Jump to content

Båter i sjøen


Sydvesten

Recommended Posts

Spørsmål til Enzo eller andre som har vært der i dag: Er det mulig å ankomme med egen båt og legge til brygge - eller er ankomst med bil det greieste? Tenkte jeg skulle seile innover på lørdag og overnatte i området.

 

Jeg har tidligere lagt til i Sandvikselven der Rigmor og Rigfar ligger. Kort avstand til messeområdet. Men om det er ledige plasser er en annen ting.

 

Selv tror jeg ikke det blir messebesøk. Jeg har funnet drømmebåten og velger å bruke helgen til å pusse taek.

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Enzo: Du har ikke spurt om lov til å legge ut bilde av meg :smiley:

 

Som du ser er jeg ombord i Moody45.....(det var ikke noe stort byråkrati å komme ombord - det var bare å spørre)

 

Moodyen så ganske grei ut. Enormt med plass ombord. I og med at lugarene som normalt er akterut/under cockpiten her er under salongen, blir det fantastiske stuerom under cockpiten. Veldig greit å flytte seg rundt på båten og lett å holde seg fast. Ryktene og testene sier at båten også seiler bra, så jeg kan ikke skjønne annet en at denne blir manges favoritt. For min egen del må jeg si at jeg kunne ha trivdes veldig godt ombord i denne til bruk langs kysten i relativt pent vær (slik som jeg helst vil bruke båten min i dag). Finishen var vel ikke helt i Orust klasse, men umiddelbart virker den OK. I skikkelig dårlig vær hadde jeg nok følt meg mer komfortabel ombord i XC 45 som virker å være en helt fantastisk båt. Finishmessig har også den en bakside (det er ikke like pent bak benkene som på utsiden - men hva betyr vel det så lenge det grunnleggende virker solid og med bruk av skikkelige materialer), men den er ett hakk eller 2 mer gjennomført en Moody etter hva jeg kan bedømme.

 

Om jeg hadde fått en telefon fra Hamar hadde det nok blitt vanskelig å velge mellom disse 2.....

Link to post
Share on other sites

En av de spennede detaljene på Hansebåtene er epoxyskrogene. Lettere og stivere båter er ikke noen dårlig egenskap.

 

Noen sterke følelser for eller mot båten fikk jeg ikke. Det er ikke min størrelse, men jeg tok en titt for å ha noe å sammenligne med når Hanse 430 kommer. Etter mitt hode passer nok 470 best som et alternativ til å kjøpe en leilighet i ett eller annet varmere strøk, f.eks. langs middelhavets kyst.

 

Den av årets båtnyheter jeg har mest lyst til å se var ikke på denne messa, men turseilere i tre er antagelig en smal nisje. :lol: Av båtene som var på messa hadde jeg nok størst sans for Swedestar 370. Det var vel den eneste som ga meg den velkjente følesen: sånn vil jeg gjerne ha. :rolleyes: (Ok, jeg er i det minste ikke plaget av trefotssyken.)

 

En liten advarsel om Hanse og epoxy-skrog. Har sett 2 stk Hanse med epoxy skrog på land i år. Båtene var nye og var tatt opp for priming og stoffing. Mildt sagt sjokkerende å se hvor dårlig arbeide som var utført under vannlinjen. Begge båtene hadde flere hull igjennom gelcoaten og inn til matten. I tillegg var det mange bulker i undervannskroget som var lett å oppdage ved å stryke hånden langs skroget.

Link to post
Share on other sites

Har sett 2 stk Hanse med epoxy skrog på land i år. Båtene var nye og var tatt opp for priming og stoffing. Mildt sagt sjokkerende å se hvor dårlig arbeide som var utført under vannlinjen. Begge båtene hadde flere hull igjennom gelcoaten og inn til matten. I tillegg var det mange bulker i undervannskroget som var lett å oppdage ved å stryke hånden langs skroget.

Det er en del ujevnheter i et nytt skrog, og disse blir gjerne sparklet før priming. En annen sjekk som skal gjøres på dette tidspunktet er å lete etter gelcoat voids i undervannsskroget som bør åpnes, slipes og sparkles like så godt først som sist. Det kan se litt dramatisk ut, særlig mens arbeidet pågår, men det er ganske normalt. Det som er litt sært med båter av epoxy er at du får ikke gelcoat til å feste på epoxy, i alle fall ikke sånn uten videre. Kjekt å vite når du skal reparere skader.

 

Om Hanse for tiden er dårligere eller bedre en andre med hensyn til denne delen av støpen vet jeg ikke.

