Hulda Svart 25.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2019 Jernbiten med stort hull som på bildet er skrudd fast med to skruer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 25.Oktober.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Oktober.2019 Uh, ahh, selvfølgelig, den bøylen jeg brukte til å vinsje motoren opp i! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 25.Oktober.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Oktober.2019 Ventus skrev for 2 timer siden: Ser man noe tæring også i porten oppe til venstre i bildet? Du er inne på noe der. Det ser ut til at det er en eller annen form for mismatch mellom blokk, manifold og pakning. Men jeg har aldri merket noen eksoslekkasje. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 25.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2019 Ører: Neida, det var ikke dem som er montert på hodet ditt jeg mente. Manifold: Du har hatt eksoslekkasje, men motoren har nok sugd den til seg. Antakelig er det grafitt i pakningen. Kommer det sjøvann/vann nedpå der, starter en heppnadsväckande korrosjon. Det kan vel være at du har hatt en lekkasje en eller annen gang. Grafitt (carbon, C) ligger på toppen av spenningsrekkene. Aluminium ligger veldig langt nede. Du har tatt kremen av den manifolden, både foran og bak. Godt at den blir byttet ut. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 25.Oktober.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Oktober.2019 Hulda skrev 16 minutter siden: Antakelig er det grafitt i pakningen. Den pakningen er ikke annet enn metall, av et eller annet slag. Hulda skrev 17 minutter siden: Antakelig er det grafitt i pakningen. Kommer det sjøvann/vann nedpå der, starter en heppnadsväckande korrosjon. Det kan vel være at du har hatt en lekkasje en eller annen gang. Oh yes, det har til de gradert kommet sjøvann inn via manifolden og helt inn via eksaustventilene og inn i sylindrene pga. hevertvirkning som kostet meg 60k for 10 - 20 år siden. Da ble det byttet sylinderforinger, stempelringer, lagre og jeg husker ikke alt. heppnadsväckande , herlig ord, det er tydelig at du har mye tilhold i boligen din i Strömstad! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 26.Oktober.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Oktober.2019 Lars H. skrev for 16 timer siden: Du er inne på noe der. Det ser ut til at det er en eller annen form for mismatch mellom blokk, manifold og pakning. Men jeg har aldri merket noen eksoslekkasje. Her et bilde av manifolden med eksosåpningen som tilsvarer åpningen i pakningen på bildet ovenfor Og her åpningen på blokken. De lange boltene som holdt manifolden fast, så fine ut, bortsett fra en, men husker ikke om den var i nærheten av stedet med eksoslekkasje. Den vanskeligste del av jobben var faktisk å få løs en del av slangene som hadde sittet i 33 år. jeg måtte kutte to av dem, men har heldigvis en meter av god slange i rett dimensjon liggende. Den er armert og kan fint bøyes i 90 grders krappe bend uten å deformeres. Igår ble den nye manifolden sent fra Yanmardeler, men kom for sent frem til Posten i Oslo slik at den ikke blir sendt hit til meg før mandag. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 26.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2019 Ikke noe stress. Du skal jo ikke på vannet før utpå vårparten :-) Det har vært en vannlekkasje. Den for lenge siden? Bolten skulle ikke sett slik ut. Det er ikke alltid at varmevekslerene er helt tette i støpen heller. Feil skjer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 26.Oktober.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Oktober.2019 Nei, jeg har det ikke travelt, men det hadde vært greit å få unna mesteparten av jobben før vinteren kommer og det blir kaldt å stå under presenningen å jobbe. Jeg har jo planer om sjøsetting siste uke i mars, og da må jeg bruke de fine dagene (om det blir noen) før det til "vask og puss" innvendig og utvendig av båten. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 26.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2019 (redigert) Denne pakningen er feil eller satt feil vei, den dekker jo ca. 25% av porten i blokka. Derfor nye skruehull. Redigert 26.Oktober.2019 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 26.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2019 Du kan nok ha et poeng der Roger jo. Fire muligheter, kun en er riktig. Pakningen har ikke dekket 100 % på neste port heller. En liten OBS!!! til Lars H her. Burde være greit å se når pakningen blir sklidd inn over de to pinneskruene. Da skal pakningen dekke 100 %, ellers er det feil. Og den bør ikke monteres. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Torsen67 Svart 26.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2019 På mitt eksosbend så satt det også feil pakning. De hadde da klippet det ene bolthullet til en halvmåne slik at de fikk den på. Med resultatet at noe av pakningen gjorde eksoshullet litt mindre. Dette førte igjen til at eksosbendet begynte å lekke i skjøten helt inn mot blokka. Mange smartinger der ute. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 26.Oktober.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Oktober.2019 Dette har vel ikke vært demontert og satt sammen før. Riktignok var motoren på land og verksted pga. vann inn pga. hevertvirkning, - men? Når jeg nå får ny manifold, skal jeg sjekke grundig at blokk, manifold og pakning passer sammen. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 26.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2019 Joda, det har garantert vært demontert i forbindelse med heverten. Garantert. Ingen i verden som sjekker ut et topplokk uten å plukke av manifolden når den bygger så mye. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
