Jump to content

Betrakninger rundt båtulykker i sommer


Marida

Recommended Posts

quantumduck skrev 57 minutter siden:

Noe annet ville jo gå på den almene rettsoppfattelse løs ...

 

Tja, noen grunn til at de skal ha helt andre betingelser hva angår skatt når de har så mange andre fordeler (også)? 182/183 dager fri i løpet av året med full lønn er vel ikke så helt galt uten at jeg med det gir uttrykk for noen misunnelse! (joda, bare kom med "morsomhetene" dere!)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 2 minutter siden:

Tja, noen grunn til at de skal ha helt andre betingelser hva angår skatt når de har så mange andre fordeler (også)? 182/183 dager fri i løpet av året med full lønn er vel ikke så helt galt uten at jeg med det gir uttrykk for noen misunnelse! (joda, bare kom med "morsomhetene" dere!)

Tja, poenget er ikke nødvendigvis at den norske sjømannen skal tjene mer, men at rederiene slipper å bruke ekstra penger på å betale ut lønn som forsvinner i skatt, når andre land har andre grunnleggende betingelser (f.eks. nettolønnsordninger).

 

Vi gjorde noen enkle sammenlikninger mellom norsk skipper og polsk overstyrmann på østersjø/nordsjøfart (mindre oljetanker, Barber Ship Management) for en del år siden, og netto utbetalt lønn var ikke veldig forskjellig, mens kostnadene til rederiet for overstyrmannen var langt lavere.

 

Ombord er man på jobb 24/7, selv om man har frivakter. Man har også ikke mulighet til å dra hjem fra jobb til kone og barn kl 16, som den jevne landkrabbe stort sett kan. Inntil for 10-15 år siden var det også mye mer komplisert å holde jevn kontakt med de hjemme. Så at man er hjemme "halve året" ser jeg på som ganske uproblematisk og ikke som noen spesiell fordel.

 

hanto1 skrev 2 minutter siden:

Angående sjø, skipsfart og internasjonale maritime betingelser så har jeg sluttet å diskutere dette med landkrabber, kunnskapsnivået er rett og slett for dårlig ?

:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Seilerslask skrev 1 minutt siden:

Så at man er hjemme "halve året" ser jeg på som ganske uproblematisk og ikke som noen spesiell fordel.

 

 

Nei, hvis man ikke ser på 182/183 dager fullstendig fri (intet ansvar eller "fare" for å bli oppringt av jobben)og med full lønn samt skattefordeler i forhold til en jobb på land så skjønner jeg jo at det ikke anses som så særlig attraktivt å jobbe til sjøs.

 

 

Hvor mye er det vi skattebetale må subsidiere en kantinejobb på Kielerfergen med i året, 150/200.000 eller noe sånn?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 2 minutter siden:

Nei, hvis man ikke ser på 182/183 dager fullstendig fri (intet ansvar eller "fare" for å bli oppringt av jobben)og med full lønn samt skattefordeler i forhold til en jobb på land så skjønner jeg jo at det ikke anses som så særlig attraktivt å jobbe til sjøs.

Jeg lurer nesten på om jeg bare burde sitere hanto1 på nytt, og la det stå som svar...

 

Man har kurs/sertifiseringer og konferanser, gjerne 1-2 ganger i året avhengig av når ting går ut. Litt varierende praksis med hvordan man får dekket inn disse dagene. Man kan også bli tatt ut av vanlig seilingsplan for å steppe inn for en annen som har blitt akutt syk o.l., da ryker gjerne planen for hvilke år man får jul/nyttår hjemme. Alltid like gøy. Dette skjer ikke altfor ofte, men det forekommer.

 

Skattefordeler? Sjømannsfradrag er ikke mye å snakke om når du først begynner å regne på det. Satsen har ikke blitt justert på mange år :thumbsdown:

Link to post
Share on other sites

Med andre ord bekrefter du at man har et fradrag, sjømannsfradrag, som ikke er noe man har på land. Greit med avklaringer og bekreftelse på hva jeg har påpekt. Forøvrig har jeg seilende personell i nærmeste familie så jeg er vel kjent med diverse ordninger og hvordan et liv med fem på/fem av (eksempelvis) fungerer og hvilke fordeler det gir. 25 år i bransjen riktignok fra landsiden har tross alt gitt med en viss innsikt og kunnskap i livet til sjøs selv om jeg hverken lukter fisk, har tang mellom tærne eller bakoversveis. I følge min kone har jeg aldri kommet hjem 16.00 og reisedøgn ga aldri hverken tillegg i lønnen eller rett til avspasering, men ingen av oss tenkte noen gang på det som noe spesielt eller urettferdig. Fravær i helger? Jada, stadig vekk, dog ikke julaften og ymse feiringer bortsett fra de årene vi bodde i utlandet i forbindelse med jobben.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Dette har ikke noe med tråden å gjøre egentlig. Men for å blande meg inn kan man jo sammenligne med andre på land som også reiser.

