Jump to content

Polering av diesel. Rekkefølge på komponenter


BØstrøm

Recommended Posts

Støtter @Hulda , men om Racor-filteret er tenkt skiftet ut med FG900 ville jeg gjort nettopp det, "smør på flesk".

Alle slike "enkle" filtre vannseparerende filtre med kopp under krever dyrere filtre enn Racor/Separ sine filterkassetter og er generelt en dårligere patent. Ser at du ønsker en sugepumpe for å fylle, men om du har gått til innkjøp av FG900 så koster det ikke all verden å sette på en sugepumpe etter FG900?

Link to post
Share on other sites

Swingswong skrev 39 minutter siden:

Verd å sjekke at akkurat dette filteret ikke trenges å byttes etter en gitt tid. Har lest noen filter skal byttes selv om de er rene da de kan løses opp etter lang tids bruk. 

 

Da skal de virkelig gå lang tid. De kassettene holder minst 10 år. Dette i følge Lekang Filter der jeg kjøpte mine første filtre (SEPAR). Hadde en tidligere kollega som jobbet der. Og jeg glemte mine filtre i åtte år. Ikke noe problem. Nå er både Parker (har jobbet hos Parker Hannifin) og originale filterkassetter fra SEPAR (Baldwin) av ypperste kvalitet. Skal ikke uttale meg om filtrene til @oberst1, det vet han mer om enn meg. 

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev for 2 timer siden:

kunne være greit å ha muligheten til å pumpe inn til FG900 ved filterbytte, ved lavt tankinnhold. Uttak i bunn av tank, ikke stigerør.

 

Nå klarer ikke jeg å se at dette skal være et stort problem, selv om pumpen er montert _etter_ FG900 filteret. Trikset her er så enkelt som å bare montere en liten kuleventil på _inngangen_ til FG900. Når ventilen er stengt vil det uansett ikke renne diesel tilbake til tanken ved åpning av lokket. Og dersom du er av skolen som insisterer på breddefullt filterhus slik at "hele filterelementet til enhver tid benyttes" så er det bare å benytte en liten halvlitersflaske med diesel for å toppe opp før lokket settes på og kuleventilen åpnes.

Link to post
Share on other sites

Swingswong skrev for 3 timer siden:

Verd å sjekke at akkurat dette filteret ikke trenges å byttes etter en gitt tid. Har lest noen filter skal byttes selv om de er rene da de kan løses opp etter lang tids bruk. 

 

Det som kan sies, forhåpentligvis uten å tråkke noen på tærne, er at gamle filtre og billige filtre fra produsenter med lavere eller ingen reelle krav til produktene (les Kina-kopier) ofte består av billig papir-cellulose som vil løse seg opp kan (vil) medføre problemer (slitasje og evt havari). Tror nok det tanken bak utsagnet uten at jeg vet sikkert.

Mange filtre i dag overgår motorprodusentenes krav bl.a fordi større bruk av syntetisk stoffer/mikrofiber blir benyttet som innmat. Fleetguard har sine Stratapore som de kaller det, og dette øker levetiden betraktelig i tillegg til ekstra trygghet om at ikke filteret kollapser like lett. 

 

Hulda skrev for 3 timer siden:

 

Da skal de virkelig gå lang tid. De kassettene holder minst 10 år. Dette i følge Lekang Filter der jeg kjøpte mine første filtre (SEPAR). Hadde en tidligere kollega som jobbet der. Og jeg glemte mine filtre i åtte år. Ikke noe problem. Nå er både Parker (har jobbet hos Parker Hannifin) og originale filterkassetter fra SEPAR (Baldwin) av ypperste kvalitet. Skal ikke uttale meg om filtrene til @oberst1, det vet han mer om enn meg. 

 

Er forhandler for Lekang, nettopp fordi de har kvalitet i alle ledd. I tillegg en unik garanti for følgefeil om det skulle være en produksjonsfeil. 

