Jump to content

Betrakninger rundt båtulykker i sommer


Marida

Recommended Posts

Pinkvin skrev 16 minutter siden:

 

Mer opplæring da, pluss praktisk opplæring. 

 

Hjelper det overhodet ikke med utdanning og praksis for å mestre noe?

Svaret mitt må leses som svaret på det innlegget jeg siterte der det hevdes man får kompetanse og erfaring av noen timers kursing.
Ja bedre enn ingenting, kompetanse og erfaring kommer med  årerene og kan ikke læres på ett enkelt kurs,
Blir som å ta sertifikat på land der ikke mange vil likestille en 18 åring med å denne kandidaten har kompetanse og erfaring
 

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
pipe skrev 1 minutt siden:

Svaret mitt må leses som svaret på det innlegget jeg siterte der det hevdes man får kompetanse og erfaring av noen timers kursing

 

Uten å flikke på bruk av ulike uttrykk.

 

Tar for gitt at alle er enige i at noe opplæring, teoretisk og praktisk, er bedre enn null opplæring og erfaring om man skal føre en hurtiggående fritidsbåt. 

 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 17 minutter siden:

Tar for gitt at alle er enige i at noe opplæring, teoretisk og praktisk, er bedre enn null opplæring og erfaring om man skal føre en hurtiggående fritidsbåt

Det kan du nok gjøre.
Spørsmålet er om de med årevis erfaring med hurtigbåter har noe særlig å lære på ett slikt kurs selv om det sikkert er noe å plukke opp med riktig instruktør. 
Om ikke annet er hurtigbåt sertifikat bra for figuren som stadig blir dratt frem her inne på BP.
Dere vet han som uten erfaring med båt kjøper seg en ribb som gjør 80 knop som han fører med nabolagets barn med 0,8 i promille.
Uansett hadde jeg takket ja til Goldfish sin opplæring hvis jeg skulle ha kjøpt en ny rakett av de.

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
pipe skrev 9 minutter siden:

Det kan du nok gjøre.
Spørsmålet er om de med erfaring med hurtigbåter har noe særlig å lære på ett slikt kurs selv om det sikkert er noe å plukke opp med riktig instruktør. 

 

Det er jeg enig i, begge deler. 

 

Link to post
Share on other sites

Vi har faktisk bra kompetanse på ratting av raske båter i norge, flere også pedagogisk bra,  har selv tatt kurs hos pål virik nilsen og kan anbefale det, men hjelper å ha en viss ide om hva man driver med. 

Jeg har hatt båter som går 90 til 100 knop klassen, raskeste jeg har kjørt er 96 knop på GPS, i båt UNDER 30 fot,  lærte likevel ting, spesielt om hvordan 28 tendern og endel av de nye steppeskrogene oppførte seg, kontra race skrogene av eldre type jeg var vant med. Var litt lite bølger når vi tok det, så har planlagt en ny runde igjen snart. 

Med mindre du er mangedobbel norgesmester i 3B/3C og internasjonale medaljer, har du mye å lære. 



 

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Pinkvin said:

 

Så utdanning og praktisk opplæring er altså bortkastet?

 

Er det det du prøver å si :-)

 

Nei - det jeg sier og ikke umasket prøver er følgende; det vil alltids finnes idioter + de stakkars uheldige (med alle gode intensjoner og kunnskaper).

Det er andre som prøver å slå de sammen.

Link to post
Share on other sites

– Regjeringen vurderer å innføre et eget teoretisk og praktisk kurs for førere av fritidsbåter med større fart enn 50 knop. Som den tragiske ulykken i Skjomen dessverre er et eksempel på, gir høy fart større fare for alvorlige personskader, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen til TU.

 

https://www.tu.no/artikler/regjeringen-naermer-seg-krav-til-sertifikat-for-forere-av-hurtigbater/472068?utm_source=newsletter-tudaily&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter-2019-08-22

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Denne saken har blitt behørig omtalt i egen tråd:

https://www.nrk.no/ostfold/color-line-ferje-reddet-mann-i-gummijolle-som-drev-til-havs-1.14669853 

 

Men siden denne tråden dreier seg om båtulykker. Her var det bare snakk om motorstopp på ei jolle, men konsekvensene kunne blitt store. Hva tenker dere at han kunne gjort annerledes?

