Jump to content

Polering av diesel. Rekkefølge på komponenter


BØstrøm

Recommended Posts

Da var det gjort. I påvente av racorcopylike fra Kina, brukte jeg dagtanken som settlingtank.97B5DBB0-572A-4B63-82DB-3F9BA7C2E2FD.jpeg.2553ca37a1513d4c3b89dfba577e28a7.jpeg

 

 

 

Bra å få ut av tanken skulle jeg tro. Pumpa fra Biltema hikket og hostet endel, men nå maler den som en Bolinder.

 

En liten, nett kran fra (det som en gang var Moss Slangeservice)Hydroscan, til å velge hovedtank i kjølen, eller dagtank......97B5DBB0-572A-4B63-82DB-3F9BA7C2E2FD.jpeg.2553ca37a1513d4c3b89dfba577e28a7.jpeg0EE129E6-E46D-4662-923B-AA11894C5128.jpeg.0221536496350e4cff53c95e1952a7aa.jpegDen lille røde hendelen bak Vakummeteret.....

 

 

 

Dedikert grovfilter fra Racorlookalike på hjelpemotoren. 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...
Mix skrev On 1.9.2019 at 12.39:

Det er bra filter, ingen tvil om det. En slik "ferdig levert" duplex løsning er flott og ikke minst dyr.

Men akk og ve for ett rørarrangement for å få dette til når det kan gjøres slik:

 

 

Separ_sexy.jpg

 

Nå har jeg gått og siklet på denne løsningen såpass lenge at jeg er klar til å gå på Aliexpress! Men jeg liker å ha kontroll før jeg bestiller, så jeg sitter igjen med en del spørsmål - mildt sagt. Er takknemlig om noen kan hjelpe!

 

Jeg har tenkt å bestille filtere av type SWK2000/5 som jeg forstår skal være plenty for min 220 hk D3 "symaskin" på 2.4 liter.

 

Jeg har 2 rektangulære langsgående dieseltanker i plast (med rette sider og flat bunn) a 250 liter. Fylling er på styrbord, og tankene har utjevningsline i bunn, og pr i dag "suger" motor fra begge, men jeg har kraner så jeg kan også styre dette. Forfilter er et engangs-papirfilter så vidt jeg kan se, samt filter på motoren.

 

Jeg vil gjøre 2 ting - mulig overkill - men nå er jeg på hugget og vil gjerne både ha noe som kan løse en tricky situasjon i dårlig vær - samt hindre at den situasjonen oppstår i det hele tatt:

 

a) Lage et slikt dual-system som på bildet. Med fjernopererte L-ventiler med manuell override og posisjonsindikator, vakuumtransmitter og vannsensor på begge filtere - slik at jeg kan lage et lite overvåkingspanel for utlesing av vakuum og vannalarm, og enkelt skifte mellom filterene. Vil også ha en manuell kran for å bypasse hele greia - og ser på om jeg får tak i fjernopererte ventiler som også kan settes i mellomstilling/åpne begge veier.

 

b) Få på plass et uttak i akterkant/bunn av hver tank der grumset nok samler seg pga helling på tankene, og bruke ett tredje filter til å "polere" ved å suge fra en tank og levere til den andre.

 

Min laange spørsmålsliste ser slik ut foreløpig...:

 

1. Er type SWK2000-5 plenty mhp. gjennomstrømningskapasitet? Vil det være "bedre" med et større ift mindre vakuum ift plugging - eller vil f.eks "sentrifugefunksjonen" fungere dårligere dersom gjennomstrømning er for lav?

