Jump to content

Så ble det ny Solbris - Chilli Solbris - Storebro


Chilli Solbris

Recommended Posts

Det er to grunn-formler:

 

U=R*I

og

P=R*I*I (og så kan man slenge på Cos phi, om det er effektreduksjon).

U= spenning V

R= motstand Ohm

I= strøm A

Og Cos phi er redusert effekt, der høyeste verdi er 1,0 og en elektromotor kan ligge rundt 0,8.

16 A sikringer skal beskytte 2,5 kvadrat kabler og 10 A sikringer holder for 1,5 kvadrat, gjelder 220 V anlegg. 

Og allikevel kan det ta fyr.

Link to post
Share on other sites

Litt av en tavle du har om bord! Er mer som en tavle i industrien enn sikringsskap i hjemmene våre. :smiley:

 

  

Chilli Solbris skrev 1 time siden:

Og hva brenner mest i båt? El-anlegg!!

 

Ikke se deg blind på at det er 230V som er farlig. Mange branner i båt som starter i det elektriske er gjerne i 12/24V anlegg. Er store energi-mengder her selv om det "bare" er 12V eller 24V.

 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jens_P skrev 32 minutter siden:

Ikke se deg blind på at det er 230V som er farlig. Mange branner i båt som starter i det elektriske er gjerne i 12/24V anlegg. Er store energi-mengder her selv om det "bare" er 12V eller 24V.

Det er vel stort sett to hovedgrunner til det. For det første har hvermannsen lov til å tukle og koble på dette, for det andre er det på lavspentsiden strømmene er størst. Kan kanskje også legge til at maritimt miljø drar med seg litt fukt, salt og korrosjon, men jeg vet ikke hvor mye det bidrar i statistikken. Jeg vil tro den aller største årsaken er at folk som ikke vet hva de driver med legger opp kurser uten sikring, legger opp underdimensjonerte ledninger (som ikke blir klamret, kommer i klem osv.), og dårlige termineringer. 

Link to post
Share on other sites

Hekri skrev for 5 timer siden:

Alt forutsatt at ledninger og kabler har tilstrekkelig tverrsnitt / kvadrat / tykkelse! 

Det er det her ombord! Med meeeeget god margin i hele båten!😂😂

Hulda skrev for 5 timer siden:

Det er to grunn-formler:

 

U=R*I

og

P=R*I*I (og så kan man slenge på Cos phi, om det er effektreduksjon).

U= spenning V

R= motstand Ohm

I= strøm A

Og Cos phi er redusert effekt, der høyeste verdi er 1,0 og en elektromotor kan ligge rundt 0,8.

16 A sikringer skal beskytte 2,5 kvadrat kabler og 10 A sikringer holder for 1,5 kvadrat, gjelder 220 V anlegg. 

Og allikevel kan det ta fyr.

Det med kvadrat er jeg kjent med. Formlene skal studeres!😃😃.  Her ombord er det helt konsekvent større kvadrat på alle kurser i forhold til ampere. 

Komodo skrev for 4 timer siden:

GR Elektro ja, de kjenner jeg godt. Jobber nesten bare med båt de. Blir bra dette :thumbsup:

 

Det er jeg helt trygg på ja! Dyktig og nøye!👍😃

Jens_P skrev for 4 timer siden:

Litt av en tavle du har om bord! Er mer som en tavle i industrien enn sikringsskap i hjemmene våre. :smiley:

 

  

 

Ikke se deg blind på at det er 230V som er farlig. Mange branner i båt som starter i det elektriske er gjerne i 12/24V anlegg. Er store energi-mengder her selv om det "bare" er 12V eller 24V.

 

Tavla er for meg: «Bare se! Ikke røre!»

Er klar over det med 12/24-faren. Derfor blir anlegget nå kontrollert og sjekket opp. 
Glenn i GR Elektro var godt fornøyd med det han så. Det er heldigvis fint lite hjemmemekk her ombord!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Litt småplukk fra meg. Har byttet ut den midlertidige dc-dc 24-12 converteren fra Biltema på 10 amp til en fra Victron på 50 amp. Da blir det nok mer stabilt. Spesielt når fryseboksen bruker 10 amp. 

