Jump to content

Betrakninger rundt båtulykker i sommer


Marida

Recommended Posts

Guest Avmønstret#
Fiocchi skrev On 14.8.2019 at 14.59:

Sorry, Pinkvin, men du er helt på jordet!

Du tolker fritt etter eget syn uten noe som helst grunnlag i virkeligheten, den ene idiotpåstanden følger den andre.

 

Og med den "kraftsalven" mot person i ett forum så etablerer du dine påstander som svært pålitelige. Eller kanskje ikke? :-) Hva tenkte du å oppnå ved å erklære andre meninger som idiotpåstender uten rot i virkeligheten? 

 

Fiocchi skrev On 14.8.2019 at 14.59:

 

1. Forsikringsselskapet har ingen rett til innsyn i din journal.

 

Selvsagt ikke, men hvis du har tegnet en avtale som gir de rett til innsyn så har de det. 

 

Fiocchi skrev On 14.8.2019 at 14.59:

Det du samtykker i er at forsikringsselskapet kan få se relevant informasjon på det tidspunktet du tegner forsikringen. Fastlegen din avgjør hva som er relevant.

 

Har faktisk egenerfaring på dette. I praksis går forsikringa gjennom alt og fastsetter selv hva som er relevant. Om legen skulle gjøre det så måtte forsikringa betalt legen min for å gå gjennom journalen, det ville være ekstremt tvilsomt etisk. 

 

Fiocchi skrev On 14.8.2019 at 14.59:

Forsikringsselskapet har ikke lov til å bruke disse opplysningene til annet enn det som gjelder den aktuelle forsikringen.

 

Så om det har vært fremmet et erstatningskrav ifht en helseforsikring så vil ingen som har gått gjennom sakspapirene i den saken jobbe på en ny sak hvis det kommer et erstatningskrav knyttet til en båtforsikring? Forklar gjerne hvordan dere har organisert det? 

 

Fiocchi skrev On 14.8.2019 at 14.59:

2. Forsikringsselskapet får ikke ut opplysninger om din eventuelle promille uten at det har blitt reist sak av påtalemakta, eller at du gir samtykke til dette.

 

Sier du at det er greit å underslå informasjon ovenfor foriskringa, evt. lyve om hvor mye man har drukket før en hendelse som utløste et forsikringskrav? 

 

Fiocchi skrev On 14.8.2019 at 14.59:

 

Ro ned skrivekløa litt nå, du driter deg ut når du farer med sånt vrøvl.

 

 

Så du, som erklærer andre for å være "uten rot i virkeligheten, kommer den ene idiotpåstanden etter den andre, vrøvl, driter seg ut" osv påberoper deg stor troverdighet. Kan du forklare hvorfor? Jobber du i forsikring selv kanskje? 

 

Som saksbehandler i forsikringsoppgjør da kanskje... 

 

Så du er en av de som sørger for at dette går ordentlig for seg innen forsikring da kanskje, mens kundene kommer med ene idiotpåstanden etter den andre uten rot i virkeligheten, vrøvl, driter seg ut osv? 

 

Skjønner det sitter løst å hevde at alle andre er idioter da. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 19 timer siden:

Morsomt å se så mange innlegg nå som ikke går på sak, men kun på person, godt jobba folkens!:thumbsup:

 

Kanskje jeg traff noe allikevel som ble litt "ubehagelig" å måtte forholde seg til?

Jeg svarte på det du skrev. Hvis du anser det å gå på person skal jeg legge det på hukommelsen, og ta utgangspunt at du er ett troll. Godt å vite hva folk står for.

Link to post
Share on other sites

nie skrev for 4 timer siden:

 

Det tviler jeg på.

Men som observatør på sidelinjen må jeg jo si at jeg synes at @dobsen62 sin statistiske tilnærming til brukere og antall produserte innlegg er interessant :-)

 

Så sant så sant...

Dagene ved kjøkkenbordet uten engang et vindu å se ut, gir de mest ekstreme utslag... 

??

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 1 time siden:

 

Så sant så sant...

Dagene ved kjøkkenbordet uten engang et vindu å se ut, gir de mest ekstreme utslag... 

??