2. Jeg er dønn grønn på gjenger i denne sammenhengen. Inntak/utløp på SWK2000/5 er oppgitt til  M16 x 1.5. Vannsensor er oppgitt å ha gjenger M18 x 1.5. Ser dessverre at de rimelige kapasitive sensorene jeg kan kjøpe fra Kina typisk er oppgitt med M18 x 1 og de har heller ingen "krage" for o-ring. Ventilene fås typisk i såkalt DN15 eller DN20 som heller ikke sier meg all verden. Er mao stor sjans for at jeg ender opp med noe som ikke passer sammen uten overgang. Har noen tips til hvor sånt kan kjøpes til fornuftig pris, og ikke minst evt link til en tabell for alle disse typiske gjengene? (fant en et annet sted på BP men ble ikke helt klok på den)

3. For fuel-pickup til filteret som skal polere på tankene trenger jeg trolig en gjennomføring som passer for plasttank? Noen tips her? Kan jeg evt bare plassere den i eksisterende mannlokk og kople på en slange med en rørstump i enden for vekt og sørge for at den blir liggende lengst akter i tanken? Hvilke slangetyper tåler evt å ligge konstant i diesel? Antar jeg bare kan kople meg inn på eksistende returlinjer?

4. Så vidt jeg kan se er vakuummeterene på bildet plassert i nippel for lufteskrue? Det virker jo litt dumt kanskje? Tenker det måtte være bedre å plassere sensor på utløp via et T-rør?

5. Noen som vet hvor en kan få kjøpt vannsensor med passende gjenge til _ikke_-SEPAR-pris?...

6. Motor er såkalt selvluftende men jeg antar det vil være smart å bruke en liten primerpumpe for lufting, montert før filtere? (og evt med et manuelt omløp om ikke pumpa kan stå i dieselstrømmen)

7. Burde jeg fjerne det originale eksterne forfilteret pga feks unødvendig trykkfall, eller kan det bare bli stående?

 

Alle innspill mottas med takk :-D

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev for 2 timer siden:

Pokker - var emnet utdebattert allerede? 😊 Bump i alle fall..

 

Grunnen er vel at det ikke er alle som skjønner hvor du egentlig vil hen. Nå sitter jeg med to skjermer og skal prøve å svare. 

SWK2000/5 stort nok? Sjekk hvor mye motoren din pumper gjennom systemet. Sjekk med spec. på valgte filter, ligger på nettet.

SWK2000/10 for stort/for lite sentrifugal? Nei, det kjører fint på 5 liter/timen.

Forfilter papir: Nix, det er glassfiber.

Dual filter med fjernoperert system og full tilbakemelding: Lar seg gjøre å få det til. Ønsker lykke til både med utprøving og kostnader. 

Så kommer nummererte spørsmål:

1. Besvart over

2. Millimetergjengene til Separ er 'problematiske', så langt som at det er 'maskingjenger' og ikke 'rørgjenger' slik som BSP etc. Hvorfor de gjør det så vanskelig? Trolig for at det ikke er vanlig handelsvare fra Kina. Vet ikke hvor du kan få fatt i det. Jeg har tre filtre, hvorav to kan ha sensor. Gidder ikke. Sjekker etter at jeg har fylt diesel de nærmeste dagene. Ikke  vann, siste- og foregående fylling(er) er OK.

3. Ingen tips, bare å gjøre et eller annet. Ville kjørt gjennom mannlokk. Henge løst ned gjennom et høl er en dårlig idé. Slangetype som tåler konstant diesel inn- og utvendig er de som er merket med 'Fuel Hose to DIN/SAE et-eller-annet'.

4. Lufteskruen er plassert til høyre for manometrene. Ikke kluss med det. Eventuelt 'Hulda-metoden', ett manometer som leser av det filteret som er aktivt. Se 'Byggingen av Hulda....etc'. Elektrisk sensor, enda mer mikk og dill.

5. Se 2.

6. Hva er 'før filteret'? Det kommer an på filtrenes plassering i forhold til dieselspeilet. Mange tråder om dette tidligere der man har plassert gjennomløpspumpe nedstrøms filtrene for å lufte. Funker, etter denne beskrivelsen helt greit, f.eks. pumpe for påhengere. Hulda har elektriske pumper som fungere likedan. Mer omløp, flere muligheter for lekkasjer.

