Jump to content

Jeg gruer meg til å skifte eksosbend på min Yanmar 4JHE fra 1986.


Lars H.

Recommended Posts

Ventus skrev for 2 timer siden:

Ser man noe tæring også i porten oppe til venstre i bildet?

 

Du er inne på noe der. Det ser ut til at det er en eller annen form for mismatch mellom blokk, manifold og pakning. Men jeg har aldri merket noen eksoslekkasje.

 

pakning1.jpg.65a90cff1e4aaa3668b56fadc1ade677.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ører: Neida, det var ikke dem som er montert på hodet ditt jeg mente.

Manifold: Du har hatt eksoslekkasje, men motoren har nok sugd den til seg. Antakelig er det grafitt i pakningen. Kommer det sjøvann/vann nedpå der, starter en heppnadsväckande korrosjon. Det kan vel være at du har hatt en lekkasje en eller annen gang. Grafitt (carbon, C) ligger på toppen av spenningsrekkene. Aluminium ligger veldig langt nede. Du har tatt kremen av den manifolden, både foran og bak. Godt at den blir byttet ut.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 16 minutter siden:

Antakelig er det grafitt i pakningen.

 

Den pakningen er ikke annet enn metall, av et eller annet slag.

 

Hulda skrev 17 minutter siden:

Antakelig er det grafitt i pakningen. Kommer det sjøvann/vann nedpå der, starter en heppnadsväckande korrosjon. Det kan vel være at du har hatt en lekkasje en eller annen gang.

 

Oh yes, det har til de gradert kommet sjøvann inn via manifolden og helt inn via eksaustventilene og inn i sylindrene pga. hevertvirkning som kostet meg 60k for 10 - 20 år siden. Da ble det byttet sylinderforinger, stempelringer, lagre og jeg husker ikke alt.

 

heppnadsväckande , herlig ord, det er tydelig at du har mye tilhold i boligen din i Strömstad!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 16 timer siden:

 

Du er inne på noe der. Det ser ut til at det er en eller annen form for mismatch mellom blokk, manifold og pakning. Men jeg har aldri merket noen eksoslekkasje.

 

pakning1.jpg.65a90cff1e4aaa3668b56fadc1ade677.jpg

 

 

Her et bilde av manifolden med eksosåpningen som tilsvarer åpningen i pakningen på bildet ovenfor

 

manifold_mismatch.jpg.53e529db3e07a79e069c1a6c903ffcc8.jpg

 

 

Og her åpningen på blokken.

 

blokk_mismatch.jpg.f3be45f0ca041c6aa363c165c6b45b96.jpg

 

 

De lange boltene som holdt manifolden fast, så fine ut, bortsett fra en, men husker ikke om den var i nærheten av stedet med eksoslekkasje.

 

bolter_manifold2.jpg.e68b9d420418b8d2c8533f27c4eec344.jpg

 

 

Den vanskeligste del av jobben var faktisk å få løs en del av slangene som hadde sittet i 33 år. jeg måtte kutte to av dem, men har heldigvis en meter av god slange i rett dimensjon liggende. Den er armert og kan fint bøyes i 90 grders krappe bend uten å deformeres.

 

Igår ble den nye manifolden sent fra Yanmardeler, men kom for sent frem til Posten i Oslo slik at den ikke blir sendt hit til meg før mandag.

 

postmelding.jpg.c0d4f5592d57100472841c2a0dc39954.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nei, jeg har det ikke travelt, men det hadde vært greit å få unna mesteparten av jobben før vinteren kommer og det blir kaldt å stå under presenningen å jobbe. Jeg har jo planer om sjøsetting siste uke i mars, og da må jeg bruke de fine dagene (om det blir noen) før det til "vask og puss" innvendig og utvendig av båten.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Du kan nok ha et poeng der Roger jo. Fire muligheter, kun en er riktig. Pakningen har ikke dekket 100 % på neste port heller. En liten OBS!!! til Lars H her. Burde være greit å se når pakningen blir sklidd inn over de to pinneskruene. Da skal pakningen dekke 100 %, ellers er det feil. Og den bør ikke monteres.

Link to post
Share on other sites

På mitt eksosbend så satt det også feil pakning. De hadde da klippet det ene bolthullet til en halvmåne slik at de fikk den på. Med resultatet at noe av pakningen gjorde eksoshullet litt mindre. Dette førte igjen til at eksosbendet begynte å lekke i skjøten helt inn mot blokka. Mange smartinger der ute.

Link to post
Share on other sites

Dette har vel ikke vært demontert og satt sammen før. Riktignok var motoren på land og verksted pga. vann inn pga. hevertvirkning, - men? Når jeg nå får ny manifold, skal jeg sjekke grundig at blokk, manifold og pakning passer sammen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H… Vil det si at du har kjørt motoren med a liten eksoslekkasje helt side den store reparasjon for 10 år siden? Og det fordi mekanikeren har brukt feil pakning eller satt den på feil vei? Det har jo gått bra men likevel dårlig greie. Kan hender du merker en liten forbedring i motoren nå etter dette.

