Jump to content

Jeg gruer meg til å skifte eksosbend på min Yanmar 4JHE fra 1986.


Lars H.

Recommended Posts

Sitat

Nå som skruehodet er av er forspenningen borte, og da er det også mindre friksjon i gjengeforbindelsen

 

Heh? Den skruen som sitter dønn er jo hel med 12mm hode. Men kanskje rustløseren Boltex som jeg brukte sist gang jeg var i båten har krøpet inn mellom skruehodet og flensen på bendet.

 

Situasjonen nå er en brukket skrue, to som er løsnet og kan skrues ut og en med hode som så langt ikke har latt seg rikke.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Beklager, jeg uttrykte meg nok litt uklart. Jeg mente altså at den skruen som hodet har knekt på nå ikke er forspent lenger. Skruen med hode på har jo forspenning. Men har du fått ut to stykker så berger du deg, da kan du låse flensen i en posisjon for å bore ut de to siste (dersom det skulle bli nødvendig).

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 8 timer siden:

Beklager, jeg uttrykte meg nok litt uklart. Jeg mente altså at den skruen som hodet har knekt på nå ikke er forspent lenger. Skruen med hode på har jo forspenning. Men har du fått ut to stykker så berger du deg, da kan du låse flensen i en posisjon for å bore ut de to siste (dersom det skulle bli nødvendig).

Var akkurat det som skjedde hos meg da jeg skulle skru ut vannpumpe og det motorfestet som stod i veien. Skruene knakk riktignok ikke, hodene ble for runde så jeg måtte slipe av to skruehoder. Da kunne begge to skrus ut med fingrene.

Link to post
Share on other sites

Nesten så eg kvir meg for å komme med råd når tråden er så full av råd. Men eg ville aldri brukt a2 eller a4 skruer uansett strekkfasthet på slik.  Vanlig elzink 8.8 duger.   

Ellers er det som mange nevner; varme,som er det viktige faktoren her for den siste heile bolten. Rustløser og varme sammen slik at det får jobbe. Hold pusten. 

Den knekte er for kort til rørtang. Truleg også for kort til gripex (som er førstevalget alltid ved slike jobber), så der har du fått god beskrivelse på å bore ut.  Vær obs på at rester av gammel bolt lett kan rotere i hullet når du begynner å gjenge, og er du uheldig så kiler gjengetappen seg fast. Så ta litt og litt forsiktig, ha med noe å skrape ut hullet med vist ikkje du har tilgang på trykkluft. 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Syrefast står over støpejern i spenningsrekka. Betyr at deler i feks kjølinga kan ofre seg hvis det blir tæring pga to forskjellige metaller.

Har fortsatt tro på at stubben er nokså løs.

Hvis du ikke får tak med tang kan du kutte med baufil i enden eller rekkebore med 2 mm bor for å lage skrujernspor.

Gripex før rørtang ettersom du ødelegger litt for hver gang du tar tak. Rørtanga holder ikke hvis du vil skru litt inn igjen for å bevege bolten og må ta nytt tak.

Artig at en slik tråd engasjerer slik med svært mange gode råd. 

Tror vi har en populær trådstarter ;-)

 

Redigert av mons (see edit history)

Mons

Link to post
Share on other sites

mons skrev for 2 timer siden:

Syrefast står over støpejern i spenningsrekka. Betyr at deler i feks kjølinga kan ofre seg hvis det blir tæring pga to forskjellige metaller.

Spenningsrekka har jeg hørt om :wink: 

 

Men det blir ikke noe problem her. Med kobberpasta på gjengene blir dette nærmest en tett forbindelse. Blir ikke noe problem med galvanisk tæring i den gjengeforbindelsen. Pluss at, du fikk kanskje med deg at han skal ha på rustfritt bend? Blir nok litt større areal som får virke der. 

 

Karbonstålskruer er normalt det eneste som duger når det er snakk om skrudde forbindelser med høy last. Det er det ikke her. 

