Jump to content

Jeg gruer meg til å skifte eksosbend på min Yanmar 4JHE fra 1986.


Lars H.

Recommended Posts

Lazyjack skrev for 1 time siden:

Lars, eksosbendet er festet i eksosmanifolden, ikke i varmeveksleren.

 

Shame on me!  :sweat:  :headbang:  Det vet jeg jo utmerket godt og skal være litt mer nøye fremover.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei Lars,

byttet nettopp eksosbend på min 4jh-dte. Skrudde av klemmene på eksoslangen og kjøleslangen kvelden i forveien og pøste på med WD40 inn der, samt rundt bolter etc. Satte i gang neste dag. Det satt merkverdig løst alt sammen. Var bare å skru av. Montering foregikk med vanlig håndmakt. Ikke dra til for mye og husk for guds skyld ny pakning. Jeg kjøpe ny rustrfri fra HDI. Har kjørt ca 15 timer etter bytte. Ikke en vanndråpe å se. So far so good!

Link to post
Share on other sites

Takker for stadig ny info og gode råd. Det er nesten som jeg ikke kan vente til båten kommer på land med å sette igang jobbene. Både nye motorlabber og eksosbend (med pakning) er nå bestilt. Men jeg håper på et par helgeturer til før opptak. Kommende helg blir vi imidlertid hjemme da det er meldt store nedbørmengder både fredag og lørdag. Å sitte to dager inne i båten og høre på regnet tromme på kalesjen, gidder jeg ikke.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Enig med dem som mener det kan bli uproblematisk å få ut skruene. Jeg måtte ta ut vannpumpea i vår pga lekkasje, og jeg måtte også ta av motorfestet for å få ut den siste skruen. Skruene på motorfestet (M10) så omtrent ut som dine pga vann som hadde rent over dem. De satt fryktelig godt fast, men det største problemet var at det var så trangt å komme til. Men når de først løsnet var selve gjengene som nye og satt ikke i det hele tatt. Det var bare hodene som var rustet fast.

Link to post
Share on other sites

Siden du bor der du bor og har ikke lange veien til Wurth oppe på åsen, så kjøper du denne:

 

https://nettbutikk.wuerth.no/kjemi-2/rustlosere/rustloser-boltex Dette er Wurth sin beste av flere rustløsere.

 

Den har løsnet mye rart på få timer som WD-40 og CRC aldri har fått løs hos meg...

Gi rustklumpen din en liten dusj nå og da på høstens siste turer så går dette som en lek.

 

/Chaos

 

 

 

 

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

Dermed er Boltex fra Würt bestilt for henting i butikken i Lillestrøm, skal bli spennende å teste. 119,- plus moms var jo ikke så ille. Det er jo ikke bare boltene på eksosmaifoilen som er rustet, en av 24mm mutrene pe det bakerste motorfestet ser også fæl ut.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nå ligger vi med båten på Oscarsborg, og igår var jeg en tur i motorrommet (det vil si, jeg åpnet dørken og bøyde meg ned over motoren). Så sprayet jeg litt Würth Boltex på det ene hjørnet med en bolt på bendet, børstet godt med en stålbørste og ventet en times tid. Så var det å prøve å få løs bolten med 12mm hode. Det gikk som en drøm, riktignok måtte jeg ta i litt med min 20cm lange fastnøkkel, men så løsnet den. Det er jo ikke nå jeg skal ha av bendet, så jeg skrudde ikke bolten ut, men strammet den til igjen. Så forsøkte jeg å løsne en av de andre boltene som ikke var sprayet med Boltex, og sannelig, - den løsnet også greit!

 

Når jeg kommer til jobben med å løsne 24mm mutrene som holder motoren fast på labbene, skal jeg spraye den ene godt. Den sitter under vannpumpen og har nok fått noe fuktighet slik at den ser ganske rusten ut. Men den jobben blir før etter at båten er kommet på land. Nå koser vi oss i båten her på Oscarsborg denne uken.

