Jump to content

Jeg gruer meg til å skifte eksosbend på min Yanmar 4JHE fra 1986.


Lars H.

Recommended Posts

  • 2 uker senere...

Og så var båten på land og arbeidet med å skifte eksosbend og motorlabber igang. Og selvfølgelig skjedde det som ikke skulle skje, en av boltene som holder eksosbendet knakk. To bolter gikk greit ut og den siste sitter fremdeles godt. Jeg hadde sprayet godt flere ganger med Boltex, tok forsiktig i og fikk vel dreid 1 mm, så tilbake 1mm og etter noen slike runder tok jeg litt hardere i og dermed sa det knekk. Nå vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre med den bolten som fremdeles sitter fast , flere runder med Boltex, varme eller hva?

 

bolt_brukket.jpg.b0bfb59be07071ab31eab21e653a0395.jpg

 

blaselampe2.jpg.56569c074f6cdfed2b54c3c6d07530a8.jpg

 

 

Kanskje la det være som det er og satse på at det holder tett med tre bolter uten å skifte bendet? Men jeg er redd det må løsnes for å få løftet motoren rundt 10cm opp. Den tykke eksosslangen på 5 - 10cm i diameter mellom bendet og lydpotten er ikke særlig elastisk.

 

eksosslange2.jpg.d87854e94885e5d029f94461d4555bd9.jpg

 

 

Når det gjelder motorlabbene, gikk det greit å få løsnet de fire 24mm mutterne, og også de mindre som holder labbene fast i båten. Så når jeg vet hva jeg skal gjøre med eksosbendet, er det bare rigge seg til med talje og løfteåk.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Å sveise er uaktuelt, det har jeg aldri vært borti og har derfor heller ikke noe sveiseutstyr.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det med noen slag med en hammer, mer Boltex og varme på den bolten som sitter, skal jeg forsøke. Ellers er litt av problemet at jeg er for "sterk". Dette er ikke noen grove bolter, bolthodet er 12mm og da er vel ikke gjengepartiet særlig grovt.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Som andre nevner over her: Godt med varme hjelper til.

Vekk med selve bendet og du kommer mest sannsynlig til stubben som står igjen. Varm godt og gi den noen gode dunk rett mot der hodet var og mye pleier å løsne. Kjøp/lån deg en godt tang på forhånd som du klarer å få skikkelig tak med. Prøv gjerne den før du varmer. Gamle rørtenger kan være håpløse hvis tennene i kjeften er nedslitt. Ender ofte opp med å ødelegge enden på "stubben" som står igjen.

 

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 1 time siden:

Det med noen slag med en hammer, mer Boltex og varme på den bolten som sitter, skal jeg forsøke. 

 

Hensikten med å bruke varme er at metallet utvider seg når det blir varmt. Hvis du varmer på bolten (eller skruen som jeg vil kalle den :wink:), vil den utvide seg og sitte enda hardere. Hvis du derimot varmer godset som er oppgjenget godt vil dette utvide seg og gi mer rom. Dette fordrer som regel at man varmer med så høy effekt at godset blir varmt før skruen. Det krever en skjærebrenner med en viss størrelse, blåselampa med en liten butanboks blir litt pinglete da. Det er jo slike triks som dette som mange ganger skiller en profesjonell mekaniker fra en hjemmemekker. 

 

LALUNA II skrev 3 minutter siden:

Denne pleier å holde godt

Joda, de tengene er gode. Men jeg synes man mange ganger kan få vel så godt tak med en rørtang. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 22 minutter siden:

 

Hensikten med å bruke varme er at metallet utvider seg når det blir varmt. Hvis du varmer på bolten (eller skruen som jeg vil kalle den :wink:), vil den utvide seg og sitte enda hardere. Hvis du derimot varmer godset som er oppgjenget godt vil dette utvide seg og gi mer rom. Dette fordrer som regel at man varmer med så høy effekt at godset blir varmt før skruen. Det krever en skjærebrenner med en viss størrelse, blåselampa med en liten butanboks blir litt pinglete da. Det er jo slike triks som dette som mange ganger skiller en profesjonell mekaniker fra en hjemmemekker.

 

Jo, jeg er helt enig med at det er godset som skal varmes opp, men nå er det kun en slik butanbrenner jeg har og ikke noen skjærebrenner. Men vil det ikke hjelpe litt likevel slik at rustløservæsken blir varm og kanskje trenger bedre inn?

 

Og du har helt rett om det med proffe kontra amatører. Men nå er det slik at jeg nok er i gruppen amatør.

 

Når det gjelder verktøy, har jeg dette. Den gode gamle Kongsberg rørtangen er god som ny, men kanskje i største laget for en liten fisete bolt(skrue)? Visegrip-tangen er vel snaut 15cm lang.

 

roertang.jpg.da35d945a7d28db03ce35cc7e1c42454.jpg

 

visegrip.jpg.712db411197d57b854cce170b72b109f.jpg

 

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Visegriptangen holder nok hvis du har nok igjen av skruen. Du får i realiteten godt grep bare første gangen, så vær forsiktig.

Komodo har rett ang grunnprinsippet for varming, men en tilleggseffekt er at hvis du varmer opp og lar det kjøle igjen har du antakelig knust noe av rusten imellom skruen og godset. Da må du varme så mye du tør, og gjerne på bolten også. Ha våte filler klar når du begynner for å beskytte slanger ol.

Regner med at skruen går inn i gods, og ikke er gjenget i en flens. Hvis den er gjenget i flens kan det være en ide å prøve å få den ut andre veien.

