svaret innlysende

 

Hvis du går for motor OG møter nyttetrafikk i det som ikke er trangt farvann så gjelder vanlige regler mht vikeplikt. Vis gjerne til hvilken regel, eller hvilke regler, som sier noe annet?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

pacuare skrev for 3 timer siden:

Synes det er veldig hyggelig å seile i Sverige. De lokale seilbåtene seiler i leia, og da gjør vi det også.

Har vel egentlig registrert det samme. Det å berge seil og starte motor ser ut til å være et særnorsk fenomen.

 

Re ulykker. Her i mitt hjørne av skauen er det vel en viss forbindelse mellom hyttefolket og ulykker. Folk som bare bruker båten fire uker i året og ikke har den helt store rutinen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...