Jump to content

Jeg gruer meg til å skifte eksosbend på min Yanmar 4JHE fra 1986.


Lars H.

Recommended Posts

Lars H. skrev for 2 timer siden:

 

Hvor kjøpte du ny eksosslange, og hva kostet den? Hva var ca. diameteren på den?

 

Kjøpte hos Nettbaat.no. Jeg bruker "5 inch". Husker ikke prisen men kvaliteten er jo bra.

 

https://webshop.nettbaat.no/products/eksosslange-til-bt

 

Jeg brukte rørtang for å få ut stubbene på de 4 x M10 boltene som var rustet fast på turboen.  Måtte skjære av hodene med vinkelsliper. Med rørtang så biter den seg  fast jo mere man trykker (If that makes any sense?)

rortang.jpg

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

De øvrige boltene har de løsnet?

 

Om ikke, MÅ du skaffe skikkelig utstyr for å varme godset skikkelig rødt. Du bør også skaffe ett skrue ekstraktor sett, og da IKKE dritten fra BT ol. Kjøp fra Rigid

 

 

Borr igjennom den knekte skruen FØR du varmer noe mer (skjæreolje er å anbefale, også denne fra Rigid) varm så ildrødt, slå inn ekstraktor og du har stor sjangs for suksess.

 

Varm godset skikkelig på hver enkelt av de andre boltene også, før du begynner å skru på de.

 

Om skjærebrennerutstyr blir vanskelig å fremskaffe, kan du kjøpe deg en Sievertbrenner med MAP gass, den brenner mye varmere enn propan.En slik

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Gudrun skrev for 4 timer siden:

I alle år jeg jobbet som maskinreparatør varmet vi bolten til den var noe helt bort i hampen varm, et par gode kakk, en god tang og den løsnet i de aller fleste tilfellene.

Hvis man varmer skruen så er litt av poenget at den termiske utvidelsen gjør at rusten knuser og løsner. Men for å få effekt av det bør man la skruen luftkjøle tilbake til romtemperatur før man gjør noe mer. Dersom man bråkjøler skruen med vann eller kuldespray låser man spenningene inne i materialet før stålet får tid til å krympe tilbake til den dimensjonen det hadde før man varmet. For de som måtte tvile på dette så er det lett å gjøre en test: Varm et flattstål på den ene siden slik at det bøyer seg. La det så kjøles ned til romtemperatur, og observer hvor langt det går tilbake. Varm så et flattstål til det bøyer seg, men denne gangen slipper du det i ei bøtte vann før det rekker å begynne å bevege seg tilbake. Så det å varme skruen kontra å varme godset/mutter er altså to forskjellige prinsipper. Begge funker. 

 

Lars H. skrev for 6 timer siden:

Men vil det ikke hjelpe litt likevel slik at rustløservæsken blir varm og kanskje trenger bedre inn?

 

roertang.jpg.da35d945a7d28db03ce35cc7e1c42454.jpg

 

Joda, det er absolutt et poeng. Når det gjelder den gamle gode Kongsbergtanga så er jeg redd den er litt grov for den vesle skruen. Legg også merke til tanga som @PiperBill brukte. Ei ny tang har mye skarpere riller i kjeftene som skjærer seg inn i stålet i skruen. Som han beskriver vil den bare låse bedre jo hardere du drar. Sørg også for å gi den et realt kakk med en feisel før du begynner å dra på den, det kan være gull for å løsne rust i gjengeforbindelsen. 

Link to post
Share on other sites

Kjøp den her tangen på biltema

 

,image.png.f949d57ed5302a5a19c8f980db679252.png

 

Du trenger ikke større, materialet som er igjen i skruen (som er M8 hvis hode var 12mm  på en Toyota/Yanmar skrue) tåler likevel ikke mer.

Den er også liten nok til at du kommer til overallt med den.

 

 

Men.... du skulle virkelig trengt en acetylen/oxygenbrennere for å få en høy koncentrert varme.

.En induksjonsvarmere løser det også for deg.

Her er en til leie på finn for 750 kr  dagen https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=132408030

 

Med den tangen og den varmeren kan jeg garantere at du får ut den som sitter fast og den som du har igjen.

Da trenger du ikke noe rustløserspray (psykisk støtte på boks)

 

Det som skjer med den brenneren du har er bare at du får en lunk i materiel og det omkring.

Har du flaks så får du kanskje loss den, men det er ikke en sikker metode

Link to post
Share on other sites

Den "Papegøye" tangen så ut til å kunne brukes til litt av hvert, så den tar jeg med meg fra Biltema på mandag.

 

Kalle_Anka skrev 1 time siden:

Men.... du skulle virkelig trengt en acetylen/oxygenbrennere for å få en høy koncentrert varme.