PiperBill Svart 26.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2019 Lars H… Vil det si at du har kjørt motoren med a liten eksoslekkasje helt side den store reparasjon for 10 år siden? Og det fordi mekanikeren har brukt feil pakning eller satt den på feil vei? Det har jo gått bra men likevel dårlig greie. Kan hender du merker en liten forbedring i motoren nå etter dette. Er midt opp i en lignende reparasjon på motoren min. Skulle bare bytte en lekk eksosmanifold pakning men har så langt måtte også bytte turbo grunnet rust /tæring pluss mye annet småting. Er glad for å kunne klarer alt sjøl da… da vet jeg det blir gjort riktig. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 26.Oktober.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Oktober.2019 (redigert) Nå har jeg vært en tur ute i garasjen (og frosset livsjiten ut av meg) for å sjekke tilstanden på varmeveksleren jeg har skrudd ut. Men da er jeg tilbake til problemet: Bolter som sitter bom fast og knekker! Jeg ønsket å sjekke selve røret for varmeveksleren og gikk derfor igang med å løsne dekslene i hver ende. På baksiden gikk det greit, den ene bolten så ut som ny og den andre dårligere. I fronten knakk den ene, så jeg ga opp den andre. Et bilde inn mot bakkanten av varmeveksleren viser at det ser bra ut der. Ellers har jeg oppdaget at omtrent alt av brukbart verktøy befinner seg i båten! Det er irriterende når båten ligger 7 mil unna. Kanskje jeg skulle ta med bankkortet en tur til Biltema og handle litt! Redigert 26.Oktober.2019 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 26.Oktober.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Oktober.2019 Hulda skrev 9 minutter siden: Joda, det har garantert vært demontert i forbindelse med heverten. Garantert. Ingen i verden som sjekker ut et topplokk uten å plukke av manifolden når den bygger så mye. Du har nok rett. Han som gjorde jobben i Drøbak (husker ikke navnet) var nok en av, eller den mest anerkjente Yanmar spesialisten noen gang. Dessverre kastet Heitmann ham ut av lokalene han hadde, og da ga han opp. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 26.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2019 Sjekk om du ser noe groper i rørene der de er presset på endestykkene. Greit der, så er trolig bundelen OK. 7 mil???? Jeg har verktøy på fjellet, 25 mil hver vei. Jeg har verktøy i båten, 9.5 mil hver vei. Det har blitt mange turer til Biltema (og Systembolaget). 7 mil for en sprek, ung mann er ingenting. Men det er en god unnskyldning for shopping hos Biltema. Har brukt den mange ganger. Synes synd på dem som skal rydde etter meg når jeg dunster dit hvor verktøy og deler ikke behøves. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 26.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2019 Lars H. skrev for 4 timer siden: Jeg har jo planer om sjøsetting siste uke i mars, og da må jeg bruke de fine dagene (om det blir noen) før det til "vask og puss" innvendig og utvendig av båten. Jeg er litt i samme situasjon som deg. Har flere reparasjoner på gang, som ikke blir ferdige i høst pga. vent på deler. Og båten skal ut før Påske. Derfor har jeg benyttet noen fine høstdager til skraping og klargjøring under så den er stort sett klar for stoffing. Det ser ut til å bli noen fine dager fremover nå også. Jeg ligger på Skjæløy. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 27.Oktober.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Oktober.2019 Nå begynner det å krible, imorgen får jeg varmeveksleren/eksosmanifolden. Den skal være temmelig komplett, men en vet aldri hva som menes med komplett. Jeg håper inderlig de to slangestussene for ferskvann inn/ut følger med. Å skru de ut fra den gamle enheter er nok ikke lett. Kanskje "soga" går over fra emnet bolter som sitter fast til slangestusser som sitter fast? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Bay_liner Svart 28.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2019 (redigert) Litt sent ute i marsjen men har hatt en kamp med særdeles fastrustede bolter i varierende størrelser - 6 og 14mm nylig og nokså tilfeldig kom jeg over noen tips på nettet, Youtube mm som jeg tror funker meget bra og som i overfall knapt koster noe. I hvertfall verdt et forsøk: Aceton + automatgirkasse olje (50/50) Aceton + hydraulikkolje (50/50) Aceton + bremseveske (50/50) Forut for dette forsøkte jeg mange rustløsere nevnt før i tråden inkl den "nyeste" WD rustløseren, ikke WD40 universal. Ga intet resultat. Jeg fikk løs boltene etter massiv "mosjonering" slag osv (slag->skru->seg->skru) Brukte og en av de klassiske slagtrekkerene som er tilgjengelige på Biltema i 2 størrelser og den største funket veldig bra. Mange benytter luftslagtrekkere til slike oppgaver og jeg tror det er en bra løsning selv om jeg ikke har prøvet akkurat det. Forutsatt at en kommer til. Mulig andre slagtrekkere ala muttertekkere for hjulskift kan fungere bra og. Den Polygriptangen fra Biltema som foreslått tidligere i tråden er hel ved. Finnes i 2 størrelser, fungerer utmerket. Har og brukt små Bacho rørtenger til samme oppgaver med gode resultater. Begge disse biter seg mer og mer fast jo mer en drar. Ellers er det mange videoer på Youtube som viser nyttige triks mht å få ut skruer som er dratt av. Noen har plundret enda mer enn oss for å si det slik. https://www.youtube.com/results?search_query=broken+bolts+removal Et eksempel: Redigert 28.Oktober.2019 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 28.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2019 Manifolden kommer nesten 100 % sikkert uten stusser. Slike stusser er standard hyllevare 'over alt'. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 28.Oktober.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Oktober.2019 Så var varmeveksleren/eksosmanifolden i hus, med stusser, ny pakning mot blokken, og faktisk med påfyllingslokk. Stussen mot eksosbendet var faktisk litt bedre enn på den gamle enheten? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 28.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2019 Bare glede og lykke! Neste gladmelding er at presenningen din ikke har blåst ned :-) Kontrollert i dag. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sanztra Svart 29.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2019 Det ser bare lekkert ut :-) Sitér dette innlegget xLandkrabbe... nå på 8. sommer på sjøen Link to post Share on other sites More sharing options...
Tskjei Svart 29.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2019 Hei Lars, er det bare bildet som lurer meg eller er det en sprekk i eksosutløpet? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.