7. Spiller ingen rolle. 

 

Spørsmålet er fremdeles, med enkle ord, å forklare hva du egentlig er ute etter. Hvis poenget er å ha en drøss instrumenter og fjernopererte ventiler med brytere som forteller hva som skjer med filtere/vann/åpent/lukket/tett/ikke tett etc., så er det ikke hva jeg har svart på her. Hvis du er ute etter å polere diesel, så er det ikke hva du oppnår med det du beskriver. Skal du polere diesel må, ut fra det du beskriver installert, ha en 'møkkete tank' og en 'ren tank'. Slik opplegget ditt er, får du problemer med at båten blir skeiv i vannet og at dieselreturen, som er langt mer enn forbruket, må tilbake til en av tankene. Har du to parallellkoblede tanker, bør du ha en sentrifuge. Koster noen tusen kroner i UK, og blir mye bedre forutsatt parallelle tanker. Skal du bruke pumpe og filtre, da gjelder opplegget til Hulda, med egen 'ren tank'. Hulda har hovedtank 500 liter nedi kjølen. Ren tank plassert over kjølen. Overløp fra 'ren tank' til 'møkkete tank' etter fallprinsippet. Beskrevet i 'Byggingen av Hulda....'. Det du oppnår hos deg er uansett et dobbeltfilter med målere. Mye mer enn dobbelt så bra som ett enkelt filter. Så lenge ikke stigerøret går tett. Derfor har Hulda det slik at motoren kan gå ett døgn (minst 20 timer) på 'ren tank'. For på Hulda gikk også stigerøret tett grunnet møkk fra fyllestasjon. Og det var ikke vann, bare møkk. For å sjekke for vann, må jeg åpne et lokk og titte på filtrene, tar meg noen sekunder. 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for utfyllende svar @Hulda!

 

Har sikkert grublet litt for lenge på dette og lusket i bakgrunnen på denne tråden, og nå kom alle spørsmål på en gang :-D Var gjerne litt uklar:

 

Ønsker et dobbelt filtersystem slik som vist på bildet inn som oppgradering ift det enkle forfilteret som står der i dag. Grunnen til at jeg ønsker å ha det fjernoperert/avlest er at jeg ikke har veldig enkel tilgang. Jeg må bort med bord/tepper/kids/diverse skrammel før jeg får åpnet, og når luka er åpen så er det null ståplass igjen i cockpit. Lite lysten på å evakuere mannskapet ut på dekk mens jeg ligger sidelengs uten framdrift og ruller på Sletta i halvdårlig vær. Og jeg vet også at slik åpning for inspeksjon ikke kommer til å skje på daglig basis, av samme grunn, samt at vakuumverdien vel er mest interessant ved marsjturtall. Må selvsagt ha manuell overstyringsmulighet.

 

Jeg har ikke klart å finne spec for total diesel-"flow" for en D3-220 noe sted - så bare at tidligere i tråden så var det indikert at SWK2000-5 skulle være tilstrekkelig opp til ca 350 hk og tenkte jeg burde være innenfor da?

 

I tillegg har jeg jo fått med meg storyen til Hulda ang møkk i diesel bla, og har selv fått "gugge" på tanken noen ganger - dog ikke i de mengdene men nok til å strupe slik at motor kutter på et eller annet turtall. Da tenker jeg at systemet over også  kan/vil gå fort tett, slik at når jeg er i gang har jeg også lyst å lage et helt separat  "off-line" "poleringssystem" som jeg kan kjøre når jeg ønsker det. Jeg har ikke mulighet for å ordne meg med dagtank etc, men så for meg at det likevel burde ha noe for seg å "polere" ved å suge fra _bunnen_ (i akterkant, der gugga vil samle seg) av en tank og levere til den andre via eksisterende returlinje - med mulighet for å snu, dvs. suge fra andre tank også. Ikke like bra som dagtank selvsagt, men så lenge utjevningslina ligger noen cm over tankbunn burde det ha noe for seg, og være et greit tiltak da årlig inspeksjon/rensing av dieseltank er et ikke-tema siden jeg har helt elendig tilgang til tanktoppene?

 

For enkelhets skyld tenkte jeg da å bruke 3 identiske SWK2000-5 - evt med ulike filterinnsatser.