 

Båtene fra Hanse er støpt i to halvdeler, og den delen av skjøten som vil bli liggende under vann har ikke noen imponerende finish. Jeg har også sett at skroget har blitt slipt helt gjennom gelcoat langs deler av skjøten før priming. Det gjør ikke noe godt inntrykk, men hvor stort problem det er i praksis vet jeg ikke.

Link to post
Share on other sites

Er enig med Enzo i at det er lite hensiktsmessig.... med prøveseiling av båter... spesielt med tanke på at de fleste kun er nyskjerrige og ikke skal handle... Men det er vanlig at det blir gjort avtaler for de som virker å være seriøst interisserte om å prøveseiling av båten i ettertid av messen hos forhandler... Hvilket etter mitt syn er mere fornuftig enn å tillate dette på en slik stor båtmesse..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Men hvorfor kan man ikke prøvekjøre båtene som ligger der? Er ikke det noe av vitsen når man skal kjøpe båt? I fjor spurte jeg om det var mulig å få prøvekjøre, men nei, det gikk nok ikke an....

 

Samme her, Vi var ute lørdag etter at messa stengte.

Testet Skilsø 33 i 2002.

 

Takk for flotte bilder. Bare legg dem in ,

( blir litt sjuk av å vite at jeg ikke kan komme meg på messa.) :sad:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Men hvorfor kan man ikke prøvekjøre båtene som ligger der? Er ikke det noe av vitsen når man skal kjøpe båt? I fjor spurte jeg om det var mulig å få prøvekjøre, men nei, det gikk nok ikke an....

Virker man seriøst interessert, er det vel alltid mulig å prøvekjøre/-seile i etterkant evt. etter stengetid. Skulle likt å se det salige kaoset det skulle bli om hundrevis av 40-fotere og større skulle vimse ut og inn fra bryggene mens tusenvis av besøkende prøver å få sett på båtene.

 

Dessuten, det var mulig å prøveseile RS-jollene :yesnod: Var ute med barnet i en RS-feva, og den seilte fint, den, i det lille vindpustet vi fikk. Fant også ut at gamle Europajolle-metoder for å flytte seg i null vind virket på denne jollen også.

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

Båter i sjøen.

For oss som SEILER,synes jeg den råeste båten på messen er Faurbyen med "doghouse" og lystall 1.37.

Har en kamerat med Faurby 39, sjøsikker, rask og bunnsolid.

Er denne 42 foteren i samme klasse, er den min våte drøm.

:flag_da:

 

Gunnar H.

Born to sail,forced to work. ...............Hjemmeside:
Link to post
Share on other sites

Ja, skulle gjerne sett noen bilder fra Faurby 424, utenfra , innenfra.

å hva er prisen ?

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Kunne tengt meg og vært der og sett på og klemt på og trykt på og følt på og og og og .......

Motorbåtene Aquvador 32 dc, Saga 315, Ardea 34, Viknes 880-1030 og 1080. Er det noen jeg har glemt da ?

Det er båter med lukket avdeling jeg er ute etter. Det jeg savner med den jeg har er lett tilkomst til badeplattform.

Ser Sandvik lager dette nå men er ikke så overbegeistret for den løsningen.

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

Fin messe, fikk endelig sett Skorgenes live og en rekke andre fine båter jeg ikke har saumfart enda. Litt synn at Clipper ikke hadde 34-3 foteren sin der, men 40-foteren var fin, selv om Jeannuea sin var enda lekrere, sistnevnte skulle etter planen komme med en 34- eller 36-foter allerede neste år - den gleder jeg meg til å se. Ellers tittet jeg på en Tristan som slett ikke var ille, nesten litt halvtrawler med svær FB. Ellers var den nye båten til Helge Duus lekker, det samme gjelder den nye Marexen med en imponerende acterkabin, for ikke å snakke om den flotte seilbåten (var det moody?) - spurte om å få et tilbud på en uten mast, men selgeren syntes visstnok ikke det var så morsomt :wink:

Link to post
Share on other sites

for ikke å snakke om den flotte seilbåten (var det moody?) - spurte om å få et tilbud på en uten mast, men selgeren syntes visstnok ikke det var så morsomt :wink:

 

Som hytte på sjøen, uten mast funker den sikkert også bra.

Men det er sikert plass til dobble motorinst også på denne. og da er det en veldig stødig motorbåt

 

Slå til å kjøp en da vel :yesnod:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

- spurte om å få et tilbud på en uten mast, men selgeren syntes visstnok ikke det var så morsomt :wink:

Var det noe rart med dette da?... Perosnlig så synes jeg slike kommentarer rett og slett er tåpelig, så jeg har full forståelse med selgeren av Moody..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...