Gullfisk Svart 6.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2023 Om du har veivhusventilasjon inn før turbo, kommer kanskje olja derfra? Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 7.Februar.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2023 Gullfisk skrev for 23 timer siden: Om du har veivhusventilasjon inn før turbo, kommer kanskje olja derfra? Gudene vet @Gullfisk! 😂😂😂 Lurer på om du må ta deg en tur og sjekke!😁😁😁 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Gullfisk Svart 7.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2023 😂Er litt påsæla med renovering av et rom for tiden, så litt lite båttid🙈. Hadde ut min ladeluftkjøler på Yanmarn i fjor, og der var det oljefilm fra veivhusvent. Ser du har en svart gummislange inn på luftinntaksiden på turbo, så mulig det er den. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 8.Februar.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2023 Nå blir det å stå på messe i Bergen fra tirsdag til søndag! Håper noen stikker innom standen til NMKS! Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
tom Cognac Svart 8.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2023 Chilli Solbris skrev for 1 time siden: stå på messe ser noen stoler der.............................................. Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Chilli Solbris Svart 9.Februar.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2023 tom Cognac skrev for 7 timer siden: ser noen stoler der.............................................. 😁😁😁😁 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Chilli Solbris Svart 16.Februar.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2023 Og så var ladeluftkjøleren av! En tung kladd var det også!! Trangt som fy! Og når man har fastnøkkel med skralle og skrur skruen langt ut….. Da får man ikke av fastnøkkelen Lesson learned!😉😉🫣🫣 Ikke spesielt god plass til 17- mm heller. Som det viste seg ikke var nødvendig å skru av! Men av kom den til slutt! Ser bedre ut på denne siden! Veier nok hodt og vel 30 kilo! Inne i kampene mot sylinderne. Møkkete etter olje. Og nå forstår jeg virkemåten fullt ut!😊 Hvordan få de rent her uten å måtte demontere halve motoren? Vaske med diesel? Fortsettelse følger! Ladeluftkjøleren skal testes og renses grundig! Tips til hvordan det gjøres tas i mot med takk! Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
LALUNA II Svart 17.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2023 Bremse rens tar skiten godt løsner det meste Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
hanto1 Svart 17.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2023 Før bremserens kan en lavtrykksprøyte/ pumpesprøyte med varm diesel løse opp det meste. Blås deretter med trykkluft og avslutt med bremserens. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 17.Februar.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2023 LALUNA II skrev 57 minutter siden: Bremse rens tar skiten godt løsner det meste hanto1 skrev 51 minutter siden: Før bremserens kan en lavtrykksprøyte/ pumpesprøyte med varm diesel løse opp det meste. Blås deretter med trykkluft og avslutt med bremserens. Tipsene følges!😃😃 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
cosmic Svart 17.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2023 Vær litt forsiktig med både høytrykkspyler og trykkluft blåsespiss. Lett å "flate" celleverket. Veldig fort å gjøre skade. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 17.Februar.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2023 cosmic skrev for 2 timer siden: Vær litt forsiktig med både høytrykkspyler og trykkluft blåsespiss. Lett å "flate" celleverket. Veldig fort å gjøre skade. Ja, det er jeg veldig obs på. Har nok bestemt meg for å la høytrykket hvile!! Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Komodo Svart 18.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2023 Du skal ikke kimse av glovarmt vann med sterk blanding av kraftvask heller. Regner med at utfordringen er å få det rent i kjøleregisteret, der kommer du jo ikke til å vaske mekanisk. Da er det nok viktig å bruke noe som løser godt opp og la det renne. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
tom Cognac Svart 18.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2023 Komodo skrev for 6 timer siden: Du skal ikke kimse av glovarmt vann med sterk blanding av kraftvask heller. Da jeg var i militæret (1970) og skulle pusse AG'en etter skyteøvelser - jukset vi og skylte pipeløpene etter puss med olje og pussefiller, under kokende vann, dvs så varmt vann vi fikk ut av krana på vaskerommet. Det var strengt forbudt, befalet sa pipene kunne ruste fordi bl.a vannet fordampet ikke fort nok. Vil ikke dette også gjelde for motordeler? Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
