Jump to content

Båter i sjøen


Sydvesten

Recommended Posts

Så ellers at du kan få en 27 fot Bavaria seilbåt for godt under 900 000. Det er billig! selv om du etter selgers utsagn bør legge til 20% for ferdig klargjort båt med det viktigste utstyret. Nå skal ikke jeg ha seilbåt, da...

Var det 37 du mente kanskje antakelig var det vel det. Og det er billig - veldig billig :yesnod:
Link to post
Share on other sites

Var det 37 du mente [...]

Jeg har en mistanke om at det er 37'en det siktes til. Tok en titt på den, og det ser ut som en grei båt. Det som er kjekt med denne messa er at båtene ligger så tett at det er fort gjort å få sammenlignet med andre i samme størrelse. Både båter som er betydelig dyrere og båter som er

i samme prisklasse. Husk likevel på å spørre selgeren hva prisen på den båten som faktisk ligger ved brygga er. Utstillingsbåtene har gjerne en del ekstrautstyr. :wink:

 

Den av disse båtene jeg likte best da jeg stakk hodet under dekk var Ovni. Denne båten er nok laget av noen som setter pris på store mengder vær og vind.

Link to post
Share on other sites

Jeg så nå mest på motorbåter. Ikke så mye nytt der, men likte 32 foteren til Nimbus, 320 Coupe. Det er en båt etter min smak for norske forhold. Lukket kabin, nok køyeplasser for en liten familie, stort akterdekk for fiske og fritid, ikke større fart enn nødvendig (20 - 24 knop?), praktisk innredning og UTEN FLYBRIDGE. Liker ikke aluminium skyvedør mot akterdekk. Det gir ikke riktig følelse for meg.

 

Og prisen:

Starter på 1,5 mill., og da er den ganske skrapet.

Prislisten for tilleggsutstyr er skremmende lesning, eksempelvis: ankervinsj akter 44 500, baugpropell 34 500, teak på gassboks! 4 300 (bitteliten teakbrikke), bunnstoffing og klargjøring 15 200......

Dessuten er el. lensepumpe ikke inkludert. 3 300 ekstra.

 

Skjønner folk som satser på seilbåt. Kunne nesten fått to 37-fotere fra Bavaria for samme pengene.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Liker ikke aluminium skyvedør mot akterdekk. Det gir ikke riktig følelse for meg.

Hva bør det være da? Treverk, plast? eller?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hva bør det være da? Treverk, plast? eller?

rustfritt er nok det mest elegante etter min mening. kan fås som ekstra på en del Nimbuser.

 

Nimbus har aldri vært billige båter. Men de har en tendens til å være bra og holde seg godt i pris. Sjøegenskapene på de større Nimbusene (340, 350 og 380) er ikke helt i min smak - de slår en del i sjøen synes jeg.

Link to post
Share on other sites

Hva bør det være da? Treverk, plast? eller?

Hengslet dør, helst treverk, med ramme i rustfritt stål. Jeg går for klassisk design og liker dessuten ikke aluminiumsdetaljer på båt. Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Da er besøket over. Nytt opplagsmateriell, nye dørker og tips hvor jeg kan finne persienner til Astor var dagens fangst. Desuten et lite tips om hvordan jeg skal feste tepper til dørken med trykknapper.

 

Mange fine motorbåter å skue. Sikle....


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Kan vel ikke erindre att det har vært så mange seilbåter på en norsk messe.

Var der i 3.5 time. Alt for lite. Men litt morsomt, Lunde Båt bjellet for hvert salg. Hørte den flere

ganger. Ellers mange flotte båter, både motor og seil. Sjekket Bavaria Vision innvendig, ikke noe

spes anderledes enn Cruiser. Benetau og Jeanneu med rimeligere 40 fotere.

 

Varf inne i Najad 440AC og HR 40. Utrolig flott håndverk. Ellers en 44 fot katamaran med flybirdge.

Snakker om seilbåt, helt konge. Var også innom Swede Stare370 og CB 365 båter med lystall rundt

1,3.

 

Bra med utstyrslev også. Fikk tilbud på formsydd presening kr 18000,-. Synes det var dyrt. Har noen gode råd på dette.

 

Skulle ønske en hadde bedre tid, men det gikk ikke denne gangen. Men flott messe. Alt for alle og

enhver.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Messens skuffelse: Hanse 470.

Jeg er svært begeistret for Hanse 400 (men den er litt for liten for mine ønsker), og så frem til å få se 470. Inntrykket jeg sitter igjen med er at Hanse nå lar form gå foran funksjon, og at inovasjon må det være selv om det ikke er gjennomtenkt nok - bl.a. ikke mulig å sitte bak rattene på en behagelig måte. Det virker også som at de kniper overalt for å gjøre båten billig nok - ikke noe galt med det (jeg har selv en B44 - som jeg er veldig fornøyd med), men på meg virket 470 "skranglete".