 

Filterene vil stå over dieselspeilet i tankene så da tenkte jeg at pumpe for lufting burde stå oppstrøms av filterene for å fylle de, men mulig dette bare er ekstra komplisering så lenge motor er såkalt selvluftende?

 

 

 

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

SWK2000-5 holder sikkert. Jeg svarte på om 10'ern også ville kunne gjøre jobben. 

 

Det jeg ser avtegne seg er et ønsket system som blir så komplisert og der feilkildene øker proporsjonalt med kompleksiteten. Dette blir i seg selv en driftsmessig risikofaktor som til slutt overskygger dieselproblematikken. 

 

En mulighet er å legge filtrene til en mer tilgjengelig lokasjon. Men vær oppmerksom på at jo høyere filtrene blir plassert over dieselspeilet, dess sterkere blir kravet til tett system, slik at det ikke suger falsk luft. Det er her jeg mener at et sentrifugesystem ville gjort susen. Det behøver ikke å være en del av motorens dieseltilførsel. Om du fyller 500 liter diesel, vil et slikt system kjørt gjennom hele dieselfyllingen i løpet av en times tid. Da spiller det ikke så stor rolle at du har parallellkoblede tanker. Slik jeg ser det. 

 

Når det gjelder pumper. Hulda kjører to elektriske pumper fra Carter. Den eldste må være borti 20 år gammel. De er av typen 'plungere', ett stempel som guffer frem og tilbake med to ventiler som kjører samme veien. Disse pumpene er 'gjennomløpspumper'. De sperrer ikke for dieselen til motoren om de skulle konke. Motoren til Hulda er slik at den er selvluftende og selvsugende. Pumper alá Carter vil kunne brukes som 'luftepumper', om du ikke vil bruke en manuell greie.

Link to post
Share on other sites

Ser den med kompleksitet ja, men så lenge jeg bruker helt vanlige 3-veis L-type ventiler med midtposisjon der alle tre løp er forbundet så kan jeg ikke se at det er veldig sannsylig at systemet fører til stans i seg selv? Tenker manuelle ventiler med en ekstern aktuator som enkelt koples bort. I praksis så ser jeg for meg at de står i en posisjon hele sesongen så sant jeg ikke blir offer for spennende dieselfyllinger.

 

Filtrene skal definitivt til en mer tilgjengelig posisjon - i dag er forfilter "kilt" på plass på sida av motor og vanskelig tilgjengelig selv med luka åpen. Men de havner uansett under den store luka da.. De blir ikke stående høyt, i praksis et sted mellom topp og bunn på tankene, men jeg får de ikke under tanknivå uansett. Plungerpumpe høres ut som et bra tips for primerpumpe!

 

Jeg tenkte ikke at poleringssystemet skulle være en del av dieseltilførselen nei, men er usikker på hva/hvordan en slik sentrifuge ser ut. Googlet litt men det jeg kom over så ut til å veie mer enn båten :-D Jeg så for meg at å suge helt fra bunn av tankene og i et separat filter ville gi meg en trygghet for at tanken ikke var fryktelig skitten/full av vann. Får jeg slike mengder som Hulda fikk vil helt sikkert filteret knele, men da har jeg i alle fall mulighet for å oppdage det i forkant?

Link to post
Share on other sites

Det var en her på bp som kjøpte seg en slik minisentrifuge, husker ikke hvem. Mulig du finner tilbake om du søker 'dieselpolering'. Hele greia ser ikke ut til å være større enn en ti-liters plastbøtte. 

 

Ellers kan du jo montere et dobbeltfilter hvor som helst i båten, med pumpe ved siden av filtersatsen. Og bare la det sirkulere. Det er i praksis hva jeg gjorde, og resultatet er på bildet under:

20200305_113304.jpg.1d2bc20925f912ff6063982e923b7696.jpg

 

Dette var etter en fylling på 40 liter diesel. Og etter dette resultatet, vet jeg at det som er på tanken er ren diesel. 

