Jump to content

Polering av diesel. Rekkefølge på komponenter


BØstrøm

Recommended Posts

@Hulda Svært? Sier bare at jeg leste hele tråden og få tenker på det? Eller man gjør seg en tanke og velger løsninger deretter; enten det gjelder blærepumper, transparente slanger som ikke er til formålet, Kina-kopier eller plassering av disse…

Siden forumet er fullt av oppegående mennesker, deg selv inkludert, bare fant jeg det litt interessant at ingen ser ut til å tenke på det. Hverken mer eller mindre.

 

@larshans1 Er vel heller at vi på forumet deler kunnskap og erfaringer i beste mening. Enig i at mye kan oppleves dyrt ifht båtlivet, uavhengig av utsagn fra folk med felles interesser kan berike meg med.

 

Jeg setter veldig pris alle trådene opp igjennom som belyser problematikk, erfaringer og kunnskap :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Innen forsikringsjussen er det noe som kalles "adekvat årsakssammenheng". Kjenner du @oberst1, som selger slike "original-filter" til en konkret episode der et riktig montert "kopi-filter" har _forårsaket_ en båtbrann?

 

Selv skiftet jeg senest denne uken ut et 100% originalt Separ SWK2000/10, på grunn av at det hadde begynt å dryppe diesel ut mellom filterhuset og plastbollen etter overdreven korrosjon mellom aluminiumen og lakken på oversiden av bollens tetningsring.

Link to post
Share on other sites

X10an skrev for 2 timer siden:

Innen forsikringsjussen er det noe som kalles "adekvat årsakssammenheng". Kjenner du @oberst1, som selger slike "original-filter" til en konkret episode der et riktig montert "kopi-filter" har _forårsaket_ en båtbrann?

 

Selv skiftet jeg senest denne uken ut et 100% originalt Separ SWK2000/10, på grunn av at det hadde begynt å dryppe diesel ut mellom filterhuset og plastbollen etter overdreven korrosjon mellom aluminiumen og lakken på oversiden av bollens tetningsring.

Kjenner ikke til konkret sak nei. Riktig montert, hvordan defineres det? I forhold til egne meninger? Eller fra en produsent med manglende dokumentasjon eller godkjenninger f.eks? Montert utenfor motorrom fordi det mangler varmeskjold så er det riktig montert? Jeg ville belyse at det ikke så ut til noen tenker så mye på potensielle risikoer ved å være ukritisk til disse kopiene, men man resonnerer forskjellig.
 

Jeg er ingen ekspert på forsikringssjuss, bare klar over selskapenes økende fokus og reduksjoner i skadesaker. Man gjør sine egne valg.

 

Synd du ikke tok kontakt ang Separ, kan være en garantisak.

Tetningsring og alt annet er også tilgjengelige reservedeler.

En annen utfordring er etter innblanding av bio i anleggsdiesel så er det generelt mange som vil oppleve lignende på filtre; angriper pakninger og lakk. 
Nyere Separ har tatt høyde for dette og tilpasset seg. Unntak er de større filtrene som må bestilles med slik lakkbehandling.

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev On 8.6.2020 at 3.52:

Lag nå ikke dette til et stort problem at dieselen er så dårlig hos den jevne marina som omsetter regelmessig til markedet. Det er bare tull. 

 

Spør man hvor mange fritidsbåteiere som har reell kontroll på filterbytter, avluftinger, tetninger på tankfyllingene samt ikke minst en inspeksjon av dieseltankene med tilhørende rengjøring f.eks. hvert 5. år så vil jeg tro at mange ikke har det i det hele tatt.

 

Til dels på grunn av at design på dieseltankene er katastrofal på enkelte båter. Flatbunnede,  mangler drenerings- og avtappingsmuligheter, mangler tilgjengelige inspeksjonsluker osv.osv.

Jet tror nok mange har mer glede av et dobbelt filter med vender enn "polering av diesel".  Har selv aldri hatt problemer med fylling av diesel. Tvert om, synes drivstoffet holder bra kvalitet.

 

 

Racor Dual Filter.jpg

Link to post
Share on other sites

oberst1 skrev for 18 timer siden:

Riktig montert, hvordan defineres det?

Tja, det må vel være iht. et direktiv, en båtstandard el. det da. 