index Svart 20.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2023 tom Cognac skrev On 18.2.2023 at 18.26: Da jeg var i militæret (1970) og skulle pusse AG'en etter skyteøvelser - jukset vi og skylte pipeløpene etter puss med olje og pussefiller, under kokende vann, dvs så varmt vann vi fikk ut av krana på vaskerommet. Utrolig nok, så lett som AG'en er å pusse. Grunnen til at den ikke bør utsettes for vann slik er at den har mange skjøter og sprekker der vannet ikke tørker fort nok ut av. En varmeveksler blir noe helt annet, denne tåler vann uten problemer Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Chilli Solbris Svart 28.Februar.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2023 Oljefilmen som var på ladeluftkjøleren var helt normalt i følge Mancraft. Det kom som følge av at luftinga fra veivhusfilteret går inn der. Gudene vet hvorfor. Men! Jeg har en utfordring til dere! Hva koster et komplett pakningssett til to ladeluftkjølere? Det blir ikke premie til den som gjetter riktig! Det har jeg ikke rå til!😱😱😱 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Hulda Svart 28.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2023 Skulle det være Garmin-priser, rundt NOK 4866. Sitér dette innlegget Link to post
JonnyBoy Svart 28.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2023 (redigert) Jeg har konferert med Snåsa-mannen og tipper 14700 inkl 15% rabatt Redigert 28.Februar.2023 av JonnyBoy (see edit history) Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
Tor Arild Svart 28.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2023 Fantastisk arbeide du legger ned i denne. Kjedelig nå, men vil glede deg i mange år når det er gjort. Har maskinene litt mindre enn dine, mangler en sylinder per rekke. Om du ser en av trådene jeg har med Hans H her, så bygget vi en sirkuleringsmaskin med varme for å rense sjøvannsiden på typisk TAMD74/75 og D9 eller andre VP med 2 toms kjølekrets. Har du sjekket på dine maskiner om det er mulig å fjerne impeller og rense den veien? Mvh Tor Arild Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 28.Februar.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2023 JonnyBoy skrev for 2 timer siden: Jeg har konferert med Snåsa-mannen og tipper 14700 inkl 15% rabatt @JonnyBoy du har helt rett!😃😁😁 Du må ha kontakt med høyere makter!😂😂😂 Tor Arild skrev for 2 timer siden: Fantastisk arbeide du legger ned i denne. Kjedelig nå, men vil glede deg i mange år når det er gjort. Har maskinene litt mindre enn dine, mangler en sylinder per rekke. Om du ser en av trådene jeg har med Hans H her, så bygget vi en sirkuleringsmaskin med varme for å rense sjøvannsiden på typisk TAMD74/75 og D9 eller andre VP med 2 toms kjølekrets. Har du sjekket på dine maskiner om det er mulig å fjerne impeller og rense den veien? Mvh Tor Arild @Tor Arild, takk for gode ord!😊😊 Kan du sende link til meg på tråden? Det er nemlig såre enkelt å koble fra sjøvannssiden her! Grunnen at jeg demonterte alt denne gangen er for å inspisere for tæring. Som viste seg å være absolutt ingenting. 😊😊😊 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Tor Arild Svart 28.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2023 HansH skrev On 7.1.2022 at 11.44: @Tom RørEt par tips til hvis du setter opp et slikt sirkulasjonssystem. Som nevnt over er du avhengig av å pumpe vannet rundt med en viss kraft. Noen av disse 12-voltspumpene drar en del strøm, så sjekk at du har tilstrekkelig ladekapasitet. Alternativt kjøp en billig inverter slik at du kan mate strøm via 230-volt uten å tenke på batterier. Jeg har 24-voltsanlegg og satte opp et slikt 12-voltssystem med strøm fra startbatteriet til generatoren (12 volt). Det var ikke lurt for å si det slik:(. På min P50 lades startbatteriet til generatoren bare når generatoren er i gang og det oppdaget jeg litt sent, dvs når batteriet var tomt/ødelagt.) Bygget dette anlegget sammen med en bekjent som også har D9-motor. Vi la litt penger og arbeid i det og fikk etterhvert et glimrende system som kan kjøres noenlunde regelmessig uten for mye jobb hver gang. Min gode venn @Tor Arild kom opp med navnet Frankenstein på hele installasjonen, noe som passet godt. 1) Varmtvannsbereder fra Jula av typen med mating fra toppen. (viktig). ca 1.500,-. Denne viste seg å være kraftig nok til å gi omkring 50 graders varme under kontinuerlig drift på våren mens det var kaldt i vannet. (da er jo motoren nokså kald også og D9 har noen kilo jern som skal varmes opp.). 