Jump to content

Jeg gruer meg til å skifte eksosbend på min Yanmar 4JHE fra 1986.


Lars H.

Recommended Posts

Ask skrev 3 minutter siden:

Hei

 

Interessant tråd. Eg forstår det slik at du er i ferd med å svi av ca. 26 lappar på ny maifoild, og varmevekslar. Bendet kostar vel òg nokre kroner.

 

Då er du vel langt inne i ein ny motor?

 

Det er jo lett å vera etterpåklok, men hadde du gjort det same igjen?

 

Ask

 

Vel, den opprinnelige planen var jo bare å skifte motorlabbene. Men så dro det med seg det ene og det andre osv. Og egentlig hadde jeg vel ikke noe valg om jeg ville ha en pålitelig motor. Det siste nå er forresten at jeg tar ut sjøvannspumpen og skifter simmerringer i den da jeg tror den lekker.

 

Og ja, dette blir kostbart, bare motorlabbene kostet over 8000 kroner. Men det er langt igjen til en ny motor, da hadde jeg nok kommet opp i rundt 120.000 kroner, mye mer enn verdien på båten. Det hadde det blitt surt å tappe sparekontoen for! Men bruker jeg nå, 40000 for å ta et tall, blir det ikke mer enn 4000 i året om jeg fortsetter båtlivet i rundt 10 år til jeg runder 85 år. Jeg tenker med gru på hva andre med store båter bruker bare på drivstoff i året! Jeg bruker rundt 5500 kroner på diesel.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

4 hours ago, Lars H. said:

 

Vel vel, nå fikk jeg en telefon fra Yanmardeler der varmeveksler/manifold er bestilt. De bestilte den fra Holland igår og hadde allerede fått den i hus for videre sending til meg. Men da de sjekket den, viste det seg at den var uten røret med alle de små rørene i selve varmeveksleren. Så hva ønsket jeg, bruke innmaten fra den gamle i båten, eller gjøre om bestillingen til en komplett enhet som jeg egentlig trodde jeg hadde bestilt? Valget var ikke lett da prisen omtrent ville bli doblet, men valget falt på komplett ny enhet. Bruker en mye penger på slike ting, ville det være dumt med en varmeveksler som tettet seg eller begynte å lekke mellom sjøvann og ferskvann på en ferietur. Det får bli sild og poteter til middag en tid fremover.

 

Jeg ville nå sjekket nøye hva som du har som forbrukerkunde bestilt og hva de (nå) kommer med. Hvis de er upresise er det dessverre deres feil.

Dernest - er det da mulignens mer hensiktsmessig å reparere din manifold? Det skal være ganske alvorlig hvis ikke noen timer med TIG + fresemaskin ikke kan gjennopprette flensen/flaten. Og det er jo ikke 26K?

 

Hvis varmeveksler er svekket så kan det være at du får to fluer i en smekk, men hvis siste er i god stand så er det jo synd å bare hoppe i pengesalaten.

Link to post
Share on other sites

Ventus skrev 35 minutter siden:

 

Jeg ville nå sjekket nøye hva som du har som forbrukerkunde bestilt og hva de (nå) kommer med. Hvis de er upresise er det dessverre deres feil.

 

Jeg stoler helt på Yanmardeler. At mailkonversasjonen med dem om hva jeg egentlig skulle ha resulterte i at de fikk enheten de fikk fra Holland, tar de helt på sin kappe. Det var de som ringte meg idag for å få klargjort hva jeg ønsket før de sendte enheten videre til meg eller tilbake til Holland for å få en enhet med innmat i varmeveksleren å sende til meg. Eksosbendet jeg fikk tidligere var feil type, men ny kom to dager senere uten ekstra kostnader for meg, - selvfølgelig.

 

Sitat

Dernest - er det da mulignens mer hensiktsmessig å reparere din manifold? Det skal være ganske alvorlig hvis ikke noen timer med TIG + fresemaskin ikke kan gjennopprette flensen/flaten. Og det er jo ikke 26K?