 

oberst1 skrev for 18 timer siden:

Eller fra en produsent med manglende dokumentasjon eller godkjenninger

Likedan dette med "godkjenninger" som mange ynder å trekke fram. Da lurer jeg ofte på; godkjent iht. hva, og hvem stiller krav om denne godkjenningen? Kan godkjenne ting og tang jeg også, men ikke alltid at den godkjenningen er godkjent av de som skal godkjenne godkjenninger :giggle:

Link to post
Share on other sites

Så, så  @Komodo, nå har vi nettopp lært at doble filtre med vender er bedre enn polering, fordi dieselen alikevel er så ren. Dessuten at doble filtre med vender er greit å ha når man krysser (større) havstrekninger. Noe å legge seg på minnet. Personlig har jeg fulgt en 'fiskebåtstandard' jeg fant hos et eller annet departement. Eller rettere, fulgte den så langt jeg fant den fornuftig. I den standarden forsvinner alt som med rimelig tvil kan linkes til Gardena, plastslanger, gummibelger osv i forbindelse med dieselanlegg. Men som sagt, dette er en yrkesbåtstandard, av eldre årgang. Så får alle andre sulle rundt med sine motorstans og branner. Fikk nettopp 'Trossen' i posten (bladet til den svenske sjøredningen). Feil som toppet utrykningsstatistikken for lystbåter i fjor: Motorstans og grunnstøtinger. Det ble vel ikke beskrevet hvor stor andel motorstans som skyldtes luft i dieselanlegget eller tette filtre. 

Link to post
Share on other sites

Vel, jeg har montert dette ekstra filteret fordi jeg ønsker at eventuelle urenheter skal bli luket ut før det går gjennom filtrene til motoren.  Egentlig hadde dagtank vært fint, men har ikke funnet en god løsning for plassering. Jeg har vært ute i, noe som for denne båten er ganske høye bølger. Med kun en motor ville jeg absolutt ikke at den skulle stoppe opp akkurat da, noe som er typisk at skjer når bunnfall virvles opp. 
Nå er jeg heldig å vanligvis putrer rundt der dieselen er ren, så håper det ikke er behov for ekstra filtrering. 
Her er det som lå i bollen etter at ca 600l har passert. 

D34CE6BD-4E19-4D66-9CB8-EC94E8DD4134.jpeg

Link to post
Share on other sites

Swingswong skrev On 11.3.2022 at 22.07:

Da er dieselpoleringsgreiene mine på plass. 
Filter til høyre er fra tank til motor. 
Pumpe til venstre suger gjennom venstre filter og tilbake til tank. Gjorde en test der jeg fylte en kanne. Systemet sirkulerer ca 100L/timen. Skulle gjerne hatt en pumpe som ga dobbelt mengde, men neste størrelse jeg fant var 2000L/time og det alt for mye. 

Har gjort litt testing i garasjen med en Facet Posi Flow pumpe og den suger 180l/time(3l/min) gjennom et FG500 filter med 10mm slanger. Kanskje den hadde vært noe for deg?

Link to post
Share on other sites

Swingswong skrev 45 minutter siden:

Det så jo ut som en bra pumpe. Laget i usa og greier. Takk for tips.  

Åja, trodde det bare var kinesisk som gjalt. Da kan du også sjekke Carter P4389, 12 V og 190 liter/time. Jeg har to pumper av en annen model fra Carter, kjøpte den første for 20 år siden. Går som klokker begge to. USA.

Link to post
Share on other sites

oberst1 skrev On 12.3.2022 at 11.08:

Eller man gjør seg en tanke og velger løsninger deretter; enten det gjelder blærepumper, transparente slanger som ikke er til formålet, Kina-kopier eller plassering av disse…

Siden forumet er fullt av oppegående mennesker, deg selv inkludert, bare fant jeg det litt interessant at ingen ser ut til å tenke på det.