Stor mulighet for at bolten ikke sitter fast når du får av flensen.

Du beskriver at du kunne skru litt (ikke bare vri bolten?). Da kan det være rusten inni hullet i flensen som stopper bolten. Hvis det er gjenger i støpejern sitter de sjelden hardt fast, og spesielt ikke etter at du har hatt bevegelse.

Mons

Link to post
Share on other sites

mons skrev 28 minutter siden:

Regner med at skruen går inn i gods, og ikke er gjenget i en flens.

 

Ja, rett inn i gods på eksosmanifoilen.

 

mons skrev 29 minutter siden:

Du beskriver at du kunne skru litt (ikke bare vri bolten?)

 

På den bolten som knakk, kunne jeg nok skru den ut et halvt til et tørn og litt inn og ut. Da skulle jeg nok gitt meg og kjørt på med varme og mer rustløser. For den som fremdeles sitter, er det nok bare snakk om å "vri litt", dvs. at hodet på bolten nærmest bare "rugger" litt på seg.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har bare GOD erfaring med å varme bolter og bolter uten hode godt,  jo mer jo bedre, da skyter den rygg .

Men alt må kjøles ned  etterpå  med   Shock Spray   eller vann før en skrur stubben ut  et par rapp  med hammeren er også bra.

Denne er bra shock-spray

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Hurtigrustløser med fryseeffekt på boltstumpen sammen med varme på eksosmanifoilen kan også være til hjelp for å få ut bolten. Biltema har en variant hurtigrustløser, og andre verktøyleverandører har sikkert sine egne varianter. NB! Rustløsere er ofte brennbare, og de bør ikke kombineres med åpen flamme!

 

Muttertrekker på to muttre på boltstumpen om det er plass, eller slagtrekker på et filt spor i boltstumpen er andre muligheter.

Link to post
Share on other sites

Stadig noe å lære her! :thumbsup:

 

I alle år jeg jobbet som maskinreparatør varmet vi bolten til den var noe helt bort i hampen varm, et par gode kakk, en god tang og den løsnet i de aller fleste tilfellene.

Muligens bolten ikke visste det var godset som skulle varmes. Den slapp bare for å være behjelpelig.. :giggle:

Tipper rusten på gjengene ga opp og slapp taket, men hva vet jeg.. Ikke spurte jeg bolten heller..

 

Angrer som søren i dag... :giggle:

 

Popcorn er funnet frem.. :lol: :lol:

 

 

Link to post
Share on other sites

Gudrun skrev for 1 time siden:

Popcorn er funnet frem.. :lol: 

 

Og jeg har kjøpt inn pils og salte peanøtter. Det blir spennende å tygge peanøtter med gebiss i underkjeften, har ikke spist peanøtter siden før kreftoperasjonen i munnen i april!

 

Men tilbake til nedkjøling av bolter. Kan denne fra Biltema være noe?

 

hurtigrustloeser.jpg.0abd9fee2b5af73162ff4587c6708a56.jpg

 

hurtigrustloeser2.jpg.25bf3de48ab24cb2f2ad32b23ecab09c.jpg

 

For bolten der hodet er borte er det kanskje greit? Men hva med den bolten som fremdeles er der? Der er det ikke lett for noen form for rustløser å trenge inn langs gjengene.

 

image.png.169965d8ff4910f1dfc247a611563643.png

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev 10 minutter siden:

DENNE er grei hvis en kan file  bolten til firkant 

 

Det blir vel litt for grove greier, jeg vil anta at det er en bolt på max. 8mm, men det vet jeg når jeg skrur en av de andre som ikke sitter fast ut.

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Gudrun skrev 16 minutter siden:

Popcorn er funnet frem.. :lol: 

 

God ide, etter at jeg gjenopptok denne tråden i morges, har vi hatt 17 innlegg og 468 visninger!

Fastrustne bolter og muttere er tydeligvis noe mange har hatt problemer med, og noen også løsninger.
:flag_bp:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

En gammeldags blyant er  ca. 7mm .

Jeg hadde  brukt godt med  varme på de tre  og  tatt kvelden  og skrudd de ut i morgen.

 

Den Chock sprayen fra Biltema er ok. 

 

Eller jeg hadde brukt  vinkelkutteren på de tre laget hode til firkant så en fikk av flensen og varmet boltene veldig godt, synes den ene er knekt innenfor flensen og da er det lite å ta tak i .

Bedre med 3 lange og en kort eller 4 korte som da en kanskje må bores ut. 

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Da blir det en tur innom Biltema på mandag før jeg setter meg i bilen og kjører 7 mil til båthavnen. Så forsøker jeg med alle remediene og rådene jeg har fått, pluss at jeg rigger til taljen for å løfte motoren for å skifte motorlabbene. Det er litt dumt at båten er så langt unna, ikke bare å spraye på et eller annet, stikke hjemom til middag og så tilbake.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Godt tips, håper de har samme typen fremdeles hos BT,  jeg tror den jeg har ble tappet godt for å få svoren på ribben til jul sprø for et par år siden.

 

Popcorn you come!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

PiperBill skrev On 24.9.2019 at 21.42:

Demonterte eksosbend, turbo og manifold for litt siden. Jeg valgt å ofre eksosslangen. Delt den i to med baufil og fjernet den fra eksosbendet da jeg fikk den hjemme på benken. Den satt godt fast og ganske langt opp over bendet. Sparte mye tid (og banning) og ny slange på en halv meter er ikke  så veldig dyrt.

 

 

Hvor kjøpte du ny eksosslange, og hva kostet den? Hva var ca. diameteren på den?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...