Jump to content

Polering av diesel. Rekkefølge på komponenter


BØstrøm

Recommended Posts

Johannes skrev for 3 timer siden:

 

For å nevne noe...

 

Du glemte hva som hevdes i eventuelle standarder og hvorfor de hevder hva de hevder. Og hvordan man for eksempel i en lystbåt skal hindre luftilgang slik at flamme kveles. Det nærmste for hvelinger er for yrkesbåt der kravet er brannsikre skott rundt motorrom. Det er noe mer enn å vippe vekk nedgangstrappen for å komme til alle servicepunkter på motoren, som et eksempel. Enkelte lysbåter er laget med flammesikre skott rundt motoren, Hulda har ikke det. Men derfor har Hulda i størst mulig utstrekning elementer som kan underholde en brann flyttet ut av motorromet. Plastlanger er erstattet med gummislanger, brannsikkert tak over motoren, osv.

 

Jeg har forresten kommunisert med en kar fra Irland som bygger opp en stålbåt. Der er motoren bygget inn i brannsikkert rom. Båten brant allikevel. Hvordan/hvor brannen startet, vet jeg ikke, men det var trolig ikke i motoren. Forrige eier startet med å bygge opp brannvraket igjen. Og han som jeg korresponderer meg fortsatte jobben. En annen jeg kjenner til hadde brannstart i batterier/lading, i hht lokale redningstjenesten. Installasjon i motorrommet, båten brant ned til vannlinjen. Ingen om bord. Ofte brenner det vel så mye at det er umulig å finne ut hva som startet brannen, eller hvorfor det utviklet seg så raskt. Brann i båt er det verste jeg kan tenke meg. Jeg er nok litt hekta på det å unngå at en slik situasjon skal kunne oppstå.

 

Kvalifisert gjetting er i og for seg greit. Men i begrepet ligger inne at man er kvalifisert til å gjette. Altså at det ligger noe kunnskaper i bånn.

 

Nok om forebygging av brann fra meg. Dette gjelder polering av diesel.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 1 time siden:

Flytta filter ut av maskinrommet, så blæra ryker vel før kartbordet, hvor filter og blære er montert på ene skottet.

 

Tar denne også. Scenario: Ledning går varm, ligger inntil blæra. Blæra begynner og lekke. Da har man tennkilde og noe som kan underholde brann. En slik blære er vel bare ett lag gummi eller plast. En ISO-slange er tre deler, innerliner, duk, ytterlag. Skulle man laget blære etter det prinsippet ville man trolig trenge underarmer som Skippern for å klemme med særlig effekt.

Link to post
Share on other sites

Min båt er før CE-tiden, men jeg har Lloyd-sertifikat på bygget (så jeg tror ikke att jeg må ha CE-std på det jeg ettermonterer)

jeg hadde ett vanligt CAV-forfilter (aluminiunburk)...som jeg skiftet ut mot Racoren (plastkopp) som jeg sen kompletert med blære

 

dette har funket super i 15 år.

 

Er dette farlig ? Burde jeg komplettere?.....motorn går ca 100 tim per sesong...har gjort så i snart 30 år

 

men følger med i tråden.......trenger ikke ett optimalt opplegg.......men gjerne safe !

 

 

 

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Gunga Din skrev for 1 time siden:

Min båt er før CE-tiden, men jeg har Lloyd-sertifikat på bygget (så jeg tror ikke att jeg må ha CE-std på det jeg ettermonterer)

jeg hadde ett vanligt CAV-forfilter (aluminiunburk)...som jeg skiftet ut mot Racoren (plastkopp) som jeg sen kompletert med blære

 

 

Ditto :-) Men jeg "reiv ut" og byttet ut dieselslangen hele veien i samme slengen, og flyttet filter ut fra motorrom for enklere tilgang. Så nå kan jeg ligge på alle fire med hodet sånn ca der jeg har føttene når jeg sitter ved kartbordet, slå på ett lys og sjekke glasset i racoren, evt tappe av litt/bytte filter kjapt og greit iom at jeg koblet til ei blære foran filteret. 

 

Cav filteret står fortsatt i motorrommet. Har så mange ekstrafiltre til det at jeg ikke klarte å demontere og hive det ut derfra... så det får nå stå i tilfelle, rottefelle. Tar ingen plass jeg har bruk for. Lurte en stund på å beholde den gamle diesellinja til og med forfilter og ha dobbelt opp og et par kraner så jeg kunne bytte om, men lysten til å bli kvitt "den gamle dritten" ble for stor. 