 

Det er en sak jeg også har reagert på. Det kjøpes mengder av kinakomponenter som filtre, dieselvarmere etc som blir montert i båter uten at man faktisk vet at disse har den sikkerhet som man ønsker i sin båt. Samt blærepumper beregnet til bensin etc. Det er klart at man sparer penger og at det som regel går bra, men hva om det ikke går bra? Hvordan vet vi at en kopi som ser lik ut også har samme sikkerhet mot lekkasjer, brann etc som originalen?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Når man back tracker produkter, finner man at mange merkevarer uansett blir produsert i land som Japan, Kina, Korea, etc. Uansett om det er til båt eller ikke. Jeg vil vel heller mene at hvor- og hvordan produkter blir montert har større havaripotensiale. Dessuten myter som "tåler produktet bensin, så tåler det i hvertfall diesel". Når det ofte er tvert om. Eller man ser en Youtub'er monterer et eller annet, og tror at siden det er på Youtube så må det være slik det er ment å være. Som: En som monterte en Kina-varmer ment for bil nedi en køyebenk. Ved siden av batteriene. Eksosrør av fleksibelt stålrør, gjennom et skap, bak innredning og ut gjennom siden. Man bør tenke selv, fra tid til annen.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev On 13.3.2022 at 12.03:

Tja, det må vel være iht. et direktiv, en båtstandard el. det da. 

 

Likedan dette med "godkjenninger" som mange ynder å trekke fram. Da lurer jeg ofte på; godkjent iht. hva, og hvem stiller krav om denne godkjenningen? Kan godkjenne ting og tang jeg også, men ikke alltid at den godkjenningen er godkjent av de som skal godkjenne godkjenninger :giggle:

 

Nettopp. Sikkert mange forskjellige standarder og regelverk som dras inn i forskjellige settinger, men som du vet er CE en (og da mener jeg ikke China Export som frekventerer) 

 

Du er inne på noe, mange standarder innen f.eks industri som er ment å hjelpe bl.a båtbyggere til å benytte produkter ment for et maritimt miljø; SOLAS og RINA er to... ISO-sertifiseringer... Felles er vel at det skal være betryggende å vite om et produkt er testet, godkjent til formålet, oppfyller hensikten, levetid, materialvalg bla bla. Ofte er det vel en rekke ingeniører involvert også...

Store filterprodusenter har til og med egne utgaver av filtre til maritimt miljø fremfor det filteret som går i en anleggsmaskin nettopp for å tilfredsstille motorprodusent i et fartøy etc. Kravene kommer jo fra alle kanter; forbruker med garanti og reklamasjonsrett, myndigheter og forsikringsselskaper forholder seg redusering av risiko...

 

Vet at du vet dette alt dette fra før og vi har vel alle tenkt tanken; hvem skal godkjenne godkjenningen til slutt? :giggle:

Flere godkjenninger du har gjort i Draco-prosjektet ser jo veldig godkjent ut :thumbsup:

 

Link to post
Share on other sites

X10an skrev On 13.3.2022 at 18.56:

 

 

Hva tenker du @oberst1, er dette en garatisak?

 

 

Vi kan gjerne ta det over PM, men trenger å vite mer om båttype, alder på filterhuset og at det kun er benyttet for diesel?

Har oversendt bilder til importør og i dialog med teknisk sjef som ikke hadde sett maken i sine 14 år med Separ.

Filtre vi leverer garanterer vi langt utenfor vanlige rammer, men her får vi ta dialogen via produsent og importør. Saken følges opp.

Link to post
Share on other sites

oberst1 skrev for 1 time siden:

 

Nettopp. Sikkert mange forskjellige standarder og regelverk som dras inn i forskjellige settinger, men som du vet er CE en (og da mener jeg ikke China Export som frekventerer) 

 

Du er inne på noe, mange standarder innen f.eks industri som er ment å hjelpe bl.a båtbyggere til å benytte produkter ment for et maritimt miljø; SOLAS og RINA er to... ISO-sertifiseringer... Felles er vel at det skal være betryggende å vite om et produkt er testet, godkjent til formålet, oppfyller hensikten, levetid, materialvalg bla bla. Ofte er det vel en rekke ingeniører involvert 

 

 

Ja, det er nesten så man ikke tør trekke pusten uten å konsultere fagfolk. De rette fagfolkene, vel og merke. De med ingenlørkompetanse. Man er trygg om man bruker originaldeler :-)

Link to post
Share on other sites

Er det ikke bare å montere FG900 oppstrøms og la Parker fortsette å håndtere ren diesel? Parker vil holde i '100 år' på ren, filtrert diesel. Jeg hadde ikke rotet med det. Hulda har på sett og vis samme 'luksusproblematikken'. Der Hulda har et FG500 i nesten samme funksjon. Jeg har sjekket mine nedstrøms SEPAR (made in Germany) filtre etter noen hundre liter diesel. FG500 fra Kina har gjort jobben helt utmerket. SEPAR er gullende rene.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...