Link to post
Share on other sites

7 minutes ago, Komodo said:

Denne saken har blitt behørig omtalt i egen tråd:

https://www.nrk.no/ostfold/color-line-ferje-reddet-mann-i-gummijolle-som-drev-til-havs-1.14669853 

 

Men siden denne tråden dreier seg om båtulykker. Her var det bare snakk om motorstopp på ei jolle, men konsekvensene kunne blitt store. Hva tenker dere at han kunne gjort annerledes?

 

Han kunne hatt med dregg og tau, om ikke annet. Med litt flaks hadde han hektet bunn ett eller annet sted ved å slippe ut dregg og full taulengde.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Var han ikke relativt trygg egentlig da? Var vel litt dårligere stelt med dykkeren egentlig, eller dvs, ingen kunne vite om det gikk bra med dykkeren. 

 

Han var på rek, i en båt som knapt kan synke eller velte, hadde pålandsvind og årer. Vil tro han hadde en viss mulighet til å styre seg inn i smult farvann og så og si "prøve på nytt" eller kommer seg til folk og få hjelp til å hente dykkeren. 

---

Problemet var kanskje kommunikasjonsmuligheter. VHF er nå en ting, mobil ville også fungere. 

 

Gjorde han noe galt egentlig, utover å ikke klare å holde motoren i gang og mangle kommunikasjonsmiddler, og var han i nød? I behov for assistanse ja, men ikke i nød med mindre han var dårlig kledd og holdt på å fryse i hjel eller noe. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 6 minutter siden:

Var han ikke relativt trygg egentlig da? Var vel litt dårligere stelt med dykkeren egentlig, eller dvs, ingen kunne vite om det gikk bra med dykkeren. 

Jo, båtføreren var nok ganske trygg, men han kunne jo umulig vite hvordan det gikk med dykkeren, og det var vel poenget mitt. Hadde han havnet på drift kunne han ha omkommet. 

 

Pinkvin skrev 6 minutter siden:

Gjorde han noe galt egentlig, utover å ikke klare å holde motoren i gang og mangle kommunikasjonsmiddler, og var han i nød? 

Jeg vil si han gjorde noe galt, ja. Jeg synes ikke han har tatt nok forholdsregler i forhold til omstendighetene. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Komodo skrev 9 minutter siden:

Jo, båtføreren var nok ganske trygg, men han kunne jo umulig vite hvordan det gikk med dykkeren, og det var vel poenget mitt. Hadde han havnet på drift kunne han ha omkommet. 

 

Helt enig. Føler saken er helt vridd. Den handler jo egentlig om en dykker som kommer til overflaten så er følgebåten vekk og dykker må droppe utstyret for å berge seg i land. 

 

At en fyr er på rek i en RIB uten å få start er ikke veldig interessant, men hele saken handler plutselig om det. 

 

Komodo skrev 9 minutter siden:

 

Jeg vil si han gjorde noe galt, ja. Jeg synes ikke han har tatt nok forholdsregler i forhold til omstendighetene. 

 

Enig i det, særlig det med kommunikasjon. 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 8 timer siden:

Han var på rek, i en båt som knapt kan synke eller velte, hadde pålandsvind og årer. Vil tro han hadde en viss mulighet til å styre seg inn i smult farvann og så og si "prøve på nytt" eller kommer seg til folk og få hjelp til å hente dykkeren. -

 

 

Lykke til med å ro en slik gummibåt i de rådende forholdene! Ser ellers i en annen tråd fra lokalkjente at pålandsvinden ikke nødvendigvis ville bringe båten til land sånn uten videre grunnet strøm.

 

Hva de kunne ha gjort annerledes? I alle flal sørget for at gummibåten ble liggende stille der dykkeren oppholdt seg, men trolig ventet til en annen dag/bedre vær til dette dykket.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Mouche skrev 27 minutter siden:

 

Lykke til med å ro en slik gummibåt i de rådende forholdene! Ser ellers i en annen tråd fra lokalkjente at pålandsvinden ikke nødvendigvis ville bringe båten til land sånn uten videre grunnet strøm.

 

Har rodd mye gummibåt. Helt enig i at det ikke går i ro i mot vind og sjø om det blåser noe særlig, men helt klart en kan ro med og styre rimelig godt. 

