Jump to content

Båter i sjøen


Sydvesten

Recommended Posts

Det handler om MAslows behovshierarki - vi er snart på selvrealisering hele gjengen. Og ettersom det ikke er politisk korrekt å bli rik på annen måte enn Lotto og fotballproff så spiller vi Lotto

 

Beste selger jeg møtte var en Princess selger fra NB (han var bergenser naturligvis). Ombord i en V48 snakket han om D9'en fortrefflighet og sa at han selv hadde kjørt denne båten og likte motorene veldig godt - så de anbefalte han. Da jeg lukket opp motorromsluken stod det to TAMD 74 i båten - men det kunne han ikke skjønne :rolleyes::lol: Eg e fra Bergen, eg e fra Bergen - den beste byn :flag_sw:

 

Da jeg spurte om "behind the scene quality" som Princess har fått kritikk for i bla MBY sa han at "det er så bra som det bør være". OK, så Windy som han også selger er for bra da eller - spurte jeg. Men det var de visst ikke :crazy::crazy: Må kanskje slutte med å sette selgere til veggs på den måten :smiley:

Link to post
Share on other sites

Beste selger jeg møtte var en Princess selger fra NB (han var bergenser naturligvis). Ombord i en V48 snakket han om D9'en fortrefflighet og sa at han selv hadde kjørt denne båten og likte motorene veldig godt - så de anbefalte han. Da jeg lukket opp motorromsluken stod det to TAMD 74 i båten - men det kunne han ikke skjønne :rolleyes::lol: Eg e fra Bergen, eg e fra Bergen - den beste byn :flag_sw:

Men han visste hva slags båt han var i. Føler litt att båtselgerne ikke er helt klar over att de selger

kapitalvare. Noen snakker om det hverdagslig å handle båter.

 

På lik linje er noen av messetitterne vanskelige, henger seg opp i klesstilen til selgerne. Istedenfor

å lytte til kunnskapene som enkelte har.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Var innom i går, mye fint å se. Jeg falt pladask for Nimbus 380 Commander første gang jeg så den det året den ble lansert. Jeg liker den fortsatt like godt, etter nok en grundig inspeksjon i går. Hadde jeg kunnet velge en båt å ta med meg hjem, hadde det blitt Nimbusen. Den er rett og slett en fantastisk båt.

 

Ellers blir det hederlig omtale for Storebro 410 Commander og Bénéteau Swift Trawler 42, fenomenale båter begge to. Det eneste jeg hadde å utsette på Swift'en er vel at det muligens er litt snaut med kun to kabiner i en såpass voksen båt.

 

PS!

Overhørte forresten en samtale mellom mann og kone ombord i Nimbus 42 Nova med to VP D-6 under dørken:

 

Kone: Er dette en planende båt?

Mann: Ja.

Jeg: *smile*

Link to post
Share on other sites

Brukte fire timer på å komme gjennom et lite utvalg av seilbåtene i størrelse 30/35 fot. Må nok innrømme at for meg så kommer Bavaria på en klar sisteplass mens en splitter ny båt, Tartan 3400 kom på en klar førsteplass! Bare helt dritlekker!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Var innom i går, mye fint å se. Jeg falt pladask for Nimbus 380 Commander første gang jeg så den det året den ble lansert. Jeg liker den fortsatt like godt, etter nok en grundig inspeksjon i går. Hadde jeg kunnet velge en båt å ta med meg hjem, hadde det blitt Nimbusen. Den er rett og slett en fantastisk båt.

Har du spurt Nilbus om hvordan den er i sjøen - de blir litt :blush: når man spør. Jeg har kjørt søsterbåten (380 Coupe - samme skrog)og testet den i litt passasjerskipsbølger. Det slår godt i motsjøen - det er ulempen med et fyldig forskip. Og skal du svinge i over 20 knop bør du nok planlegge i god tid - for den slaaaaaaader noe utrolig. Jeg måtte dra ned til 15 knop da vi tok en 180 graders sving - om ikke hadde vi havna i moloen på Långedrag. Jaja - dere vet jo hva jeg endte opp med - men Nimbus 350/350 stod meget høyt opp på listen da vi vurderte hva vi skulle kjøpe

Men Nimbusen har et par tre fordeler - og Commanderen er unik med sin flotte FB (frokostdekk) og nydleig bysse/salong. Helt klart en fin båt

 

PS!

Overhørte forresten en samtale mellom mann og kone ombord i Nimbus 42 Nova med to VP D-6 under dørken:

 

Kone: Er dette en planende båt?

Mann: Ja.

Jeg: *smile*

Jeg tok ikke den jeg - kan du forklare?
Link to post
Share on other sites

Nimbus har aldri vært billige båter........