 

Men for all del, ikke lag noe gjennom tanken som ikke er skrudd fast. Alt må sitte fast og være dønn tett, selv om tanken blir snudd på hodet.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 16 minutter siden:

Det var en her på bp som kjøpte seg en slik minisentrifuge, husker ikke hvem. Mulig du finner tilbake om du søker 'dieselpolering'. Hele greia ser ikke ut til å være større enn en ti-liters plastbøtte. 

 

Denne du tenkte på @Hulda? Var vel @Trond123 som har den. Lurer litt på en slik selv.

https://www.landauuk.com/diesel-bug-fuel-purifier/

Link to post
Share on other sites

Da har jeg lest litt i @Trond123 sin tråd om sentrifuge også! Så egentlig for meg Kina-priser på dette prosjektet så må innrømme jeg vegrer meg litt.. Er ikke både Separ og Racor-filtere egentlig små sentrifuger med filter på toppen? Ser ikke at den saken fra Landauuk har egen pumpe feks, men antar den har kapasitet til å svelge adskillig mer dritt før den kneler sammenlignet med de litt mer puslete filtrene jeg har sett på...

 

Ref bildet over fra @Hulda: Var noe slikt jeg så for meg - dvs å kunne kjøre off-line filtrering for å "inspisere" tanken. Forhåpentligvis med mindre vann og gugge i bunn av bollen da.

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du trenger ikke noen egen drivstoffpumpe for sentrifugen dersom den kobles "in-line" mellom tank og forfilter, slik jeg har det. Dette er en ren mekanisk enhet som ikke krever vedlikehold, bortsett fra å tappe litt i bunn en gang i blant, for å se om det har samlet seg noe vann/dritt.

 

Men skal du ha en lukket krets fra tank til sentrifuge og retur til tank, behøves en liten pumpe. Er en demo-video på mby.com og også deres youtubeside.

 

Den jeg har (MFP10) er for motorer opptil 5-600hk, og maks fuel flow på mer enn 250 liter/time. Husker ikke nøyaktig spesifikasjon i farten. Kostet rundt 6500kr inkl frakt og norsk mva da jeg kjøpte i høst. 

Min er vel rundt 30cm høy og rundt 13cm i diameter.

Sentrifugen finnes også i mindre versjoner for mindre motorer.

 

Har bare fått testet kapasiteten en gang da jeg fikk en drøy halvliter vann og slam med på kjøpet for et par år siden med forrige båten. Sentrifugen tok alt på en rufsete tur over Jæren, og hadde nok kapasitet til mer også. Racorfilteret var fremdeles helt rent og vannutskilleren uten antydning til annet enn ren diesel.

Link to post
Share on other sites

Ja, enig.

Det man sikkert kan krangle om er hvor grensen mellom filtrering og polering går. For meg er det en dritt. Jeg skal bare ha noe som renser dieselen, før dieselen går inn i de vanlige motorfiltrene. Belt and bracelets *2, minst. Ikke alle er like ekstreme som meg. 

Når det gjelder @Fantino, vil han jo få det 100 ganger bedre bare ved å kjøpe et filter type 500 FG, en pumpe fra Biltema, noen meter slange og et par gjennomføringer og noe snacks. Så kan dette filteret plasseres en lett tilgjengelig plass, gjerne midt på apeloftet. Når brytere sette i 'på', starter sirkulasjonen. Den dritten som er på tanken vil bli omgående synlig i filterkoppen, som er gjennomsiktig. Og dieselen vil svirre rundt i filterkoppen, det er visuelt at det kjører. Trenger i utgangspunktet ikke mer enn det. Og så la motordieselen gå som før. Billig, enkelt og fremfor alt, det funker. Dog, denne gangen, ikke godt nok for Hulda :-) Måtte snu på ordtaket, for en gangs skyld. 

Link to post
Share on other sites

Når jeg ser kompleksiteten i noen av de filtreringssystemene som foreslås her undres jeg på hvordan jeg i det hele tatt kunne hatt flere tiår helt totalt forskånet for dieselproblematikk kun med de standarsystemene som har vært installert i båtene. Og et forbruk på tituenvis av liter, tanket på tankanlegg langs hele kysten. Både på enmotors og tomotors anlegg.