Link to post
Share on other sites

Gunga Din skrev for 9 timer siden:

Vad betyder det i klartekst ? ....hur skall filter resp pump se ut ?

jeg har ikke pejling

På en lystbåt med filter i motorrom, skal plastbollen ha beskyttelse av metall. Bilde tidligere i tråden. Godkjent håndpumpe har jeg ikke peiling på. 

 

I stedet for håndpumpe har jeg elektriske pumper fra Carter og Biltema.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 18 timer siden:

Men derfor har Hulda i størst mulig utstrekning elementer som kan underholde en brann flyttet ut av motorromet. Plastlanger er erstattet med gummislanger, brannsikkert tak over motoren, osv.
 

 

Om du velger å etablere et dieselsystem i et omkringliggende rom til motorrommet så har du i utgangspunktet doblet risikoen for brann da ikke mindre enn to rom nå risikerer å bli eksponert for diesellekkasje. Hvilke tiltak har du iverksatt for å kompensere for dette? Er alt forlagt i hard-pipes eller har du brukt slanger? Evt. hurtigstenging av brennoljeventiler? Noen dreneringsventiler uten plugging/lås som leder direkte til fri luft? Drip-trays under disse? Etc.?

Link to post
Share on other sites

Egentlig tre rom. Nedløpet fra dekket går gjennom et tredje rom. Båten er en flytende bombe. 

 

Jeg tror du er ute på ville veier @Chief_Engineer. Alle komponenter er godkjent kvalitet. Rør i kobber og AISI 316L.  Jeg har drip tray under hovedtanken med vetilasjon til friluft. Tanktoppen ligger 60 cm under vannlinjen. 

 

Hulda har flere brannfeller også. Eber D4 er en annen. Baugpropellen. Hovedtavla. Batteriene. Nå tør jeg snart ikke gå om bord. Det er masse potensiell energi over alt. 

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 4 minutter siden:

Egentlig tre rom. Nedløpet fra dekket går gjennom et tredje rom. Båten er en flytende bombe. 

 

 

En bombe blir den vel neppe så lenge du ikke har bensin i systemet men sliter litt med å se filiosofien i å flytte undersystemene ut av motorommet som enkelt kan kameraovervåkes med et par gode trådløse kameraer til et par lapper fra Biltema. Og brannsikres med et selvutløsende system.

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev 1 minutt siden:

 

En bombe blir den vel neppe så lenge du ikke har bensin i systemet men sliter litt med å se filiosofien i å flytte undersystemene ut av motorommet som enkelt kan kameraovervåkes med et par gode trådløse kameraer til et par lapper fra Biltema. Og brannsikres med et selvutløsende system.

 

Jeg skal virkelig ta dine gode og velmente råd på største alvor

Link to post
Share on other sites

Når har denne tråden kommet et stykke på vei bort fra kun diesel polering, så da er det vel bare å fortsette :lol:

 

Vår motor (D2-55) er utstyrt originalt med et forfilter (CAV) og et Volvofilter samt stålomspunnede diesel slanger. Om disse filter/slanger skulle tette seg og motoren stopper så kommer jo denne møkkete dieselen fra den ene tanken vi har. Bytte av filter vil bare utsette en ny stopp, hvor lenge? Hvor lenge til neste stopp avhenger av hvor møkkete dieselen er, altså totalt usikkert. Er tilførselslangen også tett så hjelper ikke filterbytte, enda en usikkerhet.

 

Vi tenker å legge opp en holder til Jerrykanne i motorrommet hvor en kanne med garantert ren diesel kan settes inn ved slik stopp. Denne vil ha en tilkobling med blærepumpe som kan kobles til motor via en enkel vender. Burde være enkelt og sikkert som en nødløsning. Men det ser kanskje ikke så mannlig ut..

Link to post
Share on other sites

Siden det henvises til iso standarder for CE merked fritidsbåt. Alt av filter , slanger og eventuelle pumper skal være montert i motor rom eller avgrenset tank rom. Motor over ca 150 hk. Skal det være automatisk slukkeannlegg og automatisk motor stopp ved aktivisering av slukkeannlegget. Det skal brukes brannhemmende isolasjon i motor rom mot side og mot dørk over. Alle komponenter skal dekke kravene i standardene. Alt av elektrisk anlegg min.100 mm fra komponenter til brennstoff.Dette fritt etter hukommelsen. Det blir da opp til båtbygger å sørge for at alt dette kan dokumenteres i teknisk dokumentasjon ved kontroll av myndighet eller innkjøpt ekstern revisjon. 

