Jump to content

Båter i sjøen


Sydvesten

Recommended Posts

Inntrykk etter messen:

 

Seilbåtene var bedre før!!!

 

Mange båter er super moderne og tøffe, men pen design erstatter ikke godt håndtverk. Jeg vil ha nok hyller, god salong å sitte i, heltre eller finer som er og ser ut som treverk. Kvalitet som holder seg fint i 30-40 år.

 

Mange av båtene er blitt så moderne at man sitter vondt i salongen, folie laminater erstatter treverk og lakk,etc.

 

 

Billigbåtene var bedre før, og med det markedet som er nå, tipper jeg mange importører og produsenter kommer til å få seg en på trynet fordi folk heller velger nyere brukt. For 5 år siden var det ikke et alternativ fordi bruktbåtene var dyre svensker, men idag er det masse flotte nyere båter å få kjøpt.

 

Tipper det blir dårlig messesalg, tiden vil jo vise.......

Link to post
Share on other sites

Det er vel som med seilbåter som biler, nye biler er ikke bra de heller. Fulle av elektronikk som kan feile, startsperrer, klimaanlegg, dører som ikke kan åpnes uten radiosender.

Elendigheten vil ingen ende ta (min Toyota fra 90 tallet er heldigvis fri for slikt). Jeg bruker analogien fra biler forbi utstyr og produksjonsmetoder fra biler ofte kommer over i båtbransjen (se Bavaria etc al som produserer båter på samlebånd som biler nesten alltid har vært produsert). Det er til og med kommet common rail motorer til båter. Hva om det kommer en kubikkmeter sjøvann deisende ned over motoren og dreper alt elektrisk ?

Min gamle Yanmar går ufortrødent videre siden den er uavhengig av elektronikk for å gå. Om den kan sveives i gang ? I teorien kan den vel det, men det tørr ikke jeg. Helt uavhenig av strøm er jeg ikke. Jeg syns det går en grense der det kan bli for mye og for sårbart. VHF, GPS og laptop kan man ta to av, men ikke to motorer etc.

 

At utviklingen går mot flexiteek og plast er vel lite å gjøre med. Man har nå engang startet å bygge hele skroget i plast. Og utviklingen går bare en vei, men kunne man tatt med seg det beste fra begge verdener ? Jeg har ikke noe godt svar - hadde jeg hatt det ville jeg ikke tilbrakt dagen på kontor med å programere og regne.

 

Nye båter er jo ganske dyre da, Malö 37 koster over 2 MNOK og det er litt i overkant.

 

 

mvh,

Ole

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Å her har Seilas bildene fra Faurby 424 offshore.

 

http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=270600&cat=4914

 

Det er vel en båt for Han og hun, + 2 barnebarn.

Det blir trangt om sengeplassen.

+ lite tank kapasitet,

ikke en båt for lengre turer.

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Det er vel en båt for Han og hun, + 2 barnebarn.

Det blir trangt om sengeplassen.

Det var brukbart etter min smak, men det kan nok bli litt trangt for mer enn fire på langtur. Benkene i salongen var for øvrig laget for å brukes som køyer. Sånn sett var båten godt utstyrt med sjøkøyer.

 

 

+ lite tank kapasitet,

ikke en båt for lengre turer.

Dette er en båt hvor kjøperen kan be om ganske mange tilpasninger, og det er nok plass til en ekstra vanntank. Det var i det hele tatt godt med stueplass.

 

Det virket som en svært god langturbåt for 2-4 personer. En suveren båt for 2 personer som ønsker å seile hele året.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene.

For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' samt Etikette

 

Det er flere av oss som gjerne vil se disse bildene. Hva er det som er så fryktelig med dette innlegget som gjør at Moderaror føler det nødvendig å beskytte oss mot innholdet ?

Link to post
Share on other sites

Om du klikker på de to linkene som er gjengitt av moderator så ser du årsaken.... Og jeg kan vanskelig se for ag at du har dekning for dine påstander om at moderator vil beskytte deg mot innholdet

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Denne nye Sun Odyssey

 

http://www.seilas.no/wip4/search/detail.ep...91&cat=4914

 

forstår ikke helt at den har fått CE merke.

trodde det var krav til rømningsvei foran i båten. Med den lille luke de har satt in så er det kun småbarn som klarer å rømme denne veien , hvis det oppstår brann i motorrom område i båten, slik at veien opp i cocpit er sperret.

 

Eller er jeg helt på bærtur. :crazy:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Å her har Seilas bildene fra Faurby 424 offshore.

http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=270600&cat=4914

 

 

Det var brukbart etter min smak,

 

..snip..Det virket som en svært god langturbåt for 2-4 personer. En suveren båt for 2 personer som ønsker å seile hele året.

 

Jeg setter spørsmålstegn ved sjødyktigheten, med slike store vinduer. Er det muligheter for å "skalke lukene" dersom glasset skulle bli splintret av en sjø?

Link to post
Share on other sites

Nye båter er jo ganske dyre da, Malö 37 koster over 2 MNOK og det er litt i overkant.

Tror vi skal høyne til rundt 3mill , du får vel ikke malø37 til 2mill ?

 

forstår ikke helt at den har fått CE merke.

trodde det var krav til rømningsvei foran i båten.

Det kan det ikke være om du mener rømningsvei fra forpiggen , på min forrige båt Dufour 34 så var det bare 2 små "hånden ut" luker og ikke en skikkelig rømningsluke

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg setter spørsmålstegn ved sjødyktigheten, med slike store vinduer. Er det muligheter for å "skalke lukene" dersom glasset skulle bli splintret av en sjø?

 

Det spørsmålet har jeg stillt til flere av båtbyggerne på messa i fjord,

hvor mye tåler vinduene i Regina, Malø, CR, osv.

eller vinduene nede i skroget på alle de andre turbåtene.

 

Ingen kunne svare meg, men de sa at båten var CE merket og godkjennt.

 

Det er mye annet også som kan ryke ved et skikkelig treff av en storbølge som treffer hart

Intet er uknuseligt :smash:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

på min forrige båt Dufour 34 så var det bare 2 små "hånden ut" luker og ikke en skikkelig rømningsluke

 

Hva gjør en ved en brann nattestid i salongen og en må rømme båten og mangler skikkelig rømningsvei....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Inntrykk etter messen:

 

Seilbåtene var bedre før!!

 

Tipper det blir dårlig messesalg, tiden vil jo vise.......

 

Kansje de var det, før Bavvene gikk ned i pris. å presset de fleste andre til å spare in, for å konkurere.

 

Var det noen som hørte Bjella til Lunde båt ringe ? eller har de sluttet med dette.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Dette er en båt hvor kjøperen kan be om ganske mange tilpasninger, og det er nok plass til en ekstra vanntank. Det var i det hele tatt godt med stueplass.

Det virket som en svært god langturbåt for 2-4 personer. En suveren båt for 2 personer som ønsker å seile hele året.

 

OK, får håpe de skal vise denne på Messa i Hamburg til høsten, for der skal jeg.

Alle disse bildene har gitt blod på tann.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Man har vel ikke noe annet valg vil jeg tro....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...