 

Men klart, en må kunne ro. Ikke sikkert personen i gummibåten kunne ro godt nok til at det var ett alternativ. 

-----

Pluss i boka for å i det hele tatt ha årer ombord, det er mange småbåter som ikke har. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 2 timer siden:

Ser ellers i en annen tråd fra lokalkjente at pålandsvinden ikke nødvendigvis ville bringe båten til land sånn uten videre grunnet strøm.

Ja, stemmer det Mouche. Det kan være kraftig strøm der ute som går på tvers av vindretningen. Det går også ofte noen strømskiller der ute, så om man drifter en vei en stund, kan man komme inn i en annen strøm som går en annen vei. Så om han ikke hadde blitt spottet av ferga, og han ikke hadde mobil med seg (tar det for gitt at han ikke hadde VHF), kunne han fått seg en ubehagelig natt med en runddans mellom Tisler - Asmaløy - Kirkeøy, evt. retning Torbjørnskjær eller Strømstad. Men han hadde nok ikke vært i fare så lenge båten ikke blir fylt med vann eller kastet rundt, og så stor sjø var det ikke. 

Jeg har mange ganger tenkt på hva som skjer dersom man havner på drift der ute med motorproblemer. Dersom det er nordlig eller østlig vindretning som drar en utover er det laangt før man evt kommer til land. Min løsning har vært å ha en lang kveil med ekstra tau ombord i tillegg til dreggtauet. Da har man en mulighet til å få stoppet avdriften i tide. I tillegg har jeg alltid mobil med, og har nå gått til anskaffelse av en personlig nødpeilesender dersom katastrofen skulle ramme, altså at jeg havner i vannet og ikke klarer å svømme tilbake. 

 

Mouche skrev for 2 timer siden:

Hva de kunne ha gjort annerledes? I alle flal sørget for at gummibåten ble liggende stille der dykkeren oppholdt seg, men trolig ventet til en annen dag/bedre vær til dette dykket.

Enig. I det været som var den dagen synes jeg det var uforsvarlig å gjennomføre dykking der ute, muligens bortsett fra om det ble gjort helt oppunder land. 

 

Det interessante med denne episoden er jo hvilke følger som kan oppstå av noe så enkelt som en påhenger som ikke starter. 

 

Pinkvin skrev for 2 timer siden:

Pluss i boka for å i det hele tatt ha årer ombord, det er mange småbåter som ikke har. 

Den eneste grunnen til at han hadde årer var nok at det er av den typen som er skrudd og klamret fast som standard på pontongene. Tror forøvrig den jolla, altså liten rib med styrekonsoll, er ganske udregelig å ro.

Link to post
Share on other sites

https://www.nrk.no/trondelag/usikre-om-de-klarer-a-finne-ulykkesarsaken-etter-batulykken-i-namsos-1.14671389

 

synes ulykkesårsaken er åpenbar.. for stor fart i forhold til forhold, og svartstille inni en skogfjord gjør at dybdesynet ikke fungerer. Det har jeg oppdaget mange ganger selv. Han så sikkert blinken og styrtemot den!  Rekner med for en datakyndig er det ikke vanskelig å finne plotterstreken på kartplotteren som var ombord, samttidspungt og hastighet!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev On 2.8.2019 at 9.58:

 

De gikk seg opp omentrent på flo sjø, og bildene er tatt på morgenkvisten ved fjære sjø. Forskjellen var ca 2,5 meter. Tror ikke det var veldig mye av skjæret over vann da det skjedde.

 

Denne fjorden er ikke veldig bred og har høye skogkledde åser på sidene. Derfor vil det være betydelig mørkere her enn feks ute på kysten på samme tid. 

 

420028E5-3EBD-42CC-A688-E168C75CD7C7.png.a6f58c9a4800fd93902639ace9a218dc.png

 

Skjæret er merket med et grønt blink som står litt ut i sjøen for selve skjæret. Dette er en av to leier inn mot Namsos. Hovedleia for større båter går på andre siden av Otterøya, og her er leias hovedretning innover mot byen. I den leia hvor dette skjedde går leias hovedretning nordover, altså ut fra byen. Det er viktig å være obs på at disse to leiene har motsatt hovedretning når man skal navigere i dette området. 