Er midt opp i en lignende reparasjon på motoren min. Skulle bare bytte en lekk eksosmanifold pakning men har så langt måtte også bytte turbo grunnet rust /tæring pluss mye annet småting. Er glad for å kunne klarer alt sjøl da… da vet jeg det blir gjort riktig.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg vært en tur ute i garasjen (og frosset livsjiten ut av meg) for å sjekke tilstanden på varmeveksleren jeg har skrudd ut. Men da er jeg tilbake til problemet: Bolter som sitter bom fast og knekker! Jeg ønsket å sjekke selve røret for varmeveksleren og gikk derfor igang med å løsne dekslene i hver ende. På baksiden gikk det greit, den ene bolten så ut som ny og den andre dårligere. I fronten knakk den ene, så jeg ga opp den andre.

 

Et bilde inn mot bakkanten av varmeveksleren viser at det ser bra ut der.

 

2019-10-26_16_04_06.jpg.ad88f5763b4edccb7d7b1095a1f04743.jpg

 

Ellers har jeg oppdaget at omtrent alt av brukbart verktøy befinner seg i båten! Det er irriterende når båten ligger 7 mil unna. Kanskje jeg skulle ta med bankkortet en tur til Biltema og handle litt!

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 9 minutter siden:

Joda, det har garantert vært demontert i forbindelse med heverten. Garantert. Ingen i verden som sjekker ut et topplokk uten å plukke av manifolden når den bygger så mye. 

 

Du har nok rett. Han som gjorde jobben i Drøbak (husker ikke navnet) var nok en av, eller den mest anerkjente Yanmar spesialisten noen gang. Dessverre kastet Heitmann ham ut av lokalene han hadde, og da ga han opp.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Sjekk om du ser noe groper i rørene der de er presset på endestykkene. Greit der, så er trolig bundelen OK.

 

7 mil???? Jeg har verktøy på fjellet, 25 mil hver vei. Jeg har verktøy i båten, 9.5 mil hver vei. Det har blitt mange turer til Biltema (og Systembolaget). 7 mil for en sprek, ung mann er ingenting. Men det er en god unnskyldning for shopping hos Biltema. Har brukt den mange ganger. Synes synd på dem som skal rydde etter meg når jeg dunster dit hvor verktøy og deler ikke behøves.

Link to post
Share on other sites

 

Lars H. skrev for 4 timer siden:

Jeg har jo planer om sjøsetting siste uke i mars, og da må jeg bruke de fine dagene (om det blir noen) før det til "vask og puss" innvendig og utvendig av båten.

 

Jeg er litt i samme situasjon som deg. Har flere reparasjoner på gang, som ikke blir ferdige i høst pga. vent på deler. Og båten skal ut før Påske. Derfor har jeg benyttet noen fine høstdager til skraping og klargjøring under så den er stort sett klar for stoffing. Det ser ut til å bli noen fine dager fremover nå også. Jeg ligger på Skjæløy.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Nå begynner det å krible, imorgen får jeg varmeveksleren/eksosmanifolden. Den skal være temmelig komplett, men en vet aldri hva som menes med komplett. Jeg håper inderlig de to slangestussene for ferskvann inn/ut følger med. Å skru de ut fra den gamle enheter er nok ikke lett. Kanskje "soga" går over fra emnet bolter som sitter fast til slangestusser som sitter fast?

 

varmeveksler_stusser_ferskvann.jpg.9c996308fc258ec821d4b2c343c8a10b.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

 

Litt sent ute i marsjen men har hatt en kamp med særdeles fastrustede bolter i varierende størrelser - 6 og 14mm nylig og nokså tilfeldig kom jeg over noen tips på nettet, Youtube mm som jeg tror funker meget bra og som i overfall knapt koster noe. I hvertfall verdt et forsøk:

 

Aceton + automatgirkasse olje (50/50)

Aceton + hydraulikkolje (50/50)

Aceton + bremseveske (50/50)

 

Forut for dette forsøkte jeg mange rustløsere nevnt før i tråden inkl den "nyeste" WD rustløseren, ikke WD40 universal. Ga intet resultat.

Jeg fikk løs boltene etter massiv "mosjonering" slag osv (slag->skru->seg->skru)

 

Brukte og en av de klassiske slagtrekkerene som er tilgjengelige på Biltema i 2 størrelser og den største funket veldig bra. Mange benytter luftslagtrekkere til slike oppgaver og jeg tror det er en bra løsning selv om jeg ikke har prøvet akkurat det. Forutsatt at en kommer til. Mulig andre slagtrekkere ala muttertekkere for hjulskift kan fungere bra og.

 

Den Polygriptangen fra Biltema som foreslått tidligere i tråden er hel ved. Finnes i 2 størrelser, fungerer utmerket. Har og brukt små Bacho rørtenger til samme oppgaver med gode resultater. Begge disse biter seg mer og mer fast jo mer en drar.

 

Ellers er det mange videoer på Youtube som viser nyttige triks mht å få ut skruer som er dratt av. Noen har plundret enda mer enn oss for å si det slik.

 

https://www.youtube.com/results?search_query=broken+bolts+removal

 

Et eksempel:

 

 

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Så var varmeveksleren/eksosmanifolden i hus, med stusser, ny pakning mot blokken, og faktisk med påfyllingslokk.

 

varmeveksler_eksosmanifold_ny.jpg.4427f1ba5934f92155eae8bcf397658c.jpg

 

 

 

Stussen mot eksosbendet var faktisk litt bedre enn på den gamle enheten?

 

stuss_gammel_ny.jpg.ba412e45698c31e6275091f78681b012.jpg

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...