 

Kan se ut som du glemte "googling" og "bitterhet", en ren forglemmelse? Vi er vel ikke bare littebittegranne opptatt av person og lite på sak, er vi vel?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

pacuare skrev for 3 timer siden:

Jeg svarte på det du skrev. Hvis du anser det å gå på person skal jeg legge det på hukommelsen, og ta utgangspunt at du er ett troll. Godt å vite hva folk står for.

 

Jeg kan ikke se at jeg har kommentert ditt innlegg eller vist til deg så hvis du føler deg truffet av hva jeg skrev så får det helt og holdent stå for din egen regning.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Seilerslask skrev for 3 timer siden:

Det er kombinasjonen av den rette stevnen som hogger tak, og steppene bakover som kikke har grep i vannet, som gjør disse båtene problematiske. Båten roterer sideveis rundt det første steppet på midten av båten slik at passasjerene bli slynget ut.

Men så lenge båten er ce merket er tydeligvis alle fornøyd.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
L0L skrev for 2 timer siden:

Det er kombinasjonen av den rette stevnen som hogger tak, og steppene bakover som kikke har grep i vannet, som gjør disse båtene problematiske. Båten roterer sideveis rundt det første steppet på midten av båten slik at passasjerene bli slynget ut.

Men så lenge båten er ce merket er tydeligvis alle fornøyd.

 

Er ikke det sånt en risikerer når en går i 50+ knop i en liten og, relativt sett, lett båt uansett konstruksjon?  

 

Jeg har null erfaring med hurtiggående båter men vil umiddelbart tenke at det er livsfarlig å sitte utsikret i en åpen båt i så stor fart med mindre det er speilblankt og en går rett frem.. vel, knapt da heller forsåvidt.. 

Link to post
Share on other sites

L0L skrev for 11 timer siden:

Det er kombinasjonen av den rette stevnen som hogger tak, og steppene bakover som kikke har grep i vannet, som gjør disse båtene problematiske. Båten roterer sideveis rundt det første steppet på midten av båten slik at passasjerene bli slynget ut.

Men så lenge båten er ce merket er tydeligvis alle fornøyd.

 

Det var visstnok erfarne folk i denne båtulykken. Men da bør de vite å kjenne sin båt. Synd at det å bli kjent med båten kan føre til dødsfall ved feil. Den har sannsynligvis tverret, altså mistet grepet plutselig i en sving i svært høy hastighet. Ulykkesbåten har 725hk og gjør over 80 knop. En slik båt bør det være båtsertifikat for å få lov til å føre. Men hadde denne ulykken vært unngått med 0,2 promillegrense, båtførerkort og alle verdens regler? Neppe. Ulykker skjer dessverre uansett.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Lingefan skrev for 1 time siden:

 

Det var visstnok erfarne folk i denne båtulykken. Men da bør de vite å kjenne sin båt. Synd at det å bli kjent med båten kan føre til dødsfall ved feil. Den har sannsynligvis tverret, altså mistet grepet plutselig i en sving i svært høy hastighet. Ulykkesbåten har 725hk og gjør over 80 knop. En slik båt bør det være båtsertifikat for å få lov til å føre. Men hadde denne ulykken vært unngått med 0,2 promillegrense, båtførerkort og alle verdens regler? Neppe. Ulykker skjer dessverre uansett.

 

Ikke usannsynlig at det kunne vært unngått med høyhastighetssertifikat. Med mindre en mener kompetanse og erfaring ikke har noe å si ifht å føre slike båter da? 

 

Ikke minst vil enhver terskel redusere antallet. En ting er å ha penger til slike båter, noe annet er å ha tid og lyst til å sertifisere seg for å bruke en slik båt. 

-------

Forsåvidt så aner vi ikke noe om hvordan denne konvoien forholdt seg til å føre båt i ruspåvirket tilstand heller, om de kjørte rusfri policy iom at dette er ekstremt krevende båter å føre, eller om de kjørte "la oss ta noen styrepils så lenge vi ikke går over 0,8". En må vel nesten tro at de var restriktive, dette er vel ikke en båttype og fart man oppsøker med promille opp mot 0,8.  

Link to post
Share on other sites

Lingefan skrev for 3 timer siden:

 

Men hadde denne ulykken vært unngått med 0,2 promillegrense, båtførerkort og alle verdens regler? Neppe. Ulykker skjer dessverre uansett.