Frysebobsen suger strøm i oppstarten. 
IMG_4685.jpeg.7adab3d9854cf4a9358db3f2725568a0.jpeg

Da blir denne tassen gor liten. 

IMG_4683.jpeg.a0e408b65e9e68ab7e61a7bdac792b9d.jpeg

Mens denne gjør jobben!

IMG_4681.jpeg.efdb5181dfdda04ce8a6397b0905a6db.jpeg

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

En artig sak som ikke lenger er i bruk er denne trykkbryteren. Det har gått en slange fra denne ned i kjølen. Når trykket har blitt høyere som følge av vann som stiger har den satt i gang lensepumper. 
image0000001.jpeg.dd359c4462d8e9ef73e855ccd5b2aaf6.jpeg

 

IMG_4687.jpeg.b3cb2bcb101b3a73ece6264e22901426.jpeg

 

IMG_4688.jpeg.4a5eae5cd19128db39d093558b161da3.jpeg

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Hekri skrev for 2 timer siden:

Åpenbart at Costa Mesa er et stykke fra Silicon Valley, i både tid og vei. 

Men dette funka vel greit?? Levert med båten ny? 

Det må nok ha fungert en gang. Men det er koblet fra for lenge siden vil jeg tro. Selve trykkbryteren satt i det elektriske skapet, hovedtavla. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Elmer skrev 1 minutt siden:

Så veldig elegant ut det temperatursystemet du har der, Solbris. 😊 Hvor får man tak i det? Er det kostbart?

Det er Telldus jeg har. Vet ikke om jeg hadde kjøpt det i dag. Det er egentlig mange slike smarthus system ute og går. Telldus som jeg har går på WiFi ombord. Det fine med det er at jeg kan leggectil så mange sensorer jeg vil. 
Tror jeg ville valgt en annen løsning i dag. Telldus er ganske kostbart ininnkjøp og appen krever abonnement for å gi deg tilgang til alt av funksjoner. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Bonus skrev 22 minutter siden:


Da vet jeg hvem jeg skal be om en KALD øl hos

 

Det holder om du tar fra dinetten 😂 ❄️❄️

Du er hjertelig velkommen!😁😁 Kan bekrefte at Ølen er kald!😆😆

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Elmer skrev 29 minutter siden:

Takk for info. :smiley: Kan nok hende det blir stående litt ned på lista, men utrolig kjekt å ha den oversikten.

Ja, det gor en trygghet mår jeg er bortreist. Kan ha kontroll med båten. Sammen med fire kameraer rundt omkring. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Hoi. Nå har jeg lest gjennom hele tråden, og denne inneholder jo masse gull. Alt fra tetting av vinduer til motor til tredetaljer. Takk! Fikk jo noen tanker om hva jeg skal gjøre.  

 

Og jeg sitter jo igjen med tanken om at Nidelven jeg pusler med er som en modellbåt å regne i forhold. Dette var svært! 

 

Men én ting ble jeg ikke helt klok på, "klokking av aksel". Hva og hvorfor gjør man det?

Link to post
Share on other sites

EiSvIn skrev On 19.1.2024 at 19.56:

Hoi. Nå har jeg lest gjennom hele tråden, og denne inneholder jo masse gull. Alt fra tetting av vinduer til motor til tredetaljer. Takk! Fikk jo noen tanker om hva jeg skal gjøre.  

 

Og jeg sitter jo igjen med tanken om at Nidelven jeg pusler med er som en modellbåt å regne i forhold. Dette var svært! 

 

Men én ting ble jeg ikke helt klok på, "klokking av aksel". Hva og hvorfor gjør man det?

Hyggelig at du har jobbet deg gjennom hele galskapen!😃😃

Når det gjelder klokking av propellakslingen, så er det hvordan man måler om akslingen er rett. Skjevheter måles med et mikrometer. 
Jeg velger å henvise til en annen tråd her på BP. Der er det greit forklart. 
Ellers er det bare å ta kontakt om du er nysgjerrig på mer!☺️☺️

 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...