 

Jeg likte best Lagoon 440 - skulle gjerne tatt en runde med en slik da jeg ikke har filla peiling på katamaran seiling - dette er kanskje det ultimate kompromiss mellom motorbåt og seilbåt (og litt upraktisk i havner..)

Link to post
Share on other sites

Sjekket Bavaria Vision innvendig, ikke noe

spes anderledes enn Cruiser.

Jeg var også ombord i den båten i dag. Var spent på hva som skjulte seg bak den ekstra etasjen i overbygget. Eneste jeg opplevde skilte seg ut er at denne båten har ståhøyde for de fleste amerikanske basketballspillere. Fullstedig bortkastet etter min mening. Jeg er vanligvis veldig positiv til Bavaria, men lukekarmer i treimitert plast og finerplater rundt vinduer som skramler når man tar på de virket billig etter min mening.

 

Varf inne i Najad 440AC og HR 40. Utrolig flott håndverk.

Jeg var også i begge. Så du den smale forpiggen i Najadene? Om det er prisen for gode seilegenskaper pga smalt forskip vil jeg heller ha litt mer avdrift på kryss. Ikke engang to 8 åringer kan sove godt i denne senga. DVs at denne 40 fots båten i praksis har plass til besteforeldre i owners cabin akter og to små barnebarn i forpiggen. Jeg er så konservativ at jeg heller ikke likte den nye stilen på innredningen deres.

 

HR 40 falt definitivt i smak hos meg da - og jeg synes det er flott at HR stiller med folk fra verftet på messa. Det var ikke en ting med båten han ikke kunne. Meget imponerende. Hr 40 koster omtrent samme som Bitteliten IV - så kanskje vi kan bytte likt :lol: Eneste jeg savner på HR 40 er muligheten for doghouse (dvs hardtop). Det fås først på HR 43.

 

Princess var vi ombord i. P klassen avskrev jeg nok en gang - jeg mister totalt båtfølelsen når jeg kommer inn i salongen - minner mest om en moderne leilighet synes jeg og jeg vil ha mer kontakt med vannet. V 42 og V48 liker jeg godt. V 42 kommer i oppgradert versjon som tar opp stilen fra V50 - den blir ganske tøff. Desverre uten hardtop. Da må man opp på mye V45 som de ikke hadde noen info om. Den lanseres i London i januar.

 

 

Vi var også ombord i en del Windyer på Holmen Fjordhotell - fant også i år ut av fineste båten for oss er Windy 37. :lol: Windy 32 GT kikket jeg litt på for en bekjent som har akkutt 3 fots syke - den var trangere under dekk enn forventet - men fortsatt en fin båt. W33 Scirocco var ikke utstilt. Windy kom med ny innredning i år på denne, men den har blitt for dyr å produsere for dem, så de endrer til neste år. De som kjøpte seg W33 i år har antakelig gjort et meget godt kjøp med en flott innredning. Windy har etter min mening et stort hull i sitt sortiment for oss som kanskje en dag kan være interessert i en litt større sportscruiser med god feriekomfort. 42 Grand Bora er trang under dekk og 43 Typhoon er gammeldags og trenger oppdatering synes jeg.

 

 

Utover det har jeg gjort meg en refleksjon at det finnes usedvanlig få familiesportscruisere i 30 fots klassen med gode overnattingsmuligheter. Hadde hørt at Aquador skulle stille ut en ny 28DC (basert på 28C) men den var ikke på messa. Nimbus 30S er en hyggelig båt - om man liker Nova konseptet med et stort, åpent akterdekk og en trang cockpit. Under dekk er kabinene litt så som så - det blir litt krampeaktig og trangt. Kan minne litt om Nidelv 300 der.

 

 

Ingen utstillere av agregater til båt - det var litt skuffende. Men mange boblebad - for de som vil ha det

Link to post
Share on other sites

Snakket med Lunde båt om de finerkantene, de fortalte att det hadde blitt gjordt ferdig båter for

messen. De var ikke helt sikre på om de ble sånn fremover. Tror ikke det.

 

Bentau 50 var innom, nydelig skute.

 

Synes HR 40 var trang innvendig. Men ett enormt motorrom, vaskemaksin osv. Men håndverket var helt topp. Er ikke vant til å bøye meg.

 

Najad 440 pris 4,2 mill. Flott båt, men som du sier trang forpigg. Ellers så jeg elektroniske VP kontroller på hver pidestall. Manglet ikke noe.

 

Når det gjaldt motorbåter, ikke tid til å se noe særlig. Men solgt skiltet på Princess båtene så jeg.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Mener HR54 skulle på en større utstilling enn "Båter i sjøen". Den dro vel direkte fra Oppet verft til

Nederland.

 

Men har ikke sett att HR, har satset så stort på en utstilling i Norge før nå. Tydelig att de

ser potensiale av det norske markedet. Det har vel blitt fokusert mye på Benetau,Bav og

Jeanneu i det siste. Men messen nå viser veldig mye av mangfoldet.

 

Det var mange DS båter der, hvor du kan se ut av vinduene.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...