.En induksjonsvarmere løser det også for deg.

Her er en til leie på finn for 750 kr  dagen https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=132408030

 

 

Det finnes grenser for hva jeg er villig til å bruke penger på for å få en eller to bolter løs, jeg har tross alt drill med gode bor og gjengetapper.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror Lars H får det til ganske greit jeg. Han har god tid til å prøve diverse løsninger og pønsker ut nye løsninger uten å bruke en stor bunke med penger på det.  Er det ikke et norsk utsagn som heter «Skyter kanoner med spurv»… something like that J

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Jeg håper jeg kan beholde eksosslangen. Når bendet er løs fra motoren, håper jeg kan trekke det oppover klar av motoren for så å vrikke og vri bendet løs etter å ha lurt inn litt WD40 eller annet mellom slange og bend. Men jeg regner med at slangen er temmelig stiv.

 

eksosslange2.jpg.9a54c7d617062b91ad478c8d695f62a2.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

image.png.ac484ea08abec86c66bd4fea867246a1.png

 

 

Disse tengene er "søppel"/leketøy  i denne sammenhengen..... VisGrip er tingen.......... varm opp godt....  la kjøle.... spray med rustløser....la kjøle litt ..  varm opp på nytt  rapp til den ..........sett på tangen og skru ut bolten ............

Har enda ikke opplevd bolter som ikke kommer da men av og til må en ta det i flere vendinger se nøye på bolten under operasjonen så du ikke vrir den av

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Kvaliteten på den avbildede tangen med 10 års garanti er vel god nok for en slik engangsjobb? Men du mener vel at den ikke er rett type verktøy for jobben?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

PiperBill skrev for 4 timer siden:

Jeg tror Lars H får det til ganske greit jeg. Han har god tid til å prøve diverse løsninger og pønsker ut nye løsninger uten å bruke en stor bunke med penger på det.  Er det ikke et norsk utsagn som heter «Skyter kanoner med spurv»… something like that J

 

Jeg er i utgangspunktet enig med deg, men når det kommer til knekte skruer i ett "blindt" hull får du ofte bare en sjanse.

 

Da er det kjedelig å ha brukt masse tid og "noen" kroner, og til slutt ende opp med en bolt som fortsatt sitter i hullet.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Jeg studerte ikke bruddet så nøye da jeg tok bildet, men jeg er enig med deg i at det nok ikke er rare stubben å få tak i med en eller annen tang. Å bruke en slik uttrekker, er det vel blitt advart mot her på forumet, knekker den blir det vanskelig å bore ut resten av bolten og restene av uttrekkeren. Hvor mye det er å ta tak i med en tang ser jeg når jeg får fjernet eksosbendet.

 

Det aller viktigste blir å få ut den bolten som sitter fast uten at den også knekker. Jeg regner med å ta turen til båten imorgen. Rapport og bilder kommer selvfølgelig  etter hvert.

 

Etter å studere bildet, er det nok helt klart at bruddet i bolten langt inne i flensen mot pakningen.

 

brudd.jpg.3f8253bf6f383b4be3b4275d6536889e.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hva du enn gjør, ikke  bruk ekstraktor (grisepikk)! Knekker den i hullet (ikke uvanlig) har du pådratt deg et seriøst problem. Husk at det er en grunn til at den skruen røk, den sitter ikke løst. Mye sikrere å bore ut og gjenge. 

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Lars H. said:

Jeg studerte ikke bruddet så nøye da jeg tok bildet, men jeg er enig med deg i at det nok ikke er rare stubben å få tak i med en eller annen tang. Å bruke en slik uttrekker, er det vel blitt advart mot her på forumet, knekker den blir det vanskelig å bore ut resten av bolten og restene av uttrekkeren. Hvor mye det er å ta tak i med en tang ser jeg når jeg får fjernet eksosbendet.

 

Det aller viktigste blir å få ut den bolten som sitter fast uten at den også knekker. Jeg regner med å ta turen til båten imorgen. Rapport og bilder kommer selvfølgelig  etter hvert.

 

Etter å studere bildet, er det nok helt klart at bruddet i bolten langt inne i flensen mot pakningen.

 

brudd.jpg.3f8253bf6f383b4be3b4275d6536889e.jpg

 

Hvis noen med et enkelt sveiseapparat er innenfor bekjenskapskretsen eller noen her på forumet så er det en sterkt anbefalt metode.

Det gir både en høy oppvarming av bolt/gods, samt at du får noe godt å gripe i.

Med en skjøteledning og enkelt lite pinneapparat kan mye oppnåes.

 

Dernest er det å se når du får av flensen/bendet.