 

Var fører påvirket av alkohol siden du spør/nevner dette?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 9 timer siden:

Ikke usannsynlig at det kunne vært unngått med høyhastighetssertifikat. Med mindre en mener kompetanse og erfaring ikke har noe å si ifht å føre slike båter da? 

Får man kompetanse og erfaring av noen timers opplæring?
Jo da, det er selvfølgelig bedre enn ingen ting men syntes noen av dere har en stor tiltro til hva noen timers praktisk opplæring i båt kan utrette.
Det blir som med bilkjøring at kompetanse og erfaring er noe man bygger opp ved praksis over år.

Link to post
Share on other sites

30 minutes ago, pipe said:
9 hours ago, Pinkvin said:

Ikke usannsynlig at det kunne vært unngått med høyhastighetssertifikat. Med mindre en mener kompetanse og erfaring ikke har noe å si ifht å føre slike båter da? 

Får man kompetanse og erfaring av noen timers opplæring?
Jo da, det er selvfølgelig bedre enn ingen ting men syntes noen av dere har en stor tiltro til hva noen timers praktisk opplæring i båt kan utrette.
Det blir som med bilkjøring at kompetanse og erfaring er noe man bygger opp ved praksis over år.

 

Det er rart det der... på veien har man både (nå) både trafikalt grunnkurs, mørkekjøring, langkjøring, bykjøring, masse timer etc...

 

Og så skjer det likevel ulykker? Selv om det bare er lov å kjøre 30,50,60,70,80,90,100,110.....

 

Noen tror til evigheten på at et papir løser problemet. Men som det heter, den siste idiot er ikke født (les det på to måter; there is no idiot proof...)

Link to post
Share on other sites

Nå er det vel ikke papiret som er løsningen, men det som går forut for at man får dette papiret. Selvfølgelig er man ikke utlært etter kjøeopplæring det være seg bil, båt eller fly, men trolig er man litt bedre rustet enn uten et slikt papir.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Tullebukk kan man vel være uansett fart og/eller promille. Her i Strömstad var det i formiddag full fart på VHF'en. To kajakker hadde tatt turen rundt Gule Humpen. Begge hadde rullet og havnet i vannet ut for Tjurpannan. Tilsvarende Hummerberget i Larvik. For norsk sammenligning. Den en padleren gjort rede for, 'ambulanse på vei mot Tjurpannan, søker fremdeles etter den andre'. Så her var det vel kun manglende vurderingsevne som lå til grunn. Verken fart ellet promille i bildet. WSW rundt 12 m/s. Mye er i bygene som kom spaserende innover.

Link to post
Share on other sites

For noen år siden så jeg på ett par hundre meter en kajakkpadler gå rundt.
Gikk bort til der han gikk rundt og baket bort til han med tilbud om å bruke min store badeplattform til å ordne opp på.
Fikk takk men nei takk da han øvde på egen redning og slik jeg forsto det hadde han veltet med vilje.
Hvorfor fortelle om dette her?
Tja si det men kom på historien etter å ha lest Hulda sin uten sammenlikning forøvrig. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
pipe skrev for 2 timer siden:

Får man kompetanse og erfaring av noen timers opplæring?
Jo da, det er selvfølgelig bedre enn ingen ting men syntes noen av dere har en stor tiltro til hva noen timers praktisk opplæring i båt kan utrette.
Det blir som med bilkjøring at kompetanse og erfaring er noe man bygger opp ved praksis over år.

 

Mer opplæring da, pluss praktisk opplæring. 

 

Hjelper det overhodet ikke med utdanning og praksis for å mestre noe?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Ventus skrev for 1 time siden:

 

Det er rart det der... på veien har man både (nå) både trafikalt grunnkurs, mørkekjøring, langkjøring, bykjøring, masse timer etc...

 

Og så skjer det likevel ulykker? Selv om det bare er lov å kjøre 30,50,60,70,80,90,100,110.....

 

Noen tror til evigheten på at et papir løser problemet. Men som det heter, den siste idiot er ikke født (les det på to måter; there is no idiot proof...)

 

Så utdanning og praktisk opplæring er altså bortkastet?

 

Er det det du prøver å si :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...