Sjekk også prisene på tilleggsutstyr. For en 320 Coupe kom jeg til rundt kr. 300 000 for det mest "nødvendige" (teakdekk, baugprop., aktervinsj, varme, varmtvann, landstrøm, kartplotter, + + .............). Altså ca. 1.8 mill for båt med 225 hk.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Takk for kommentarene om kjøreegenskapene til båten, Bitteliten. Jeg har hverken kjørt båten selv eller vært ombord under fart. Det stemmer helt sikkert som du beskriver. Jeg vil ha den likevel!

 

Som et apropos om å slå i motsjø kan jeg nevne at min far på åttitallet hadde en Westcraft 32 (bygd av West Products i Måløy på slutten av syttitallet) som hadde gått som legeskyssbåt og passasjerbåt (fraktet skoleunger på Finnmarkskysten). Den hadde liten bæring i baugen og hadde lett for å stampe og ta inn vann over baugen (og svineryggen) om man gikk sakte i grov motsjø. Men mannet du deg opp og førte spakene fremover og spanderte litt diesel på sekserne fra M-B så kan jeg love deg at båten kløyvde sjøen. Den dundret gjennom så det var en fryd, det var bare å holde utkikk gjennom det roterende vinduet. Da skjønte jeg at det skroget var konstruert for å kunne gå 20 knop (nesten) uansett vær. Noe som jo er litt av poenget med en legeskyssbåt, når man tenker seg om.

 

Som du helt korrekt sier, en skrogkonstruksjon blir en avveining av hva man ønsker å prioritere. Svjv bygget West Products et par av skøytene som er i drift den dag i dag i NSSR, de kunne vel et og annet om å bygge båter som tålte hardt vær, tenker jeg.

 

Historien om ekteparet fikk meg til å smile fordi det bare viste en total mangel på kunnskap om båten og motorene, det var ikke mer avansert enn det.

Link to post
Share on other sites

.......Og skal du svinge i over 20 knop bør du nok planlegge i god tid - for den slaaaaaaader noe utrolig. Jeg måtte dra ned til 15 knop da vi tok en 180 graders sving ............

Er ikke 15 knop i 180 graders sving OK, da? :eek:

Alternativet blir kanskje en større kjøl, som gir mindre hastighet.

 

Mitt spørsmål er heller: hvordan er styreegenskapene i lav hastighet, dvs. før den planer?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Messens skuffelse: Hanse 470.

Jeg er svært begeistret for Hanse 400 (men den er litt for liten for mine ønsker), og så frem til å få se 470. Inntrykket jeg sitter igjen med er at Hanse nå lar form gå foran funksjon, og at inovasjon må det være selv om det ikke er gjennomtenkt nok - bl.a. ikke mulig å sitte bak rattene på en behagelig måte. [...]

Båten som blir vist på messa er en prototype, og mye vil nok bli endret. Jeg fikk høre man fremdeles lette etter en god løsning for sitteplass bak rattene. Jeg tror prototypen er bygget på det originale 461-skroget, men den foreløpige presentasjonen fra Hanse sier at 470 får litt lenger vannlinje enn 461. En av de spennede detaljene på Hansebåtene er epoxyskrogene. Lettere og stivere båter er ikke noen dårlig egenskap.

 

Noen sterke følelser for eller mot båten fikk jeg ikke. Det er ikke min størrelse, men jeg tok en titt for å ha noe å sammenligne med når Hanse 430 kommer. Etter mitt hode passer nok 470 best som et alternativ til å kjøpe en leilighet i ett eller annet varmere strøk, f.eks. langs middelhavets kyst.

 

Den av årets båtnyheter jeg har mest lyst til å se var ikke på denne messa, men turseilere i tre er antagelig en smal nisje. :lol: Av båtene som var på messa hadde jeg nok størst sans for Swedestar 370. Det var vel den eneste som ga meg den velkjente følesen: sånn vil jeg gjerne ha. :rolleyes: (Ok, jeg er i det minste ikke plaget av trefotssyken.)

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det må jo være en fullstendig feilkonstruksjon.

Du er ikke den første som hevder det om meg nei :lol:

 

Vet ikke om det er en feilkonstruksjon, kanskje overgangen fra drev til rett aksling var uvant for meg? Ikke vet jeg - men båten har et fyldig forskip og en flat hekk - så da blir det vel som det blir

Link to post
Share on other sites

En flott utstilling, med mye fint å se på... :wink::yesnod:

 

Båtmarkedet går så det suser, og det har tydeligvis dukket opp nye importører flere steder. Om JEG skulle handle ny båt til over 1 million, ville jeg betenkt meg på å overhodet innlede en diskusjon med kundebehandlende guttevalper under 20 år iført gull-lenker og skaut. Men det er mulig forhandlerne har gjennomført en kundeundersøkelse, og funnet en nisje som må forhandle med like enkle sjeler som seg selv...