For den gjenstående bolten kan du jo vurdere å kappe vekk bendet også rundt bolthodet (hvis jeg forstod riktig). En dremel og en del kutteskiver skulle klare det ganske greit. Så starter du med et solid utgangspunkt.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 14 minutter siden:

Hva du enn gjør, ikke  bruk ekstraktor (grisepikk)! Knekker den i hullet (ikke uvanlig) har du pådratt deg et seriøst problem. Husk at det er en grunn til at den skruen røk, den sitter ikke løst. Mye sikrere å bore ut og gjenge. 

 

Nei det er slett ikke bra om grisepikken knekker. Her er det snakk om en brukket bolt som trolig er 8mm i gjengepartiet, og da blir pikken som kan brukes av heller liten dimensjon, og kan lett knekke.

En må ha en viss følelse for hvor mye en kan dra til på en slik grisepikk uten at den knekker. De finnes i forskjellige kvaliteter, og hvor mye de tåler kan være svært forskjellig. En må nesten ha prøvd å knekke en tilsvarende den man skal bruke, for å være på den sikre siden, med hensyn til hvor mye kraft en kan bruke.

Det beste, om man ikke er sikker, er som flere sier, å ikke bruke en slik grisepikk i det hele tatt.

Link to post
Share on other sites

Har knekt ein del grisepikkar. No sist i ein bremsekalipper. Sterk i trua, men like forbanna så går det gale... Ser ut som det ikkje er så mykje bolt igjen. Prøv med wisegrip, varme, olje og slag på bolten. Om det ikkje går, få tak i nokon som kan sveise. Koster ikkje så mange kroner. Å begynne å borre ut bolten, og gjenge opp på nytt er ikkje berre moro, for å seie det mildt!

Link to post
Share on other sites

nomen skrev 1 time siden:

..., skal man bruke slikt utstyr må det være Rigid settet jeg linket til lengere oppe.

Godt  mulig den skruen kommer med en Rigid ekstraktor, men jeg vil allikevel fraråde en som ikke driver med slikt jevnlig til å bruke ekstraktor. De knekker de der også. 

 

Men dette får du til Lars. Begynn med å skru ut de andre skruene. Dersom de kommer greit og den som står igjen knekker en gang til med rørtang kan du gjøre som følger:

 

  • Slip vekk evt rester av skruen så det blir plant.
  • Skru tilbake flensen med de tre intakte skruene.
  • Mål diameteren på fritthullet i flensen (antagelig ca Ø9).
  • Bruk et bor som akkurat går i hullet, og start boringen. Nå skal du bare bore noen millimeter inn slik at du får et sentermerke.
  • Fortsett å bore med gjengeboret (6,8mm for M8).
  • Gjeng opp.
  • Ferdig!

Men som alltid, det er flere veier til Rom :smiley:

 

Hadde du vært i nærheten her skulle jeg gjerne hjulpet deg med dette. Det hadde vært en sann glede å gi litt tilbake til en som gir så mye til forumet som du :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Den oppskriften på å lage et sentermerke i en brukket bolt var genial. Da blir det å ta med drill og et utvalg bor i størrelsen du nevner. Det som er mest spennende er om den bolten som fremdeles sitter også knekker. Men nå har jeg i hvert fall fått mange oppskrifter på hvordan jeg kanskje kan få den ut hel. Noen spesiell type bolt/skrue jeg må kjøpe inn når det nye bendet skal på plass? Bendet skal være i "rustfritt" og eksosmaifoilen er vel "jern".

 

Dette er blitt en lang tråd nå, og idag tygget jeg i meg en halv pose peanøtter i stedet for popcorn, :easter: men forhåpentligvis kan andre også lære noe slik jeg har gjort.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 34 minutter siden:

Noen spesiell type bolt/skrue jeg må kjøpe inn når det nye bendet skal på plass? Bendet skal være i "rustfritt" og eksosmaifoilen er vel "jern".

 

Kjøp rustfrie skruer som er merket "80". Tror ikke du finner det på BT, tror de stort sett bare har 70 skruer. Tallet sier noe om skruens fasthet, flytegrense og strekkfasthet. En 70 skrue er bløtere og ryker fortere. 80 skruen har høyere flytegrense. Bruk kobberpasta e.l. når du monterer, da skal det mye til at du får tilsvarende problem igjen.

 

Når det gjelder den gjenstående skruen så kan det godt hende den er lett å få ut. Noe av problemet er at når bendet er montert er skruen forspent, og det er friksjon mellom skruehodet og underlaget. Nå som skruehodet er av er forspenningen borte, og da er det også mindre friksjon i gjengeforbindelsen. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...