 

Nei, det er vurdert av meg og Hulda her på forumet til ikke å være hensiktsmessig å reparere flensen. Dessuten har jeg ikke sveiseutstyr eller kjenner noen som jeg tror kunne tenke seg å ligge på hodet ned i en kald båt i timesvis for å sveise og slipe.

 

Sitat

Hvis varmeveksler er svekket så kan det være at du får to fluer i en smekk, men hvis siste er i god stand så er det jo synd å bare hoppe i pengesalaten.

 

Tilstanden på varmeveksleren vet jeg ikke, men den er tross alt 33 år. Jeg hadde røret ute og renset kanalene for over 20 år siden. Etter det har den fått leve sitt eget liv.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har selv en Yanmar 4JH4-DTE montert inn i en 80-tallsbåt i 2006. Som du skriver Lars et håpløst regnestykke, men bruksverdien på båten var der. Uten motor var den null verdt. Så valget var greit. Jeg har hatt et fullstendig uproblemtatisk liv med maskinen i 13 år. Det har vært verdt hver krone. Kun vanlig service. etter at den ble løftet inn. Veldig interessant å følge denne tråden av den grunn, og jeg støtter dine vurderinger og valg her.  Interessant tråd.

 

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Lars H. said:

 

Jeg stoler helt på Yanmardeler. At mailkonversasjonen med dem om hva jeg egentlig skulle ha resulterte i at de fikk enheten de fikk fra Holland, tar de helt på sin kappe. Det var de som ringte meg idag for å få klargjort hva jeg ønsket før de sendte enheten videre til meg eller tilbake til Holland for å få en enhet med innmat i varmeveksleren å sende til meg. Eksosbendet jeg fikk tidligere var feil type, men ny kom to dager senere uten ekstra kostnader for meg, - selvfølgelig.

 

 

Nei, det er vurdert av meg og Hulda her på forumet til ikke å være hensiktsmessig å reparere flensen. Dessuten har jeg ikke sveiseutstyr eller kjenner noen som jeg tror kunne tenke seg å ligge på hodet ned i en kald båt i timesvis for å sveise og slipe.

 

 

Tilstanden på varmeveksleren vet jeg ikke, men den er tross alt 33 år. Jeg hadde røret ute og renset kanalene for over 20 år siden. Etter det har den fått leve sitt eget liv.

 

Høres veloverveid og med god kvalitetssikring på veien. Og i fall det ble mistforstått - så lenge Yanmardeler ikke kjørte et billig inngangspris men høy utgangspris så skal man så klart ikke prøve å utnytte det. Var mer den andre veien som var greit å være oppmerksom på - i fall...

 

 

Høres ut som aluminimumen er tynn/tæret generelt og da er vel valget lett. Men for oss med litt materialfokus gleder vi oss til den etterfølgende "skadeundersøkelsen" av det som taes ut etterhånden.

 

PS; husk å mykgjøre alle bolter som må løsnes - varme, sjokk, kulde, krypende smøring etc....

Link to post
Share on other sites

Det er seks skruer og to muttere, så ligger manifold med varmeveksler på dørken. Pluss noen slangeklemmer. Tæringen er så dyp, at det trolig ville lønne seg å sage av 5 cm av manifolden. Maskinere en ny bit og sveise denne på manifolden. Planslipe, bore og gjenge for nye skruer til eksosbendet. Datteren min hadde noen timer på verksted med bilen. To knekte fjærer, nye bremseskiver, service. Snaue 25000 kroner. Jobben tok kanskje 12 timer. Skulle Lars H gitt seg ut på reparasjonsgaleien, ville det kostet minst 15000. Han ville sittet igjen med en 33 år gammel reparert manifold med ditto usikker varmeveksler. Nå får han ny manifold og varmeveksler med garanti i hht Forbrukerkjøpsloven. Ikke vanskelig for Hulda å utføre konsulentgjerningen i dette tilfellet.