 

Mener å huske at det bare er filter med metall bolle som er godkjent montert i motor rom....... glassbolle med skjold i tankrom ......

 

litt fortvilende å tenke på at båteiere selv går igang med alskens lurium løsninger som da ikke tilfredsstiller standardene da med fare for brann i egen båt. 

 

Har selv disse standardene i bakhodet siden jeg var ansvarlig  for dette på en båtfabrikk i mange år.

Glipper  litt her og der når jeg tenker meg om på eget anlegg så det blir en gjennomgang.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Knude skrev 5 minutter siden:

 

litt fortvilende å tenke på at båteiere selv går igang med alskens lurium løsninger som da ikke tilfredsstiller standardene da med fare for brann i egen båt. 

Særlig når det gjelder elektrisk anlegg, for det er jo 'bare' 12Volt. Forståelse for Ampere og hvilke skader store strømmer kan gjøre er ofte mangelfull. 

(Men dette har heller ikke noe med diesel-polering å gjøre.)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det er ikke enkelt å holde styr på dette @Knude. Særlig ikke når mange standarder ikke er lett tilgjengelig. Derfor har jeg lastet ned spesifikasjonene for 'Yrkesbåt under 15 meter' og følger anvisningene der så langt det er praktisk mulig. En del av kravene er ulaseggjennomførbare i en seilbåt. Men 100 mm mellom elektrisk og diesel er opprettholdt. Kledning av motorrom i ikke brennbare materialer er på plass (har noen få centimeter igjen på den ene siden). Man får gjøre så godt man kan. Tankrommet har ikke mer enn 2,5 kvadrat ledninger, sikret med maks 10 A sikringer. Ledninger går i rør. Ikke klamring av ledinger til skrog eller tanker. Det er en del man kan gjøre, uten at det er spesifikt nevnt i standarder også. Slik kan man filosofere. Fjerne tennkilder fra områder med brennbart materiale, eksempelvis. Men dette går ikke på 'polering av diesel'. Et av scenarioene en yrkeskompis av meg fremhever når vi snakker om denslags er når forstøvet diesel treffer er glovarm turbo. 

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Barbaria said:

Når har denne tråden kommet et stykke på vei bort fra kun diesel polering, så da er det vel bare å fortsette :lol:

 

Vår motor (D2-55) er utstyrt originalt med et forfilter (CAV) og et Volvofilter samt stålomspunnede diesel slanger. Om disse filter/slanger skulle tette seg og motoren stopper så kommer jo denne møkkete dieselen fra den ene tanken vi har. Bytte av filter vil bare utsette en ny stopp, hvor lenge? Hvor lenge til neste stopp avhenger av hvor møkkete dieselen er, altså totalt usikkert. Er tilførselslangen også tett så hjelper ikke filterbytte, enda en usikkerhet.

 

Vi tenker å legge opp en holder til Jerrykanne i motorrommet hvor en kanne med garantert ren diesel kan settes inn ved slik stopp. Denne vil ha en tilkobling med blærepumpe som kan kobles til motor via en enkel vender. Burde være enkelt og sikkert som en nødløsning. Men det ser kanskje ikke så mannlig ut..

 

Denne løsningen ville vel ikke hjelpe deg mange minuttene. Du må også la returen fra motoren gå tilbake til jerrykanna om det skal være noen misjon med denne løsningen.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Geir Kallevik skrev 12 minutter siden:

Denne løsningen ville vel ikke hjelpe deg mange minuttene. Du må også la returen fra motoren gå tilbake til jerrykanna om det skal være noen misjon med denne løsningen.

 

Ok, det burde ikke være noe problem, men hvorfor det (og her kommer mine motorkunnskaper til kort)? 

Redigert av Barbaria (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@Hulda  Ja man gjør så godt en kan ut i fra egen forutsetning og kunnskap. Med din yrkesbakgrunn så blir det det mye lettere å lage noe som er trygt og om ikke helt i henhold til gitte standarder så gjennomtenkt i forhold til valg av komponenter og det blir tatt en risiko vurdering.

Derimot har jeg sett en del Petter smart løsninger som har blitt utført av kunden av båter som er produsert etter alle standarder. 