 

Jeg synes det er en god regel å sjekke i kartet hvorfor sjømerket er der uansett farge. Da blir det som regel veldig tydelig hvor jeg ikke skal gå, eller omvendt.

Link to post
Share on other sites

15 minutes ago, Lars Moe said:

 

Jeg synes det er en god regel å sjekke i kartet hvorfor sjømerket er der uansett farge. Da blir det som regel veldig tydelig hvor jeg ikke skal gå, eller omvendt.

 

Hovedproblemet her er nok ikke Lokkarskjæret! de gikk på nesset før skjæret/merket det ser men på skadene i baugen.. og den Busteren er rimelig sterk fremmi baugen! så det er nødt til å ha vært bra fart for å få til den skaden!  lokkarskjæret vil gi skader under og på propell da de gikk på floa!  Jeg følger med på kartplotterren om jeg kjører i kjendte farvann også! er en god regel det! I hvertfall når det er mørkt/skumt!

Redigert av -morten- (see edit history)

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev On 19.8.2019 at 22.27:

Er ikke det sånt en risikerer når en går i 50+ knop i en liten og, relativt sett, lett båt uansett konstruksjon?  

Ja vel, jo.

Men det er forskjell på konstruksjoner. Noen er tryggere enn andre.

De fleste "båtkonstruktører" er opprinnelig rørleggere, snekkere, drømmere osv. Konstruksjonene blir deretter.

En test av båt lignende ulykkesbåten viser at det er "dødsstraff" å "gira och slå av på gasen".....ca 3.50.

"Dødsstraff" om jeg hører rett.

https://hamnenplay.solidtango.com/video/131111-goldfish-28-tender--131113?qid=5414803

Link to post
Share on other sites

Litt på siden. Brukte jerngenoa idag, ifra Lillesand til Kristiansand (lite vind). Har ikke montert VHF, men det er på "to do" lista. Har en Baofeng håndholdt sak. Ved Dvergsøya, så var det en båtbrann. Båt med VHF hadde full kontroll, kalte opp sentral og sjøredning. Og de som ble plukket opp hadde vel pustet inn noe røyk, så de ble hentet med ambulanse innmed land et sted. God kontroll. God kommunikasjon. Jeg holdt kjeft hele tiden, litt vanskelig å skynde seg i 5 knop.. liksom. Og da jeg kom ut ved Skromla, var det tydelig at de hadde kontroll. Der slo nok VHF mobiltelefon med en klar margin.

Screenshot_20190825-202747.png

Redigert av sandman1 (see edit history)

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Link to post
Share on other sites

I følge politiet i en pressemelding sendt ut tirsdag formiddag ble rekordmange sørlendinger tatt med promille i sommer. Antallet var 68 og politiet er skremt av tallet/folks holdninger til båt/promille. 141 båtførere fikk forenklet forelegg på grunn av for høy fart. 26 unge personer har ført for raske/store båter med tanke på alder, mens 112 personer ble anmeldt for å ha kjørt båt uten flytemidler.

 

Dette tyder jo på at politiet har hatt en "viss" tilstedværelse på sjøen i sommer? 

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

30 minutes ago, Mouche said:

I følge politiet i en pressemelding sendt ut tirsdag formiddag ble rekordmange sørlendinger tatt med promille i sommer. Antallet var 68 og politiet er skremt av tallet/folks holdninger til båt/promille. 141 båtførere fikk forenklet forelegg på grunn av for høy fart. 26 unge personer har ført for raske/store båter med tanke på alder, mens 112 personer ble anmeldt for å ha kjørt båt uten flytemidler.

 

Dette tyder jo på at politiet har hatt en "viss" tilstedværelse på sjøen i sommer? 

Sikkert i områdene rundt Oslofjorden og østlandet..  Eller var det spesifisert områder?  Tror ikke de har noe annet enn en Polarcirkel med påhenger i Trøndelag ihvertfal, og vi har veldig store områder.. hva med Norland og Troms? Er jo langt fra samme båttetthet når man kommer nord for Stadt da!  Siden jeg starta båtlivet i 1988 har jeg ikke sett en eneste politibåt i orådet rundt hytta mi i Trondheimsleia!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...