Link to post
Share on other sites

X10an skrev for 4 timer siden:

 

Nå klarer ikke jeg å se at dette skal være et stort problem, selv om pumpen er montert _etter_ FG900 filteret. Trikset her er så enkelt som å bare montere en liten kuleventil på _inngangen_ til FG900. Når ventilen er stengt vil det uansett ikke renne diesel tilbake til tanken ved åpning av lokket. Og dersom du er av skolen som insisterer på breddefullt filterhus slik at "hele filterelementet til enhver tid benyttes" så er det bare å benytte en liten halvlitersflaske med diesel for å toppe opp før lokket settes på og kuleventilen åpnes.

Ikke noe stort problem, har kuleventil inn på fg900, og sitter relativt lavt. Men tenkte kanskje det fantes noe kopp til å settes på, siden jeg har den allerede. Mener å ha sett slik som bare pumpe, men husker ikke hvor. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 7 timer siden:

Går kanskje an å dreie en slik kopp?

Ja, har tenkt på det, om det ikke finnes noe. Trenger jo strengt tatt bare pakningsanlegget og gjengene i midten.

Ser for meg en rørstump med sveiset lokk i ene enden, og pakningsflate med en muffe med riktige gjenger i andre enden.

Hvordan ville du laget det, @Komodo?

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev for 3 timer siden:

Ja, har tenkt på det, om det ikke finnes noe. Trenger jo strengt tatt bare pakningsanlegget og gjengene i midten.

Ser for meg en rørstump med sveiset lokk i ene enden, og pakningsflate med en muffe med riktige gjenger i andre enden.

Hvordan ville du laget det, @Komodo?

Det kan jeg ikke si nøyaktig uten å ha sett delene demontert og hvordan anleggsflatene for pakningene ser ut. Jeg vet heller ikke hvordan filteret er skrudd sammen. 

Men i prinsippet så jeg for meg å dreie en del som  tilsvarte filterets side mot filterholderen, og sveise den delen til en rørstuss. Rørstussen kan kanskje blindes i bunn med en platebit eller en endebunn, alt etter hvor fancy man vil ha det :smiley:

Link to post
Share on other sites

oberst1 skrev On 15.3.2022 at 10.55:

 

Vi kan gjerne ta det over PM, men trenger å vite mer om båttype, alder på filterhuset og at det kun er benyttet for diesel?

Har oversendt bilder til importør og i dialog med teknisk sjef som ikke hadde sett maken i sine 14 år med Separ.

Filtre vi leverer garanterer vi langt utenfor vanlige rammer, men her får vi ta dialogen via produsent og importør. Saken følges opp.

 

At lakk på generelt grunnlag har en tendens til å slippe/løsne på aluminium er en kjent sak men noe slikt og som kan føre til tetteproblemer på Separ filterhus har jeg aldri sett før. Og jeg har byttet en del filter-inserts på Separ filterhus gjennom årenes løp.

 

Både hus og inserts holder jevnt en høy kvalitet på dette merket som man definitivt kan kalle for anerkjent og velprøvd i markedet.

 

Vil bli interessant å høre hva konklusjonen på dette er.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 1 time siden:

Det kan jeg ikke si nøyaktig uten å ha sett delene demontert og hvordan anleggsflatene for pakningene ser ut. Jeg vet heller ikke hvordan filteret er skrudd sammen. 

Men i prinsippet så jeg for meg å dreie en del som  tilsvarte filterets side mot filterholderen, og sveise den delen til en rørstuss. Rørstussen kan kanskje blindes i bunn med en platebit eller en endebunn, alt etter hvor fancy man vil ha det :smiley:

 

Jeg skjønte ikke helt den beskrivelsen. På slike filtre kommer dieselen fra tank ned i periferien av filteret, går gjennom filtermassen og opp til motor gjennom senter. Gjengestussen i filterholderen er hul. Så da blir det et passende rør med pakning og innsveist bunn. Rør med innvendige gjenger (ca. M14) som blir sveiset til bunnplaten. Og dette røret må ha hull for å slippe dieselen gjennom. Dette mikket fikser man uten å dreie, selv om det er en fordel å rette av ytterrøret mot filterhodet.