 

eksosbend_bolt.jpg.ee840e66acdb0b34959f4444ef5fec91.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg får gjøre som jeg har fått forslag om:

 

Sitat

Stikk et tynt skrujern inn mellom slange og stuss. Ta en boks 5-56 eller lignende med rør på og spray godt inn I den lille åpningen. Gjenta flere steder rundt stussen.

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 5 timer siden:

Når jeg kommer til jobben med å løsne 24mm mutrene som holder motoren fast på labbene, skal jeg spraye den ene godt. Den sitter under vannpumpen og har nok fått noe fuktighet slik at den ser ganske rusten ut. Men den jobben blir før etter at båten er kommet på land. Nå koser vi oss i båten her på Oscarsborg denne uken.

 

Slik så min ut etter at den var tatt ut av båten for pussing. Brukte rustløser og stålbørste på gjengene for muttertrekkeren ble tatt i bruk. Mutteren kom av til slutt og gjengene både i mutter og skrue så gode ut da jeg var ferdig med den. Også denne hadde fått dusjet seg i sjøvann fra vannpumpa.Motorfeste.jpg.f4eb669606938b46f94a54440fb0c3ce.jpg

 

Link to post
Share on other sites

Omtrent slik ser den ene av labbene mine også ut. De andre er bedre og de kan løsnes med muttertrekker. Den rustne kommer jeg ikke til før jeg tar bort dynamoen og en slange inn på sjøvannspumpen, eventuelt også pumpen. Da kommer jeg til med muttertrekkeren og en drøyt 60cm lang forlenger mellom 24mm en pipe og trekker. Om mutter og gjenger blir ødelagt gjør ingenting bare jeg får av mutteren, labbene skal jo byttes.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jo, det er en mulighet, men det er ikke lett å komme til. Jeg må uansett fjerne dynamoen for å se hva jeg gjør.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Den forsto jeg ikke helt. Først må jeg skru mutteren av bolten på hver motorlabb. Så må jeg løfte motoren opp minst 5cm. Så kan jeg skru løs labben som er festet i båten med to bolter/skruer. Deretter montere og skru fast nye labber for så å låre motoren ned på de nye labbene og rette den opp mot akslingen vha. to 24mm mutterere på hver labb.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei Lars, han mener nok at du kan løsne denne fra blokka, det er denne delen som er tredd ned på labben.  Da får du delene ut i et stykke, så ordner vinkelsliper resten. Men om du kommer til er en annen sak.  Edit: Denne metoden gir deg vel mulighet til å bytte labbene uten å løfte motoren ved å ta en om gangen, uten at det nødvendigvis blir noe enklere å komme til i din båt.

Bilderesultat for Yanmar 4JHE engine mount

Redigert av Too Much (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror ikke det blir noe lettere. De fire skruene som holder den der er ikke lette å komme til, og rust på skruehodene i tillegg gjør ikke saken bedre. Jeg måtte ha den av for å få ut vannpumpa, og endte med å måtte slipe av det nedre fremre skruehodet med den minste båndsliperen fra BT.

Link to post
Share on other sites

Ofte er det like lett å bare løfte ut motoren. Da kommer man lett til det meste, og så kan motorrommet få seg en oppshining I samme slengen. Forutsetter tilgang eller tilkomst for kran I havna da....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg håper jeg slipper ekstern (kostbar) hjelp med kran. Må jeg ha slik hjelp, får jeg jo heller ikke pakket inn båten før den jobben er gjort.

 

Ellers er jo dette en tråd om hvordan få løs eksosbendet. For videre diskusjon om skifte av motorlabber, har jeg jo en egen tråd,

https://baatplassen.no/i/topic/146510-noen-som-har-byttet-motorlabber-på-yanmar-4jhe-i-en-saga-27/page/4/#comments

Så, kan vi ikke heller diskutere der?

 

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Takker for tilbudet, skal ha det i mente. Men du kan jo ta det litt på forskudd :pray:, det begynner å gå mot slutten på sigaretter her ombord der vi ligger på Oscarsborg. Nå har vi begynt å rasjonere slik at vi har litt frem til vi kommer til hjemmehavnen i Son søndag. Der er det åpen butikk.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...