Eksempler: Ettermontert vannvarmer med ikke godkjent dieseltilførsel. Eksos for nær Kabelgater / Gass anlegg. Tilførsel kabel til store forbrukere stripset i gass rør. Gass uttak for frittstående grill. Store kabel størrelser med for lite avstand og kortslutning mulighet. Diesel filter med ikke Ikke egnet monterings materiell. Lager for gassflasker i motor rom :headbang:  Osv. Poenget mitt er at man skal ikke ukritisk gå igang og forandre på eksisterende diesel anlegg for å lage seg reserve kanne i motor rom.pompe blærer, kraner hit og dit,  dagtanken med elektrisk pumpe osv. uten en risiko vurdering og en sjekk mot et regelverk om det er iso standarder eller Nordisk båtstandard / forskrifter for yrkesfartøy .  Og som du er link til. Sjekke at komponentene faktiskt er egnet for formålet. (I båt......for å polere diesel )

 

 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Hvis man bygger seg en båt, må man forholde seg til de standarder som gjelder. Båten må CE merkes hvis den skal selges før selbyggeren har hatt den i bruk i minst fem år.

Man kan ikke slå noen i hodet med nye standarder når man snakker om båter bygget før standarden kom til.

Det er også et spørsmål om hva en båteier kan gjøre i egen båt av endringer.

 

Tilbake til blæra, det er slik at en gummiblære er et svakt punkt sett opp mot en drivstoff slange som møter dagens ISO krav til slanger.

På samme måte som en elektrisk pumpe vil utgjøre et svakt punkt. Selv om både pumpe og blære kan være CE merket og beregnet for diesel.

Et ISO krav til slangen vil ikke forhindre eller begrense muligheten til å installere annet utstyr i systemet.

 

Forøvrig er jeg helt enig med Knude. Man må forstå risikoen.

Hvilken standard er opplegget i egen båt båt bygget i henhold til?

Hvilken filosofi er det man har for diesel opplegget i egen båt.

Når man gjør endringer, hvilken påvirkning har det for risiko?

 

Det som er helt sikkert er at det å kunne bytte dieselfilter på en enkel og trygg måte, og få ut luft fra filteret, i sjøgang og litt svett på ryggen, det er risikoreduserende. Båter som er levert i henhold til ISO standard kan godt være levert med utskiller/filter som skal luftes.

Men det er som regel ikke noe fast opplegg for å gjøre det. Da blir det gjerne å fylle filterhuset med diesel fra en kanne, hvis man har det tilgjengelig...

Så for mange vil en liten håndpumpe være helt suverent. Og er den kjøpt i europa  skal den være CE merket.

 

Men installasjonen av nye komponenter må være gjennomtenkt. Uansett hva det er.

 

Link to post
Share on other sites

Barbaria skrev On 6.9.2019 at 11.09:

 

Geir Kallevik skrev On 6.9.2019 at 11.02:

Denne løsningen ville vel ikke hjelpe deg mange minuttene. Du må også la returen fra motoren gå tilbake til jerrykanna om det skal være noen misjon med denne løsningen.

 

Ok, det burde ikke være noe problem, men hvorfor det (og her kommer mine motorkunnskaper til kort)?

 

 

Jeg har forsøkt å finne ut hvor mye diesel min D2-55 gir i retur til tanken uten å koble av å måle, og jeg ikke klart å finne en fasit på nett. Det er antagelig avhengig av turtall. Når jeg ser på denne linken så sier notatet «The l/hour figures refer to the fuel flow to the engine. The fuel flow is calculated by the fuel consumption plus the return feed from the fuel injection pump» da antar jeg at 140l/t er maks kapasitet, altså maks 2,3 liter pr minutt minus det lille forbruket. Da vil, som du sier Geir, tanken bli fort tom. En retur slange er nødvendig i tenkt oppsett. Takk for en viktig tilbakemelding. 

Redigert av Barbaria (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Barbaria skrev 40 minutter siden:

 

Jeg har forsøkt å finne ut hvor mye diesel min D2-55 gir i retur til tanken uten å koble av å måle, og jeg ikke klart å finne en fasit på nett. Det er antagelig avhengig av turtall. Når jeg ser på denne linken så sier notatet «The l/hour figures refer to the fuel flow to the engine. The fuel flow is calculated by the fuel consumption plus the return feed from the fuel injection pump» da antar jeg at 140l/t er maks kapasitet, altså maks 2,3 liter pr minutt minus det lille forbruket. Da vil, som du sier Geir, tanken bli fort tom. En retur slange er nødvendig i tenkt oppsett. Takk for en viktig tilbakemelding. 

 

Jeg har regnet på V8'ern til Hulda. På full blås vil motoren bruke 30 liter i timen, og 30 liter i retur til tank. På dorgefart bruker vi 5 liter i timen, og kjører 55 liter i retur til tank. Totalt forskjellig karakteristikk mellom Volvo og GM. Det er derfor man må vite, 'tro' kan bringe den troende på ville veier :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...