 

Med så mye dill, hadde jeg heller kjøpt et nytt spin on, og latt det stå der en 10 års tid. Jeg har aldri sett ferdigproduserte satser for å blinde slike filtre. Mulig at det er i handelen. Man kan sikkert også få andre typer manuelle pumper. 

Link to post
Share on other sites

Lazyjack skrev for 4 timer siden:

Vet ikke om dette har vært oppe men hvor kommer uttrykket "polere" fra i denne sammenhengen? 

 

https://fuel-service.no/dieselpolering-rens-av-diesel-i-tank/

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Lazyjack skrev for 10 timer siden:

Vet ikke om dette har vært oppe men hvor kommer uttrykket "polere" fra i denne sammenhengen? 

Det har jeg spørsmålsstilt tidligere. Noe tull en eller annen har fått for seg som ikke har noe med sakens kjerne (eller øvrige fagmessige begreper å gjøre) som er filtrering av dieselen.


Polering er overflatebehandling av lakk, skrog etc. 

Link to post
Share on other sites

Polering av diesel kommer vel fra Utlandet. Rett og slett ekstrafiltrering/sentrifugering av diesel uten at dieselen blir sendt inn i motoren. 

 

For spesielt interesserte har Hulda et tilsvarende system der dieselen blir sugd fra hovedtank gjennom filter FG500 inn til dag/utfellingstank. Med overløp tibake til hovedtank. Uten at motor/motorstart er involvert.

Link to post
Share on other sites

X10an skrev On 13.3.2022 at 18.56:

 

 

Hva tenker du @oberst1, er dette en garatisak?

 

 

Har fått svar fra Separ og gjengir på norsk her:

Filterhuset estimeres å være 15-20 års gammelt, det ser vi av konstruksjonen fra bildene.

Det ser ut til at overflaten har blitt rengjort med en sterk væske - alkoholbasert kanskje- og pulverlakkering blitt skadet, boblende lakk som indikasjon. Over tid har saltvann infiltrert overflaten.

 

De nevner også at dette har ikke vært kjent en problemstilling i alle disse årene, altså en relativt ukjent faktor.

Det importør legger til på generelt grunnlag er at slag mot huset vil også skade pulverlakkering med lignende resultat over tid. 

Separ benytter en metode hvor filterhus varmes til en spesifikk temperatur mens det dyppes i grunning og pulverlakkering for best mulig varighet. Derimot om overflaten sprekker av ytre påvirkning eller kjemikalier så...

 

Så i dette tilfellet kan vi nok ikke tillegge ansvar hos produsenten. Alle deler til Separ er ihvertfall å finne, selv for en del utgåtte modeller før SWK2000 (KWA90 f.eks). Håper svaret var tilfredsstillende ihvertfall.

 

Link to post
Share on other sites

oberst1 skrev 6 minutter siden:

Filterhuset estimeres å være 15-20 års gammelt, det ser vi av konstruksjonen fra bildene.

Det ser ut til at overflaten har blitt rengjort med en sterk væske - alkoholbasert kanskje- og pulverlakkering blitt skadet, boblende lakk som indikasjon.

At de ikke tar reklamasjon på et 15 år gammelt eller eldre filterhus er ikke rart. Men konklusjonen om at boblende lakk er en indikasjon på at det har blitt rengjort med en sterk væske synes jeg er rar. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 2 minutter siden:

At de ikke tar reklamasjon på et 15 år gammelt eller eldre filterhus er ikke rart. Men konklusjonen om at boblende lakk er en indikasjon på at det har blitt rengjort med en sterk væske synes jeg er rar. 