 

Ellers er det ikke mange steder man kan overhøre at det prutes på hver tusenlapp ved kjøp av båt til over 2 mill, og det er jo morsomt. :puke:

 

JEG konkluderte med at det selges så mye båter for tida, til ikke-kyndige båtfolk, at jeg ikke handler nå. Jeg venter til neste høst, når en av årets debutanter finner ut at båtlivet ikke var helt som forventet.

 

Sammen med hundrevis av andre debutanter...

 

Eller, som admiralinnen sa: "Vi trenger ikke kjøpe ny båt før vi har beisa huset! Og det blir ikke beisevær igjen i år..."

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

JEG konkluderte med at det selges så mye båter for tida, til ikke-kyndige båtfolk, at jeg ikke handler nå. Jeg venter til neste høst, når en av årets debutanter finner ut at båtlivet ikke var helt som forventet.

Jeg har tenkt samme tanken, men ulempene er at slike eiere har stort potensiale for å grunnstøte, gjøre grove feil med motorvedlikehold, og minimal evne til å rette opp alle feil og mangler på en nybygget båt.

Link to post
Share on other sites

Baatsmann

 

Hvordan gikk det med "den tyske-franske duellen"?

 

Viggo

 

Det ble svensk seier.

HR 48 var nærmest en religiøs opplevelse. Håndtverk som går Høstutstillingen en høy gang, og smarte planløsninger som fikk fruen til å ymte frempå om hussalg, og permanent adresse i båt.

 

Vakkert.

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Har nettopp kommet hjem fra den årlige gutteturen til messa og med det fantastiske været vi har hatt skulle vi ønske vi kunne stoppet klokka opp til flere ganger under turen. Vi startet i Fredrikstad på Fredag og hadde en fin kveld i Moss.Videre inn til Kadettangen hvor vi fikk plass helt inne under E-18. Fikk 5 timer hvor vi på den tiden fikk med oss 3 pirer , må si jeg er positivt overrasket over hvor mye bra det ble presentert i år. Ocean Alexander var en høydare etter min mening,kvalitet så det holder. Har også en svakhet for Traweler og må si Beneteauens Swift Traweler ble et hyggelig møte for en som bruker båten som hytte.

La i vei på returen kl 18.00 med kurs for Horten hvor vi fikk med oss solnedgangen i et helt nydelig sensommervær. Horten gjestehavn var forøvrig en kjempefin havn.

Gikk så videre i like fint vær idag. Allt i allt en innholdsrik helg for fire båtgutter i èn båt`.

Samme hvor jeg er , bare jeg er i båten

Link to post
Share on other sites

Trivelig med båtmesse, men jeg ble litt rystet da jeg passerte sundet mellom Ostøya og Brønnøya tidligere i dag, på vei inn mot Sandvika. Tydeligvis oppbrudd etter endt messe, og mange båter på vei ut.

 

Jeg ble litt rystet over total mangel på respekt for sjølovene. I dette sundet er det 5 knops fart, men svært få av dem jeg traff der hadde noen som helst respekt for dette.

Trangt om plassen, og likevel kommer en diger 45-50(+?) foter i god fart gjennom sundet i "noe" over 5 knop. Jeg bretter fingrene ut for å vise hva jeg synes om grensen på 5 knop, og vinker med denne. 2 staute karer fra flybridgen vinker først, og så ser ut til å forstå hva jeg mener, og gliser så megetsigende til meg og hverandre uten å endre fart.

 

Dette er ikke noe sjelden syn, for den saks skyld, men når det høyst sannsynlig er deltagere på messen, så ble jeg sterkt provosert av denne oppførselen. Denne båten var, som sagt, ikke alene om å passere i "noe" over 5 knop. Messedeltagere burde vite å oppføre seg litt penere på sjøen. Angrer bittert på at jeg ikke hadde videokameraet med meg, men det ble da noen bilder, i 6 megapixel oppløsning (egner seg svært godt mht. forstørrelser av bildedetaljer!).

 

Nuvel, sukker tungt og har roet meg litt, men dette synes jeg er rett og slett trist!

 

Uansett, bortsett fra denne sure opplevelsen så hadde vi en nydelig dag på sjøen

signaturbilde4.jpg 2 smekk på en flue...
Link to post
Share on other sites

likevel kommer en diger 45-50(+?) foter i god fart gjennom sundet i "noe" over 5 knop. Jeg bretter fingrene ut for å vise hva jeg synes om grensen på 5 knop, og vinker med denne. 2 staute karer fra flybridgen vinker først, og så ser ut til å forstå hva jeg mener, og gliser så megetsigende til meg og hverandre uten å endre fart.

Kanskjed de hadde lang vei hjem til Dollviken :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...