 

Jeg hadde 150+ reisedøgn, ingen ekstra fri av den grunn. Ingen fradrag på skatten, nå må vi enda faen i helvete meg skatte av diettgodtgjørelsen. Fan ta, jeg har venner som jobber offshore og som jobber på båt. De er flere og er alt fra kokke til kaptein. Dere har det bra, tro meg dere har det bra. Jeg hadde en like kjip jobb når det kommer til det å være borte fra familie, men jeg fikk ingen goder, faktisk fikk jeg ekstra skatt på det.

 

Nå har jeg det bedre, reiser bare 80-90 dager i året.

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 8 minutter siden:

en viss innsikt og kunnskap i livet til sjøs selv om jeg hverken lukter fisk, har tang mellom tærne eller bakoversveis.

Sier du det. Jeg tror sitatet under dekker resten av denne diskusjonen:

hanto1 skrev 1 time siden:

Angående sjø, skipsfart og internasjonale maritime betingelser så har jeg sluttet å diskutere dette med landkrabber, kunnskapsnivået er rett og slett for dårlig ?

 

Link to post
Share on other sites

hanto1 skrev for 3 timer siden:

Angående sjø, skipsfart og internasjonale maritime betingelser så har jeg sluttet å diskutere dette med landkrabber, kunnskapsnivået er rett og slett for dårlig ?

 

Der forstår jeg deg godt...

Det er begrenset hva kunnskaper enkelte greier og Google ved kjøkkenbordet ...

Når der attpåtil ikke er kjøkkenvindu ut mot havet, så gjør jo ikke det saken bedre...??

Link to post
Share on other sites

Seilerslask skrev for 1 time siden:

Sier du det. Jeg tror sitatet under dekker resten av denne diskusjonen:

 

 

Jada, har lest hva din kollega mener om å diskutere med andre enn egne meninghetsmedlemmer og ikke uventet har frøkna meldt seg på med sine "morsomheter" som neppe er googlet. Lykke til videre, men ikke glem at dere er "noe" avhengig av en viss grad av sympati utover egen menighet!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Ida Marie III skrev 3 minutter siden:

Som tidligere nevnt, det var ingen påviselig nedgang i ulykker relatert til alkohol eller bilulykker generelt sett, da nedsettelse av promillegrensen ble innført på bilkjøring...

Det samme vil vise seg, om en innfører slik symbolpolitikk ved båtkjøring....

 

Ok, en liten link til undersøkelsen som viser dette siden dere gjentar det som en sannhet hele tiden. 

 

Og hvordan forklarer du at en endring for.... 17-18 år siden på landeveien vil gi samme resultat på sjøen? :-)

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Men hva mener "båtfolket" om de 60-70 andre reguleringene som sittende regjering skal innføre de neste fire årene for å redusere ulykker i fritidsbåter?

 

Alle like viktige eller uviktige? Skal dere krangle og latterliggjøre hvert eneste tiltak? Rope om personlig frihet på hvert eneste tiltak, kjempe i mot?

 

Dere får det hektisk fremover. Men det er vel selve drømmen, å få være i mot det ene etter det andre i fire år.. 

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev for 11 timer siden:

Å diskutere endring av innarbeidede internasjonale maritime begreper innen navigasjon kan kun forekomme i en nasjon som har distansert seg såvidt fra sjøfarten at man er i ferd med å miste all maritim kompetanse. Det fremstår som både uhørt og fordummende.

 

Kanskje den norske luftfartsbransjen skal gå over til f.eks. kilometer i timen som måleenhet for fart nå når amatører med droner snart utgjør en større andel av brukere av luftrommet jamført med den profesjonelle delen som flyselskaper etc.

Nå må du ikke gjøre det vanskeligere enn det er. Å manøvrere et skip er ingen avansert oppgave. I åpen sjø er det ofte matrosen som står ved roret og innaskjærs er det  losen som gir ordre. Skipsfarten må selvsagt bruke internasjonale uttrykk men når ei 22 fots snekke skal styre forbi ei grunne og det er guttungen som står bak roret er ofte det enkle det beste...Høyre og Venstre. Det går også helt greit å bruke  ordet diesel  istedenfor FUEL. 

Link to post
Share on other sites

hanto1 skrev for 7 timer siden:

Angående sjø, skipsfart og internasjonale maritime betingelser så har jeg sluttet å diskutere dette med landkrabber, kunnskapsnivået er rett og slett for dårlig ?

Her er det noe som har gått meg hus forbi.  Jeg trodde det var viktig å diskutere med landkrabbene for det er de som er kundene  og  setter premissene. 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
pipe skrev 8 minutter siden:

Kan bare svare bekreftede for egen del.
 

 

Bedre statistikk nødvendig 
En annen forklaring kan være at surrogatmålene ikke reflekterer utviklingen i promilleulykker. Dette er det imidlertid umulig å si noe om når ulykkesstatistikken ikke inneholder opplysninger om innblandede føreres alkoholbruk. For å være sikker på hvor stort ulykkesproblemet med promillekjøring er, må alle motorvognførere innblandet i personskadeulykker i trafikken bli testet for alkohol, og opplysningene om dette må komme med i trafikkulykkesstatistikken.