Link to post
Share on other sites

Leser at TS ikke har sveiseapp. eller kunnskap men jeg ville prøvd å få lånte meg apparat å sveise på en mutter på den knekte biten. Da blir det også så grisevarmt at den bolten garantert løsner. Ville prøvd dette før evt. utborring og gjengetapp. Knekt bor/gjengetapp så har du som flere har sagt et alvorlig problem. En sveist mutter som evt skulle knekke på nytt så kan du framdeles borre i restene som siste utvei. Boring gjenging bruker eg som siste utvei.

Redigert av jerognal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev On 20.10.2019 at 10.31:

Jeg håper jeg kan beholde eksosslangen. Når bendet er løs fra motoren, håper jeg kan trekke det oppover klar av motoren for så å vrikke og vri bendet løs etter å ha lurt inn litt WD40 eller annet mellom slange og bend. Men jeg regner med at slangen er temmelig stiv.

 

eksosslange2.jpg.9a54c7d617062b91ad478c8d695f62a2.jpg

 

Det var sånn jeg gjorde det. Satte en lang skrutrekker i en av bolthullene og vred til. Løsnet med det samme.

Link to post
Share on other sites

Krise!! fa.. i hel . . .te!

 

skrik2.jpg.e889e25b71b4a356c305746d00439b42.jpg

 

Den siste bolten knakk også, og jeg fikk ikke ut stubbene av den og den andre selv med bruk av 4 forskjellige verktøy, kjølespray og varme. Slik spray inneholder forresten butan eller noe annet, så etter spraying og tenning av blåselampen, ble det et ildhav i motorrommet. Men det slukket heldigvis raskt. Eksosbendet ble dermed fjernet (og løsnet greit fra eksosslangen). Det så faktisk helt OK ut, kun sveisen mellom bend og flens som er rusten.

 

Men slik så motparten, altså godset i eksosmanifoilen ut, etter rensing og pussing med en liten stålbørste på Dremel'n!  Her manglet det mye gods! Lekkasje ut til sidene og lite gjengeparti igjen for boltene.

 

Så hva fan . . . en gjør jeg nå?

 

taering1.jpg.553a81bb4391ba5b85fa77dc3fa20702.jpg

 

Planen var å få taljet opp motoren for skifte av motorlabber idag, men det ble en rask tur hjem, orket ikke mer problemer.

 

Lars H.

 

 

 

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hva du skal gjøre??? Du kunne vel benyttet profesjonell hjelp som du ble tilbudt :-) Ok, dårlig hjelp, men gratis. Den rustgreia fikses med multimetall fra Biltema. Kobberforbindelser er noe dritt i maritime miljøer, husk det.

 

Det greieste er nok å plukke av manifolden for videre jobb. Uten å knekke flere bolter. Problemet er at jeg er nokså opphengt de neste tre ukene. Minst.

Link to post
Share on other sites

Jo, jeg skulle nok tatt imot hjelp fra noen som kan dette bedre enn meg. Rust greie? Her er det selve støpegodset (det heter vel det) som er borte. Mener du at jeg kan bygge opp det som er tæret/rustet bort av gods med multimetall? Høres spennende ut. Kobberforbindelser, det er vel ikke noe slikt her?

 

Plukke av manifolden? Det er vel en integrert del av blokken? Da trenger jeg nok mange gode råd og hjelp. Og gjøre det i en kald båt vinterstid. phu. Hadde jeg hatt eget verksted kunne jeg fått løftet ut motoren og tatt den med hjem.

 

Nei, nå er jeg trist og lei og temmelig negativ til alt med båt og motor. Kanskje jeg skulle ta meg en tur til en viss butikk der de selger noe rødt flytende til å ha i glasset?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Men jeg dropper det, da hadde det blitt mange rare innlegg fra meg her utover dagen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Kjøp deg et sett med venstrebor,så begynner du i midten med et lite bor å går gradvis oppover i dim,når du nermer deg bolt dim vil stumpen løsne å bli skrudd ut mens du borer.har meget god erfaring med venstrebor.de første du borer med kan være vanlige høyre bor.hvis du kan få boret gjennom stumpen så du får inn noe rustløser på baksiden er det en fordel.

Link to post
Share on other sites

Jeg har akkurat skjenket meg en liten rød en. Regner med at Admiralen snart fikser noe matchende mat. 