2) inverter 240W, 20Amp. dvs fra 230 Volt til 12 volt. ca 300,-. Da har du nok strøm uten å tenke på batteri. 3) 25 liters plastkanne som "buffertank" for løsningen å kunne sirkulere gjennom. Fylte denne opp til ca halvfull etter at motor og vv-bereder var fylt opp med rensevæske. Da har pumpen hele tiden noe å jobbe med. Så er det viktig at pumpen suger fra 25-literskannen og leverer trykkvann inn på kaldtvannssiden i varmtvannsberederen. Måtte kutte opp et større hull på toppen av kannen for å få disse tykke slangene nedi. 4) 12v sirkulasjonspumpe samt 230v bryterpanel. 5) Monterte tanken på en trebrakett og med plassering oppi en 60 cm Eurokasse slik at vi hadde "katastrofekar" rundt vv-tank i tilfelle lekkasje. Plasserte også 25-literskannen oppi en Eurokasse (bilde nederst) som ekstra sikring mot overflow og lekkasje. Man ønsker jo å få minst mulig av denne syreblandingen ned i kjølen. Gir også mye mindre fare for gris og søl på teakdekket oppe i cockpit når dette skal bukseres inn og ut. Litt jobb å bygge hele settet, men det ble veldig bra og vil kunne holde i mange år. Dessuten med nødvendig trygghet mht hovedbryter med sikring for vv-tank osv, samt "katastrofekar". På D9 er egentig jobben å fysisk komme til mht å etablere en sirkulasjonssløyfe fordi man i praksis må innpå fra både bb og sb side. Så krever det også litt jobb å finne riktige slanger og koblinger i et slikt system pga nokså grove dimensjoner på motoren som må strupes ned/opp til dimensjoner på pumpe og varmtvannstank. Mest knotete del av operasjonen er å få ut impeller på disse motorene. Til alle som har D6-motor anbefaler jeg på det sterkeste å kjøre systemrens regelmessig og gjerne hvert år. Har selv hatt to båter tidligere med hhv singel og dobbel D6-installasjon og erfarte at disse raskt grodde igjen med salt. Sikkert mye pga mitt bruks- og kjøremønster, (mye saktekjøring). Litt penger og tid mht å lage et opplegg for systemrens kan spare deg for jobben med å plukke ut ladeluftkjøleren. Det er en jæ&%$ig jobb på D6 når når motoren står nede i motorrommet. Verkstedene tar jo også en solid sum for en slik jobb, naturlig nok. Lykke til Redigert: Fikk inn et par bilder av Frankenstein fra kompis @Tor Arild som herved deles. NB: Dette viser oppsettet før vi fikk montert på en inverter på 12-voltssystemet så vidt jeg husker. Erik, det var HansH som førte pennen. Er i TomRør sin tråd. Sitert her. Vi hadde begge like maskiner og tendens til varme på pådrag, så lånte vi en maskin som var til en mindre motor. Den hadde dessverre for lite løfteevne, så da bygde vi vår egen. Morsomt prosjekt :) Mvh TOR ARILD Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 28.Februar.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2023 Tor Arild skrev 1 time siden: Erik, det var HansH som førte pennen. Er i TomRør sin tråd. Sitert her. Vi hadde begge like maskiner og tendens til varme på pådrag, så lånte vi en maskin som var til en mindre motor. Den hadde dessverre for lite løfteevne, så da bygde vi vår egen. Morsomt prosjekt :) Mvh TOR ARILD Den skal studeres! Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Chilli Solbris Svart 7.Mars.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2023 Så ble det jaggu travelt med å må montert montert sammen igjen! Norsk Maritim Kurssenter trengte brått en tur ut med D5L elever. Eksosbendet ferdig reparert😃😃 Sveiset så det holder!😃 Keramisk isolasjon tåler varmen så det holder. Det koster det hvite ut av øya Men holder det det lover. Nye pakninger skal på plass. Da må overflatene være rene! Pakningsskrapa til @Komodo er genial!😁😁 Skraper overflaten helt ren. Alt av gjenger ble gjenget opp. Her skal det være tett! Ignorere knussel! Å gjenge opp renser gjengene og gir skruene bedre feste. Trykktestet! Så er det inn i båten igjen! Fillene i luftinntaket ble fjernet!😁😁 Tilbake på plass! Og så ble det en nydelig dag på sjøen!😄😄😄 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
ezach Svart 7.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2023 Imponerende arbeid! Gjenging og trykktesting smaker av proff-tendenser ⚓️😎 Sitér dette innlegget Link to post
kdtran Svart 7.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2023 ezach skrev 9 minutter siden: Imponerende arbeid! Gjenging og trykktesting smaker av proff-tendenser ⚓️😎 Helt enig! Tenker det skal bli godt å høre 20 sylindre brumme fint i kor igjen. 😊 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.