Jump to content

Polering av diesel. Rekkefølge på komponenter


BØstrøm

Recommended Posts

Nytt kopi-filter er kjøpt inn. Kommer vel til uken. 

 

Bør det koples slik? 

 

Tanken er at gammel vannutskiller blir værende og sortere ut vann, deretter Racor og til slutt finfilter. 

 

nytt-racor.png.bae0ed6f82944816ee323ccbbb9aa41e.png

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Hmm...

Kan jeg (med hell) bruke den gamle vannutskilleren mellom tank på styrbord side og babord side?

 

I dag så er det to tanker fast forbundet med rør. Diesel i tank S (Styrbord) renner bare over til tank B (Babord) og nivået utjevnes. Motoren henter kun diesel fra Tank B. Retur går også til B. Så diesel i tank B bli polert, men i tank S er den stillestående. 

 

Vil den gamle vannutskilleren ved plassering på bildet her hindre vann og noe drit fra å renne fra tank S til tank B? Eller er dette bare unødvendig komplisert, og kanskje vannutskiller ikke en gang fungerer når det nesten ikke er flow? Så det er kanskje bare best å la Racor gjøre jobben alene og glemme tank S?

 

flytte-filter.png.fb6a0a6ff2e46a16edb55d8a9f950721.png

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev for 2 timer siden:

Vil den gamle vannutskilleren ved plassering på bildet her hindre vann og noe drit fra å renne fra tank S til tank B?

Usikker om det krevst litt fart på gjennomstrømming, men tanken er god.  Problemet vil kanskje bli at stusser blor så små på parallellslange at tankene ikkje utjevner raskt nok slik at båten legg seg skeiv?     

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Kan ikke forstå at du vil gjøre så mye galt ved å kople slik, så sant du får det gamle filteret under tanknivå da. Når tank S fylles vil jo flow være betraktelig og en fin rutine kunne jo være å drenere det filteret etter tankfylling for å sjekke for vann. Har du fått diesel med vann/vann med diesel så burde jo vannet dukke opp der først. En enda finere rutine ville selvsagt vært å bare kikke i glasset.. 😁

Link to post
Share on other sites

Fant denne i siste nr av "Båtens Verden"

https://rendiesel.no/

 

Virker som et bra initiativ for at vi skal slippe å uroe oss for dårlig diesel.

Men det står lite om hvilke anlegg som er kontrollert, bare hvilke som er godkjent.

Hvordan foregår denne testinga?

Får alle marinaer tilbud?

Koster det penger å bli testet?

 

Noen som vet noe mer om dette?

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Lag nå ikke dette til et stort problem at dieselen er så dårlig hos den jevne marina som omsetter regelmessig til markedet. Det er bare tull. 

 

Spør man hvor mange fritidsbåteiere som har reell kontroll på filterbytter, avluftinger, tetninger på tankfyllingene samt ikke minst en inspeksjon av dieseltankene med tilhørende rengjøring f.eks. hvert 5. år så vil jeg tro at mange ikke har det i det hele tatt.

 

Til dels på grunn av at design på dieseltankene er katastrofal på enkelte båter. Flatbunnede,  mangler drenerings- og avtappingsmuligheter, mangler tilgjengelige inspeksjonsluker osv.osv.

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev for 22 timer siden:

Fant denne i siste nr av "Båtens Verden"

https://rendiesel.no/

 

Virker som et bra initiativ for at vi skal slippe å uroe oss for dårlig diesel.

Men det står lite om hvilke anlegg som er kontrollert, bare hvilke som er godkjent.

Hvordan foregår denne testinga?

Får alle marinaer tilbud?

Koster det penger å bli testet?

 

Noen som vet noe mer om dette?

 

Det står vel listet opp anlegg som har fått godkjent, men jeg savner kotrollerte anlegg som IKKE er godkjent.

Det er kanskje risikabelt for dem å nevne ikke-godkjente anlegg med tanke på at det blir å "henge ut" firma.

Tror ikke dette er noe som er frivillig, keg vil tippe de reiser rundt å tester der de ønsker å teste, men uansett så kunne jeg også tenkt meg mer informasjon rund dette. Det er et veldig bra tiltak :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
  • 1 år senere...

Da er dieselpoleringsgreiene mine på plass. 
Filter til høyre er fra tank til motor. 
Pumpe til venstre suger gjennom venstre filter og tilbake til tank. Gjorde en test der jeg fylte en kanne. Systemet sirkulerer ca 100L/timen. Skulle gjerne hatt en pumpe som ga dobbelt mengde, men neste størrelse jeg fant var 2000L/time og det alt for mye. 

E929FEA8-E62F-4B47-9925-9E6CF1F25309.jpeg

Link to post
Share on other sites

ikke for å være en festbrems, men etter å lest denne tråden virker det ikke som mange bekymrer seg over mulige skadeoppgjør ved f.eks brann ombord? Bare shopper forsikring om dagen og leser igjennom forskjellige vilkår...

Å endre eller ikke tilfredsstille disse kravene ved å installere f.eks filterkopier uten godkjenninger? Man gjør som man vil, men jeg hadde ikke turt å spare et par tusen om erstatning uteble etter en brann. 

Link to post
Share on other sites

Det var da svært! Filterhodet til finfilteret mitt ble handlet hos Lekang i 1998. Det er verken påstemplet navn eller nummer. Ikke fulgte det med sertifikat heller. Nå er det for så vidt ikke noe forsikringskrav heller.

 

Minner meg om den gangen jeg var hyret inn som materialforvalter på Statfjord A. Vi hadde hyller med rør og flatjern. Jernene hadde stemplet inn sertifikatnr. i ene enden. Så når man skulle ha en bit, var prosedyren å kappe i motsatt ende og skrive ned nummeret. Det hendte fra tid til annen at en knall skulle ha en halvmeter Super Duplex. Kappet i enden der nummeret var stemplet inn. Og jeg var nødt til å kaste resten av lengden. Trodde ikke det var sånn på lystbåt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...