 

Multimetallet tror jeg er basert på epoxy og alu. Nei, manifolden, den greia du brakk skruene inni, er ikke en integrert del av topplokket. Den kan skrus av som separat del. Jeg har brukt multimetall til masse rart. Undervurdert stoff. 

Link to post
Share on other sites

Hei, har fulgt med på prosjektet ditt, og denne tæringa i eksosmanifolden var jo overraskende og utrolig kjedelig. Nå er det ikke enkelt å se av bildet hvor dyp tæringa er - dvs. hvor mye av flensen som må "slipes ned " for at du skal oppnå tilstrekkelig underlag for ny flensepakning, men det er kanskje 5-10 mm?

Jeg ville gjordt følgende:

*Fjerne gjenværende bolter - gjerne forsøke med venstrebor som antydet av Andora

*Fordype alle boltehull med 6,8 mm gjengebor - minst i dybde tilsvarende tykkelsen som flensen slipes ned.

*Gjenge opp det du fordyper/borer med M8 gjengetapper.

*Sette inn nye 8 mm stål pinnebolter i korrekt lengde og benytt syrefaste skiver, låsemuttere og kopperpasta.

*Bruk godt med monteringspasta for eksos når du monterer den nye flensepakningen for eksosbendet. 

Den største utfordringen med ovennevnte løsning er å få slipt (m/vinkelsliper) manifoldens anleggsflate tilstrekkelig flat, slik at du oppnår god nok tetning, men det kan du få til på forskjellige måter om du har god tålmodighet og god tid!

Tror forresten ikke det finnes multimetall som tåler den varmen som kan oppstå her, men håper jeg tar feil!

Lykke til Lars.

Link to post
Share on other sites

Kanskje jeg da har en plan? Jeg har jo komplett servicemanual for motoren, http://sagaforumet.com/yanmar-manual/4JHE/manual.pdf . Jeg får lese litt der til øyet blir vått. Så dersom er det en mulighet for å ta med manifoilen hjem og bygge opp anlegget mot bendet med  på en eller annen måte slik at det passer mot bendet med skruehull og bolter er det håp.

 

For å nevne noe positivt, så er det nye eksosbendet av en mye bedre konstruksjon enn det gamle. På det gamle kom kjølevannet rett inn i bendet rett ved overgangen til manifoilen. På det nye ledes vannet helt inn mot eksosslangen.

 

bend_gammelt.jpg.f70f84c2ebd8ee4348288762662bac71.jpg   bend_nytt.jpg.ef93e7103121c25bdde40834e52033ec.jpg

 

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Mja, -neei? Selve eksosbendet ser faktisk ut til å kunne vare i mange år fremdeles selv om det er 33 år gammelt. Anleggsflaten på bendet mot manifoilen er faktisk helt blank og ubeskadiget.

 

At godset i eksosmanifoilen skulle være så tæret, overrasker meg, jeg hadde trodd at bendet skulle være rustent og elendig. På det ser jeg kun litt overflaterust på sveisen til flensen.

 

Her et bilde av flensen på bendet før jeg fjernet restene av pakningen som ligger løst på flensen, glemte å ta bilde etter at anleggsflaten var rengjort.

 

 

bend_med_pakning.jpg.8b712d129c8ec04b54b453ab26b90236.jpg

 

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Skru av manifolden, ta den til et maskineringsverksted og få de til å frese ned annleggsflaten tilstrekkelig til at du får en ny pakningsflate. De borer ut de gamle boltene for deg og forsenker hullene slik at du får skrudd på plass det nye bendet. Voilla! Dette forutsetter selfølgelig at det er nok gods igjen. Vinkelsliper hadde jeg droppet.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder de fire  8mm boltene/skruene, var de utrolig fine, ikke rust på den delen av de som har stått inn i støpegodset på manifoilen. De er forresten merket med tallet "7" på hodet, hva sier det om materialet?

 

bolt_8mm_b.jpg.98b04e9a58cde19124b06e05506ce382.jpg

 

bolt_8mm_a.jpg.9378aa5cffd65e380983d9e60db3722a.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...