 

Kan det være noe med kontroll- og dreneringsrutiner. Hmm.. :crazy:

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev 37 minutter siden:

Når jeg ser kompleksiteten i noen av de filtreringssystemene som foreslås her undres jeg på hvordan jeg i det hele tatt kunne hatt flere tiår helt totalt forskånet for dieselproblematikk kun med de standarsystemene som har vært installert i båtene. Og et forbruk på tituenvis av liter, tanket på tankanlegg langs hele kysten. Både på enmotors og tomotors anlegg.

 

Kan det være noe med kontroll- og dreneringsrutiner. Hmm.. :crazy:

 

Noen vil kalle det flaks. Noen vil hevde at enkelte plasser har kvaliteten endret seg. Personlig har jeg aldri hatt problemer verken på biler, maskiner eller båter før 2016. Det skulle bli noe slikt som 45 problemfrie år. Og jeg har aldri, ett unntak, fått møkkadiesel i Norge.

 

Eksempel:

Bunnfall av utpumpet diesel etter en fylling i Hönö-Klova våren 2017:

SAM_3880.JPG.e1e15b5ef253228bb567a311b7efc0d1.JPG

Det skulle vel bli omtrent 13 liter ut av 200 fylte liter som var så dårlig at det ikke med rimelig kostnad ikke kunne filtreres. 

 

Så da kan du vel bare la dreneringsrutinene dine surre rundt i skallen din fortsatt. 

 

 

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@Chiefengineer: Du inviteres herved til å foreslå rimelige og hensiktsmessige kontroll og dreneringsrutiner på usynlige flate tanker uten avtappingsjur og tilkomst fra h.. , samt ugjennomsiktige engangsfiltere 😁

 

Jeg tenker vel å gjøre nøyaktig som @TrikkerN Lønning minus egen tank for dieselvarmer. Motivasjonen er å ha kontroll på guffe i diesel som er et ikke helt usannsynlig scenario,  ref @Huldas erfaring bla. Ganske enkelt fordi systemet i båten pr i dag ikke tillater slik kontroll med en fornuftig mengde innsats (det er jo en ‘lystbåt’..). Har selv logget 24 år på sjøen uten stans pga forurenset diesel, men det betyr ikke at det aldri vil skje - og sannsynligheten for at det skjer i litt ruskevær er jo som kjent også til stede.

 

Og så hjelper det jo at det er båt vi snakker om. Da er det lov å lage koseprosjekt av det 😇

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 4 timer siden:

 

SAM_3880.JPG.e1e15b5ef253228bb567a311b7efc0d1.JPG

 

Så da kan du vel bare la dreneringsrutinene dine surre rundt i skallen din fortsatt. 

 

 

 

Fyller du denne dritten på tanken på en liten fritidsbåt får du stopp uansett hvilket forbehandlingsanlegg du installerer. Du kan ikke konstruere deg vekk fra det problemet. Det er å tro på julenissen. Lykke til.

 

Fantino skrev for 3 timer siden:

@Chiefengineer: Du inviteres herved til å foreslå rimelige og hensiktsmessige kontroll og dreneringsrutiner på usynlige flate tanker uten avtappingsjur og tilkomst fra h.. , samt ugjennomsiktige engangsfiltere 😁

 

Jeg tenker vel å gjøre nøyaktig som @TrikkerN Lønning

Og så hjelper det jo at det er båt vi snakker om. Da er det lov å lage koseprosjekt av det 😇

 

Prosjekter kan være interessante nok men samme svar som til hulda gjelder igrunn til deg. Fyll tanken full av dritt og du får stopp rett etter avgang/bunkring uansett hva du installerer av filtrering. Bruk heller pengene på lengre kjetting på ankervinsja og ha ellers gode rutiner på jevnlig drenering av filtrene, spesielt rett etter bunkring.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...