Var senkingen vellykket?
Som vist foran ble to av tre delmål oppnådd, men det viktigste målet fra et trafikksikkerhetssynspunkt, nemlig reduksjon i promilleulykker, ser ikke ut til å være oppnådd. Er dermed den lavere promillegrensen en unødvendig begrensning av bilførernes handlingsfrihet?

I prinsippet ja, men spørreundersøkelsen viste ikke desto mindre en sterk støtte til grensen på 0,2 promille. Det er derfor rimelig å tro at denne grensen blir stående. Den ser også ut til å ha skapt en klarere markering av at bilkjøring og alkohol ikke hører sammen. På lang sikt kan man derfor håpe at promillegrensen på 0,2 vil bidra til mindre promillekjøring og færre promilleulykker.

----------

Hadde resultatet vært klart og tydelig så hadde de antagelig klart å måle det (jo "større" resultat, jo lettere å fange opp), men enig i at resultatet antagelig ikke er entydig, men svakhetene i statistikken, som de forklarer, tilsier vel i bunn og grunn at de ikke har det de trenger for å måle noe i det hele tatt. 

 

Men det store spørmålet er selvsagt ideen om at en endring fra 0,5 til 0,2 på veien på noen som helst måte kan sammenlignes med å gå fra 0,8 til feks 0,2 for fritidsbåter. Jeg klarer ikke å se hvordan/hvorfor det er noen likheter i det hele tatt. 0,5 med bil var, relativt sett, en ganske streng grense i utgangspunktet, noe 0,8 ikke er. Bruken av bil og fritidsbåt er to vidt forskjellige ting. Jeg kan ikke se at det er noe sammenligningsgrunnlag i det hele tatt egentlig, utover at det handler om en promillegrense. 

Link to post
Share on other sites

Sitat

 Er dermed den lavere promillegrensen en unødvendig begrensning av bilførernes handlingsfrihet?

I prinsippet ja, men spørreundersøkelsen viste ikke desto mindre en sterk støtte til grensen på 0,2 promille. Det er derfor rimelig å tro at denne grensen blir stående. Den ser også ut til å ha skapt en klarere markering av at bilkjøring og alkohol ikke hører sammen. På lang sikt kan man derfor håpe at promillegrensen på 0,2 vil bidra til mindre promillekjøring og færre promilleulykker.

Her er vi kjernen ved å  redusere promillegrensen, også for fritidsbåtførere. En ønsket holdnings-endring og forhåpentligvis færre  som bryter promillegrensen, uansett hva den er eller blir i fremtiden.

 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

1 minute ago, Jens_P said:

Her er vi kjernen ved å  redusere promillegrensen, også for fritidsbåtførere. En ønsket holdnings-endring og forhåpentligvis færre  som bryter promillegrensen, uansett hva den er eller blir i fremtiden.

 

 

Så hvorfor ikke 0.0?

 

Vær i det minste konsekvent?

Link to post
Share on other sites

18 minutes ago, Pinkvin said:

 

Men det store spørmålet er selvsagt ideen om at en endring fra 0,5 til 0,2 på veien på noen som helst måte kan sammenlignes med å gå fra 0,8 til feks 0,2 for fritidsbåter. Jeg klarer ikke å se hvordan/hvorfor det er noen likheter i det hele tatt. 0,5 med bil var, relativt sett, en ganske streng grense i utgangspunktet, noe 0,8 ikke er. Bruken av bil og fritidsbåt er to vidt forskjellige ting. Jeg kan ikke se at det er noe sammenligningsgrunnlag i det hele tatt egentlig, utover at det handler om en promillegrense. 

 

Hvis en starter med det enkle - noe som virker nødvendig - så er det at begge krever visse sett motoriske og kognitive evner. Promille - og mange andre ting - reduserer disse til et nivå der de ikke er forenlig med å utføre oppgaven innenfor en forsvarlig ramme. Søvn (uthvilt) er en slik faktor, rus en annen - der alkohol er en sub-kategori. Generelle evner en tredje, "fight vs. flee" en annen mtp. å håndtere stressituasjoner.

 

Så kan man fable om fritids vs. nytte/næring og andre slike aspekter - men da er det bare å smøre seg med tålmodighet over alt man kan i teorien finne på at er sentrale faktorer.

 

Så bruk fantasien og de små grå så dukker det kanskje opp neon sammenligningsgrunnlag?

Link to post
Share on other sites

Jens_P skrev 39 minutter siden:

Her er vi kjernen ved å  redusere promillegrensen, også for fritidsbåtførere. En ønsket holdnings-endring og forhåpentligvis færre  som bryter promillegrensen, uansett hva den er eller blir i fremtiden.

Det var det som ble ønsket før omleggingen i 2002 og pekt på i forskningen i 2010 at man fremdeles håpet på en slik virkning i fremtiden.
Nå har det gått ni år til og fortsatt er denne virkningen tydligvis fraværende målet opp mot antall promillekjørere.

 

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...