Kan jo være om lakken har fått skade og deretter en for sterk væske kommet under? Eller om det er forskjellige lakktyper hvor noen ikke tåler alkoholbasert rengjøring? De benytter forskjellige behandlinger for Bio-dieselfiltre også av forskjellige grunner. Jeg vet ikke, bare gjengitt at: "harsh cleaner - perhaps alcohol - and the powder coating has been damaged"

Link to post
Share on other sites

oberst1 skrev 9 minutter siden:

Har fått svar fra Separ og gjengir på norsk her:

Filterhuset estimeres å være 15-20 års gammelt, det ser vi av konstruksjonen fra bildene.

Det ser ut til at overflaten har blitt rengjort med en sterk væske - alkoholbasert kanskje- og pulverlakkering blitt skadet, boblende lakk som indikasjon. Over tid har saltvann infiltrert overflaten.

 

Den anslåtte alderen på filteret stemmer nok ganske godt overens med virkeligheten, men dette med kraftig rensemiddel tror jeg ikke særlig på. Det vil si, jeg vasket filterhuset i forbindelse med lekkasjesøk og faktisk med rødsprit for at de skulle se vakre ut på bildene, men bortsett fra det har det nok ikke vært snakk om særlig mye rengjøring av filterhusene. Selve lakkslippet under gummipakningen til bollen kommer ihvertfall ikke av av sterke rengjøringsmidler. Det er eksakt like bobletendenser under lakken ved alle fire hullene på begge filterne (det er altså snakk om to filtere og åtte skruehull, hvorav det ene begynte å svette diesel). Om man skulle lagt dette på utvendig rengjøring av selve filterhuset ville det naturlig nok ikke vært like markant rundt de to bakerste skruehullene på begge filterene, da det ikke er mulig å komme til for å vaske rundt dem uten å demontere filterene fra båten. Jeg vil heller påstå middelmådig grunnarbeid før middelmådig forsegling. Og som andre har nevnt, aluminium er ikke det enkleste materialet å forholde seg til i så måte. Filterne blir ikke kastet da skaden er relativt enkel å fikse. Det er bare å planere på nytt, ny lakk og den holder fint 15 år til. Noen små dieseldrypp i et slikt motorrom er normalt sett ingen umiddelbar krise. Bensin er selvsagt en helt annen historie.

 

Jeg hadde aldri i verden regnet med at dette skulle være en reklamasjonssak, i hovedsak på grunn av alderen på filterene. Poenget mitt var vel egentlig bare at produksjonskvaliteten ikke ubetinget står i stil til utsalgsprisen selv på såkalte velrenomerte merkevarer. Vil tro en normal "Kina-FG500" eldes på omtrent samme måte...

Link to post
Share on other sites

oberst1 skrev for 2 timer siden:

Kan jo være om lakken har fått skade og deretter en for sterk væske kommet under? Eller om det er forskjellige lakktyper hvor noen ikke tåler alkoholbasert rengjøring?

Dersom lakken får en mekanisk skade kommer man rett inn på alugodset. Da holder det med litt salt atmosfære over tid for at korrosjonen kryper langs godset, og lakken slipper. Ikke noe spesielt med det. Det hadde vært mer spesielt om de hadde tatt reklamasjon på et så gammelt filter. 

 

X10an skrev for 2 timer siden:

Poenget mitt var vel egentlig bare at produksjonskvaliteten ikke ubetinget står i stil til utsalgsprisen selv på såkalte velrenomerte merkevarer. Vil tro en normal "Kina-FG500" eldes på omtrent samme måte...

Jeg tenker at kvaliteten på overflatebehandlingen kan være noe av det som avviker mellom premiumprodukter og kinakopier. 

Link to post
Share on other sites

Er aluminiumen så dårlig at det blir groptæring når lakken blir skadet, til og med på pakningsflaten som da medfører lekkasje? Har andre filterholdere som er over 30 år som ser ut til å være ubehandlet/uten lakk og helt uten tegn til skader. Ser også ut som det kan bli lekkasje når det er en sprekk i lakken?

Redigert av Jonas (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...