Link to post
Share on other sites

Å løsne bolter og muttere er alltid spennende, se lenger oppe om boltene som holdt eksosbendet. Igår viste Hulda meg hvordan jeg skulle gi boltene et "kakk" men en liten kulehammer og en større hammer til å slå med. Og da løsnet en av de lange boltene han testet på greit.

 

Imorgen er det meldt en fin dag for å dra til båten for å jobbe litt. Da blir det å skru ut bolter og muttere og ta løs hele varmeveksleren/eksosmanifolden, det blir spennende. Jeg tror jeg kjører på med litt Boltex på mutterne før jeg går løs på de. Alt etter hvordan det går, er planen også å få løs sjøvannspumpen og ta den med hjem for å overhale den, det skal finnes et servicekit tilgjengelig for den.

 

Og så blir det å rydde litt. Nå ligger det verktøy og rot utover i hele båten. Og så får jeg ta med meg hjem talje og løfteåk, materialer og garasjebukk som ble brukt for å løfte motoren.

 

På søndag blir Trude med for å hjelpe meg med å pakke inn båten, plutselig kommer vinteren med hvit forurensning. Søndag er det meldt nesten ikke vind, og det er greit når en skal bakse med en temmelig tung (385g/m2) kalesje på 6 × 10 meter.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Men da har du nok en seilgarderobe som må vedlikeholdes erstattes en eller annen gang.

Men nå var det ikke utgifter til fremdrift som var hovedtemaet her.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

pipe skrev 7 minutter siden:

Hva?
Må vi vente helt til våren for å få slutten på historien?:headbang:
 

 

Vel det er vel mulig jeg tar en oppstart av motoren før den tid. Og det blir ikke langt utpå våren uansett. Jeg har bestilt utsetting siste uke i mars, og er isen gått tidligere, er det bare å si ifra i havnen så kan jeg bli satt ut tidligere. Men det er sikkert mer å diskutere, jeg har jo montert nye motorlabber, så jeg må jo også koble til propellakslingen og justere posisjonen på motoren. Det er det nok mange som har meninger om.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Husk å kjøpe inn Donald-plaster til neste gang du skal skru. Donald-plaster hjelper mot omtrent alt. Vi som har eller har hatt småunger kan bekrefte dette. Alle som skrur og mekker litt bør ha det i verktøykassa. Sterkt smertestillende, særlig i kombinasjon med is. :cool:

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jo det ble mye blod når en jobber i et trangt motorrom, det rant litt nedover den ene armen idag. Men greit, det ga seg etter hvert.

 

Men de pene fingrene til elektronikkingeniøren ser ut som en ekte mekaniker!

 

arbeidsfingre.jpg.11231a7f4b723a519699ed13d6c81f42.jpg

 

Idag fikk jeg gjort litt, her er varmeveksleren/eksosmanifolden ute. Mer bilder og tekst senere.

 

eksosmanifold_demontert1.jpg.7c93146e5a31abc93fa0ee9a794119e5.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Lars H. said:

Idag fikk jeg gjort litt, her er varmeveksleren/eksosmanifolden ute. Mer bilder og tekst senere.

 

eksosmanifold_demontert1.jpg.7c93146e5a31abc93fa0ee9a794119e5.jpg

 

Gratulerer!  Da løsnet alt greit og lett - det er et godt øyeblikk.

 

Ser man noe tæring også i porten oppe til venstre i bildet?


Vi som er "glad" i rust/korrosjon og sånt ser frem til detaljebilder av bend, flens og annet.

Link to post
Share on other sites

He? Jo da, det skal jeg huske å gjøre dersom jeg hadde hatt den minste anelse om hva "løfteøret" er. Det er bra jeg får det skriftlig, (løfte)ørene mine er langt i fra hva de var. Men det å få seg høreapparat, sitter langt inne! Truseinnlegg, gebiss, briller . . . . , men for en pensjonert lydingeniør? :headbang:

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...